spot_img
9.9 C
Rafina
Δευτέρα, 29 Δεκεμβρίου, 2025
spot_img
Αρχική Blog Σελίδα 100

Η κυβέρνηση προσπαθεί να ξεφύγει από ΟΠΕΚΕΠΕ και ακρίβεια με “θετική ατζέντα”

0

Με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν την ακρίβεια να παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα, αλλά και θέματα όπως ο ΟΠΕΚΕΠΕ να πληγώνουν το προφίλ της κυβέρνησης, το Μαξίμου επιχειρεί επιστροφή σε “θετική ατζέντα”.

Στο πλαίσιο αυτό, το επίδομα των 250 ευρώ θα καταβληθεί σήμερα Δευτέρα στους χαμηλοσυνταξιούχους, δηλαδή πέντε ημέρες νωρίτερα από το προγραμματισμένο, όπως ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στόχος του Μαξίμου φαίνεται πως είναι κάθε ημέρα η κυβέρνηση να “παίζει” επικοινωνιακά με μία θετική είδηση. Με αποκορύφωμα τη συζήτηση επί του προϋπολογισμού του 2026, ο οποίος περιλαμβάνει βέβαια και τα μέτρα της ΔΕΘ, που δεν είχαν όμως το προσδοκώμενο δημοσκοπικό αποτέλεσμα. Στο κυβερνητικό επιτελείο πάντως θεωρούν ότι το πακέτο της ΔΕΘ θα αποδώσει όταν θα εφαρμοστεί στην πράξη το επόμενο έτος. Και στο μεταξύ προσπαθούν να το επαναφέρουν στην επικαιρότητα.

Άλλωστε ο κ. Μητσοτάκης, ανακοινώνοντας την επίσπευση της καταβολής του επιδόματος των 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους, τόνισε ότι είναι: “Η πρώτη μιας σειράς αυξήσεων που θα δουν στα εισοδήματά τους οι συνταξιούχοι, καθώς από τον Ιανουάριο θα δουν αύξηση στις αποδοχές τους τόσο λόγω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών όσο και λόγω της ετήσιας αύξησης στις συντάξεις. Ενώ ξεκινά από τον Δεκέμβριο (συντάξεις Ιανουαρίου) και η κατάργηση κατά 50% της προσωπικής διαφοράς για όσες συντάξεις επιβαρύνονται ακόμη από αυτήν.”

“Είμαστε η παράταξη που στηρίζει τη μεσαία τάξη”
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι αυτά είναι μέτρα που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό για το 2026. Έκανε λόγο για έναν προϋπολογισμό με εθνικό και αναπτυξιακό πρόσημο, που ενισχύει το εισόδημα εκατομμυρίων πολιτών. “Η πρόβλεψή μας είναι ότι και το 2026 θα έχουμε ισχυρή ανάπτυξη 2,4% -σχεδόν διπλάσια από την εκτιμώμενη για την Ευρωζώνη, περαιτέρω μείωση του πληθωρισμού και της ανεργίας, καθώς και νέα αποκλιμάκωση του χρέους”, δήλωσε επίσης και πρόσθεσε: “Περισσότερα, σε λίγες μέρες!”

Ενώ αφού συμμετείχε το απόγευμα της Κυριακής στις εσωκομματικές εκλογές για την ανάδειξη προέδρων τοπικών οργανώσεων και συνέδρων για το συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας, που θα πραγματοποιηθεί την άνοιξη, ο κ.Μητσοτάκης δήλωσε:

“Είμαστε η μεγάλη δημοκρατική παράταξη αυτού του τόπου. Η μόνη παράταξη η οποία εγγυάται τη σταθερότητα, την ασφάλεια και την προκοπή των Ελλήνων. Η παράταξη η οποία στηρίζει τη μεσαία τάξη. Η παράταξη εκείνη η οποία κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας”. Και αναφέρθηκε εκ νέου στην καταβολή των 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους, επαναλαμβάνοντας ότι: “Είναι μόλις το πρώτο από τα πολλά μέτρα στήριξης τα οποία η ελληνική κοινωνία θα δει, θα τα εισπράξει και τα οποία θα υλοποιηθούν στους επόμενους μήνες.”

Νέα μέτρα για το στεγαστικό στον προϋπολογισμό, αλλά μέχρι εκεί
Πάντως η κυβέρνηση δια του εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη, θέλησε ταυτόχρονα να βάλει φρένο στις συζητήσεις και τα σενάρια για νέα μέτρα στήριξης και εκπλήξεις στον προϋπολογισμό. Διότι με τη σχετική παραφιλολογία κινδυνεύει να περάσει πάλι κάτω από τον πήχη των εντυπώσεων. Ο πρωθυπουργός βέβαια έχει προαναγγείλει και νέα μέτρα για το στεγαστικό στον προϋπολογισμό. Αλλά από εκεί και πέρα το Μαξίμου βάζει “φρένο”.

Το στεγαστικό αποτελεί βέβαια ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα, παρά το υψηλό ποσοστό ιδιοκατοίκησης στη χώρα μας. Σημειωτέον ότι την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου, περίπου 1 εκατομμύριο νοικοκυριά θα λάβουν την επιστροφή ενός ενοικίου για το 2024.

Το ποσό φτάνει έως τα 800 ευρώ, προσαυξημένο κατά 50 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. Η επιστροφή αφορά ενοίκιο κύριας ή φοιτητικής κατοικίας και αποτελεί μόνιμη κυβερνητική πολιτική που θα καταβάλλεται κάθε Νοέμβριο χωρίς αίτηση, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει τους αγρότες, που όμως ήδη αποφάσισαν μπλόκα
Την ίδια ημέρα υποτίθεται ότι θα πρέπει να έχει καταβληθεί και το 70% της ενιαίας ενίσχυσης στους αγρότες μετά την έγκριση του Action Plan 2 για τον ΟΠΕΚΕΠΕ από την Κομισιόν. Στη συνέχεια, με τους αναγκαίους ελέγχους θα πληρωθεί και το 30%, με βάση τις προβλέψεις των Κανονισμών. Ενώ λίγο μετά την πληρωμή της προκαταβολής, θα πληρωθεί και το λεγόμενο Μέτρο 23.

Εντός του 2025 αναµένεται να πληρωθεί και η έκτακτη ενίσχυση προς τους κτηνοτρόφους των οποίων τα ζώα έχουν θανατωθεί λόγω της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, όπως είχε ανακοινώσει ο κ.Μητσοτάκης.

