Την αξιοποίηση δύο σημαντικών λιμανιών στην Αττική προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, έχοντας λάβει από καιρό το σχετικό κυβερνητικό «σήμα».
Ο λόγος για τις υποδομές σε Ραφήνα και Λαύριο, που αποτελούν και λιμένες εθνικού ενδιαφέροντος. Σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου από το ΤΑΙΠΕΔ μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού (τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή) στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού, όπου ήδη υπάρχει πλήθος ενδιαφερόμενων.
Ωστόσο, την ίδια ώρα, καταγράφονται αντιδράσεις για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας. Επί της ουσίας, σύσσωμο το δημοτικό συμβούλιο Ραφήνας αντιδρά στο Στρατηγικό Σχέδιο (Master Plan) αναβάθμισης του λιμανιού της πόλης με κύριο επιχείρημα τις περιβαλλοντικές και άλλες (όπως στο κυκλοφοριακό) επιπτώσεις.
Μεταξύ άλλων, άποψη του δημοτικού συμβουλίου είναι ότι πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού μέχρι τη Ραφήνα και μετά να αρχίσει η συζήτηση για την επέκταση του λιμανιού. Δήμος, φορείς και κάτοικοι δεν θέλουν την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, καθώς θεωρούν ότι αυτή θα επιβαρύνει την κίνηση και τις όποιες υποδομές υπάρχουν.
Πάντως, υπάρχουν προεδρικά διατάγματα που «ανοίγουν τον δρόμο» για αυτές τις επενδύσεις, ενώ, σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Λιμένων, το λιμάνι της Ραφήνας είναι ο δεύτερος σε επιβατική κίνηση λιμένας της Αττικής και στόχο έχει να ανακουφίσει τον ήδη επιβαρυμένο λιμένα του Πειραιά.
Μεταξύ άλλων, προβλέπει την κατασκευή σύγχρονου επιβατικού σταθμού του κυρίως λιμένα (2.800 τ.μ.), την κατασκευή κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων, συνολικής επιφάνειας 5.100 τ.μ., επιφάνειας κάλυψης 1.700 τ.μ. και συνολικής δυναμικότητας 210 οχημάτων, χώρο που θα «καταλήγει» μελλοντικά ο προαστιακός σιδηρόδρομος, χώρους πρασίνου, την προώθηση ηλεκτροκίνησης με σημεία φορτιστών για αυτοκίνητα και λεωφορεία κ.α.
Επίσης, από το ΤΑΙΠΕΔ κάνουν λόγο για κατασκευή τεσσάρων θέσεων ηλεκτρικής διασύνδεσης ξηράς-πλοίου (cold-ironing) σε τέσσερις θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας του λιμένα Ραφήνας, για υποδομές που θα οδηγήσουν στη μείωση ανθρακικού αποτυπώματος κ.α.
Ο λιμένας Ραφήνας εξυπηρετεί εκτός από την επιβατική κίνηση και τις μεταφορές με φορτηγά οχήματα της ακτοπλοΐας και τουριστική κίνηση που αφορά κυρίως σε ημερόπλοια και δευτερευόντως σκάφη αναψυχής, καθώς και την αλιεία. Επίσης, διαθέτει κτιριακές εγκαταστάσεις, και χώρους προς αξιοποίηση. Μένει, ωστόσο, να φανεί που θα οδηγήσει η «κόντρα» ΤΑΙΠΕΔ και τοπικού Δήμου – κατοίκων και πότε θα «βγει» σχετικός διαγωνισμός.