Οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών έχουν προκαλέσει την γκρίνια των καταναλωτών, όσο και την δυσαρέσκεια των μεγάλων αλυσίδων που δεν παραδίδονται έγκαιρα τα προϊόντα τους.
Η μεγάλη αύξηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών κατά 50% λόγω Black Friday αλλά και λόγω ότι πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων, έχουν για μία ακόμη φορά έχουν φέρει στα όρια τους εμπόρους και καταναλωτές, με τους δεύτερους να προβαίνουν σε καταγγελίες στην ΕΕΤΤ καθώς η νομοθεσία προβλέπει 6 ευρώ αποζημίωση για κάθε ημέρα καθυστέρησης της παραγγελίας.
Όμως, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς αυτή την περίοδο δεν ισχύει κάτι τέτοιο αφού πρόκειται για έκτακτες συνθήκες λόγω πανδημίας.
Σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες χιλιάδες είναι τα προϊόντα που βρίσκονται στοιβαγμένα στα κέντρα διαλογής των εταιρειών ταχυμεταφορών και είναι άγνωστο πότε θα μπορέσουν να παραδοθούν.
Όσο μάλιστα το άνοιγμα του λιανεμπορίου καθυστερεί, η κατάσταση στην αγορά γίνεται ολοένα και χειρότερη. Προς, το παρόν οι εταιρείες κάνουν, σύμφωνα με τους εργαζόμενους τους διαλογή στα προϊόντα που θα παραδώσουν καθώς δίνεται άμεση προτεραιότητα σε παιχνίδια και φάρμακα.
Πώς όμως φτάσαμε πάλι σε αυτή την κατάσταση; Ποιες είναι οι επενδύσεις που έκαναν οι εταιρείες ταχυμεταφορές σε σχέση με το πρώτο lockdown όπου πάλι είχαμε τα ίδια φαινόμενα
Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της ACS Κώστα Μενεγάκη, «όπως και στο πρώτο lockdown, έτσι και στο δεύτερο, η αύξηση της ζήτησης για online αγορές οδήγησε σε αύξηση των αποστολών για παράδοση στην πόρτα του καταναλωτή. Η μέση μηνιαία αύξηση που καταγράφεται μέχρι στιγμής κατά το 2ο lockdown είναι περίπου 50% στο πλήθος των αποστολών, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει μεγαλύτερη αύξηση σε αυτό το lockdown κατά 20% σε σχέση με το προηγούμενο. Οι συνθήκες που ζούμε είναι πρωτόγνωρες και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει οποιοσδήποτε», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ACS, προχώρησε σε επενδύσεις, τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό της, όσο και στο στόλο των οχημάτων της, στα καταστήματα, αλλά και στις κεντρικές υπηρεσίες, ώστε να ενισχύσει τις υπηρεσίες last mile delivery.
Από τις αρχές Νοεμβρίου έθεσε σε λειτουργία τον νέο αυτόματο διαλογέα αποστολών, ο οποίος μας επιτρέπει τη διαχείριση του αυξημένου ημερήσιου αριθμού αποστολών.
Παράλληλα, δημιουύργησε σύγχρονες ψηφιακές υπηρεσίες, όπως την υπηρεσία mobile web υπηρεσία ανακατεύθυνσης “ACS ReDirect”, διευκολύνοντας τους παραλήπτες των αποστολών ACS να επιλέξουν νέο σημείο παραλαβής της παραγγελίας τους, χωρίς να χρειάζεται να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με το κατάστημα εξυπηρέτησης, καθώς και τη δυνατότητα της ηλεκτρονική παραγγελίας / κλήσης διανομέα (“ACS e-shipping”), η οποία λειτουργεί μέσω της ιστοσελίδας, διευκολύνοντας τη συναλλαγή με τον πελάτη επίσης χωρίς τηλεφωνική αναμονή.
Τέλος, έχουν προγραμματίσει και την ενίσχυση του δικτύου ACS Smart Points με νέα αυτόματα lockers, παρέχοντας στον πελάτη ευέλικτη επιλογή για την παραλαβή της αποστολής του.
