Ο αριθμός έκτακτης ανάγκης που θα μπορούσε να έχει σώσει ζωές την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς στην Αν. Αττική αναμένεται να λειτουργήσει στις 30 Ιουνίου
Το 112, ο τριψήφιος αριθμός έκτακτης ανάγκης, αυτός που δεν λειτούργησε την «Μαύρη Δευτέρα» στο Μάτι, ο αριθμός που θα μπορούσε να έχει σώσει κάποιες από τις 101 ανθρώπινες ψυχές, ίσως και όλες, μετά από 5 χρόνια μοιραίας καθυστέρησης, γραφειοκρατικών κολλημάτων, σπατάλης δημόσιου χρήματος, μπορεί να λειτουργήσει με προϋποθέσεις και «διακομματική» συναίνεση στις 30 Ιουνίου…
Το σύστημα σύμφωνα με δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής έχει αυτόματο, άμεσο γεωεντοπισμό του κινητού τηλεφώνου του πολίτη που καλεί όταν κινδυνεύει ή προειδοποιεί, και μπορεί να στείλει ταυτόχρονα χιλιάδες μηνύματα σε κινητά τηλέφωνα και φωνητικά σε σταθερά τηλέφωνα, βάσει του γεωγραφικού προσδιορισμού των περιοχών που κινδυνεύουν, και καταχωρούνται στο πρόγραμμα, προκειμένου να ειδοποιηθούν έγκαιρα οι κάτοικοι για την απομάκρυνσή τους.
Το 112, λειτουργούσε μέχρι σήμερα με τις επικοινωνίες πολιτών που είχαν χαθεί ή κινδύνευαν, ωστόσο ο γεωεντοπισμός τους ξεπερνούσε τα 5 λεπτά της ώρας. Η νέα υποδομή εντοπίζει άμεσα το γεωγραφικό στίγμα, με την κλήση τον καλούντα και ειδοποιεί άμεσα τους συναρμόδιους φορείς. Η ροή επικοινωνίας του συστήματος για τον συγχρονισμό των φορέων άμεσης και πρώτης αντίδρασης (Πυροσβεστική, Αστυνομία, Λιμενικό και ΕΚΑΒ), γίνεται ταυτόχρονα, παράλληλα, με ένα πάτημα κουμπιού στο πληκτρολόγιο του ηλεκτρονικού υπολογιστή του συστήματος, παρακάμπτοντας το χρονοβόρο «χαλασμένο τηλέφωνο» του πρόσφατου παρελθόντος, όπου το άτομο που λάμβανε το σήμα κινδύνου έπρεπε το ίδιο να επικοινωνήσει με τον κάθε φορέα ξεχωριστά, χάνοντας σημαντικό χρόνο στην ανταπόκριση του κρατικού μηχανισμού.
Απεριόριστα μηνύματα κινδύνου στους πολίτες
Η νέα υποδομή του 112 έχει την δυνατότητα αποστολής μαζικών μηνυμάτων κινδύνου, σε κινητά και σταθερά τηλέφωνα πολιτών, στο γεωγραφικό «πολύγωνο», που προγραμματίζει ο χρήστης στον χάρτη του συστήματος. Το σημαντικό σε αυτή την λειτουργία είναι το στοιχείο ότι δεν υπάρχει αριθμητικός περιορισμός αποστολής.
Εξίσου σημαντικό προτέρημα είναι το γεγονός πως το σύστημα ειδοποιεί τις κεραίες των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες εκπέμπουν ως προτεραιότητα τα μηνύματα προς τους πολίτες, πριν αυτές «μπουκώσουν» από τον όγκο επικοινωνιών των πολιτών που κινδυνεύουν. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ανέλαβαν από μόνες τους το κόστος τοποθέτησης αυτής της «προτεραιότητας», το επονομαζόμενο Cell Broadcasting System.
Το νέο 112 μπορεί να λάβει έως και 100 εισερχόμενες κλήσεις ταυτόχρονα. Για τη λειτουργία του εκπαιδεύτηκαν 150 άτομα από ΕΛ.ΑΣ., Πυροσβεστικό Σώμα, Λιμενικό και ΕΚΑΒ, ενώ επιπλέον 300 πέρασαν σεμινάρια σε άλλους παράπλευρους τομείς που σχετίζονται με το σύστημα.
Τα δύο κέντρα, σε Χαλάνδρι και υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, και μοιράζονται τον φόρτο των κλήσεων ανάμεσά τους. Αυτή τη στιγμή το 112, λειτουργεί πιλοτικά από την 1η Μαΐου στον αριθμό 127, έχουν γίνει τεστ εισερχόμενων κλήσεων και δοκιμαστικές αποστολές μηνυμάτων ALERT, χωρίς να έχουν παρατηρηθεί σημαντικά προβλήματα.