Παράλληλα, μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν πληρωθεί τα προγράμματα μικρότερης κλίμακας. Θα πληρωθούν, επίσης, σημαντικά ποσά στο πλαίσιο του Πυλώνα 2 της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, για προγράμματα δηλαδή για αναδιαρθρώσεις του αγροτικού τομέα.

“Μετά την καταβολή της βασικής ενίσχυσης, θα υπάρξει ανακατανομή των πόρων που θα περισσέψουν προς τους έντιμους αγρότες. Τον καινούργιο χρόνο θα καταβληθεί η λεγόμενη συνδεδεμένη ενίσχυση. Θα πληρωθούν, επίσης, οι αγρότες μας για τα οικολογικά σχήματα”, έλεγαν επίσης κυβερνητικά στελέχη και προσέθεταν: “Τα λεφτά, λοιπόν, που θα περισσέψουν δεν θα γυρίσουν στις Βρυξέλλες. Θα ανακατανεμηθούν εσωτερικά στους έντιμους αγρότες”.

Οι αγρότες και κτηνοτρόφοι πάντως αποφάσισαν χθες κατά τη σύσκεψη στη Νίκαια της Λάρισας να ξεκινήσουν τα μπλόκα από τις 30 Νοεμβρίου, κορυφώνοντας τις κινητοποιήσεις τους μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου, με “απόβαση” και σε λιμάνια. Εφόσον καταβληθεί το 70% της ενιαίας ενίσχυσης μέχρι τα τέλη αυτής της εβδομάδας, η κυβέρνηση ευελπιστεί βέβαια ότι θα “σπάσει” τα αγροτικά μπλόκα.

Μαρακές: Εξερευνώντας την “κόκκινη πόλη” της Αφρικής

0

Το Μαρακές, η εξωτική «Κόκκινη Πόλη» του Μαρόκου, είναι ένας καμβάς από έντονα χρώματα, αρώματα μπαχαρικών και ήχους που συνθέτουν μια αισθητική εμπειρία.

Είναι ένας προορισμός που διεγείρει όλες τις αισθήσεις, ένας τόπος όπου η αρχαία παράδοση συναντά τη σύγχρονη κοσμοπολίτικη ζωή.

Το Μαρακές είναι ένα ταξίδι στο χρόνο και στο χρώμα. Είναι ένας προορισμός που απαιτεί ανοιχτό μυαλό και διάθεση για εξερεύνηση.

Η ζωντανή κουλτούρα, η περίπλοκη αρχιτεκτονική και η φιλοξενία των κατοίκων το καθιστούν μια αξέχαστη εμπειρία που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα.

Κλίμα και καλύτερη εποχή για επίσκεψη

Το κλίμα στο Μαρακές είναι ημι-άνυδρο και ηλιόλουστο σχεδόν όλο τον χρόνο.

  • Άνοιξη (Μάρτιος-Μάιος) και φθινόπωρο (Σεπτέμβριος-Νοέμβριος): Αυτές θεωρούνται οι καλύτερες εποχές για επίσκεψη. Οι θερμοκρασίες είναι ιδανικές, κυμαινόμενες από 15°C έως 28°C, επιτρέποντας πολύωρες περιηγήσεις χωρίς την υπερβολική ζέστη.
  • Καλοκαίρι (Ιούνιος-Αύγουστος): Οι θερμοκρασίες είναι πολύ υψηλές, συχνά ξεπερνούν τους 40°C. Η εξερεύνηση γίνεται δύσκολη κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Χειμώνας (Δεκέμβριος-Φεβρουάριος): Ο χειμώνας είναι ήπιος, με μέσες ημερήσιες θερμοκρασίες περίπου 18°C–20°C. Ωστόσο, τα βράδια είναι δροσερά, με τις ελάχιστες να πέφτουν στους 5°C–8°C.

Η καρδιά του Μαρακές: Η Μεντίνα

Η παλιά πόλη (Medina), περικυκλωμένη από ψηλά τείχη σε χρώμα ώχρας, αποτελεί τον πυρήνα της εμπειρίας και είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

1. Τζεμάα ελ Φνα (Jemaa el-Fna)

Η κεντρική πλατεία είναι το απόλυτο θέαμα. Τη μέρα, θα βρείτε πωλητές χυμών πορτοκαλιού, γητευτές φιδιών, πλανόδιους μικροπωλητές και αφηγητές παραμυθιών. Όταν όμως ο ήλιος δύει, η πλατεία μεταμορφώνεται σε ένα γιγάντιο, υπαίθριο εστιατόριο. Δεκάδες πάγκοι στήνονται σε λίγα λεπτά, σερβίροντας παραδοσιακό μαροκινό φαγητό – από ταζίν και χαρισά (σούπα) μέχρι κεμπάπ και φρέσκο ψάρι. Η Jemaa el-Fna είναι το ζωντανό πνεύμα της πόλης, ένα εκρηκτικό γλέντι ήχων, αρωμάτων και γεύσεων που δεν πρέπει να χάσετε. Συνιστάται να ανεβείτε σε κάποιο από τα καφέ με ταράτσα για να παρακολουθήσετε το θέαμα της μεταμόρφωσης το σούρουπο.

 

Istock

 

2. Οι Αγορές (Souks)

Η λαβυρινθώδης αγορά, δίπλα στην πλατεία, είναι ένας παράδεισος για τους λάτρεις των ψώνιων. Εδώ θα χαθείτε ανάμεσα σε πάγκους με δέρματα, υφαντά, χειροποίητα χαλιά, κεραμικά, λάμπες, μπαχαρικά και κοσμήματα. Η αγορά είναι χωρισμένη σε τμήματα ανάλογα με το είδος των προϊόντων (π.χ., σουκ των μπαχαρικών, σουκ των βαφέων, σουκ των σιδηρουργών).

Συμβουλές για τις αγορές

Διαπραγμάτευση: Το παζάρεμα είναι αναπόσπαστο μέρος της αγοραστικής εμπειρίας. Ξεκινήστε προσφέροντας περίπου το ένα τρίτο της αρχικής τιμής.
Προσανατολισμός: Είναι εύκολο να χαθείτε. Αν και αυτό είναι μέρος της γοητείας, καλό είναι να έχετε έναν χάρτη ή να χρησιμοποιήσετε το GPS.

