Εισήγησή μου στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο (εν περιλήψει)
ΘΕΜΑ : Περί σύνταξης οικονομοτεχνικής μελέτης με σκοπό την ασφαλή, ανεμπόδιστη και με σεβασμό προς το περιβάλλον διέλευση τροχοφόρων και πεζών σε ολόκληρο το μήκος της Δημοτικής οδού Λ. Σχινιά, καθώς και την αποστολή αιτήματος προς την ΕΛ.ΑΣ για τοποθέτηση συστημάτων επιτήρησης επί της ανωτέρω οδού.
Ε Ι Σ Η Γ Η Σ Η
Ως υπεύθυνος Αντιδήμαρχος μετά τη γνώση και την εμπειρία που απέκτησα για τα προβλήματα του Σχινιά και μετά από διαβούλευση με κατοίκους και φορείς της περιοχής, έρχομαι σήμερα να ενημερώσω το σώμα, να ανταλλάξουμε απόψεις και να πάρουμε αποφάσεις, ώστε να κάνουμε πιο εύκολη τη ζωή των συνδημοτών μας, να αποκαταστήσουμε την εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων και να συμβάλλουμε στην προστασία κάθε ζωής (ανθρώπου, ζώου, πτηνού ) που δραστηριοποιείται – κινείται μέσα στο Εθνικό πάρκο Σχινιά αλλά και έξω από αυτό.
Για το λόγο αυτό μεταφέροντας στο Δημοτικό Συμβούλιο τις αιτιάσεις των φορέων αλλά και τη δική μου άποψη και για να διεξαχθεί με καλύτερο τρόπο η συζήτηση και να γίνουν αντιληπτά από όλους τα προβλήματα που δημιουργούνται στη Λ. Σχινιά, τα ξεχώρισα σε επί μέρους θέματα. Επίσης θα διαπιστώσετε ότι όποια πρόταση διαμορφωθεί θα κινείται στα πλαίσια της νομοθεσίας, επειδή ολόκληρη η εισήγηση στηρίζεται σε νόμους και διατάξεις που βρίσκονται σε ισχύ.
1. Εγκατάσταση μέσων σήμανσης και σηματοδότησης κατά μήκος της Λ. Σχινιά.
Όπως είναι γνωστό, κατά μήκος της Λ. Σχινιά από τη Λ. Κάτω Σουλίου μέχρι την παραλία (Στόμι) δεν υπάρχει επαρκής σήμανση. Ιδιαίτερα στο τμήμα που εκτείνεται το Δάσος Σχινιά, υπάρχει μια πλήρης αναρχία στην κίνηση πεζών, ποδηλάτων, αυτοκινήτων (παρκαρίσματα πάνω στο δρόμο, ποδηλάτες που κινδυνεύουν και λόγω της στενότητας του δρόμου, μεγάλα και μικρά οχήματα που δυσκολεύονται να διέλθουν). Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει ξεκάθαρο νομικό καθεστώς και καθαρή σήμανση που να επιτρέπει ή να απαγορεύει. Οι διάφορες απαγορεύσεις που υπάρχουν κατά καιρούς, γίνονται τελείως αποσπασματικά, συγκυριακά, χωρίς σχέδιο και σχεδόν χωρίς νομική κάλυψη.
(αναφέρω τη σχετική νομοθεσία )
H Λ. Σχινιά είναι Δημοτική οδός , είναι ευθύνη δική μας και αδήριτη ανάγκη να αποφασίσουμε να μπει τάξη στο χάος της κίνησης στην περιοχή.
2. Εγκατάσταση συστημάτων επιτήρησης επί της λεωφ. Σχινιά.
Όπως γνωρίζετε εδώ και αρκετά χρόνια υφίσταται μια απαράδεκτη κατάσταση στη Λ. Σχινιά παράλληλα με το κωπηλατοδρόμιο, με την πραγματοποίηση αυτοσχέδιων αγώνων (κόντρες). Είναι μια κατάσταση που τη βιώνομε όλοι μας και ιδιαίτερα οι συνδημότες μας που κατοικούν πλησίον της λεωφόρου ή διέρχονται από την περιοχή θέτοντας τον εαυτό τους σε κίνδυνο. Όσοι κόπτονται για την προστασία της πανίδας και της ορνιθοπανίδας της περιοχής όσον αφορά την όχληση, μέχρι σήμερα δεν έχουν ενεργήσει προς καμία κατεύθυνση. Οι αιτιάσεις των συλλόγων και κατοίκων δεν έφεραν αποτέλεσμα. Τελευταία, με ενέργειες της Πολιτικής Προστασίας του Δήμου, κατοίκων και φορέων της περιοχής, έγινε μια συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην είσοδο του οικισμού Δικαστικών Υπαλλήλων. Παραστάθηκε, μετά από πρόσκληση, σχεδόν όλη η ηγεσία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ανατολικής Αττικής με υψηλόβαθμα στελέχη. Στη συνάντηση τέθηκε το θέμα της αστυνόμευσης το οποίο φαντάζει μάλλον δύσκολο. Στις προτάσεις πρόληψης, ήταν και η τοποθέτηση συστημάτων επιτήρησης (κάμερες), ώστε να ενημερώνεται το κέντρο επιχειρήσεων της αστυνομίας και να επεμβαίνει άμεσα. Επίσης επί της ιδίας οδού στο τμήμα του δάσους υπάρχουν παραβατικές συμπεριφορές οδηγών (υπερβολική ταχύτητα, προσπεράσματα, παράνομα παρκαρίσματα κ.λ.π) οι οποίες χρήζουν διαρκούς αστυνόμευσης.
