Σύμφωνα με τον πρώην διευθυντή προγνώσεων της ΕΜΥ μετεωρολόγο και φυσικό Νίκο Καντερέ, στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή βρέθηκε το γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, γεγονός που οδήγησε στην εγκλωβισμό του σε σημείο της Διώρυγας του Σουέζ προκαλώντας «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο.
Όπως αναφέρει στο CNN Greece o Νίκος Καντερές:
«Πιστεύω ότι καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο συνδυασμός του ύψους του πλοίου (η επιφάνεια του πλοίου συν το εμπόρευμα) και της δύναμης του ανέμου. Γνωρίζουμε ότι το μήκος του πλοίου ήταν περίπου 400 μέτρα. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι σε τι ύψος ήταν το εμπόρευμα, τα εμπορευματοκιβώτια που υπήρχαν επάνω, δηλαδή πώς διαμορφωνόταν η συνολική επιφάνεια».
Και εξηγεί:
«Δεδομένου ότι την ημέρα του συμβάντος φυσούσαν άνεμοι που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, έφταναν τα 85, 90 ίσως και τα 100 χλμ./ώρα, δηλαδή 9 και 10 μποφόρ, δημιουργήθηκαν πολύ μεγάλες πιέσεις σε αυτήν την επιφάνεια του πλοίου, το οποίο ενδεχομένως να ήταν και υπερφορτωμένο, έτσι ώστε να μετακινήσουν το σκάφος αυτό.
Πιστεύω ότι πρέπει να μετακινήθηκε προς την κατεύθυνση του ανέμου.
Δεν νομίζω ότι η αμμοθύελλα -όπως εκτιμήθηκε αρχικά- ήταν το καθοριστικό, διότι υπάρχουν ραντάρ.
Απλώς, η μεγάλη ένταση των ανέμων και ίσως το στένεμα της συγκεκριμένης περιοχής ‘κανάλισε’ κατά το κοινώς λεγόμενο περισσότερο τους ανέμους αυτούς, έτσι ώστε να προκύψει αυτό το αποτέλεσμα», υπογραμμίζει.
Ο πρώην διευθυντής προγνώσεων της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας εκτιμά ότι οι Αρχές της Διώρυγας ενδεχομένως θα μπορούσαν να έχουν μεριμνήσει για την αποφυγή του συμβάντος.
«Πιστεύω ότι πέραν του γεγονότος αυτού, της πιθανής υπερφόρτωσης, θα πρέπει και οι αρμόδιοι της κρατικής υπηρεσίας της Αιγύπτου να εγκρίνουν στις περιπτώσεις αυτές μια απαγόρευση όπως γίνεται στην Ελλάδα και αλλού έτσι ώστε να αποφευχθούν τέτοια ατυχήματα στο μέλλον».
Το ενδεχόμενο του ανθρώπινου λάθος δεν μπορεί να το αποκλείσει ούτε ο κύριος Καντερές.
«Ίσως και ο καπετάνιος να υπερεκτίμησε τις δυνάμεις του, καθώς ακούγεται ότι ήταν έμπειρος, ωστόσο αυτά είναι λεπτομέρειες. Το βασικό είναι ο συνδυασμός του ύψους του σκάφους (η επιφάνεια του πλοίου συν το εμπόρευμα) και της δύναμης του ανέμου. Και δεδομένου ότι ίσως στο σημείο αυτό στενεύει ακόμη περισσότερο η διώρυγα να υπήρξε ένας συνδυασμός αρνητικών δεδομένων. Η φορά του ανέμου μετακίνησε το ένα κομμάτι δεδομένου ότι έχουμε πολύ μεγάλη αντίσταση και ο άνεμος δεν καταλαβαίνει τίποτα σε τέτοιες περιπτώσεις».
Η μερική αποκόλληση του Ever Given μετά από σχεδόν μία εβδομάδα ακινητοποίησης πραγματοποιήθηκε λίγο πριν τις 6 το πρωί της Δευτέρας, τοπική ώρα και ώρα Ελλάδος.
Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας ασφυξία στη διεθνή κίνηση των πλοίων, έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση», διαβεβαίωσε λίγο αργότερα η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της.
Κάντε like στην σελίδα μας στο facebook ΕΔΩ