3. Τα Riads (Παραδοσιακά σπίτια)

Η διαμονή σε ένα riad είναι μέρος της αυθεντικής εμπειρίας. Αυτά τα παραδοσιακά σπίτια είναι κρυμμένα μέσα στα στενά σοκάκια της Μεντίνα και διαθέτουν εσωτερική αυλή (patio) με δέντρα και συντριβάνι, καθώς και ταράτσα με θέα. Προσφέρουν μια όαση ηρεμίας, ησυχίας και δροσιάς μακριά από τη φασαρία της πόλης. Πολλά από αυτά έχουν μετατραπεί σε boutique ξενοδοχεία υψηλής αισθητικής.

Istock

Αρχιτεκτονικά και πολιτιστικά αριστουργήματα

Το Μαρακές είναι γεμάτο από ιστορικούς χώρους και κήπους που μαρτυρούν την πλούσια αρχιτεκτονική και πολιτιστική του κληρονομιά.

Κήποι Majorelle (Jardin Majorelle): Πρόκειται για έναν μαγευτικό βοτανικό κήπο, διάσημο για το έντονο μπλε χρώμα (Bleu Majorelle) που χρησιμοποιείται στα κτίσματα, τις βρύσες και τις γλάστρες. Δημιουργήθηκε από τον Γάλλο ζωγράφο Jacques Majorelle και αργότερα αποκτήθηκε και αποκαταστάθηκε από τον σχεδιαστή μόδας Yves Saint Laurent. Είναι ένας τόπος γαλήνης και εξαιρετικής ομορφιάς, ιδανικός για φωτογραφίες. Εντός του κήπου βρίσκεται και το Μουσείο Berber.

Παλάτι Bahia (Palais Bahia): Ένα εντυπωσιακό δείγμα μαροκινής και ισλαμικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα. Κατασκευάστηκε με σκοπό να είναι το μεγαλύτερο παλάτι στον κόσμο. Οι περίτεχνες οροφές από ξύλο κέδρου, τα γεωμετρικά μωσαϊκά (zellij) και οι αυλές με τους κήπους είναι εκθαμβωτικά.

Μεντρέσα Μπεν Γιουσέφ (Medersa Ben Youssef): Αυτή η πρώην θεολογική σχολή ήταν το μεγαλύτερο ισλαμικό κολέγιο στο Μαρόκο. Αποτελεί ένα αριστούργημα της μαροκινής τέχνης, με λεπτομερή ξυλόγλυπτα κέδρου, γύψινες διακοσμήσεις και μαρμάρινες κολώνες. Η κεντρική αυλή της είναι ένα συγκλονιστικό παράδειγμα ισλαμικής αρχιτεκτονικής.

Τάφοι των Σααντί (Tombeaux Saadiens): Οι μαυσωλείο της δυναστείας των Σααντί, ξανανακαλύφθηκαν το 1917. Οι τάφοι είναι διακοσμημένοι με λεπτομερή γλυπτά και φύλλα χρυσού, αντικατοπτρίζοντας την πολυτέλεια της εποχής.

Μαροκινή κουζίνα: Έντονα αρώματα και γεύσεις

Η μαροκινή κουζίνα είναι ένας γαστρονομικός θησαυρός, επηρεασμένος από τον πολιτισμό των Βερβέρων, της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου.

Ταζίν (Tagine): Το εθνικό πιάτο, μαγειρεμένο σε πήλινο σκεύος με κωνικό καπάκι. Συνήθως περιέχει κρέας (κοτόπουλο, αρνί ή βοδινό) μαγειρεμένο αργά με λαχανικά, αποξηραμένα φρούτα, ελιές και πικάντικα μπαχαρικά όπως σαφράν και τζίντζερ.
Κουσκούς (Couscous): Το σιμιγδάλι στον ατμό, σερβίρεται συχνά με κρέας και μια ποικιλία λαχανικών.
Μέντα Τσάι (Thé à la Menthe): Το ρόφημα φιλοξενίας. Πίνεται αργά, ζεστό και γλυκό. Η τελετουργία του σερβιρίσματός του είναι εξίσου σημαντική με την ίδια τη γεύση.
Παραδοσιακά Γλυκά: Δοκιμάστε τα cornes de gazelle (κέρατα γαζέλας) ή chebakia (τηγανητά γλυκά σε σχήμα λουλουδιού).

Παραδοσιακό τσάι μέντας

Παραδοσιακό τσάι μέντας Istock

Εκδρομές και περιπέτειες εκτός πόλης

Το Μαρακές λειτουργεί ως πύλη για τις εντυπωσιακές γεωγραφικές αντιθέσεις του Μαρόκου.

Οροσειρά του Άτλαντα: Μια ημερήσια εκδρομή στα βουνά του Υψηλού Άτλαντα προσφέρει εντυπωσιακή αντίθεση με την «Κόκκινη Πόλη». Μπορείτε να επισκεφθείτε την Κοιλάδα Ourika και να κάνετε πεζοπορία στα παραδοσιακά χωριά των Βερβέρων, απολαμβάνοντας την καθαρή ατμόσφαιρα.
Εσσαουίρα (Essaouira): Μια παραθαλάσσια πόλη, λιγότερο από τρεις ώρες μακριά, γνωστή για τον πορτογαλικό της χαρακτήρα, τα γαλάζια σπίτια και το φρούριο της. Είναι ιδανική για όσους αναζητούν τον αέρα του ωκεανού.
Έρημος Σαχάρα: Για μια βαθύτερη εμπειρία, μια πολυήμερη εκδρομή στην έρημο Σαχάρα (Merzouga) προσφέρει την ευκαιρία για βόλτα με καμήλες στους αμμόλοφους και διανυκτέρευση σε καταυλισμό κάτω από τα αστέρια.

Μιχάλης Λουκάτος: «Από αύριο ξεκινά μια νέα μέρα για τη Νέα Δημοκρατία στη Ραφήνα»

Με λόγια συγκίνησης και ευγνωμοσύνης εμφανίστηκε στα social ο Μιχάλης Λουκάτος, λίγη ώρα μετά τη νίκη του στις εσωκομματικές εκλογές της Νέας Δημοκρατίας. Ευχαρίστησε θερμά τα μέλη, τα στελέχη και όλους όσοι βρέθηκαν στο πλευρό του, ενώ έστειλε μήνυμα ενότητας και ανανέωσης, τονίζοντας πως «από αύριο ξεκινά μια καινούργια μέρα» για την παράταξη στη Ραφήνα–Πικέρμι.

Ευχαριστώ τους φίλους και τα μέλη της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
για την τιμή που μου κάνανε ευχαριστώ πάρα πολύ τα στελέχη που κατέβηκαν ως υποψήφιοι μαζί μου και με στήριξαν υπόσχομαι ότι από αύριο είναι μια καινούργια μέρα ζητώ Η Νέα Δημοκρατία πάμε μπροστά.

