Ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα τη θεσμοθέτηση και εφαρμογή αντισταθμιστικών – ανταποδοτικών ωφελημάτων για τους Δήμους της Ανατολικής Αττικής που υφίστανται τις άμεσες συνέπειες από τη λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η λειτουργία του αεροδρομίου αποτελεί σημαντική υποδομή εθνικής σημασίας και συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Ωστόσο, οι Δήμοι Σπάτων – Αρτέμιδος, Κρωπίας, Μαρκοπούλου, Παιανίας και Ραφήνας – Πικερμίου αντιμετωπίζουν έντονες περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιβαρύνσεις, όπως ηχορύπανση που υπερβαίνει τα επιτρεπτά όρια, αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση και περιορισμούς στις πολεοδομικές δυνατότητες ανάπτυξης (Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου – ΖΟΕ).
Με αφορμή την πρόσφατη υπογραφή των πρώτων έργων επέκτασης του αεροδρομίου, συνολικού προϋπολογισμού 188 εκ. €, και τη συνολική επένδυση 1,28 δισ. € που προβλέπεται μέχρι το 2032 για την αύξηση της χωρητικότητας, ο βουλευτής ζητά την άμεση θέσπιση ενός σταθερού, διαφανούς και δίκαιου πλαισίου αντισταθμιστικών ωφελημάτων.
Στην ερώτησή του, ο κ. Χριστοδουλάκης ζητά να ενημερωθεί αν οι αρμόδιοι Υπουργοί προτίθενται να θεσμοθετήσουν και να υλοποιήσουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο αντισταθμιστικών παροχών προς τους πληττόμενους Δήμους, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στον βαθμό των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων από τη λειτουργία του αεροδρομίου. Επίσης, ζητά να γνωστοποιηθεί ποια συγκεκριμένα οικονομικά και τεχνικά μέτρα εξετάζονται για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση έργων περιβαλλοντικής αποκατάστασης, ηχομόνωσης, υποδομών βιώσιμης κινητικότητας και κοινωνικών υπηρεσιών στους πληττόμενους Δήμους.
Παράλληλα, ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής ζητά να πληροφορηθεί εάν υπάρχει πρόθεση σύναψης μνημονίου συνεργασίας ή άλλου νομικά δεσμευτικού πλαισίου ανάμεσα στο κράτος, τη διοίκηση του ΔΑΑ και τους Δήμους, το οποίο θα καθορίζει σαφώς τα αντισταθμιστικά οφέλη, τους μηχανισμούς υλοποίησης και την τακτική διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Επιπλέον, ρωτά ποια μέτρα προτίθενται να ληφθούν για τη μείωση της επιβάρυνσης από τους πολεοδομικούς περιορισμούς (ΖΟΕ), ώστε να επιτευχθεί ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικής προστασίας και αναπτυξιακών δυνατοτήτων. Τέλος, ζητά να διευκρινιστεί πώς θα διασφαλιστεί η ενεργή συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και των δημοτικών αρχών σε όλες τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη λειτουργία, επέκταση και τροποποίηση της υποδομής, ώστε να υπάρχει διαφάνεια, διάλογος και έλεγχος.
Ο κ. Χριστοδουλάκης τονίζει ότι η εισαγωγή ενός ολοκληρωμένου συστήματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων είναι αναγκαία για την προστασία της δημόσιας υγείας, την κοινωνική συνοχή και την ισόρροπη ανάπτυξη των περιοχών που επιβαρύνονται άμεσα από την υποδομή. Παράλληλα, παραπέμπει, σε διεθνή παραδείγματα, όπως το Jewel Changi της Σιγκαπούρης, όπου η λειτουργία μεγάλων αεροδρομίων συνδυάζεται με σεβασμό στο περιβάλλον και ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης μπορείτε να το βρείτε ΕΔΩ