ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
«ΚΟΚΚΙΝΟ ΛΙΜΑΝΑΚΙ» ΡΑΦΗΝΑΣ
Ποσειδώνος & Θωμά Νικολάου
Κόκκινο Λιμανάκι Ραφήνας
Ραφήνα – Πικέρμι
ΤΚ 19009
Τηλ: 6941480208
Email: info@kokkinolimanaki.gr
www.kokkinolimanaki.gr
Προς: Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
Κοιν: 1) Υφυπουργό παρά τον Πρωθυπουργό κ. Άκη Σκέρτσο
2) Υπουργό Εσωτερικών κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο
3) Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Μαυρουδή Βορίδη
3) Γ.Γ. Υπουργείου Εσωτερικών κ. Μιχάλη Σταυριανουδάκη
4) Γ.Γ. Υποδομών κ. Γεώργιο Καραγιάννη
5) Γ.Γ. ΥΠΕΚΑ κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη
6) Γ.Γ. Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων κ. Κωνσταντίνο Αραβώση
7) Βουλευτή κα. Ντόρα Μπακογιάννη
8) Βουλευτή Ανατολικής Αττικής κα. Γεωργία Μαρτίνου
9) Βουλευτή Ανατολικής Αττικής και Πρόεδρο Δ.Ε.Π.Ε. κ. Γεώργιο Βλάχο
10) Βουλευτή και Αντιπρόεδρο Δ.Ε.Π.Ε. κ. Νικόλαο Ταγαρά
11) Βουλευτή Ανατολικής Αττικής κ. Βασίλειος Οικονόμου
12) Πρόεδρο Τ.Ε.Ε. κ. Γεώργιο Στασινό
13) Δήμαρχο Ραφήνας – Πικερμίου κ. Ευάγγελο Μπουρνούς
Θέμα:Προτάσεις προς τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για την προς επεξεργασία Π.Ν.Π.
Αξιότιμες Κυρίες, Αξιότιμοι Κύριοι, Πέραν των από 21-07-2019 προτάσεων μας επί της παραπάνω πράξης σας γνωρίζουμε ότι γενικά η πράξη αυτή δεν καλύπτει τα ουσιαστικά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει στο σύνολο της η περιοχή και τα οποία θα αναδείξουμε παρακάτω.
Συγκεκριμένα προτείνουμε όπως συμπεριληφθούν στην προς αναθεώρηση Π.Ν.Π. τα εξής:
1) ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΛΗΓΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ
Με την πράξη αυτή δεν αντιμετωπίζονται οι ανακατασκευές – επισκευές των κτιρίων που έχουν πληγεί από την πυρκαγιά όπως προβλέπεται με την ισχύουσα νομοθεσία.Σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 2675/1998 (ΦΕΚ295/Α/1998) όπως αυτό αντικαταστάθηκε
με το άρθρο 84 του Ν.4313/2014 (ΦΕΚ261/Α/2014), καθορίζεται ότι οι διατάξεις για την αποκατάσταση των ζημιών από σεισμούς σε κτίρια εν γένει των Νόμων 8979/1979 (ΦΕΚ 4/Α/1979), Ν.1048/1980 (ΦΕΚ 101 Α/1980), Ν.1133/1981 (ΦΕΚ 54/Α/1981), Ν.1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981) εφαρμόζονται ανάλογα και για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που προκαλούνται από πλημμύρες,πυρκαγιές κ.λπ.
Με το άρθρο 1 του Ν.867/1979 καθορίζεται η αποκατάσταση των ζημιών των κτιρίων εν γένει που προκλήθηκαν από τους σεισμούς της εποχής εκείνης. Στη έννοια της αποκατάστασης περιλαμβάνεται η ανακατασκευή των μη επιδεκτικών κατασκευή κτιρίων ή η επισκευή ως και η ενίσχυση και αποκατάσταση φέροντος οργανισμού ως και λοιπών δομικών στοιχείων και εγκαταστάσεων που έχουν υποστεί βλάβη από τους σεισμούς.
Καθορίζονται επίσης οι σχετικές διαδικασίες και οι υποχρεώσεις της πολιτείας έναντι των πληγέντων κατοίκων. Στην περίπτωση καμένων οικιών σε ρυμοτομούμενα ή κοινόχρηστα τμήματα εγκεκριμένου σχεδίου, προβλέπεται συνολική αποζημίωση του ιδιοκτήτη.
Οι διατάξεις αυτές έχουν επίσης εφαρμοσθεί από την πολιτεία σε όλες της φυσικές καταστροφές που έχουν λάβει χώρα έως σήμερα, πλην της τελευταίας πυρκαγιάς σε μεγάλο τμήμα της Ανατολικής Αττικής.
