Σύγχυση έχει δημιουργηθεί εκ νέου το τελευταίο διάστημα σχετικά με την εγκατάσταση καμερών βεβαίωσης τροχαίων παραβάσεων στους δρόμους της Αττικής, μια υπόθεση που τείνει να εξελιχθεί σε… αστικό μύθο. Κι αυτό διότι, υπάρχουν πάρα πολλές ανενεργές κι άλλες που φέρονται να έχουν τοποθετηθεί, αλλά δεν υπάρχουν πουθενά.
Τους προηγούμενους μήνες διακινούνταν (λανθασμένα) πληροφορίες για 41 νέες κάμερες σε 17 δήμους της Αττικής, με δυνατότητα καταγραφής παραβάσεων -όπως η μη χρήση ζώνης, η οδήγηση χωρίς κράνος ή με κινητό τηλέφωνο στο χέρι. Επρόκειτο για κάμερες-φαντάσματα, καθώς ποτέ δεν εγκαταστάθηκαν, ενώ δεν υπάρχει σχετικός διαγωνισμός και σύμβαση.
Τώρα, με τη σύμβαση της Περιφέρειας Αττικής -που αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία 388 καμερών ελέγχου παραβίασης ερυθρού σηματοδότη σε κεντρικές λεωφόρους- να προχωρά και τις εξαγγελίες για εργαλεία με τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία θα εντοπίζουν πλήθος παραβάσεων -από τη διέλευση με κόκκινο φανάρι έως τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση ή τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας- να εφαρμόζονται σταδιακά, εντείνονται ακόμη περισσότερο οι απορίες των οδηγών.
Project Agora Advertising
Ξεκινώντας, αξίζει να αναφέρουμε πως είναι άλλο πράγμα οι κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας (παρακολούθηση ροής, όχι βεβαίωση παραβάσεων) και άλλο οι νέες κάμερες καταγραφής παραβίασης.
Οι κατηγορίες καμερών
Στους δρόμους, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν τρία είδη καμερών και είναι τα εξής:
Κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας. Βρίσκονται σε κεντρικούς άξονες, μεταδίδουν εικόνα στο Κέντρο Διαχείρισης/ΘΕΠΕΚ για εποπτεία ροής και συμβάντων. Δεν βεβαιώνουν παραβάσεις.
Κάμερες λεωφορειολωρίδων (ΟΑΣΑ/ΟΣΥ). Επιτηρούν την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες. Η διαδικασία δεν είναι πλήρως αυτοματοποιημένη. Υλικό διαβιβάζεται στην Τροχαία, με μη αυτοματοποιημένη αποστολή κλήσεων.
Κάμερες παραβίασης ερυθρού σηματοδότη (red-light). Ειδικές, πιστοποιημένες για «κόκκινο» και μόνο.
Κάμερες παραβίασης ορίου ταχύτητας στην Αττική Οδό.
ISTOCK
Όσα ισχύουν για τις κάμερες
Τη δεδομένη στιγμή, δεν έχει ξεκινήσει μαζική εγκατάσταση και λειτουργία καμερών που βεβαιώνουν παραβάσεις στην Αττική, παρά μόνο η πιλοτική εφαρμογή έξι καμερών (συν δύο στη Θεσσαλονίκη) με Τεχνητή Νοημοσύνη.
Οι εν λόγω κάμερες, εν αναμονή των 388 συνολικά, αναμένεται να έχουν τοποθετηθεί από την Περιφέρεια Αττικής μέχρι τέλος Νοεμβρίου και θα καταγράφουν αυτόματα τις παραβάσεις των οδηγών (πχ. τα όρια ταχύτητας, τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους και την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη).
Σε πρώτη φάση, θα συλλέγουν δεδομένα και θα «εκπαιδεύονται» με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Παρότι θα εντοπίζουν τις παραβάσεις, οι κλήσεις ακόμη δεν θα βεβαιώνονται. Η βεβαίωση θα πραγματοποιείται αργότερα από την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔΥΣΕΑΣ), που θα λειτουργήσει ως κεντρικός φορέας ελέγχου και παρακολούθησης. Εκεί θα εξετάζονται οι καταγραφές και θα εκδίδονται οι κλήσεις, με τους οδηγούς να διατηρούν το δικαίωμα υποβολής ένστασης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σημεία που έχουν επιλεγεί για την τοποθέτηση των έξι καμερών είναι τα εξής:
Σύνταγμα – Πριν η Λεωφόρος Αμαλίας δώσει τη θέση της στην Πανεπιστημίου
Λεωφόρος Μεσογείων – Πριν από τη συμβολή με τη λεωφόρο Χαλανδρίου
Λεωφόρος Ποσειδώνος – Ρεύμα προς Γλυφάδα, στο σημείο συνάντησης με τη λεωφόρο Αλίμου
Λεωφόρος Συγγρού – Ρεύμα προς Αθήνα, στο ύψος της Νέας Σμύρνης
Λεωφόρος Συγγρού – Ρεύμα προς Αθήνα, κοντά στη διασταύρωση με Χαροκόπου
Λεωφόρος Συγγρού – Ρεύμα προς Πειραιά, στο ύψος της Σκρα
Σημειώνεται πως, κάθε σημείο θα εξοπλιστεί με διπλό σύστημα: μια κάμερα δηλαδή για την μπροστινή όψη και μια δεύτερη για την πίσω, ώστε να αποφεύγονται ασάφειες σχετικά με το ποιος οδηγούσε το όχημα τη στιγμή της παράβασης, όπως συνέβη με τον Έλληνα τενίστα, Στέφανο Τσιτσιπά.



































