Σε συνέχεια της επιστολής σας από 13/5/2020 και σε σχέση με το θέμα περί «Σύστασης
Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης – ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε.», θα ήθελα να
σας ευχαριστήσω ιδιαίτερα για την συμμετοχή και τις παρατηρήσεις και να τονίσω
πρωτίστως ότι ο Δήμος Μαραθώνος, από κοινού με τους Δήμους Ραφήνας-Πικερμίου,
Λαυρεωτικής και Καρύστου πρωτοπόρησε επιλέγοντας να ενσωματώσει μια εξαιρετικά
πρόσφατη νομοθεσία του Υπουργείου Εσωτερικών (Ν. 4674/2020 ΦΕΚ Α 53
11/03/2020), συστήνοντας αυτήν την νέα δομή και με στόχο αφενός η τελευταία να
αποτελέσει τεχνική αρωγή για τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες των δήμων και αφετέρου
εμείς να αντλήσουμε με επιτυχία περισσότερες χρηματοδοτήσεις και τελικά να
επιτελέσουμε τον βασικό αναπτυξιακό ρόλο της αυτοδιοίκησης προς όφελος των
πολιτών.
Ασφαλώς και αντιλαμβάνομαι την ανησυχία σας ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος της αποτυχίας
με κύριο επιχείρημα αντίστοιχες προσπάθειες στο παρελθόν. Τότε, κύριε συνάδελφε ας
καταδικάσουμε τον Δήμο και τους πολίτες στην απραξία και την αδράνεια, λέγοντας ότι
τίποτε δεν μπορεί να γίνει – αφού δεν έγινε ως σήμερα και αντιμετωπίζοντας κάθε
καινοτομία ή πρωτοπορία με καχυποψία και αρνητισμό. Αυτό στην περίπτωση της
δημοτικής μας Αρχής δεν θα συμβεί. Προχωράμε μπροστά με σταθερά βήματα,
διαφάνεια, τεχνογνωσία και συνεχή λογοδοσία στους πολίτες.
Σε ό, τι αφορά τις παρατηρήσεις σας, να σας ευχαριστήσω και να εξάρω την ενδελεχή
ανάγνωση που επιφυλάξατε στην πλούσια οικονομοτεχνική μελέτη που εκπονήθηκε.
Πράγματι, ορισμένα -ελάχιστα σφάλματα και άνευ ουσίας- εκ παραδρομής
καταγεγραμμένα τα εντοπίσατε. Όπως, η αναφορά περί ενεργού πληθυσμού του Δήμου
Μαραθώνος που είναι 49,5% και όχι 19,5% όπως αναφέρεται, σφάλμα όμως που είναι
σαφές ότι είναι εκ παραδρομής αφού στην συνέχεια τεκμαίρεται το ορθό ποσοστό, ήτοι
49,5% (βλέπε πίνακα στο τέλος της αναφοράς)*.
Ωστόσο, άλλες παρατηρήσεις σας είναι άκρως εσφαλμένες, όπως για παράδειγμα όταν
αναφέρεστε στα περί μη εγκυρότητας οικονομοτεχνικής μελέτης που δεν είναι
σφραγισμένη, καθώς αυτό ισχύει αποκλειστικά στις τεχνικές μελέτες! Η παρούσα
ασφαλώς και δεν είναι τεχνική μελέτη για να απαιτεί συγκεκριμένα πτυχία μηχανικών και
υπογραφές! Ή, απαντώντας σε άλλο σας ερώτημα για το πόσο απέχει η Νέα Μάκρη
από το Ελευθέριος Βενιζέλος, τα στοιχεία αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα του δήμου
μας
(https://marathon.gr/%ce%bf%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%bb%ce%b9%ce%ba%
cf%81%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c%cf%82-
%ce%b4%ce%ae%ce%bc%ce%bf%cf%82/h-nea-makri/0). Αν δεν είναι 12 χλμ. να το
επανεξετάσουμε και να το διορθώσουμε στην ιστοσελίδα του δήμου, αλλά δεν πιστεύω
ότι αυτή η λεπτομέρεια είναι καταλυτική για το μέγεθος του εγχειρήματος… Θα έλεγα
ακριβώς το αντίθετο, ότι τέτοιες αναφορές είναι αποπροσανατολιστικές και δεν βοηθούν
στην προοπτική και την ανάπτυξη! Ή, αυτό που λέτε, ότι η οικονομοτεχνική μελέτη θα
έπρεπε να είναι διαφορετική για κάθε δήμο… Μα, αυτή η μελέτη δεν αφορά τους
δήμους, αλλά τον καινούριο Οργανισμό! Ή δεν έχετε καταλάβει ή απλά ψάχνετε κάτι να
πείτε για στείρα αντιπολίτευση.
