Με επενδύσεις ύψους 14 εκατομμυρίων ευρώ ξεκινά ο ΔΕΔΔΗΕ τα έργα που του αναλογούν για τον εξηλεκτρισμό (cold ironing) των λιμανιών της χώρας, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών ρύπων και την ενεργειακή αναβάθμιση των θαλάσσιων μεταφορών.
Τα πρώτα έργα αφορούν:
- Λιμάνι Ηγουμενίτσας με προϋπολογισμό 7 εκατ. ευρώ,
- Λιμάνι Ραφήνας με 6,49 εκατ. ευρώ,
με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, ενώ προγραμματίζονται και παρεμβάσεις ύψους 400.000 ευρώ στο λιμάνι της Κυλλήνης.
Συνεργασίες και μελέτες
Ήδη από το 2021 ο ΔΕΔΔΗΕ συνεργάζεται με τη Σχολή Ναυπηγών Μηχανικών του ΕΜΠ για τη μελέτη και καταγραφή των ενεργειακών αναγκών των λιμανιών, ώστε να σχεδιαστεί ένα αποδοτικό και σύγχρονο δίκτυο ηλεκτροδότησης. Για τον σκοπό αυτό, έχει συγκροτηθεί Κοινή Ομάδα Εργασίας με τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης, τον ΑΔΜΗΕ και άλλους φορείς, ώστε να εξασφαλιστεί ο συντονισμός και η έγκαιρη ανάπτυξη των υποδομών.
Συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα
Ο ΔΕΔΔΗΕ, σε συνεργασία με οργανισμούς λιμένων, το ΕΜΠ και τεχνολογικούς εταίρους, συμμετέχει σε τέσσερα έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Connecting Europe Facility (CEF):
- ALFION-INFRA: Τρεις θέσεις cold ironing στο λιμάνι Ηγουμενίτσας (ισχύος 2x3MVA και 1×0,5MVA) και μελέτες για ηλεκτροδότηση κρουαζιερόπλοιων.
- DECOMPRES: Τέσσερις θέσεις ηλεκτροδότησης στο λιμάνι της Ραφήνας (ισχύος 4×1,5MVA) και μελέτες για τα λιμάνια Λαυρίου, Καβάλας και Κέρκυρας.
- CIPORT & CENTAVROS: Μελέτες για ηλεκτροδότηση στα λιμάνια Πειραιά και Βόλου.
Η πρόταση για τα νησιωτικά λιμάνια
Παράλληλα, ο ΔΕΔΔΗΕ έχει καταθέσει πρόταση στο Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών για την πλήρη ανάπτυξη συστημάτων cold ironing σε λιμάνια των Κυκλάδων, του Ιονίου, του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου, με συνολική ισχύ τροφοδότησης 189 MVA.
Η μεγάλη εικόνα – 630 MVA
Με βάση μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπουργείου Ανάπτυξης, η συνολική ισχύς που θα απαιτηθεί για τον εξηλεκτρισμό όλων των ελληνικών λιμανιών ανέρχεται σε 630 MVA. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστούν νέοι υποσταθμοί υψηλής και μέσης τάσης σε κομβικά λιμάνια όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Μύκονος, το Ηράκλειο και το Λαύριο.
Ο ΔΕΔΔΗΕ δηλώνει έτοιμος να συνεργαστεί με τις διοικήσεις των λιμανιών, ώστε να εξευρεθούν οι κατάλληλοι χώροι και να σχεδιαστεί μια πράσινη ενεργειακή μετάβαση που θα καταστήσει τη χώρα πρωτοπόρο στη βιώσιμη ναυτιλία της Μεσογείου.



































