Σε λειτουργία ήδη ο τηλεφωνικός αριθμός για διευκρινήσεις σε όσους απορρίφθηκε η αίτηση. Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για τις ενστάσεις. Αυξάνονται κατά σχεδόν 20.000 οι δικαιούχοι. Ποιοι θα πάρουν τα χρήματα με το νέο έτος.
Ειδικός τηλεφωνικός αριθμός 2131621000 λειτουργεί από το πρωί στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προκειμένου να ενημερώνονται οι πολίτες για το αν είναι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος. Ήδη έχουν εξυπηρετηθεί 150 πολίτες.
Επίσης, ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για τις ενστάσεις στην οποία όσοι εκτιμούν ή πιστεύουν πως ενώ δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα και η αίτησή τους απορρίφθηκε θα μπορούν να κάνουν αίτημα το οποίο θα εξεταστεί άμεσα και θα δοθεί η απάντηση στον καθένα ξεχωριστά. Υπενθυμίζεται ότι οι αιτήσεις γίνονται στη σελίδα koinonikomerisma.gr
Το υπουργείο Οικονομικών βλέποντας πως υπάρχουν πολλά αιτήματα για το κοινωνικό μέρισμα τα οποία απορρίπτονται, κάποια εκ των οποίων είναι βάσιμα, προχώρησε στην λήψη αυτής της απόφασης, έστω και αν αυτό σημαίνει ότι ο προϋπολογισμός για το κοινωνικό μέρισμα θα είναι τελικά μεγαλύτερος, όπως βέβαια και οι δικαιούχοι.
Από τα 253.000 νοικοκυριά που ήταν προγραμματισμένο να μοιραστούν το εγκεκριμένο κονδύλι των 175 εκατ. ευρώ για το κοινωνικό μέρισμα, αναμένεται να ξεπεράσουμε τελικώς τα 270-275 χιλιάδες νοικοκυριά ενώ το πρόσθετο κονδύλι που θα απαιτηθεί –μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 15 εκατ. ευρώ- αναμένεται να δοθεί στις αρχές του νέου έτους αφενός για να δοθεί χρόνος να εξεταστούν οι ενστάσεις των πολιτών και αφετέρου για να μην επιβαρυνθεί περισσότερο ο προϋπολογισμός του 2019 στον οποίο θα «φορτωθούν» ούτως ή άλλως και τα επιπλέον 10 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών από τον αυξημένο αριθμό εγκεκριμένων αιτήσεων επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης.
Κοινωνικό μέρισμα με… ενστάσεις και προβλήματα
Το άνοιγμα της πλατφόρμας για το κοινωνικό μέρισμα έφερε στην επιφάνεια περιπτώσεις νοικοκυριών που αν και πληρούν όλα τα κριτήρια της απόφασης (εισοδηματικά, όριο καταθέσεων, υποβολή φορολογικών δηλώσεων για επτά συνεχόμενα χρόνια κλπ) δεν είχαν ενσωματωθεί στους αρχικούς καταλόγους των δικαιούχων για διάφορους τεχνικούς λόγους.
Π.χ γονείς με παιδί ΑμεΑ εμφανίζονταν να μην δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα επειδή δεν είχε αναγραφεί ο ΑΦΜ του παιδιού στο έντυπο Ε1 (σ.σ ΑΦΜ χορηγείται υποχρεωτικά στο ανήλικο ΑμεΑ επειδή αποκτά το δικαίωμα είσπραξης του επιδόματος από τον ΟΠΕΚΑ).
Σε άλλη περίπτωση, ζευγάρι ανέργων έχανε το κοινωνικό μέρισμα επειδή το παιδί τους γεννήθηκε μέσα στο 2019 και ως εκ τούτου δεν αναγραφόταν στη φορολογική δήλωση της φετινής χρονιάς που αποτυπώνει την κατάσταση του νοικοκυριού μέσα στο 2018.
Όλες αυτές τις περιπτώσεις απώλειας του μερίσματος για «ασήμαντον αφορμή» το υπουργείο Οικονομικών θέλει να τις «διορθώσει». Και αυτό αναμένεται να αυξήσει τον τελικό αριθμό των δικαιούχων. Αυτοί οι τουλάχιστον 20.000 επιπλέον δικαιούχοι, είναι πιθανό να μην πληρωθούν τώρα αλλά στις αρχές του επομένου έτους.
Όπως αναφέρεται και στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών: «Όσοι καλύπτονται από τα κριτήρια που έχουν ανακοινωθεί, αλλά για κάποιο λόγο δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν με επιτυχία την αίτησή τους, στα πλαίσια του δημοσιονομικού χώρου που τις τελευταίες ημέρες δημιουργείται, θα λάβουν το επίδομα αυτό το αργότερο στις αρχές του επόμενου έτους».
Κοινωνικό μέρισμα: Τα στατιστικά
Μέχρι και χθες το πρωί, είχαν υποβληθεί περίπου ένα εκατομμύριο αιτήσεις αλλά οι 85 στους 100 εισέπρατταν απορριπτική απάντηση. Σε σύνολο 961.783 αιτήσεων που είχαν υποβληθεί μέχρι και τις 11:00 χθες το πρωί, είχαν εγκριθεί 148.178 αιτήσεις δηλαδή ποσοστό μόλις 15,4% ενώ σε 813.146 περιπτώσεις, η απάντηση ήταν απορριπτική. Δηλαδή, οι 85 στους 100, «κόπηκαν» από το σύστημα.
Η ΗΔΙΚΑ κατέγραψε και 459 περιπτώσεις πολιτών που ακύρωσαν την αίτησή τους για το κοινωνικό μέρισμα προκειμένου να την υποβάλλουν εκ νέου. Το βασικό πρόβλημα που προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση μεταξύ των υποψηφίων δικαιούχων, ήταν το γεγονός ότι η πλατφόρμα απέρριπτε μεν το αίτημα αλλά δεν έβγαζε καμία αιτιολόγηση για τους λόγους της απόρριψης. Το αποτέλεσμα ήταν από νωρίς το πρωί να κατακλειστεί από τηλεφωνικές κλήσεις και το τηλεφωνικό κέντρο της ΗΔΙΚΑ αλλά και το τηλεφωνικό κέντρο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Η ΑΑΔΕ έχει και την ουσιαστική ευθύνη καθώς αυτή είναι που συνέταξε τις λίστες των τελικών δικαιούχων για το κοινωνικό μέρισμα. Στους υπολογιστές της ΑΑΔΕ κατέληξαν τα στοιχεία από τον ΟΑΕΔ για τους ανέργους και από τον ΟΠΕΚΑ για τα ΑΜΕΑ. Η ΑΑΔΕ είναι επομένως και αυτή που θα δώσει τις απαντήσεις στα ερωτήματα των πολιτών για τους λόγους απόρριψης των αιτημάτων τους.
Οι ενστάσεις
Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών για την διευκόλυνση των πολιτών, στο διαδικτυακό τόπο της ΗΔΙΚΑ θα ανοίξει σήμερα συμπληρωματική σελίδα δίνοντας τη δυνατότητα υποβολής ενστάσεων.