Συνέντευξη στο Βασίλη Νικόλαο Βιτσιλόγιαννη
Ο Μάχερ Αλκχάζα (Maher Alkhaja) είναι ένας πολυδιάστατος καλλιτέχνης και σκηνοθέτης, γνωστός για τη συνεισφορά του στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο. Το έργο του συχνά εστιάζει σε θέματα τρόμου και αγωνίας, παρουσιάζοντας το μοναδικό δημιουργικό του όραμα. Ο Alkhaja σκηνοθέτησε σημαντικές ταινίες όπως The Fifth Room και The Curse of the Devil, ενώ έγινε ευρέως γνωστός με τη μικρού μήκους ταινία του We Need to Talk (2012). Υπήρξε επίσης σκηνοθέτης πεδίου για τη σειρά Studio One (2011). Εκτός από τις σκηνοθετικές του επιτυχίες, έχει εμφανιστεί και σε θεατρικές παραγωγές όπως το For Sale, ενώ είναι επίσης αναγνωρισμένος και ως τραγουδιστής.
Μπορείτε να μας μιλήσετε για το ταξίδι σας στον χώρο του κινηματογράφου και τι σας ενέπνευσε να γίνετε σκηνοθέτης;
Από παιδί αγαπούσα τον κόσμο του κινηματογράφου και των ταινιών. Το πάθος μου μεγάλωσε παρακολουθώντας τα πιο σύγχρονα και αξιόλογα κινηματογραφικά έργα, μαθαίνοντας πώς γυρίζονται οι ταινίες. Αυτό με οδήγησε στο να αποκτήσω οικιακές βιντεοκάμερες, να αρχίσω να κινηματογραφώ την καθημερινότητά μου και να μαθαίνω τις παλιές τεχνικές μοντάζ. Τελικά, γράφτηκα στο British University για να σπουδάσω κινηματογράφο και κέρδισα το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους, που ήταν η πτυχιακή μου εργασία. Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μου στον χώρο της σκηνοθεσίας και του κινηματογράφου. Άνοιξα τη δική μου εταιρεία παραγωγής για να δημιουργώ προγράμματα, διαφημίσεις και ταινίες. Εκεί ξεκίνησα να παράγω και να σκηνοθετώ την πρώτη αραβική σειρά τρόμου και αντίστοιχα προγράμματα. Αργότερα, δημιούργησα ένα αθλητικό κανάλι και άρχισα να παράγω πολλά τηλεοπτικά προγράμματα.
Οι ταινίες σας συχνά εξερευνούν θέματα τρόμου και αγωνίας. Τι σας ελκύει σε αυτά τα είδη και πώς προσεγγίζετε τη διήγηση ιστοριών σε αυτό το πλαίσιο;
Η παραγωγή της πρώτης αραβικής σειράς τρόμου και των αντίστοιχων προγραμμάτων βασίστηκε στην ιδέα ότι στη δική μου γενιά δεν υπήρχαν ταινίες ή σειρές τρόμου. Ήταν πολύ ασυνήθιστο για το αραβικό κοινό να βλέπει αραβική ταινία τρόμου. Αποφάσισα να γίνω ο πρωτοπόρος σε αυτό το είδος. Επιπλέον, τότε η τεχνολογία δεν ήταν τόσο ανεπτυγμένη. Ακούγαμε πολλές ιστορίες τρόμου αλλά δεν ξέραμε αν ήταν αληθινές ή φανταστικές. Μετά το πτυχίο μου στη σκηνοθεσία, ξεκίνησα να παράγω αραβικές ταινίες τρόμου. Είμαι επίσης μεγάλος θαυμαστής του είδους.
Έχετε εργαστεί σε διάφορα πρότζεκτ, όπως το We Need to Talk και το Studio One. Ποιες ήταν μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια αυτών των παραγωγών;
Η εμπειρία μου στην τηλεόραση είναι πολύπλευρη. Έχω δουλέψει σε πολλά προγράμματα όπως αθλητικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά σόου, καθώς και σε ζωντανές καλύψεις, όπως οι εορτασμοί της Πρωτοχρονιάς. Δεν αντιμετώπισα δυσκολίες στην παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων και διαφημίσεων — αντίθετα, η ατμόσφαιρα ήταν πάντα ευχάριστη. Οι προκλήσεις ήρθαν κυρίως με την παραγωγή αραβικών ταινιών τρόμου, κάτι εντελώς νέο για τα αραβικά μέσα.
Ως τραγουδιστής και σκηνοθέτης, πώς εξισορροπείτε τα δύο σας πάθη και επηρεάζει το ένα το άλλο στο έργο σας;
Το τραγούδι ξεκίνησε ως χόμπι, μέχρι που άρχισα να αναπτύσσω τις φωνητικές μου ικανότητες. Ξεκίνησα να γράφω και να συνθέτω τα τραγούδια μου και να παράγω άλμπουμ. Στην αρχή, επικεντρώθηκα στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, ενώ το τραγούδι ήταν κάτι επιπλέον. Η αγάπη μου όμως για τη μουσική και την τέχνη είναι εξίσου δυνατή με την αγάπη μου για τον κινηματογράφο. Η τέχνη δεν έχει όρια και θεωρώ τον εαυτό μου πολυτάλαντο δημιουργό που συνεχώς ανακαλύπτει νέες δυνατότητες.
