Το αυτοκίνητο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της καθημερινής μας ζωής, καθώς μας εξυπηρετεί σε πολλές πτυχές της. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο, έχει αρχίσει να επιβάλλει περιβαλλοντικά μέτρα με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, κάτι που έχει προκαλέσει οικονομικές επιπτώσεις στους πολίτες των κρατών-μελών. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν τα λεγόμενα «χαράτσια ρύπων», τα οποία επιβαρύνουν τους κατόχους παλαιών, ρυπογόνων αυτοκινήτων, προσπαθώντας να τους αποθαρρύνουν από τη χρήση τους.
Σε χώρες όπως η Ολλανδία, η φορολόγηση βασίζεται στην ποσότητα ρύπων που εκπέμπει το κάθε όχημα, με ιδιαίτερα αυξημένα τέλη για τα παλαιότερα και πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα. Η φορολογία εφαρμόζεται βάσει των εκπομπών CO2, πράγμα που καθιστά ακριβότερη την κατοχή ενός παλιού οχήματος. Αντίστοιχα, στη Γαλλία έχει εφαρμοστεί ο «οικολογικός φόρος» (malus écologique), που επιβαρύνει τους κατόχους οχημάτων με υψηλές εκπομπές CO2. Αυτό το σύστημα στοχεύει στην απόσυρση των παλαιών οχημάτων και την αντικατάστασή τους με πιο φιλικά προς το περιβάλλον μοντέλα.
Η Ισπανία έχει εισαγάγει ένα σύστημα φορολόγησης που βασίζεται επίσης στις εκπομπές ρύπων. Τα οχήματα που εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες CO2 φορολογούνται αυστηρά, ενώ τα πιο καθαρά αυτοκίνητα ευνοούνται μέσω φορολογικών κινήτρων. Στην Ιταλία, η κυβέρνηση επιβάλλει αυξημένα τέλη κυκλοφορίας στα παλιά αυτοκίνητα και οι κάτοχοί τους καλούνται να πληρώσουν περισσότερους φόρους για τη χρήση τους. Επιπλέον, πολλές ιταλικές πόλεις έχουν εισαγάγει ζώνες χαμηλών εκπομπών (LEZ), περιορίζοντας την κυκλοφορία παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων.
Στην Ελλάδα, η κατάσταση είναι διαφορετική. Αν και η χώρα βρίσκεται υπό πίεση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων, η κυβέρνηση μέχρι στιγμής έχει αντισταθεί στην επιβολή τους. Ο ελληνικός στόλος οχημάτων είναι από τους παλαιότερους στην Ευρώπη, με μέση ηλικία άνω των 17 ετών, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση. Η ελληνική κυβέρνηση και οι ευρωβουλευτές της χώρας παλεύουν να καθυστερήσουν την εφαρμογή των περιβαλλοντικών τελών, προκειμένου να προστατεύσουν τους πολίτες από περαιτέρω οικονομικά βάρη.
Ωστόσο, η ανάγκη για τη μείωση της ρύπανσης είναι επιτακτική. Με τον παλιό στόλο αυτοκινήτων που διαθέτει, η Ελλάδα θα πρέπει να βρει λύσεις για την ανανέωση των οχημάτων της. Αν οι νέοι κανονισμοί επιβληθούν, όπως η απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, η χώρα θα κληθεί να προσαρμοστεί χωρίς να επιβαρύνει υπέρμετρα τους πολίτες. Η Ευρωβουλή θα πρέπει σύντομα να πάρει οριστικές αποφάσεις για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας και τον τρόπο με τον οποίο θα στηρίξει χώρες με υψηλά περιβαλλοντικά φορτία, όπως η Ελλάδα.