Σε επενδύσεις υποστηρίζει ότι έχει προχωρήσει και η ΕΛΤΑ Courier, η οποία έχει διπλασιάσει τη δυνατότητα διανομής σε 100.000 πακέτα από 50.000 πριν εκδηλωθεί η πανδημία, έχει ανοίξει τρία νέα κέντρα διαλογής, διανομής και αποθήκευσης μεγάλων αντικειμένων και έχει θέσει σε λειτουργία 11 νέα καταστήματα σε Αθήνα και περιφέρεια. Εχει προσλάβει νέο προσωπικό στη διανομή και στη διαλογή, απέκτησε 21 νέα οχήματα, ενώ προχώρησε στην ενοικίαση μέσω leasing 21 νέων αυτοκινήτων, με τον συνολικό αριθμό του στόλου της να ανέρχεται σε περίπου 500 οχήματα.
Τέλος η Γενική Ταχυδρομική, η οποία ανέστειλε όλες τις πρόσθετες υπηρεσίες (αποστολές σπέσιαλ, παράδοση Σάββατο, παράδοση σε δυσπρόσιτες περιοχές κτλ) πλην της βασικής υπηρεσίας, υποστηρίζει ότι έχει έγκαιρα δημιουργήσει τις αναγκαίες υποδομές ώστε να μπορεί να διεκπεραιώσει όγκους έως και 60% αυξημένους σε σχέση με την περίοδο “κανονικότητας”.
Παρά ταύτα η πίεση, όπως υποστηρίζει, που ασκεί η αγορά ξεπερνάει ήδη αυτή τη δυνατότητα με άμεση συνέπεια τη δημιουργία δυσλειτουργικών φαινομένων (καθυστερήσεις, λάθη, ζημιές, παράπονα κτλ).
Δεν έκαναν προσλήψεις
Για μη πρόσληψη εργαζομένων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών μεταξύ των μηνών που μεσολάβησαν μεταξύ του πρώτου και δεύτερου lockdown κάνει λόγο το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών.
Σύμφωνα με τους ίδιους οι προσλήψεις εργαζομένων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών που έγιναν όλους τους προηγούμενους μήνες ήταν ελάχιστες, ενώ σήμερα οι εργαζόμενοι στον κλάδο έχουν φτάσει να δουλεύουν 12 ώρες.
Οργιάζουν τα φαινόμενα εξαπάτησης – Έχουν επιβλήθεί πρόστιμα 2 εκατ ευρώ
Δεκάδες είναι τα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών για αγορές μέσω διαδικτύου με τις καταγγελίες να αφορούν κυρίως προϊόντα υψηλής τεχνολογίας (κινητών τηλεφώνων, τάμπλετ, φορητών υπολογιστών, κ.λπ.) Οι καταγγελίες που έχουν υποβληθεί από τους καταναλωτές αφορούν ως επί το πλέιστον ότι δεν παραλαμβάνουν τα προϊόντα τα οποία έχουν ήδη προπληρώσει, δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το κατάστημα, ασκούν το δικαίωμα υπαναχώρησης αλλά χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Συχνά τα προϊόντα αυτά διατίθενται προς πώληση σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες”.
Το 2018 οι αναφορές-υποθέσεις που αφορούσαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανέρχονταν σε 814. Το 2019 έφθασαν τις 1396 ενώ το πρώτο δεκάμηνο του 2020 εκτοξεύτηκαν σε 2770.
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Π. Σταμπουλίδης έχει επιβάλει διοικητικά πρόστιμα άνω των 2 εκατ ευρώ από τις αρχές του έτους.
Από τα χρήματα αυτά είναι άγνωστο πόσα εισπράττονται αφού πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα κάνουν συχνά την επανεμφάνιση τους με διαφορετικό ΚΑΔ..
Το Υπουργείο Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή πρόσφατα έφερε στη Βουλή, το οποίο και ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το ηλέκτρονικό εμπόριο το οποίο εξυπηρετεί τις νέες αναγκαιότητες της αγοράς που έχουν δημιουργηθεί, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά την πρώτη φάση της πανδημίας. Οι καταναλωτές, στο πρώτο lockdown εξοικειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές παραγγελίες και αγορές και προσκολλήθηκαν σε αυτές.
Το νέο νομοσχέδιο στόχο έχει να αντιμετωπίσει αθέμιτες πρακτικές μεταξύ των εμπόρων και των επιχειρηματικών χρηστών, όπως είναι η αναιτιολόγητη αλλαγή στους διαδικτυακούς όρους και προϋποθέσεις.