Στην Ελλάδα, κάθε γειτονιά είχε το δικό της περίπτερο. Ήταν κάτι παραπάνω από ένα σημείο πώλησης∙ ήταν σημείο αναφοράς, τόπος συνάντησης, ακόμη και πηγή έμπνευσης για τραγούδια και ταινίες. Οι μικρές αυτές κατασκευές αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας: ένα πακέτο τσιγάρα, μια εφημερίδα, ένα μπουκαλάκι νερό ή μια γρήγορη λιχουδιά – όλοι μας έχουμε σταθεί μπροστά από το φωτισμένο παράθυρό τους, έστω και μια φορά στις δύο μέρες.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η εικόνα αυτή αλλάζει δραματικά. Τα περίπτερα μειώνονται με ταχύ ρυθμό και χιλιάδες έχουν κλείσει οριστικά.
Όπως αποκαλύπτει το Action24, τα τελευταία 15 χρόνια 6.300 περίπτερα έχουν βάλει λουκέτο. Το 2010 λειτουργούσαν περίπου 9.000 περίπτερα σε όλη τη χώρα, ενώ το 2023 ο αριθμός τους έχει συρρικνωθεί στις μόλις 4.000. Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι οι μετρήσεις δεν περιλαμβάνουν τα mini-market ή άλλα καταστήματα που στεγάζονται σε κτίρια.
Ο Θεόδωρος Μάλλιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μισθωτών Περιπτέρων, εξηγεί ότι οι βασικές αιτίες είναι οι απανωτές κρίσεις.
«Η οικονομική κρίση, η ενεργειακή κρίση αλλά και η πανδημία του Covid-19 χτύπησαν σκληρά τα περίπτερα», σημειώνει, τονίζοντας πως οι απώλειες είναι εντονότερες στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη.
Επιπλέον, μεγάλο εμπόδιο αποτελούν τα ενοίκια, τα οποία κυμαίνονται από 300 έως 3.000 ευρώ, ανάλογα με το σημείο όπου βρίσκεται το περίπτερο και τη δυναμική της περιοχής.
Η συρρίκνωση των περιπτέρων δεν είναι απλώς μια επιχειρηματική εξέλιξη∙ είναι η απώλεια ενός ζωντανού κομματιού της αστικής κουλτούρας. Το περίπτερο δεν ήταν απλώς ένα μαγαζί∙ ήταν το «μάτι» της γειτονιάς, ένας θεσμός που χαρακτήριζε την ελληνική καθημερινότητα και τις μικρές μας συνήθειες.
Κι όμως, αυτό το τόσο ελληνικό φαινόμενο σβήνει σιγά-σιγά, αφήνοντας πίσω του κενά πεζοδρόμια και μια αίσθηση νοσταλγίας για μια εποχή που κάθε στενό είχε και το δικό του μικρό, φωτισμένο «σύμπαν».



