 

 

 

 

 

Η Πολίνα Πορίζκοβα φορώντας μόνο τα εσώρουχά της εξηγεί γιατί χωρίς ατέλειες δεν θα ήμασταν ποτέ τέλειοι

0

Η Πολίνα Πορίζκοβα μοιράστηκε για ακόμη μια φορά ένα στιγμιότυπο που αναδεικνύει το σώμα της όπως είναι σήμερα, στα 60 της, επιμένοντας στο μήνυμα ότι η πραγματική ομορφιά δεν έχει ανάγκη από φίλτρα και ψευδαισθήσεις τελειότητας.

Σε νέο βίντεο που ανάρτησε στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram, το πρώην supermodel εμφανίζεται να προετοιμάζεται για την ημέρα της, φορώντας εσώρουχα πριν ντυθεί, και να μιλά με ειλικρίνεια για τη σχέση με το σώμα της. Μέσα από τη λεζάντα, εξηγεί ότι ακόμη κι η ίδια συχνά εστιάζει στις «ατέλειες» της μορφής της, όμως πλέον επιλέγει να τις αντιμετωπίζει όχι με αυστηρότητα, αλλά με τρυφερότητα και αποδοχή.

«Γιατί οι ατέλειές μας είναι αυτές που μας κάνουν τέλειους και αυθεντικούς»

Η Πολίνα Πορίζκοβα καλεί όσους την ακολουθούν να κάνουν το ίδιο: να σταματήσουν να κυνηγούν το ανέφικτο ιδανικό της αψεγάδιαστης εικόνας και να επιτρέψουν στον εαυτό τους να αγαπήσει ό,τι θεωρούν ατελές. Όπως σημειώνει, αυτό που χαρακτηρίζουμε ως «ατέλεια» είναι συχνά το στοιχείο που αποκαλύπτει την αυθεντικότητά μας και δημιουργεί μια πιο ουσιαστική, ανθρώπινη τελειότητα.

«Αν είστε σαν εμένα, θα επικεντρωθείτε κι εσείς στο σχήμα του σώματός μου – και, ελπίζω – θα σκεφτείτε με ανακούφιση: ‘Α, δεν είναι κι αυτή τέλεια’. Και τότε μπορείτε να δώσετε λίγη άδεια στον εαυτό σας, να αγκαλιάσετε την ατελή σας πλευρά και να της δώσετε λίγη αγάπη. Γιατί οι ατέλειές μας είναι αυτές που μας κάνουν τέλειους και αυθεντικούς» γράφει. Για την ίδια, η ομορφιά δεν βρίσκεται σε ένα άψογο σώμα, αλλά στο θάρρος να το δείχνεις όπως είναι, χωρίς φόβο και χωρίς ντροπή.

*Κεντρική Φωτογραφία: Instagram @paulinaporizkov

Ασανσέρ: Στο «αέρα» η διαδικασία – Πώς να γλιτώσετε τα πρόστιμα

0

Με υψηλές ταχύτητες τρέχουν οι πιστοποιήσεις των ανελκυστήρων των κτιρίων στη χώρα καθώς η υποχρέωση της απογραφής των ασανσέρ και οι εξαγγελίες αυστηρών τακτικών ελέγχων και προστίμων έχουν θορυβήσει ιδιοκτήτες και διαχειριστές.

Παρά τα τσουχτερά πρόστιμα οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες πολυκατοικιών και διαχειριστές φαίνεται να αγνοούν την υποχρέωση, αφήνοντας χιλιάδες ανελκυστήρες χωρίς καταγραφή αν και η προθεσμία για τη δήλωσή τους λήγει στις 30 Νοεμβρίου και, όπως τονίζουν οι αρμόδιοι, δεν θα υπάρξει καμία νέα παράταση.

Μέχρι τις 30 Νοεμβρίου θα πρέπει να καταγραφούν μέσω ψηφιακής πλατφόρμας

Ειδικότερα, στην πλατφόρμα έχουν εγγραφεί περίπου 90.000 ανελκυστήρες, όταν ο συνολικός αριθμός τους εκτιμάται μεταξύ 750.000 και 900.000.

Η διαδικασία είναι απλή, δωρεάν και διαρκεί μόλις δύο με τρία λεπτά, καθώς δεν απαιτούνται δικαιολογητικά, τεχνικές μελέτες ή πιστοποιήσεις. Παρ’ όλα αυτά, λίγοι χρησιμοποιούν τους κωδικούς τους στο Taxisnet για να ολοκληρώσουν τη δήλωση.

Η δήλωση για τα ασανσέρ

Η απογραφή μπορεί να γίνει από τον ιδιοκτήτη, τον διαχειριστή ή τον συντηρητή του ανελκυστήρα.

Ο χρήστης καλείται να δηλώσει:

• Έτος εγκατάστασης

• Αριθμό στάσεων

• Κατάσταση λειτουργίας (ενεργός ή ανενεργός)

• Αν υπάρχει πιστοποίηση

• Αν έχει δηλωθεί σε αρχείο δήμου

• Τον αριθμό ΚΑΕΚ του ακινήτου

Ακόμη κι αν λείπουν κάποια στοιχεία, η δήλωση μπορεί να προχωρήσει με επιλογή «αγνώστου» ή «προσωρινά μη διαθέσιμου» δεδομένου. Σε περιπτώσεις διπλοεγγραφών, η διασταύρωση θα γίνεται αυτόματα μέσω του ΚΑΕΚ.

 

Μόλις ολοκληρωθεί η απογραφή, το υπουργείο Ανάπτυξης που για πρώτη φορά θα γνωρίζει πόσοι ανελκυστήρες υπάρχουν και πού, και κυρίως ποιας ηλικίας είναι, θα προχωρήσει στη σταδιακή υλοποίηση της όλης διαδικασίας επιθεώρησης, πιστοποίησης και καταχώρισης των ανελκυστήρων.

Πρόστιμα και κυρώσεις

Όσοι δεν προχωρήσουν στην καταχώρηση κινδυνεύουν με σφράγιση του ανελκυστήρα μέχρι την επαναξιολόγησή του και επιβολή προστίμων:

• 1.000 ευρώ για ανελκυστήρες σε κατοικίες

• 2.500 ευρώ για μικτές χρήσεις (οικιστική και επαγγελματική)

• 5.000 ευρώ για ανελκυστήρες σε δημόσια κτίρια και εμπορικά κέντρα (mall)

Η απογραφή των ανελκυστήρων φιλοδοξεί να δημιουργήσει, για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωμένο Μητρώο που θα επιτρέψει στην Πολιτεία να παρακολουθεί, να ελέγχει και να διασφαλίζει την ασφάλεια εκατοντάδων χιλιάδων εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούνται καθημερινά από εκατομμύρια πολίτες.

