Αντιπαράθεση στο Δημοτικό Συμβούλιο για τη νομιμότητα και την ασφάλεια των σημείων διέλευσης πεζών
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση πραγματοποιήθηκε στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο Σπάτων–Αρτέμιδος σχετικά με την κατάσταση και τη νομιμότητα των διαβάσεων πεζών. Η συζήτηση προέκυψε έπειτα από παρέμβαση μητέρας και συλλογή 88 υπογραφών πολιτών, που ζητούν την αποκατάσταση των διαγραμμίσεων και την ενίσχυση της ασφάλειας στις περιοχές γύρω από τα σχολεία.
«Οι περισσότερες διαβάσεις του Δήμου είναι παράνομες»
Με αφορμή το θέμα, η Δημοτική Σύμβουλος Μυρτώ Τσιγκούλη, σε δημόσια τοποθέτησή της, μετέφερε όσα συζητήθηκαν στο Συμβούλιο, τονίζοντας πως:
«Από τις 86 διαβάσεις του Δήμου, οι περισσότερες είναι παράνομες. Ο Δήμαρχος έμαθε μόλις πρόσφατα ποιες είναι οι νόμιμες προδιαγραφές για τη δημιουργία διάβασης. Μέχρι τώρα έβαφε όπου του ζητούσαν, χωρίς καμία μελέτη, απλώς “για να εξυπηρετήσει”».
Η κ. Τσιγκούλη επεσήμανε πως, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν, μεγάλο μέρος των διαγραμμίσεων έγινε χωρίς να έχει προηγηθεί τεχνική μελέτη ή έγκριση των αρμόδιων οργάνων, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα για τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά τους.
«Η μέθοδος του “πιάνω βούρτσα – φτιάχνω διάβαση” ήταν παράνομη, αλλά γινόταν ακόμη και προεκλογικά. Τώρα οι πολίτες δεν μπορούν να ζητούν επαναχρωματισμό γιατί δεν υφίσταται επαναχρωματισμός παράνομης διάβασης. Αν συμβεί ατύχημα, ο πεζός δεν είναι καν νομικά κατοχυρωμένος», σημείωσε.
Η απάντηση της Δημοτικής Αρχής
Στο ίδιο ζήτημα αναφέρθηκε ο Ειδικός Σύμβουλος Προστασίας του Πολίτη του Δημάρχου, Δημήτρης Αποστολόπουλος, επισημαίνοντας τη σημασία των θεσμικών διαδικασιών και της τεκμηριωμένης προσέγγισης.
«Οι διαβάσεις δεν είναι απλώς γραμμές στο δρόμο – είναι γραμμές ζωής», ανέφερε.
«Η οδική ασφάλεια δεν είναι θέμα εντυπώσεων, αλλά ευθύνης, συντονισμού και επιστημονικής τεκμηρίωσης.»
Όπως εξήγησε, κάθε δημιουργία ή ανανέωση διάβασης πρέπει να βασίζεται σε:
- μελέτη σήμανσης,
- τεχνική έγκριση,
- απόφαση των αρμόδιων οργάνων του Δήμου,
- και τελική έγκριση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
«Μόνο έτσι μια διάβαση θεωρείται έγκυρη και ασφαλής για τους πολίτες. Κάθε πρόχειρη ή αυθαίρετη παρέμβαση μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους και ευθύνες», υπογράμμισε, προσθέτοντας πως σε ειδικές περιπτώσεις, όπως οι σχολικές ζώνες, η Τροχαία μπορεί να εισηγηθεί προσωρινές ρυθμίσεις. Ολοκληρώνοντας, τόνισε ότι «η πρόληψη και η σωστή σήμανση σώζουν ζωές» και πως «η συνεργασία όλων –αιρετών, υπηρεσιών και πολιτών– είναι απαραίτητη για ασφαλείς δρόμους».
Η ουσία του προβλήματος
Το ζήτημα των διαβάσεων αναδεικνύει την ανάγκη για πιο συστηματική προσέγγιση σε θέματα οδικής ασφάλειας. Η εικόνα που διαμορφώθηκε από τη συνεδρίαση δείχνει ότι υπάρχουν κενά στον σχεδιασμό και στη διαδικασία τεχνικής τεκμηρίωσης, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν συντονισμένα.
Τα ερωτήματα που τίθενται είναι σαφή και αφορούν:
- αν υπήρχαν για κάθε διάβαση εγκεκριμένες μελέτες σήμανσης,
- αν η Τεχνική Υπηρεσία είχε την εποπτεία και τον έλεγχο της διαδικασίας,
- αν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις από τα αρμόδια όργανα,
- και με ποια κριτήρια δόθηκε προτεραιότητα σε σχολικές και επικίνδυνες ζώνες.
Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα δεν έχει στόχο την αντιπαράθεση, αλλά τη βελτίωση. Πρόκειται για μια ευκαιρία να επανεξεταστεί συνολικά το πώς σχεδιάζονται, εγκρίνονται και συντηρούνται οι διαβάσεις, με γνώμονα την ασφάλεια και τη νομιμότητα.
Η επόμενη μέρα
Η συζήτηση που άνοιξε στο Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για έναν πιο οργανωμένο σχεδιασμό. Ο Δήμος Σπάτων–Αρτέμιδος έχει τη δυνατότητα να χαρτογραφήσει όλες τις διαβάσεις, να επιβεβαιώσει ποιες πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές και να δρομολογήσει τις αναγκαίες μελέτες ή παρεμβάσεις.
Η τοπική κοινωνία, με τη συμμετοχή των κατοίκων, των σχολείων και των συλλόγων, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά, προτείνοντας σημεία προτεραιότητας και ενισχύοντας τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Γιατί το ζητούμενο δεν είναι απλώς η ύπαρξη διαβάσεων, αλλά η ασφαλής και τεκμηριωμένη λειτουργία τους — ώστε κάθε πολίτης, μικρός ή μεγάλος, να μπορεί να διασχίζει τον δρόμο με εμπιστοσύνη.
Εφημερίδα POLIS



































