Σε υπόθεση με σοβαρές νομικές και επιχειρησιακές διαστάσεις εξελίσσεται η προσάραξη του φέρι μποτ «Παναγία Παραβουνιώτισσα» σε ξέρα, ανοιχτά των Νέων Στύρων. Ο πλοίαρχος του πλοίου παραμένει υπό κράτηση με εντολή του ανακριτή στο Λιμεναρχείο Χαλκίδας, ενώ σε βάρος του έχει ασκηθεί δίωξη για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια και διατάραξη της ασφάλειας θαλάσσιων συγκοινωνιών. Η απολογία του αναμένεται την Παρασκευή 8 Αυγούστου.
Το Ατύχημα και η Πρώτη Αντίδραση
Το περιστατικό σημειώθηκε κατά τη διάρκεια δρομολογίου προς τα Νέα Στύρα, με το φέρι να μεταφέρει 105 επιβάτες και αρκετά οχήματα. Ο καπετάνιος φέρεται να υποστήριξε πως «κόλλησαν τα πηδάλια», οδηγώντας σε απώλεια ελέγχου και πρόσκρουση σε ξέρα. Ωστόσο, το βασικό ζήτημα που έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία δεν είναι μόνο η πρόσκρουση, αλλά και οι παραλείψεις στα πρωτόκολλα ασφαλείας που ακολούθησαν.
Καθυστέρηση στην Ενημέρωση των Αρχών
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας, ο πλοίαρχος δεν ειδοποίησε άμεσα το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ). Η πρώτη επικοινωνία με τις Αρχές σημειώθηκε περίπου δέκα λεπτά μετά την πρόσκρουση και μόνο μετά από επανειλημμένες προσπάθειες του Κέντρου. Πρόκειται για σοβαρή παράβαση των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Τι Προβλέπει η Νομοθεσία
Η ελληνική και διεθνής ναυτική νομοθεσία είναι σαφής σε περιπτώσεις θαλάσσιων ατυχημάτων:
- Ο πλοίαρχος υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα τις Αρχές, ώστε να κινητοποιηθούν οι μηχανισμοί διάσωσης.
- Πρέπει να λάβει μέτρα προστασίας για επιβάτες και πλήρωμα.
- Οφείλει να συνεργαστεί πλήρως με τις Αρχές και να παρέχει αναλυτική έκθεση για τις συνθήκες του συμβάντος.
Η μη συμμόρφωση του πλοιάρχου με αυτές τις υποχρεώσεις ενδέχεται να έχει βαρύ ποινικό αντίκτυπο.
Οι Καθυστερήσεις της Εταιρίας
Εκτός από τον πλοίαρχο, στο «μικροσκόπιο» των ερευνών βρίσκεται και η πλοιοκτήτρια εταιρεία, η οποία κατηγορείται για καθυστέρηση στην κινητοποίηση του σχεδίου αποκόλλησης. Σύμφωνα με το υπουργείο, πέρασαν περισσότερες από 14 ώρες από την προσάραξη πριν προχωρήσει σε ουσιαστικές ενέργειες, παρά το γεγονός ότι απαιτείται άμεση δράση σε τέτοια περιστατικά για την αποφυγή περαιτέρω κινδύνων.
Η Επιχείρηση Αποκόλλησης
Το φέρι παραμένει μέχρι σήμερα κολλημένο σε ξέρα. Η επιχείρηση αποκόλλησης είναι σε εξέλιξη με τη συμμετοχή ρυμουλκών, δυτών και τεχνικών. Προσπάθειες γίνονται για να μετακινηθούν τα οχήματα από το γκαράζ ώστε να ελαφρυνθεί η πλώρη του πλοίου και να διευκολυνθεί η πλεύση. Στο σημείο βρίσκονται δύο σκάφη του Λιμενικού και ένα πλοίο ανοιχτής θαλάσσης.
Η ναυπηγική εκτίμηση για την καταλληλότητα του σκάφους αναμένεται να κρίνει την επόμενη φάση του σχεδίου, το οποίο πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Η Τύχη των Επιβατών
Όλοι οι επιβάτες μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στα Νέα Στύρα χάρη στη συνδρομή του πλοίου ανοικτής θαλάσσης και ιδιωτικών σκαφών. Ωστόσο, λόγω έλλειψης καταλυμάτων, 47 επιβάτες μεταφέρθηκαν με πούλμαν σε Μαρμάρι και Κάρυστο, ενώ άλλοι διανυκτέρευσαν σε πλοία ή αναζήτησαν δικά τους μέσα επιστροφής.
Συμπεράσματα και Ερωτήματα
Το συμβάν φέρνει στο προσκήνιο κρίσιμα ζητήματα γύρω από:
- Την ασφάλεια των θαλάσσιων συγκοινωνιών
- Την ετοιμότητα των πληρωμάτων σε κρίσεις
- Την ευθύνη των πλοιοκτητριών εταιρειών
- Τη συμμόρφωση με θεσμικά πρωτόκολλα
Η αποτυχία ενεργοποίησης των διαδικασιών άμεσης ειδοποίησης και η καθυστέρηση στις ενέργειες διάσωσης δημιουργούν εύλογη ανησυχία για το επίπεδο ασφαλείας στα ελληνικά πελάγη. Οι επόμενες μέρες θα είναι κρίσιμες, καθώς η απολογία του πλοιάρχου και η πρόοδος της επιχείρησης αποκόλλησης αναμένεται να ρίξουν φως στις ευθύνες και στα πιθανά κενά που οδήγησαν στο περιστατικό.



