(αναφέρω τη σχετική νομοθεσία )
Από τα παραπάνω καταφαίνεται σαφώς ότι η εγκατάσταση συστημάτων επιτήρησης (καμερών) επί της Λ. Σχινιά ξεφεύγει από την αρμοδιότητα του Δήμου. Η εισήγησή μου είναι να συνταχθεί άμεσα κείμενο που θα τεκμηριώνει την ανάγκη αστυνόμευσης του χώρου με τα παραπάνω συστήματα , να εγκριθεί με απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο (ώστε τύχει σοβαρής αντιμετώπισης από τους αρμόδιους) και να αποσταλεί στην Ελληνική Αστυνομία για τα περαιτέρω με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
3. Αφαίρεση των υβώσεων (σαμαρακίων) που βρίσκονται επί της δημοτικής οδού Λ. Σχινιά.
Από το έτος 2003 και με απόφαση του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου Σχινιά, μετά από εισήγηση του τότε Προέδρου του κ. Κίμωνα Χατζημπίρου, κατασκευάστηκαν κατά μήκος της Δημοτικής Οδού Λεωφόρου Σχινιά εννέα (9) σαμαράκια με σκοπό τη μείωση ταχύτητας των οχημάτων, ώστε να μειώνεται ο θόρυβος και να μην δημιουργούν όχληση στην ορνιθοπανίδα. Όπως όμως θα καταδείξουμε τα ως άνω σαμαράκια κατασκευάστηκαν εντελώς αυθαίρετα (όπως και άλλα έργα στο Εθνικό Πάρκο) χωρίς να τηρηθούν οι διαδικασίες προϋποθέσεις και προδιαγραφές που προβλέπονται.
(αναφέρω τη σχετική νομοθεσία )
Κατόπιν των ανωτέρω και επειδή προφανώς δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες και οι προϋποθέσεις που προβλέπονται από το (Παρατίθενται η σχετική νομοθεσία )άρθρο 52 παρ. 5 του Κ.Ο.Κ. αλλά και της υπουργικής απόφασης, τα σαμαράκια που είναι τοποθετημένα επί της δημοτικής οδού, κατασκευάστηκαν παράνομα και παράτυπα σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις.
4. Αφαίρεση στηθαίων ασφαλείας που βρίσκονται επί της δημοτικής οδού Λ.Σχινιά στο τμήμα που βρίσκεται βορείως του δάσους.
Από το έτος 2003 κατά μήκος της οδού που διέρχεται από το δάσος έχουν τοποθετηθεί στηθαία μεταλλικά με υπόδειξη και επίβλεψη του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου. Τα συγκεκριμένα στηθαία είναι στηθαία ασφαλείας και τοποθετούνται σε οδούς μεγάλης επικινδυνότητας. Στην κατηγορία αυτών των οδών ανήκουν αυτές στις οποίες υπάρχουν επικίνδυνες στροφές, πρανή με μεγάλο ύψος κ.λ.π. Τα συγκεκριμένα ήδη τοποθετημένα σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν σαν στηθαία ασφαλείας. Απεναντίας λόγω του ότι περιορίζουν το πλάτος του δρόμου, της κακής τοποθέτησης και της έλλειψης φωτισμού προκαλούν φόβο στους οδηγούς και σε όσους κινούνται αναγκαστικά στο εσωτερικό τους (ποδηλάτες, πεζούς ).Τοποθετήθηκαν δε για δύο λόγους:
1) Για να μειώσουν το πλάτος του δρόμου, ώστε να μειώνεται η ταχύτητα των οχημάτων και
2) Είναι στηθαία περίφραξης του δάσους και του έλους. Και αν για το δάσος προβλέπεται περίφραξη από τις διατάξεις του ΠΔ/395/2000 (ίδρυση Εθνικού Πάρκου), για το έλος δεν προβλέπεται. Επειδή ο Φορέας Διαχείρισης διαχρονικά κόπτεται ότι εφαρμόζει το ως άνω Προεδρικό Διάταγμα και το Σχέδιο Διαχείρισης, σας ενημερώνω ότι το Προεδρικό Διάταγμα αναφέρει ρητά πως … όποιες κατασκευές χρειαστεί να γίνουν στο Πάρκο, πρέπει να είναι ήπιες και με υλικά συμβατά με το περιβάλλον (πέτρες , ξύλα). Συνεπώς τα μεταλλικά στηθαία δεν έχουν τοποθετηθεί για το σκοπό που ορίζει ο νόμος (ασφάλεια κίνησης) και σαν περίφραξη δεν ακολουθούν τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος.
Σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα για την διαστασιολόγηση των οδών μικρότερου και μεγαλύτερου πλάτους (επισυννάπτεται πίνακας) προκύπτει πως όταν ο δρόμος είναι διπλής κατεύθυνσης (αμφίδρομης κίνησης) και κινούνται και ποδήλατα (όπως είναι η δημοτική οδός Λ. Σχινιά), το ελάχιστο πλάτος είναι 9 μέτρα. Τώρα το πλάτος της οδού που περικλείεται ανάμεσα στα στηθαία είναι 6 μέτρα και το πραγματικό πλάτος – για τήρηση απόστασης από τα στηθαία – κυμαίνεται περίπου στα 5,5μέτρα, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δυσκολία κίνησης και επικίνδυνης διέλευσης .
Κατόπιν των ανωτέρω, βασιζόμενοι στο δικαίωμά μας σαν κύριοι της ανωτέρω οδού και στηριζόμενοι στη νομοθεσία, προτείνω να αφαιρεθεί το στηθαίο που βρίσκεται προς την πλευρά του έλους, να γίνει διαπλάτυνση της οδού στα 9 μέτρα, ώστε να αποκαταστήσουμε την λειτουργία του δρόμου για ασφαλή και ανεμπόδιστη διέλευση πεζών, ποδηλάτων, μικρών και μεγάλων αυτοκινήτων.
Συνάδελφοι,
Η κατάσταση στην περιοχή είναι αποκαρδιωτική, σχεδόν ανεξέλεγκτη, με τους κατοίκους, τους επιχειρηματίες και τους επισκέπτες σε απόγνωση. Δυστυχώς και με δική μας ευθύνη διαχρονικά.
Για το λόγο αυτό εισηγούμαι για όλα τα θέματα αρμοδιότητας Δήμου, τη λήψη απόφασης για σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης στο αμέσως επόμενο διάστημα, για τη λύση του προβλήματος. Μετά από έρευνα που διεξήγαγα το κόστος της μελέτης ενδεικτικά δεν θα ξεπερνά τα 5.000 € .
Όσον αφορά το θέμα των συστημάτων επιτήρησης έχει συνταχθεί σχέδιο επιστολής-αίτησης προς τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση (καθ’ ύλην αρμόδια), για το οποίο εισηγούμαι την ψήφισή του από το Δημοτικό Συμβούλιο, ισχυροποιώντας με αυτό τον τρόπο την αναγκαιότητα της εγκατάστασης.
Για το τέλος θέλω να εκφράσω την άποψη ότι η ψήφιση της παραπάνω εισηγήσεως θα άρει την οποιαδήποτε αντίδραση αυτών που σήμερα θεωρούν ότι όλα είναι καλά (Φορέας Διαχείρισης κ.α) και θα καταδείξει ότι ο Δήμος δεν απεμπολεί τα δικαιώματά του για καλυτέρευση των συνθηκών ζωής των Δημοτών, τη στήριξη των επιχειρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος, που ασφυκτιούν μέσα σε ένα καθεστώς ασαφές και αβέβαιο.
Βλέποντας κανείς σήμερα την εικόνα του Σχινιά και μην γνωρίζοντας το καθεστώς που επικρατεί, ολόκληρο το μερίδιο ευθύνης το καταλογίζει στο Δήμο. Κατά τη γνώμη μου δεν έχουν εντελώς άδικο. Προσπαθούμε σήμερα να διορθώσουμε καταστάσεις, τις οποίες εμείς αφήσαμε να συμβούν διαχρονικά και μάλιστα σε πράγματα που είχαμε την απόλυτη δικαιοδοσία όπως η Λ. Σχινιά.
Παραχωρήσαμε αρμοδιότητες αποκλειστικά δικές μας σε ένα φορέα που ναι μεν έχει νομική υπόσταση, αλλά βρίσκεται μακριά από τα προβλήματα, τις ανάγκες των ανθρώπων και της πραγματικής προστασίας του περιβάλλοντος.
Με Εκτίμηση
Ευάγγελος Δ. Κυπαρίσσης
Αντιδήμαρχος Επιχειρηματικότητας
Πολιτικής Προστασίας & Πολιτισμού
Κάντε like στην σελίδα μας στο facebook ΕΔΩ