Σημειώνεται πως σήμερα κανείς δεν ξέρει τον ακριβή αριθμό των ανελκυστήρων που υπάρχουν στην Ελλάδα. Η εκτίμηση είναι πως κυμαίνονται οπουδήποτε μεταξύ 400.000 και 700.000.

Πηγή: ΟΤ

Δεν είναι ματς: Σταμάτα να κρατάς «σκορ» στη σχέση σου

0

Για κάποιους ανθρώπους, η σχέση πρέπει να λειτουργεί με τη λογική «σου δίνω, μου δίνεις». Μια τέτοια νοοτροπία δεν είναι απαραίτητα προβληματική από μόνη της, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πόσο άνισες είναι καμιά φορά οι σχέσεις. Όμως, στην προσπάθεια να υπάρξει περισσότερη ισότητα, μήπως μερικά ζευγάρια έχουν αρχίσει να «κρατούν σκορ» μεταξύ τους;

Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Personality and Social Psychology Bulletin, φαίνεται πως αυτό συμβαίνει. Οι ερευνητές παρακολούθησαν πάνω από 7.000 ζευγάρια σε διάστημα 13 ετών. Σε κάθε φάση, αξιολογούσαν το πόσο ικανοποιημένοι ήταν οι σύντροφοι από τη σχέση τους, αλλά και το πόσο ισχυρή ήταν η «τάση ανταλλαγής» του καθενός, δηλαδή, η ροπή να μετρούν ποιος δίνει και ποιος παίρνει.

Δύο είδη σχέσεων
Υπάρχουν δύο βασικά είδη σχέσεων. Αυτές είναι οι:

Κοινοτικές σχέσεις. Οι σύντροφοι δίνουν και προσφέρουν χωρίς να «κρατούν λογαριασμό». Δεν ενεργούν με σκοπό να πάρουν αντάλλαγμα, αλλά επειδή νοιάζονται. Αν, για παράδειγμα, ο ένας φτιάξει δείπνο, δεν μετράει πόσες φορές μαγείρεψε ο άλλος την περασμένη εβδομάδα.
Σχέσεις ανταλλαγής. Λειτουργούν πιο «επαγγελματικά». Οι σύντροφοι είναι προσεκτικοί στο ποιος έκανε τι και περιμένουν αναγνώριση ή ανταπόδοση. Κρατούν -έστω νοερά- έναν «ισολογισμό» από χάρες και οφειλές.
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ανήκουν απόλυτα στη μία ή την άλλη κατηγορία. Συνήθως κινούνται μεταξύ των δύο, ανάλογα με τη φάση ή τις συνθήκες. Φαίνεται πως υπάρχουν, κατά βάση, 2 λόγοι για τους οποίους καλό θα ήταν να μην επιλέγουμε μια σχέση ανταλλαγής. Αυτοί ειναι οι ακόλουθοι:

1. Η νοοτροπία του «κρατάμε λογαριασμό» βάζει τις σχέσεις σε κίνδυνο

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ξεκάθαρα ότι όταν ένας από τους δύο συντρόφους αυξάνει τη νοοτροπία ανταλλαγής, η ικανοποίηση από τη σχέση μειώνεται και μάλιστα όχι προσωρινά. Ακόμα και δύο χρόνια αργότερα, οι σχέσεις παρέμεναν λιγότερο ικανοποιητικές.

Αυτό σημαίνει πως το να «κρατάμε σκορ» έχει μακροχρόνια αρνητική επίδραση στη δυναμική του ζευγαριού. Δεν είχε σημασία αν και οι δύο είχαν παρόμοια στάση, ακόμα κι αν μόνο ο ένας «κρατούσε λογαριασμό», η σχέση συνολικά γινόταν πιο δυσλειτουργική.

Ενδιαφέρον είναι ότι το αντίθετο δεν ισχύει. Η δυσαρέσκεια δεν οδηγεί απαραίτητα στο να αρχίσει κάποιος να «κρατά σκορ». Αντίθετα, το σκορ φέρνει τη δυσαρέσκεια, όχι το αντίστροφο. Δηλαδή, δεν είναι απλώς σύμπτωμα μιας προβληματικής σχέσης, αλλά παράγοντας που δημιουργεί πρόβλημα.

Στην πράξη, αυτό έχει απόλυτη λογική. Αν ο ένας θυμίζει συνεχώς ποιος έβαλε πλυντήριο, ποιος πήγε στο σουπερμάρκετ ή ποιος πληρώνει περισσότερα, η σχέση μετατρέπεται σε ανταγωνισμό και όχι σε συνεργασία. Με τον καιρό, κάθε μικρό «καρφί» για το ποιος κάνει περισσότερα γίνεται πηγή έντασης και κούρασης.

2. Τα περισσότερα ζευγάρια εγκαταλείπουν αυτή τη νοοτροπία ωριμάζοντας

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα νέα είναι καλά. Καθώς οι σχέσεις ωριμάζουν, οι περισσότεροι σύντροφοι παύουν να «κρατούν σκορ». Όσο περισσότερο είναι μαζί, τόσο λιγότερο περιμένουν «ανταπόδοση» για κάθε μικρή πράξη. Με απλά λόγια, ίσως να μαθαίνουν ότι η αγάπη λειτουργεί καλύτερα όταν σταματήσει κάποιος να μετρά.

Ωστόσο, δεν καταφέρνουν να το κάνουν όλοι με την ίδια ταχύτητα. Όσοι συνεχίζουν να απαιτούν «δικαιοσύνη» σε κάθε μικρή λεπτομέρεια, τείνουν να γίνονται πιο δυστυχισμένοι. Και αυτό γιατί το συνεχές μέτρημα του «ποιος κάνει τι» διαλύει το πνεύμα γενναιοδωρίας πάνω στο οποίο «χτίζονται» οι υγιείς σχέσεις. Όσο περισσότερο διατηρείται αυτή η στάση, τόσο πιο δύσκολο γίνεται να επανέλθει η ζεστασιά και ο αυθορμητισμός που το… σκορ σταδιακά εξαφανίζει.

* Πηγή: Vita

Ερντογάν: Αύριο θα μιλήσω με τον Πούτιν – Νέες αιχμές κατά του Ισραήλ

0

Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε ότι θα έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντίμιρ Πούτιν, με στόχο -όπως είπε- την αναβίωση της πρωτοβουλίας του «διαδρόμου των σιτηρών» και την προώθηση της ειρηνευτικής διαδικασίας στην Ουκρανία.

Μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου μετά τη Σύνοδο των G20 στο Γιοχάνεσμπουργκ, ο Ερντογάν υπογράμμισε ότι στην επικείμενη συνομιλία θα θέσει εκ νέου το θέμα της επισιτιστικής ασφάλειας και της ανάγκης για διάλογο Μόσχας – Κιέβου. «Πέρυσι καταφέραμε να ανοίξουμε τον δρόμο μέσω της συμφωνίας για τα σιτηρά, αλλά η διαδικασία σταμάτησε. Αύριο θα ζητήσω από τον κ. Πούτιν να την επανεκκινήσουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο Τούρκος πρόεδρος εξαπέλυσε σφοδρές επικρίσεις κατά του Ισραήλ και του Μπενιαμίν Νετανιάχου, μιλώντας ξανά για τη γενοκτονία στη Γάζα. «Δεν είναι δυνατόν να αδιαφορήσουμε για αυτή τη γενοκτονία στη Γάζα, στην Παλαιστίνη. Ο υπεύθυνος για αυτή τη γενοκτονία είναι ο Νετανιάχου, είναι το Ισραήλ» είπε, απευθυνόμενος στους άλλους ηγέτες με τους οποίους είχε διμερείς συναντήσεις στο περιθώριο της Συνόδου.

Αναφερόμενος στον πόλεμο της Γάζας, απέδωσε εύσημα στη Νότια Αφρική για τη στάση της απέναντι στο θέμα και την προσφυγή της κατά του Ισραήλ στο Διεθνές Δικαστήριο. «Ιδιαίτερα στη γενοκτονία της Γάζας, όπου σκοτώθηκαν 70.000 Παλαιστίνιοι, κυρίως παιδιά, γυναίκες και άμαχοι, η Νότια Αφρική έδειξε παραδειγματικό σθένος. Την ώρα που μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου διαπράττονταν εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας στη Γάζα, οι φίλοι μας από τη Νότια Αφρική, όπως και το τουρκικό έθνος, δεν γύρισαν την πλάτη τους στη βαρβαρότητα» σημείωσε.

Ο Ερντογάν εξέφρασε επίσης την πρόθεση της ‘Αγκυρας να συνεχίσει τη στήριξή της προς τους Παλαιστινίους μέσω ανθρωπιστικής βοήθειας και να επιμείνει στη λύση των δύο κρατών, με βάση τα σύνορα του 1967 και πρωτεύουσα την Ανατολική Ιερουσαλήμ.

 

Η αντιπρόταση της Ευρώπης στο σχέδιο Τραμπ για την Ουκρανία

0

Μια τροποποιημένη έκδοση του ειρηνευτικού σχεδίου των ΗΠΑ για την Ουκρανία υπέβαλαν οι Ευρωπαίοι, η οποία απορρίπτει τους προτεινόμενους περιορισμούς στις ένοπλες δυνάμεις του Κιέβου και τις εδαφικές παραχωρήσεις, σύμφωνα με ένα έγγραφο που είδε το Reuters σήμερα Κυριακή (23/11).

Το έγγραφο, που προετοιμάστηκε για τις συνομιλίες σχετικά με το σχέδιο στη Γενεύη περιλαμβάνει:

Τη μείωση του ουκρανικού στρατού στους 800.000 στρατιώτες, σε περίοδο ειρήνης.
Η ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ θα εξαρτάται από τη συναίνεση των μελών της Συμμαχίας.
Το ΝΑΤΟ συμφωνεί να μην τοποθετήσει μόνιμα στρατεύματα στο έδαφος της Ουκρανίας, ή στρατεύματα υπό τη διοίκησή του, σε περίοδο ειρήνης.
Μαχητικά αεροσκάφη του ΝΑΤΟ θα είναι τοποθετημένα σε αεροδρόμια και βάσεις της Πολωνίας.
Η Ουκρανία θα λάβει εγγυήσεις που θα αντανακλούν στο άρθρο 5 του ΝΑΤΟ.

Ο αλγόριθμος σκοτώνει τη φαντασία – Γιατί πνιγόμαστε στην κουλτούρα της «σαβούρας»;

0

Η συζήτηση για την παρακμή της πρωτοτυπίας στη σύγχρονη κουλτούρα δεν είναι καινούρια· στην πραγματικότητα, επαναφέρει μια διάκριση που διατυπώθηκε ήδη στη γερμανική σκέψη ανάμεσα σε Kultur και Zivilisation – δύο όρους που μεταφράζονται ως «πολιτισμός», αλλά με διαφορετική έμφαση.

Ο πρώτος νοούνταν ως εσωτερική, πνευματική δημιουργία – τέχνη, αξίες, ηθικό βάθος, συλλογική συνείδηση. Ο δεύτερος αφορούσε την εξωτερική, τεχνική και θεσμική πρόοδο: οργάνωση, τεχνολογία, εκσυγχρονισμό.

Σήμερα, η κριτική ότι ο αλγόριθμος, η παραγωγή περιεχομένου και η αγορά έχουν υποκαταστήσει τη δημιουργική τόλμη μοιάζει να επαναφέρει αυτό το δίπολο: παράγουμε περισσότερη Zivilisation (σειρές, τραγούδια, δεδομένα), αλλά ίσως λιγότερη Kultur, με την έννοια της ουσιαστικής πνευματικής και αισθητικής καινοτομίας.

Σε μια εποχή όπου η μουσική παράγεται χωρίς όργανα, οι στίχοι σπανίως έχουν νόημα και το Χόλιγουντ επενδύει κυρίως σε σίκουελ, reboots και υπερήρωες, η δημιουργικότητα μοιάζει να υποχωρεί μπροστά στις απαιτήσεις της αγοράς.

Ο Κρόνος καταβρoχθίζει τον γιο του, Φρανθίσκο Γκόγια, 1819-1823

Κενός τόπος

Μετά την άνθηση ποιοτικών τηλεοπτικών σειρών της δεκαετίας του 2000, σχεδόν κάθε νέα «λαμπερή» παραγωγή παρουσιάζεται ως must-see, αλλά πολλές αποδεικνύονται μέτριες – τουλάχιστον.

«Ο αλγόριθμος έχει κατατροπώσει τη φαντασία», γράφει το The Economist, σε ανάλυση με αφορμή το βιβλίο Blank Space του W. David Marx.