Κατά τα άλλα, αναφορικά με το ποσοστό συμμετοχής στον δήμο μας είναι συνάρτηση
διασφάλισης των συμφερόντων του δήμου στο πλαίσιο μιας κοινής προσπάθειας, αλλά
και της οικονομικής δυνατότητας ως προς το ύψος που θα καταβάλλουμε ως ίδια
κεφάλαια (μετοχικό κεφάλαιο). Είναι ευνόητο ότι αν απαιτηθεί στην συνέχεια ο κάθε
δήμος μπορεί να ζητήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Στην αναφορά σας για τον
ΧΥΤΑ, να σας επιστήσω την προσοχή και να σας πω ρητά να σταματήσετε να λαϊκίζετε.
Την κάθετη αντίθεσή μας την έχουμε διατρανώσει χίλιες φόρες μέσα και έξω από το
Δημοτικό Συμβούλιο. Τι σχέση έχει αυτό με τον Αναπτυξιακό Οργανισμό; Πραγματικά,
καμία!
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας, μπορεί να είναι φιλόδοξο, αλλά εφικτό,
ενώ το σύνολο των διαδικασιών προβλέπεται στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που
καταγράφεται και στην μελέτη. Αν αναζητάτε φίδια στην έρημο, να είστε σίγουρος ότι η
εταιρεία θα στελεχωθεί από το μίνιμουμ αριθμό ατόμων, προκειμένου να είναι βιώσιμη
και στην βάση της ικανότητας και εμπειρίας, μακριά από μικροπολιτικά ρουσφέτια που
εσείς ενδεχομένως φαντάζεσθε! ΔΗΛΑΔΗ στο αρχικό στάδιο λειτουργίας και μέχρι ο
Αναπτυξιακός Οργανισμός να αρχίσει να παρέχει υπηρεσίες, οι απαραίτητες θέσεις για
τη λειτουργία της εταιρείας θα στελεχωθούν άμεσα όπως περιγράφεται στην μελέτη.
Όταν η εταιρεία θα αρχίσει να παράγει έργο, ανάλογα και με τις ανάγκες των
παρεχόμενων υπηρεσιών σαφέστατα και θα εκδίδονται προσκλήσεις ενδιαφέροντος, θα
εξετάζονται βιογραφικά, θα αξιολογούνται. Οι διαδικασίες προμηθειών και έργων
υπόκειται στις υποχρεωτικές διατάξεις του Ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων,
Προμηθειών και Υπηρεσιών» (σελ.111, κεφ 7.5.)
Όσον αφορά την ανάλυση βιωσιμότητας τα νούμερα είναι προϋπολογιστικά και όπως
αναφέρθηκε στο παραπάνω ερώτημά σας (7) η στελέχωση θα γίνει ανάλογα τις
προτεραιότητες που θα θέσει το Διοικητικό Συμβούλιο, κλιμακωτά και υπό την
συνάρτηση της εξέλιξης του κύκλου εργασιών. Όσο δε, αφορά στην ανάλυση εσόδων
στο κεφ. 8.10.1, σελ. 127 η μελέτη αναφέρει: «Μια από τις πηγές χρηματοδότησης της
εταιρείας θα είναι οι λοιπές συμβάσεις για παροχή υπηρεσιών σε τρίτους, εκτός των
προγραμματικών συμβάσεων και των επιχορηγήσεων από κοινοτικά και εθνικά
προγράμματα». Όσον αφορά συγκεκριμένες υπηρεσίες αναφέρονται όλες αναλυτικά
στο καταστατικό της εταιρείας στο άρθρο 4 Σκοπός.