Ποιο μήνυμα ή ποια συναισθήματα ελπίζετε να μεταφέρετε μέσα από τις ταινίες σας, ιδίως του είδους τρόμου;
Μέσα από τις ταινίες τρόμου που έχω δημιουργήσει, ενώ είναι τρομακτικές, ενσωμάτωσα πάντα ανθρωπιστικά μηνύματα και κοινωνικά ζητήματα, όπως η διάλυση της οικογένειας και τα οικογενειακά προβλήματα που μετατρέπουν το σπίτι σε εφιαλτικό μέρος. Ασχολήθηκα επίσης με την καλλιτεχνική κολακεία σε ένα τρομακτικό πλαίσιο και με τα τρομακτικά περιστατικά που συμβαίνουν παρασκηνιακά στον χώρο του θεάματος. Συνεχίζω να αφηγούμαι κοινωνικές και ουσιαστικές ιστορίες που δεν είχαν φωτιστεί στο παρελθόν από τα μέσα.
Μπορείτε να μοιραστείτε κάποιες αξέχαστες εμπειρίες σας από τη συμμετοχή σας ως κριτής στο Golden Voice και πώς επηρέασε αυτό την καριέρα σας;
Αναφορικά με την εμπειρία μου ως κριτής σε διάφορες εκδηλώσεις, πραγματικά απόλαυσα αυτήν την εμπειρία. Όμως, πάντα λέω ότι κάθε άνθρωπος είναι δημιουργικός και δεν θεωρώ πως είναι θέση μου να κρίνω τη δημιουργικότητα κάποιου. Βλέπω τον ρόλο μου περισσότερο ως παρουσίαση προώθησης-μάρκετινγκ, αφού συνήθως δίνω υψηλές βαθμολογίες όταν αξιολογώ ταλέντα. Θεωρώ τον εαυτό μου γέφυρα για την υποστήριξη της δημιουργικότητας, επειδή αντιμετώπισα πολλές προκλήσεις στα πρώτα μου βήματα και καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι να συνεχίσεις. Ωστόσο, είμαι πολύ χαρούμενος για την εμπειρία μου αυτή, καθώς με έφερε πιο κοντά στο κοινό και τους θαυμαστές μου.
Πώς βλέπετε την εξέλιξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ποιον ρόλο ελπίζετε να διαδραματίσετε σε αυτήν την εξέλιξη;
Όσον αφορά τον τοπικό κινηματογράφο, μπορώ να πω με σιγουριά ότι έχουμε σημειώσει μεγάλη πρόοδο. Δεν είμαστε μακριά από το να ανταγωνιστούμε διεθνείς ταινίες. Τα αραβικά και τα μέσα του Κόλπου έχουν εξελιχθεί σημαντικά. Ο ρόλος μου ήταν να εισάγω μια σειρά από αραβικές ταινίες τρόμου, που δεν υπήρχαν προηγουμένως, και τώρα υπάρχει έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των σκηνοθετών στην παραγωγή αντίστοιχων έργων. Ήμουν πρωτοπόρος σε πολλές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές και σήμερα, καθώς μεγαλώνω, νιώθω περήφανος που αφιέρωσα πολλά χρόνια στη διαμόρφωση της αραβικής και της τέχνης του Κόλπου.
Τι συμβουλή θα δίνατε σε επίδοξους σκηνοθέτες που μόλις ξεκινούν την καριέρα τους;
Η συμβουλή μου στους σκηνοθέτες είναι να είναι μοναδικοί και να παρουσιάζουν το ασυνήθιστο, καθώς ο κόσμος εκτιμά τη διαφορετικότητα. Το κλειδί είναι να αναπτύσσονται συνεχώς στον χώρο του κινηματογράφου, προσφέροντας ιδέες που αγγίζουν το κοινό και αντικατοπτρίζουν τις εμπειρίες του. Η νέα γενιά εκτιμά βαθιά την αυθεντικότητα.
Υπάρχουν κάποιοι σκηνοθέτες ή καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το στυλ ή την προσέγγισή σας στον κινηματογράφο;
Δεν ακολούθησα ποτέ τα βήματα κάποιου συγκεκριμένου σκηνοθέτη, γιατί η πορεία μου ήταν εντελώς διαφορετική και χωρίς ανταγωνιστές, αφού ήμουν ο μόνος που παρήγαγε αραβικό κινηματογράφο τρόμου. Παρ’ όλα αυτά, θαυμάζω το έργο και την προσέγγιση της Nadine Labaki.
Το στυλ σας θυμίζει τον Michael Jackson. Είναι αυτό πλεονέκτημα στο να επικοινωνείτε τα μηνύματά σας ή να προσεγγίζετε διαφορετικά είδη ανθρώπων;
Η ομοιότητα στο στυλ μεταξύ εμένα και του θρύλου Michael Jackson προέκυψε τυχαία, και κάποιοι με παρομοίασαν μαζί του. Για μένα, αυτή η ομοιότητα ήταν ένα γρήγορο μέσο για να φτάσω στο κοινό και να διαδώσω το έργο μου ευρύτερα.
Υπάρχουν μελλοντικά πρότζεκτ ή θέματα που σας ενθουσιάζουν και θέλετε να εξερευνήσετε;
Τα μελλοντικά μου πρότζεκτ περιλαμβάνουν την παραγωγή σειράς ταινιών τρόμου και την επιστροφή μου στην κινηματογραφική δημιουργία. Ωστόσο, είναι δύσκολο να προβλέψω το μέλλον, καθώς ισορροπώ ανάμεσα σε εκδηλώσεις, τον ρόλο μου ως κριτής σε επιδείξεις μόδας και άλλες δραστηριότητες, τα προγράμματά μου και την προσωπική μου ζωή. Καμιά φορά ο προγραμματισμός του μέλλοντος είναι ασαφής. Κλείνοντας, σας ευχαριστώ που με φιλοξενήσατε και είμαι πολύ χαρούμενος που είχα την ευκαιρία να συστηθώ μέσω του μέσου σας. Σας ευχαριστώ για τις υπέροχες ερωτήσεις.