Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες καθυστερήσεων, αλλαγών, γραφειοκρατικών εμποδίων και παρεμβάσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα έργα οδικών υποδομών της Δυτικής Ελλάδας φτάνει επιτέλους στην τελική του ευθεία: ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου θα είναι πλήρως ολοκληρωμένος στο τέλος του 2025.
Από την 1η Αυγούστου τίθενται σε κυκλοφορία τα πρώτα 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα, επιτρέποντας την ασφαλή και ταχύτερη μετακίνηση μεταξύ Άλισσου και Πύργου. Απομένουν μόλις 10 χιλιόμετρα, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2025.
Ένα έργο με βαρύ ιστορικό καθυστερήσεων
Η ιστορία του αυτοκινητόδρομου ξεκινά το 2005, όταν κυρώθηκε στη Βουλή η σύμβαση για το ευρύτερο έργο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Ωστόσο, το τμήμα Πάτρα – Πύργος αποκόπηκε από την παραχώρηση το 2013 και αποφασίστηκε να υλοποιηθεί με κοινοτική χρηματοδότηση, εγκαινιάζοντας μια περίοδο σύγχυσης και καθυστερήσεων.
Η πρώτη προσπάθεια δημοπράτησης το 2015 «έσπασε» το έργο σε οκτώ επιμέρους εργολαβίες, οδηγώντας σε διαγωνισμούς με μειοδότες αμφίβολης κατασκευαστικής εμπειρίας. Το αποτέλεσμα ήταν να χαθεί πολύτιμος χρόνος, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρεμβαίνει το 2018, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθή χρηματοδότηση και εκτέλεση του έργου.
Το έργο “πάγωσε” το 2019 και μόλις στα τέλη του 2021 εντάχθηκε εκ νέου στην Ολυμπία Οδό, με νέο σχεδιασμό, νέα σύμβαση και την ανάληψη κατασκευής από τρεις μεγάλες εταιρείες: ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ.
Πώς κατανέμεται η κατασκευή
Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου έγινε με κατανομή σε τρία τμήματα:
- Μιντιλόγλι – Καράικα: ΑΒΑΞ (θα παραδώσει 12 από τα 21 χλμ.)
- Καράικα – Γαστούνη: AKTOR
- Γαστούνη – Πύργος: ΤΕΡΝΑ
Το τελικό έργο περιλαμβάνει δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα, εννέα κόμβους που συνδέουν την εθνική οδό με περιοχές της Ηλείας και της Αχαΐας και θα εξυπηρετεί περίπου 200.000 κατοίκους και επαγγελματίες.
Πλήρως αυτοματοποιημένος με ηλεκτρονικά διόδια
Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος είναι ο πρώτος στην Ελλάδα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια, χωρίς χειριστές, με χρήση μηχανημάτων Αυτόματης Πληρωμής.
Από την 1η Αυγούστου 2025:
- Το τμήμα Καμίνια – Πύργος (65 χλμ.) τίθεται σε κυκλοφορία με χρέωση διοδίων
- Το τμήμα Μιντιλόγλι – Καμίνια (10 χλμ., υπό κατασκευή) παραμένει χωρίς διόδια μέχρι να ολοκληρωθεί
Τιμές διοδίων:
Μετωπικός Σταθμός Πύργου:
- Κατηγορία 1: 1,50 €
- Κατηγορία 2: 2,10 €
- Κατηγορία 3: 5,30 €
- Κατηγορία 4: 7,50 €
Πλευρικός Σταθμός Αμαλιάδας:
- Κατηγορία 1: 0,80 €
- Κατηγορία 2: 1,20 €
- Κατηγορία 3: 3,10 €
- Κατηγορία 4: 4,40 €
Η σημασία του έργου για τη Δυτική Ελλάδα
Ο δρόμος θα μειώσει τη χρονοαπόσταση Πάτρα – Πύργος κατά περίπου 35 λεπτά και το ταξίδι Αθήνα – Πύργος θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά. Το κυριότερο όμως είναι ότι θα βάλει τέλος στον επικίνδυνο επαρχιακό δρόμο, γνωστό ως «δρόμος-καρμανιόλα», που κάθε χρόνο κόστιζε κατά μέσο όρο 13 ζωές.


.



































