Αλλαγές στη δομή της διδακτέας ύλης φέρνει το Υπουργείο Παιδείας από τη σχολική χρονιά 2025–2026, με στόχο μια πιο ουσιαστική και ευέλικτη διδασκαλία για τους μαθητές του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Σπύρο Δουκάκη, το νέο σχέδιο περιλαμβάνει μείωση της ύλης σε επιλεγμένα μαθήματα έως και 30% σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα.
Τι προβλέπει το νέο σχέδιο
Η παρέμβαση αφορά όλες τις τάξεις από την Α’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Γυμνασίου, ενώ εξαιρούνται τα Λύκεια, λόγω της σύνδεσης των μαθημάτων με την Τράπεζα Θεμάτων. Δεν θα υπάρξουν αλλαγές σε όλα τα μαθήματα· ορισμένα θα παραμείνουν ως έχουν, ενώ άλλα θα υποστούν αναπροσαρμογές με στόχο την αποφόρτιση του προγράμματος.
Όπως δήλωσε ο κ. Δουκάκης, η μείωση δεν αποτελεί μια απλή αφαίρεση διδακτικών ενοτήτων, αλλά εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο που στοχεύει στην ενίσχυση της παιδαγωγικής ευελιξίας και στη δημιουργία ουσιαστικότερης εκπαιδευτικής εμπειρίας.
Αναδιοργάνωση στόχων μάθησης
Κεντρικό στοιχείο του σχεδίου είναι η αναδιοργάνωση των μαθησιακών στόχων κάθε γνωστικού αντικειμένου σε δύο βασικές κατηγορίες:
- Βασικοί – Υποχρεωτικοί στόχοι, που διασφαλίζουν ότι όλοι οι μαθητές αποκτούν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες.
- Πρόσθετοι – Προαιρετικοί στόχοι, που παρέχουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να εμπλουτίζουν το μάθημα ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα της τάξης τους.
Με αυτή τη δομή, οι εκπαιδευτικοί αποκτούν περισσότερο χρόνο για εξατομικευμένη προσέγγιση, ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και δεξιοτήτων σύνθεσης στους μαθητές.
Πολλαπλό βιβλίο και νέα προγράμματα σπουδών
Η αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης ευθυγραμμίζεται με τον σχεδιασμό για την εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου, το οποίο αναμένεται να υιοθετηθεί πανελλαδικά από το σχολικό έτος 2026–2027. Παράλληλα, το νέο σύστημα θα λειτουργήσει σε συνέργεια με τα νέα προγράμματα σπουδών, ενισχύοντας την παιδαγωγική αυτονομία και την ποιοτική διδασκαλία.
Ένα βήμα προς ένα πιο ουσιαστικό σχολείο
Η απόφαση για μείωση της διδακτέας ύλης έρχεται ως απάντηση στο πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερο παιδαγωγικό χρόνο και χώρο. Το ΙΕΠ εκτιμά ότι με αυτή τη μεταρρύθμιση ενδυναμώνεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού και διευκολύνεται η υλοποίηση πιο στοχευμένων και ουσιαστικών μαθημάτων.
Σε μια εποχή που η εκπαιδευτική πράξη οφείλει να είναι πιο προσαρμοστική και μαθητοκεντρική, η μείωση της ύλης αποτελεί μια καίρια παρέμβαση προς ένα πιο λειτουργικό και ουσιαστικό σχολείο.



