Ο Marx εστιάζει στην ποπ μουσική, τη μόδα, τις εικαστικές τέχνες και το διαδίκτυο, περιγράφοντας ένα πολιτιστικό τοπίο κορεσμού όπου η ποσότητα επισκιάζει την πρωτοτυπία.

 

Κάποτε, σημειώνει, η κοινωνία «παρήγαγε άφθονη καινοτομία», όπως στις επαναστατικές πρωτοπορίες του Κυβισμού και του Σουρεαλισμού ή στις αντικουλτούρες των ’60s.

Σήμερα, αντιθέτως, κυριαρχεί ένα «κενό» δημιουργικής τόλμης.

Rain, Steam, and Speed – The Great Western Railway, J. M. W. Turner,1844

Ο θρίαμβος του εμπορίου και της αυτοπροβολής

Κατά τον Marx, η εμπορευματοποίηση είναι καθοριστικός παράγοντας. Η έννοια του «ξεπουλήματος» έχει αποδυναμωθεί και η επιτυχία μετριέται αποκλειστικά σε streams, πωλήσεις και συμβόλαια.

Διακριτά μουσικά είδη έχουν συμπιεστεί σε μια «γυαλιστερή, καθολική ποπ», ενώ η διασημότητα απονέμεται περισσότερο στην εμπορική επιδεξιότητα παρά στο ταλέντο — με παραδείγματα από την Πάρις Χίλτον έως την άνοδο του reality ως κυρίαρχο «εργοστάσιο» δημοσιότητας.

Δεν αρκεί πια να έχεις ισχυρή καλλιτεχνική φωνή ή δεξιοτεχνία· σημασία έχει η απήχηση και η ορατότητα στις πλατφόρμες.

 

Πλέον, δεν γίνεσαι διάσημος επειδή έχεις φανταστική φωνή και τρομερές υποκριτικές ή συγγραφικές ικανότητες.

Γίνεσαι διάσημος αν βγάζεις πολλές καλές selfies και διαλαλείς πού τρως, πού ταξίδεψες, πού πίνεις, ποιον είδες και πού κάνεις τις αισθητικές σου επεμβάσεις.

Zdzislaw Beksinski, Untitled, The Historical Museum, Sanok, Poland. © Gallery of Zdzisław Beksiński

Πολιτισμός χωρίς ιεραρχίες, με κουλτούρα-αντίδραση

Το The Economist επισημαίνει πως, σύμφωνα με τον Marx, το πρόβλημα δεν αφορά μόνο την αγορά αλλά και το ιδεολογικό πλαίσιο. Η απόρριψη των παλαιών ιεραρχιών αξιολόγησης κάνει την αισθητική κρίση πεδίο καχυποψίας.

Μια προτίμηση, για παράδειγμα, στους Rolling Stones αντί στη Μαράια Κάρεϊ μπορεί να εκληφθεί όχι ως γούστο, αλλά ως προσκόλληση σε «λευκούς, στρέιτ άνδρες» του παλαιού κανόνα. Έτσι, οι παραδοσιακοί κριτικοί στιγματίζονται ως ελιτιστές gatekeepers, αντί ως οδηγοί ποιότητας.

Η δυσπιστία αυτή, σύμφωνα με το περιοδικό, δεν οδηγεί σε δημοκρατία της αξιολόγησης αλλά σε ισοπέδωση: προβολή κερδίζει αυτός που κάνει περισσότερο «θόρυβο», όχι αυτός που παράγει κάτι αξιόλογο.

Αντί για δημιουργική καλλιτεχνική αμφισβήτηση των κοινωνικών αλλαγών, μεγάλο μέρος της δημόσιας κουλτούρας μετατρέπεται σε πεδίο ρητορικών συγκρούσεων, όπου η υπερβολή και η προσβολή λειτουργούν ως τεχνικές αυτοπροβολής.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο μισογυνισμός, η τοξικότητα και ο κυνισμός δεν εμφανίζονται ως πολιτικές ή αισθητικές θέσεις, αλλά ως ευκαιριακά εργαλεία επιρροής που ενισχύονται από τις λογικές των αλγορίθμων — ένα φαινόμενο που το περιοδικό θεωρεί ανησυχητικό.

Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την ανάλυση του The Economist, είναι ένας πολιτισμός που παράγει περισσότερο περιεχόμενο από ποτέ, αλλά όχι απαραίτητα περισσότερη τέχνη: ένα οικοσύστημα που ανταμείβει το viral αντί του ρηξικέλευθου.

Nigredo, Anselm Kiefer, 1984

Το διαδίκτυο σε τέλμα

Η τεχνολογία είναι κεντρική στη διάγνωση του βιβλίου. Το ίντερνετ ξεκίνησε ως χώρος δημιουργών, εξελίχθηκε σε εργοστάσιο viral φαινομένων τύπου Gangnam Style και κατέληξε, στα τέλη της δεκαετίας του 2010, σε πεδίο «εφήμερης ψυχαγωγίας, εύκολου πλουτισμού και τοξικής προπαγάνδας».

Όσο για την τεχνητή νοημοσύνη, ο Marx υιοθετεί μια ειρωνικά αποστασιοποιημένη στάση: αφού η πλειονότητα της ανθρώπινης τέχνης αποτυγχάνει εμπορικά, γιατί να πανικοβληθούμε για την τεχνητή;

Truisms, Jenny Holzer, 1978/1982

Το παλιό δεν είναι εχθρός — συχνά είναι απλώς καλύτερο

Ωστόσο, η συνολική απαισιοδοξία ίσως χρειάζεται επιφυλάξεις. Πάντα υπήρχε περισσότερη «σαβούρα» παρά αριστουργήματα· απλώς ο χρόνος διατηρεί τα καλύτερα. Και ευτυχώς.

Παράλληλα, η διάρκεια στη δημοφιλία των Beatles ή της κλασικής λογοτεχνίας δεν δηλώνει στασιμότητα, αλλά αποτελεί θετικό γεγονός: η ελεύθερη πρόσβαση στα μεγάλα έργα του παρελθόντος είναι κατάκτηση της εποχής μας.

Ίσως η φαινομενική στασιμότητα του σημερινού πολιτισμού αντικατοπτρίζει μια κοινωνία που δεν έχει ζήσει γεγονότα αντίστοιχα με εκείνα που γέννησαν τις πρωτοπορίες του 20ού αιώνα.

«Αν φτάσουμε στα άκρα, θα μπορούσαν οι σημερινοί δημιουργοί να παράξουν τέχνη ανάλογης ιδιοφυΐας;» διερωτάται το The Economist.

