Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια από τις πιο καθαρές και σύγχρονες κατευθύνσεις που μπορούν να υιοθετήσουν οι τοπικές κοινωνίες. Κι όμως, στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2025, ο Δήμος μας βρέθηκε αντιμέτωπος με μια πρόταση που όχι μόνο δεν αξιοποιούσε αυτή τη μεγάλη ευκαιρία, αλλά υποτιμούσε και το ίδιο το δημόσιο συμφέρον.
Άρθρο στην εφημερίδα POLIS, της Ευτυχίας Σπανού, Δημοτικής Συμβούλου Μαραθώνα
Η διοίκηση είχε στα χέρια της από το 2023 μια πλήρη μελέτη για την εγκατάσταση 32 Σταθμών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων σε 58 δημοτικές θέσεις στάθμευσης – συνολικά περίπου 725 τ.μ. κοινόχρηστου χώρου. Η μελέτη ανέλυε διαφορετικά μοντέλα υλοποίησης, με σαφώς πιο συμφέρουσες επιλογές για τον Δήμο, όπως η δημιουργία και λειτουργία από τον ίδιο τον Δήμο ή η ισότιμη συνεργασία με ιδιώτη. Παρόλα αυτά, η Δημοτική Αρχή επέλεξε το λιγότερο αποδοτικό σενάριο: πλήρης παραχώρηση της εγκατάστασης και της λειτουργίας σε ιδιώτη.
Ακόμη χειρότερα, η παραχώρηση αυτή συνοδεύτηκε από ένα αντάλλαγμα που μόνο ως εξευτελιστικό μπορεί να χαρακτηριστεί. Για τη χρήση 725 τ.μ. δημοτικού χώρου, το μίσθωμα οριζόταν στα 2.400 ευρώ ετησίως — δηλαδή μόλις 3,31 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ποσό που προσβάλλει τη λογική όταν συγκρίνεται με τα τέλη που πληρώνουν οι ίδιοι οι δημότες: 20 €/τ.μ. για τραπεζοκαθίσματα ή 50 €/τ.μ. για ένα περίπτερο. Την ώρα που ο δημότης φορολογείται αυστηρά, ο ιδιώτης επενδυτής θα απολάμβανε προνομιακή εκμετάλλευση του χώρου, με εκτιμώμενο κέρδος 370.000 ευρώ σε μία δεκαετία, ενώ το όφελος για τον Δήμο δεν θα ξεπερνούσε τα 29.100 ευρώ.
Η επιλογή αυτή δεν αποτελεί απλώς λάθος κρίσης. Αποκαλύπτει μια βαθιά αδυναμία της Δημοτικής Αρχής να διαχειριστεί σύγχρονα εργαλεία και προγράμματα: από το ΣΒΑΚ και το ΕΣΣΕΚ, μέχρι τον τοπικό πολεοδομικό σχεδιασμό και τις βιοκλιματικές αναπλάσεις. Η προσκόλληση σε λογικές και πρακτικές της δεκαετίας του ’80 δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες και στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης.
Μετά την τεκμηριωμένη αντίδραση της παράταξης ΕΜΕΙΣ – ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ, ο Δήμαρχος αναγκάστηκε να ανασκευάσει την πρόταση, προσθέτοντας τουλάχιστον την αντικειμενική αξία ως κατώτατο όριο μισθώματος. Ήταν μια αναγκαία διόρθωση, αλλά δεν αναιρεί το γεγονός ότι η αρχική εισήγηση υπονόμευε ξεκάθαρα το συμφέρον των δημοτών.
Ο Δήμος μας έχει ανάγκη από διοίκηση που αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις της εποχής, που αξιοποιεί ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα και που δεν χαρίζει δημόσιο χώρο με όρους προχειρότητας. Η ηλεκτροκίνηση είναι εργαλείο ανάπτυξης και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν μια ακόμη ανάθεση χωρίς στρατηγικό όραμα.
Ως δημοτική σύμβουλος και ως επαγγελματίας, θα συνεχίσω να υπερασπίζομαι με συνέπεια την ανάγκη για σοβαρό σχεδιασμό, διαφάνεια και ορθολογική αξιοποίηση των πόρων. Γιατί ο Μαραθώνας αξίζει λύσεις που κοιτούν μπροστά — και κυρίως, αξίζει μια διοίκηση που να μπορεί να τις υλοποιήσει.



































