Παγκόσμια οικονομική κρίση προοιωνίζεται το ντόμινο προσωρινών λουκέτων εξαιτίας του κορονοϊού
Εργαζόμενοι σε μερική ανεργία, σχέδια εξοικονόμησης πόρων, κλείσιμο μονάδων: οι εταιρείες σε όλον τον κόσμο προσπαθούν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να κρατηθούν όρθιες απέναντι στον νέο κορονοϊό, ο οποίος εκτιμάται ότι θα επηρεάσει δραστικά τη δραστηριότητά τους ή ακόμη και θα απειλήσει την επιβίωση ορισμένων εξ αυτών.
Διακοπή της παραγωγής
Πολλοί κολοσσοί της παγκόσμιας βιομηχανίας, ιδίως στον τομέα του αυτοκινήτου, έχουν λάβει μέτρα για να περιορίσουν ή και να διακόψουν εντελώς την παραγωγή τους. Σήμερα, η Volkswagen έκανε γνωστό ότι από αυτήν την εβδομάδα θα κλείσει «τις περισσότερες» μονάδες της στην Ευρώπη για διάστημα δύο ή τριών εβδομάδων. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας, τα λειτουργικά έσοδα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους θα μειωθούν «τουλάχιστον στο μισό».
Η Ford διακόπτει επίσης την παραγωγή της στην ηπειρωτική Ευρώπη από τις 19 Μαρτίου για «πολλές εβδομάδες». Το ακριβές διάστημα θα καθοριστεί ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας.
Στην Ισπανία, «όλα τα εργοστάσια σταμάτησαν προσωρινά τη δραστηριότητά τους, τουλάχιστον για αυτήν την εβδομάδα», σύμφωνα με την ομοσπονδία κατασκευαστών Anfac. Στη χώρα αυτή διατηρούν μονάδες οι αυτοκινητοβιομηχανίες Nissan και Seat.
Η PSA, που απασχολεί 51.000 εργαζόμενους στη Γαλλία, κλείνει όλες τις μονάδες παραγωγής στην Ευρώπη.
Η Renault σταμάτησε χθες και σήμερα την παραγωγή στα τέσσερα εργοστάσιά της στην Ισπανία καθώς και τη Γαλλία, μέχρι νεωτέρας.
Η Fiat Chrysler κλείνει «τις περισσότερες ευρωπαϊκές μονάδες της» στην Ιταλία, τη Σερβία και την Πολωνία (το ένα τρίτο της παραγωγής της) μέχρι τις 27 Μαρτίου.
Η Airbus θα διακόψει επίσης την παραγωγή της για τέσσερις ημέρες στη Γαλλία (48.000 εργαζόμενοι) και στην Ισπανία (2.700 εργαζόμενοι).
Αντιθέτως, στη Βρετανία, η αυτοκινητοβιομηχανία Jaguar Land Rover σχεδιάζει να συνεχίσει την παραγωγή στα εργοστάσιά της, τουλάχιστον μέχρι το τέλος της εβδομάδας, ανακοίνωσε σήμερα.
Η εταιρεία Hermes θα κλείσει μέχρι τα τέλη Μαρτίου όλες τις μονάδες της στη Γαλλία, δηλαδή περίπου 40 βυρσοδεψεία και ραφεία όπου απασχολούνται 9.500 άνθρωποι.
Η Gucci (όμιλος Kering) έκλεισε όλες τις μονάδες παραγωγής μέχρι τις 20 Μαρτίου, η Ferrari έκανε το ίδιο στα εργοστάσιά τη στο Μαρανέλο και τη Μόντενα (μέχρι τις 27 Μαρτίου), όπως επίσης και τα ναυπηγεία Fincantieri, μέχρι τις 19 Μαρτίου σε όλη την Ιταλία.
Η Michelin αποφάσισε να διακόψει την παραγωγή για τουλάχιστον μία εβδομάδα στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία. Η ενέργεια αυτή αφορά 20.000 εργαζόμενους σε 21 μονάδες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία Daimler θα σταματήσει «το μεγαλύτερο μέρος» της παραγωγής της την Ευρώπη για τουλάχιστον δύο εβδομάδες.
Τεχνική ανεργία και άδειες στους εργαζομένους
Η Michelin ανέφερε χθες ότι «εξετάζει τη διαδικασία αποζημιώσεων» των εργαζομένων της «ανάλογα με τις νομικές διατάξεις σε κάθε χώρα».
Όπως και τα ναυπηγεία Fincantieri, που ζήτησαν από τους υπαλλήλους τους να κάνουν χρήση της καλοκαιρινής αδείας τους, η ρωσική αεροπορική εταιρεία Aeroflot κάλεσε τους υπαλλήλους της που έχουν υπόλοιπο αδείας «να επωφεληθούν» και να το πάρουν τώρα.
Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair θα παγώσει τις προσλήψεις ενώ ταυτόχρονα προτείνει «εθελούσιες αποχωρήσεις» και «προσωρινή διακοπή σύμβασης εργασίας και σημαντική μείωση των ωρών εργασίας».
Το πάγωμα των προσλήψεων εξετάζει και η γερμανική Lufthansa, που ενδέχεται να μειώσει κατά 90% τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
Η Air France-KLM θα συμβουλευτεί τα συνδικάτα των εργαζομένων για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, «λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις από τη μείωση της δραστηριότητας».
Οι εταιρείες Delta Air Lines, American και United ανακοίνωσαν πάγωμα των προσλήψεων, χορήγηση αδειών χωρίς αποζημίωση, σχέδια εθελούσιας εξόδου και μείωση των μισθών.
Έκκληση στο κράτος και τις τράπεζες
Η Ιταλία εξετάζει την πιθανότητα κρατικοποίησης της Alitalia.
Στη Γαλλία, ο υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λε Μερ δεν αποκλείει την εθνικοποίηση «εφόσον χρειαστεί» ορισμένων μεγάλων εταιρειών που διατρέχουν κίνδυνο να κλείσουν.
Η Boeing ζήτησε βοήθεια από τον Λευκό Οίκο ενώ οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ζητούν ένα σχέδιο διάσωσης ύψους 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η γερμανική κυβέρνηση υποσχέθηκε ένα «απεριόριστο» πακέτο δανείων από τη δημόσια τράπεζα KfW.
Η Lufthansa ενδέχεται να ζητήσει κρατικές ενισχύσεις από τις ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες λειτουργεί.