«Ας ελπίσουμε πως δεν θα χρειαστεί να το μάθουμε.»

*Κεντρική Φωτογραφία: Η Σχεδία της Μέδουσας, Ζαν-Λουί-Τεοντόρ Ζερικώ, 1819

111 ώρες έχασε ο μέσος οδηγός λόγω κυκλοφοριακού στην Αττική – Τι προτείνει ειδικός

0

Περισσότερες από 111 ώρες έχασε ο μέσος οδηγός στους δρόμους της Αττικής λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η κατάσταση στους βασικούς οδικούς άξονες, όπως ο Κηφισός και η Αττική Οδός, έχει ξεπεράσει τα όρια κορεσμού, με σημαντική αύξηση της κίνησης – ιδίως των βαρέων οχημάτων.

Το οικονομικό κόστος της συμφόρησης είναι τεράστιο, φτάνοντας μόνο στον Κηφισό περίπου τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ συνολικά χάνονται δεκάδες εκατομμύρια εργατοώρες που πλήττουν την παραγωγικότητα και την ποιότητα ζωής.

Ο πρόεδρος των ελλήνων συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος επισημαίνει ότι για την αντιμετώπιση του προβλήματος, απαιτείται συνδυασμός τριών στρατηγικών:

-Ενίσχυση των ΜΜΜ με πιο πυκνό και αξιόπιστο δίκτυο.
-Βελτίωση και ανάπτυξη περιφερειακών οδικών υποδομών, ώστε να μειώνεται η πίεση στους κεντρικούς άξονες.
-Εφαρμογή περιοριστικών μέτρων στη χρήση ΙΧ, όπως ρυθμίσεις πρόσβασης, κανόνες για φορτηγά και ζώνες χαμηλών εκπομπών.

Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ο κ. Τσιάνος τονίζει: «το κυκλοφοριακό, τονίζει, δεν λύνεται με αποσπασματικά μέτρα ή ευχολόγια. Απαιτεί σημαντικό κόστος, σταθερό στρατηγικό προσανατολισμό, συνεχή αξιολόγηση και συντονισμό, αλλά κυρίως μια φιλοσοφία που βλέπει τις μεταφορές ως ενιαίο οικοσύστημα».

Όπως επισημαίνει ο ίδιος βρισκόμαστε πλέον αρκετά πάνω από όρια κορεσμού του δικτύου. Στον Κηφισό καταγράφονται πάνω από 260.000 διελεύσεις την ημέρα, με τα φορτηγά να έχουν δυσανάλογη επιρροή στη ροή της κυκλοφορίας ακόμα και στις ώρες αιχμής. Στην Αττική Οδό οι διελεύσεις έχουν φτάσει περίπου τις 280.000 ημερησίως, με αύξηση περίπου 20% από το 2022. Ειδικότερα για την Αττική οδό υπήρξε αύξηση των διελεύσεων των βαρέων οχημάτων κατά 8,1% από το 2024 έως σήμερα. Παρόμοια αύξηση μετακινήσεων των βαρέων οχημάτων εκτιμάται και σε άλλους σημαντικούς άξονες όπως η Λεωφ. Κηφισού.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ΤΟΜ-ΤΟΜ ο μέσος οδηγός στην Αττική έχασε περίπου 104 ώρες, λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης, το 2023 και 111 ώρες το 2024 ( αύξηση περίπου 6,7%). Οι δικές μας αναλύσεις δείχνουν ότι η τάση θα συνεχίζει να είναι αυξητική.

«Δυστυχώς, όπως συμβαίνει διεθνώς, σε όλες τις μεγάλες μητροπολιτικές περιοχές , το οδικό δίκτυο δεν μπορεί να εξυπηρετήσει την ζήτηση των μετακινήσεων με ΙΧ. Όσο η χώρα έχει οικονομική ανάπτυξη και όσο οι Δημόσιες αστικές συγκοινωνίες παραμένουν προβληματικές, οι καθυστερήσεις στο οδικό δίκτυο θα συνεχίζουν να αυξάνονται. Είναι ξεκάθαρο ότι όλο αυτό είναι αποτέλεσμα των συσσωρευμένων ελλείψεων από το 2008 και μετά και της υποβάθμισης των ΜΜΜ κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι πρέπει να ληφθούν σημαντικές πολιτικές αποφάσεις για τη διαχείριση του προβλήματος», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος.

Τονίζει ότι η πολιτεία πρέπει να κινηθεί γρήγορα και αποφασιστικά, γιατί σε λίγα χρόνια οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, θα περιοριστούν σημαντικά. «Με απλά λόγια θα πρέπει να κάνουμε γρήγορα όσα έπρεπε να γίνουν κατά τη δεκαετία της κρίσης αλλά και αργότερα. Είναι συσσωρευμένες οι ελλείψεις. Προφανώς δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, αλλά αν δεν βελτιώσουμε τώρα το κυκλοφοριακό, θα το πληρώσουμε πολλαπλάσια αργότερα».

«Το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με αποσπασματικά μέτρα ή ευχολόγια. Απαιτεί σημαντικό κόστος, σταθερό στρατηγικό προσανατολισμό, συνεχή αξιολόγηση και συντονισμό, αλλά κυρίως μια φιλοσοφία που βλέπει τις μεταφορές ως ενιαίο οικοσύστημα», επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα απαιτείται άμεση επιχειρησιακή διαχείριση της κυκλοφορίας μέσω συντονιστικού οργάνου και ομάδας δράσης. Ενδεικτικά μέτρα περιλαμβάνουν: καλύτερη διαχείριση μεγάλων οδών όπως ο Κηφισός, περιορισμούς φορτηγών στις ώρες αιχμής, αυστηρή αστυνόμευση στάθμευσης, έξυπνη σηματοδότηση, άμεση απόκριση σε συμβάντα, δημιουργία χώρων μετεπιβίβασης, ανανέωση του γηρασμένου στόλου οχημάτων, τηλεργασία, car-pooling και νέο σύστημα δακτυλίου.

Ο κ. Τσιάνος υπογραμμίζει ότι το πρόβλημα δεν είναι η κατοχή αυτοκινήτου, αλλά η ανεξέλεγκτη χρήση του, η έλλειψη αυστηρής αστυνόμευσης και η απουσία λειτουργικών εναλλακτικών μετακίνησης. Αν δεν γίνουν άμεσα στοχευμένες παρεμβάσεις, η συμφόρηση θα συνεχίσει να επιβαρύνει την οικονομία και την καθημερινότητα των πολιτών.