Ουδέν κακόν αμιγές καλού λένε αν και η φονική πυρκαγιά στο Μάτι δεν επιτρέπει κανένα σχόλιο, πόσο μάλλον αστεϊσμούς. Πάντως το ότι η πληγείσα περιοχή θα αποτελέσει μοντέλο για τις περιοχές ανά την επικράτεια όπου υπάρχουν αυθαίρετα, είναι μάλλον καλή είδηση εφόσον στόχος είναι να αποτραπούν τέτοια τραγικά περιστατικά στο μέλλον.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα Δημοκρατία, περίπου 100 παραθαλάσσιοι οικισμοί στη χώρα μας εμφανίζουν αντίστοιχα χαρακτηριστικά με το Μάτι, γι’ αυτό και τα αρμόδια υπουργεία και οι φορείς επιθυμούν να καταρτίσουν ένα πολεοδομικό πλαίσιο που θα αντιμετωπίσει όλα τα κρίσιμα ζητήματα, δηλαδή την άναρχη δόμηση, την πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο, τη διάνοιξη δρόμων και τη δημιουργία ελεύθερων χώρων.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο
Το σχετικό Ειδικό Χωρικό Σχέδιο έχει αναλάβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα ενός έτους και καταληκτική ημερομηνία παράδοσης τις 15/7/2020. Το σχέδιο δεν αφορά μόνο τον οικισμό του Ματιού, αλλά την ευρύτερη πληγείσα περιοχή από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018, των Δήμων Μαραθώνα και Ραφήνας – Πικερμίου (συνολική έκταση 7.900 στρέμματα). Οι φορείς έχουν κληθεί να καταθέσουν τις πρώτες προτάσεις τους μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου.
Οι κατευθύνσεις
Το σχέδιο θα προσδιορίζει, μεταξύ άλλων, τις περιοχές προς πολεοδόμηση, τις περιοχές εκτός πολεοδόμησης, τις περιοχές για προστασία κλπ.
Όπως εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης, οι βασικές κατευθύνσεις του σχεδίου είναι:
- η ρύθμιση χρήσεων γης, σύμφωνα με τον χαρακτήρα της περιοχής (παραθερισμός – κατοικία – τουρισμός – αναψυχή), και η εξασφάλιση αναγκαίας κοινωνικής υποδομής. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο ρέμα Παππά ως σημαντικό φυσικό περιβαλλοντικό στοιχείο και στοιχείο σύνδεσης στο Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι,
- η προώθηση αντιπυρικής – αντιπλημμυρικής προστασίας για ανθεκτικότητα,
- η αντιμετώπιση δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και η προστασία από διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο,
- η αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτήρα της περιοχής που ήταν δενδρώδης – θαμνώδης βλάστηση,
- η ιεράρχηση του οδικού δικτύου και την ορθολογική αναδιάρθρωσή του,
- η διεύρυνση και την ενίσχυση του κοινόχρηστου χαρακτήρα παραλιακής ζώνης.