Ένα νέο, πλήρως ψηφιακό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας με κάμερες τεχνητής νοημοσύνης ετοιμάζει η κυβέρνηση για την Αττική, με στόχο να περιοριστούν οι επικίνδυνες παραβάσεις και να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια.
Το σχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση 2.000 «έξυπνων» καμερών σε κομβικά σημεία με ιστορικό σοβαρών τροχαίων και παραβάσεων. Σε αντίθεση με τις παλαιότερες συσκευές, οι νέες κάμερες δεν θα περιορίζονται στην καταγραφή βίντεο, αλλά θα εντοπίζουν αυτόματα παραβάσεις όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, χρήση κινητού ή μη χρήση ζώνης ασφαλείας, και θα εκδίδουν άμεσα την κλήση.
Οι παραβάτες θα λαμβάνουν ειδοποίηση στο κινητό τους, ενώ η κλήση θα αποθηκεύεται σε κεντρικό πληροφοριακό σύστημα και θα εμφανίζεται στη θυρίδα τους στο gov.gr, δίνοντας τη δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής ή υποβολής ένστασης. Με αυτόν τον τρόπο, στόχος είναι να μπει τέλος στην ατιμωρησία και στις καθυστερήσεις που οδηγούν στην ακύρωση προστίμων, καθώς και να διασφαλιστεί η είσπραξή τους, ακόμη και για παραβάτες με ξένες πινακίδες ή ενοικιαζόμενα οχήματα.
Τη διαχείριση του δικτύου θα αναλάβει νέος εξειδικευμένος φορέας, επιτρέποντας στην Τροχαία να εστιάσει σε κρίσιμες παρεμβάσεις, ενώ η επιτήρηση των δρόμων θα γίνεται κυρίως μέσω αυτοματοποιημένων συστημάτων.
Διαγωνισμοί και χρονοδιάγραμμα
Το έργο ξεκινά με δύο βασικούς διαγωνισμούς:
- 5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, που θα αποτελέσει την «ψηφιακή ραχοκοκαλιά» του εγχειρήματος.
- Προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών AI, με στόχο την πιλοτική λειτουργία μέσα στους επόμενους μήνες και την πλήρη ανάπτυξη του δικτύου στην Αττική έως το 2026.
Αρχικά, οκτώ κάμερες θα τοποθετηθούν σε σημεία υψηλής κυκλοφοριακής επιβάρυνσης, όπως οι διασταυρώσεις Πανεπιστημίου – Βασιλίσσης Σοφίας, Μεσογείων – Χαλανδρίου και Ποσειδώνος – Ερμού. Στη συνέχεια, το δίκτυο θα επεκταθεί σε «θερμά σημεία» όπως οι λεωφόροι Κηφισίας, Βουλιαγμένης και Συγγρού.
Παράλληλα, η τεχνολογία περνά και στα μέσα μαζικής μεταφοράς: ήδη δέκα λεωφορεία της ΟΣΥ καταγράφουν παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες, ενώ ο στόχος είναι να εξοπλιστούν 500 οχήματα ως κινητές μονάδες επιτήρησης, συλλέγοντας παράλληλα στοιχεία για την κυκλοφορία και την κατάσταση του οδικού δικτύου.



