Όσον αφορά στον τρόπο που παρουσιάζονται οι επιχορηγήσεις των προγραμμάτων, ο
τρόπος παρουσίασης είναι συγκεκριμένος σύμφωνα με την οικ. 43886/03.08.2007
Απόφαση ΥΠΕΣΔΔΑ (ΦΕΚ 1574/17.08.2007 τεύχος Β'), (σελ. 8, Εισαγωγή). Λογιστικά
κατά τη λειτουργία της εταιρείας τόσο οι επιχορηγήσεις όσο και οι αντίστοιχες δαπάνες
αποτυπώνονται στις οικονομικές καταστάσεις με συγκεκριμένο τρόπο. Πράγματι η
τρέχουσα προγραμματική περίοδος λήγει το 2023 (κανόνας ν+3), ωστόσο έχει γίνει
πρόβλεψη (τόσο σε έσοδα, όσο και σε δαπάνες) σε περίπτωση που υποβληθεί/ εγκριθεί
έργο ως πρόδρομο της επόμενης προγραμματικής περιόδου, στην οποία το τελευταίο
θα περάσει ως γέφυρα.
Όσον αφορά στον τρόπο που θα κατευθυνθούν τα αναπτυξιακά προγράμματα σας
παραπέμπουμε:
Σελ.84, κεφ.5.4 «Σχετικά με τις παραγόμενες ποσότητες και τιμές διάθεσης,
αυτές επηρεάζονται από εξωτερικούς εθνικούς και ευρωπαϊκούς παράγοντες
όπως αποτυπώθηκε και παραπάνω στα δίκτυα διανομής. Άρα, ανάλογα με τα
προγράμματα που επιλέγονται να υλοποιηθούν από την διοίκηση της εταιρείας,
εξαρτώνται τόσο οι παραγόμενες ποσότητες όσο και οι τιμές διάθεσης. Στο
πλαίσιο δραστηριοποίησης της εταιρείας στο Εσωτερικό Δίκτυο, η διοίκηση της
εταιρείας υποβάλλει προτάσεις ανάλογα με τις ανάγκες του εσωτερικού δικτύου,
με σκοπό να διαμορφωθούν από κοινού οι αναγκαίες παραγόμενες ποσότητες
και τιμές διάθεσης για παράδειγμα μέσων προγραμματικών συμβάσεων (οι
οποίες συμπληρώνουμε τώρα, εγκρίνονται από τα δημοτικά συμβούλια όπως
είναι γνωστό).
Σελ.122 κεφ. 8.7.1 «Να σχεδιαστεί προγραμματική σύμβαση ανάλογα με τις
επενδυτικές προτεραιότητες του Αναπτυξιακού Οργανισμού και αυτές των
μετόχων, ώστε να αρχίσει και επίσημα η δραστηριοποίηση της εταιρείας».
Κύριε Συνάδελφε,
Ελπίζω να ήταν χρήσιμη η ενδελεχής απάντηση στα ερωτήματα σας, τα οποία
εξαιρετικά καλόπιστα ανέλυσα διεξοδικά. Η ανάπτυξη και μάλιστα σε επίπεδο δήμων
δεν είναι ατομική υπόθεση, αλλά απαιτεί ομοψυχία και συλλογικότητα. Ελπίζω στο
άμεσο μέλλον εξέλιξης και λειτουργίας του πρώτου στην χώρα Αναπτυξιακού
Οργανισμού, μέτοχος στον οποίο είναι ο Δήμος μας, να είστε συνοδοιπόρος και
υποστηρικτής προκειμένου να συμβάλλεται και εσείς με τις ιδέες και το όραμά σας.
Ο Δήμαρχος Μαραθώνος
Στέργιος Τσίρκας