Ένα έργο του Banksy με τίτλο «Migrant Child» αφαιρέθηκε από ένα βενετσιάνικο palazzo του 17ου αιώνα προκειμένου να αποκατασταθεί, όπως μεταδίδει το Associated Press. Η απομάκρυνση έρχεται δύο χρόνια αφότου το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας ανακοίνωσε για πρώτη φορά το σχέδιο, πυροδοτώντας αντιδράσεις.
Η τοιχογραφία απεικονίζει ένα μικρό παιδί με σωσίβιο που κρατάει μια φωτοβολίδα που εκπέμπει έντονο ροζ καπνό -μια αναφορά στην παγκόσμια προσφυγική κρίση.
Οι φωνές που εναντιώθηκαν στην αποκατάσταση
Παρόλο που το έργο, το οποίο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Μπιενάλε του 2019, έχει γίνει δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο, περίπου το ένα τρίτο του έργου έχει φθαρεί λόγω της παραμέλησης. Σύμφωνα μάλιστα με δήλωση του υπουργείου Πολιτισμού της Ιταλίας -στην οποία ανακοίνωσαν τα σχέδια αποκατάστασής του, πυροδοτόντας αντιδράσεις για ποικίλους λόγους- μέχρι το 2023, το Migrant Child είχε αρχίσει να ξεθωριάζει λόγω της υγρασίας.
«Ο Banksy δεν ήταν ανόητος- είχε πλήρη επίγνωση ότι η δημιουργία του στο κανάλι δεν ήταν γραφτό να διαρκέσει», δήλωσε τότε ο street artist Evyrein στην δημοσιογράφο Lucie Tournebize του Euronews. «Η αποκατάστασή του πηγαίνει ενάντια στο πνεύμα του».
Ο Evyrein έθεσε επίσης ένα ακόμη φλέγον ζήτημα. «Αν μου ζητούσαν ποτέ να αλλάξω το έργο ενός συναδέλφου καλλιτέχνη, θα αρνιόμουν, εκτός αν είχα τη ρητή συγκατάθεσή του», υποστήριξε.
Από την πλευρά της, η Ροζάνα Καρριέρι, η οποία δραστηριοποιείται με την ένωση πολιτιστικής κληρονομιάς Mi Riconosci, δήλωσε στο πρακτορείο ότι ήταν «επιτακτική ανάγκη να ζητηθεί η γνώμη τόσο του καλλιτέχνη όσο και της τοπικής κοινότητας. Διαφορετικά, κινδυνεύει να μετατραπεί σε μια προσπάθεια η φήμη του Banksy να γίνει προϊόν εκμετάλλευσης».
«Δεν θα το βάλουμε σε ένα κλειστό μουσείο»
Οι Ιταλοί αξιωματούχοι φαίνεται να μην έλαβαν υπόψη αυτά τα επιχειρήματα. Παρόλο που το Migrant Child δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις για κρατική προστασία -συνήθως ένα έργο πρέπει να είναι παλαιότερο από 70 χρόνια για να παρέμβει το κράτος, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο του ArtNews Daniel Cassady- ο δήμαρχος της Βενετίας Λουίτζι Μπρουγκνάρο πίεσε για την αποκατάστασή του, καλώντας τον Βιτόριο Σγκάρμπι, υφυπουργό Πολιτισμού της Ιταλίας, να παρέμβει.
Δύο χρόνια αργότερα, το σχέδιο έχει μπει στην τελική ευθεία -οι αρμόδιοι ανέθεσαν στην βενετσιάνικη Banca Ifis, η οποία έχει ένα πρόγραμμα που προωθεί την τέχνη και τον πολιτισμό, να επιβλέψει την αφαίρεση της τοιχογραφίας, με τον Φεντερίκο Μποργκόγκνι να έχει αναλάβει την αποκατάσταση -ο συντηρητής βρίσκονταν επίσης πίσω από την απομάκρυνση του έργου «Aachoo!» του Banksy από ένα σπίτι στο Μπρίστολ το 2021.
Ερωτηθείς αν θα επιστρέψει στο palazzo ή θα εκτεθεί αλλού, ένας εκπρόσωπος του οργανισμού δήλωσε: «Δεν θα το βάλουμε σε ένα κλειστό μουσείο. Πρέπει να αξιολογήσουμε μια σειρά από πτυχές με τον συντηρητή».
*Με πληροφορίες από: Smithsonian Magazine | The Art Newspaper | Euronews



