Παραλαβή-Εκλογές τα «κολλήματα»
Οπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, υπάρχει ένα αλλά. Το πρόγραμμα είναι συγχρηματοδοτούμενο, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να τεθεί σε πλήρη λειτουργία με την παραλαβή του, η οποία προσδιορίζεται χρονικά στις 10 Σεπτέμβρη. Αυτό το πρόβλημα φαίνεται πως μπορεί να παρακαμφτεί, καθώς αυτή τη στιγμή τα δύο κέντρα που λειτουργούν πιλοτικά στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων στο Χαλάνδρι και το δεύτερο στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να γίνουν ρυθμίσεις για την διόρθωση ενδεχόμενων ατελειών και προβλημάτων που παρουσιάζονται, μπορούν να τεθούν άμεσα σε λειτουργία, με 50 και 50 άτομα προσωπικό, αντίστοιχα. Το δεύτερο πρόβλημα, που ανέκυψε πρόσφατα είναι οι βουλευτικές εκλογές στις 7 Ιουλίου, και αυτό όμως το κόλλημα, μπορεί να υπερκεραστεί, καθώς το οποιοδήποτε κυβερνητικό σχήμα προκύψει, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως θα επιθυμεί την λειτουργία του 112, ένα ακόμη κρίσιμο καλοκαίρι, με έναν κρατικό μηχανισμό «λαβωμένο» με σημαντικές ελλείψεις, σε εναέρια και επίγεια μέσα, προσωπικό και υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Σημειώνεται ότι το κόστος του προγράμματος, ανέρχεται σε 7,5 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 2 έχουν εκταμιευτεί και τα υπόλοιπα θα δοθούν με την παραλαβή του. Ανάδοχος εταιρείας είναι ο ΟΤΕ και υλοποιείται από την Κοινωνίας της Πληροφορίας, την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Μοιραία… 5 χρόνια
Μετά από μία άλλη τραγωδία αυτή στην Ηλεία το 2007, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημείωσε ότι η Ελλάδα δεν κάνει χρήση της γραμμής του 112. Το 2010 αποφασίστηκε η πραγματοποίηση του έργου, το 2014 θεσμοθετήθηκε και βρέθηκε ανάδοχος για την υλοποίησή του μέσα στο 2017, αλλά ποτέ δεν προχώρησε.
Πάνω από 5 εκατ. ευρώ σπαταλήθηκαν για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος και γύρω στα 80.000 ευρώ δόθηκαν σε σύμβουλο τεχνικής υποστήριξης για τη λειτουργία της γραμμής, που ήταν «βουβή». Το 2014, ο Νίκος Δένδιας επαναφέρει σε νόμο του το θέμα της γραμμής 112 με δυνατότητα αποστολής μηνύματος σε κατοίκους που βρίσκονται σε περιοχές που κινδυνεύουν με στόχο την έγκαιρη προειδοποίησή τους. Το σύστημα δεν λειτούργησε ποτέ με την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας να ισχυρίζεται ότι η λειτουργία του «σκόνταφτε» στην γραφειοκρατία.
Παρόλα αυτά, χρειάστηκαν 5 χρόνια, 101 νεκροί, προκειμένου να ξεκινήσει μια νέα προσπάθεια λειτουργίας του 112.
Πρόσφατα, ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης επισκέφθηκε το Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο του Πυροσβεστικού Σώματος, μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Ταφύλλη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να ενημερωθεί για την προετοιμασία εν όψει της αντιπυρικής περιόδου 2019.
Ο κ. Βερναρδάκης αφού ξεναγήθηκε και στα τρία κέντρα επιχειρήσεων και συγκεκριμένα το κέντρο του Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης «112», ανέφερε ότι αυτό είναι έτοιμο. Ο κ. Ταφύλλης με την σειρά του, ισχυρίστηκε πως το 112 έχει ολοκληρωθεί ως υποδομή και ως έργο, έχουν γίνει και τα έργα από πλευράς των παρόχων σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, είναι στο στάδιο της πιλοτικής δοκιμής και έχει συγκροτηθεί ομάδα που κάνει τα σενάρια των δοκιμών. Συμπλήρωσε μάλιστα, πως «παρ’ όλο που το έργο είναι στο στάδιο της πιλοτικής δοκιμής, αν χρειαστεί θα χρησιμοποιηθεί»