Οι παραπάνω υποχρεώσεις της πολιτείας επομένως δεν έχουν αναληφθεί από την ίδια έως σήμερα και επιπλέον δεν περιλαμβάνονται στην υπ όψιν πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
Επομένως στην Π.Ν.Π. προτείνεται όπως συμπεριληφθούν διατάξεις σύμφωνα με το πνεύμα της παραπάνω ισχύουσας νομοθεσίας οι οποίες να καθορίζουν τις υποχρεώσεις της
Πολιτείας για την δυνατότητα ανακατασκευής – επισκευής των κτιρίων που έχουν πληγεί. Για τον σκοπό αυτό επίσης η πολιτεία θα πρέπει να θεσπίσει κίνητρα ώστε η κρατική επιχορήγηση να είναι εμπροσθοβαρής σε όλα τα στάδια ανακατασκευής –επισκευής των κτιρίων.
Η παραπάνω παρέμβαση κρίνεται άμεσης προτεραιότητας σε σχέση με τις υπόλοιπες επεμβάσεις – ρυθμίσεις οι οποίες θα λάβουν χώρα από την πολιτεία, δεδομένου ότι σημαντικός αριθμός οικιών πρώτης ή παραθεριστικής κατοικίας έχει ολοσχερώς καταστραφεί με αποτέλεσμα να δημιουργείτε σοβαρότατο κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ανάλογα και άμεσα.
Όπως είναι γνωστό 150 περίπου οικογένειες των οποίων έχει καταστραφεί ολοσχερώς η κατοικία τους, διαμένουν έως και σήμερα σε κατασκηνώσεις του Αγίου Ανδρέα ή σε φιλικά τους σπίτια, χωρίς να έχει ληφθεί μέριμνα για την επίλυση του οικιστικού προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες αυτές.
2) ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΚΥΡΗΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΕΝΤΟΣ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΡΥΜΟΤΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Όπως είναι γνωστό μεγάλα τμήματα της περιοχής (Κόκκινο Λιμανάκι – Βουτζάς) ευρίσκονται εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου. Ιδιαίτερα όμως στην περιοχή Κόκκινο Λιμανάκι, έχουν ενταχθεί στο σχέδιο πόλεως τμήματα (ΦΕΚ ΑΑΠ/43/2012, ΦΕΚ
ΑΑΠ/63/2007) πλησίον του παραλιακού μετώπου στα οποία βέβαια ακόμα δεν έχει συνταχθεί η προβλεπόμενη πράξη εφαρμογής με αποτέλεσμα να μην έχουν τεθεί σε κοινή χρήση τόσο τα ρυμοτομούμενα τμήματα όσο και οι κοινόχρηστοι χώροι.
Η διαδικασία ολοκλήρωσης των πράξεων εφαρμογής συμφωνά με τις διατάξεις του Ν.1337/1983 όπως αυτός ισχύει σήμερα μετά τον Ν.4315/2014 (ΦΕΚ269/Α/24-12-2014), είναι εξαιρετικά χρονοβόρες και η ολοκλήρωση τους εκτιμάται σε διάστημα 4 έως 5 ετών. Επομένως για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η περιοχή, κρίνεται σκόπιμη η νομοθέτηση κατά παρέκκλιση διατάξεων με την οποία θα επισπευστεί η διαδικασία ολοκλήρωσης των πράξεων εφαρμογής, γεγονός το οποίο κρίνεται σκόπιμο να περιλαμβάνεται επίσης στην υπό αναθεώρηση Π.Ν.Π.
3) ΕΝΤΟΠΙΣΜΕΝΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΡΥΜΟΤΟΜΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ
Όπως αναφέρεται παραπάνω σε ορισμένες περιοχές κυρίως στο Κόκκινο Λιμανάκι παρατηρούνται εκτάσεις εκτός εγκεκριμένου Ρ.Σ. οι οποίες παρεμβάλλονται μεταξύ εγκεκριμένων Ρ.Σ. και του παραλιακού μετώπου.
Παρατηρούνται βέβαια και ευρύτερες περιοχές (Μάτι) οι οποίες ευρίσκονται επίσης εκτός εγκεκριμένου Ρ.Σ.
Για την πρώτη κατηγορία των περιοχών, η πολιτεία μπορεί να προκρίνει την άμεση επέκταση των εγκεκριμένων Ρ.Σ. με σκοπό να «κλείσουν» οικιστικά οι περιοχές αυτές και να πολεοδομηθεί ορθά το παραλιακό μέτωπο. Η πρόταση αυτή επίσης θα πρέπει να υλοποιηθεί με κατά παρέκκλιση διατάξεις με σκοπό την σύντομη ολοκλήρωση πολεοδόμησης των περιοχών αυτών, γεγονός το οποίο θεωρούμε απαραίτητο να περιλαμβάνεται στην υπό αναθεώρηση Π.Ν.Π.
4) ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΣΗ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΜΕ ΚΑΤΑ ΤΟΠΟΥΣ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΘΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΖΩΝΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ
Στην περιοχή έχει γίνει καθορισμός γραμμής αιγιαλού και παραλίας (1982) χωρίς όμως να έχουν λάβει χώρα έως σήμερα οι προβλεπόμενες απαλλοτριώσεις.Επιπλέον όμως έχει παρατηρηθεί ότι ο συγκεκριμένος καθορισμός χρήζει εντοπισμένων αναθεωρήσεων – τροποποιήσεων δεδομένου ότι σε ορισμένα τμήματα ο καθορισμός τόσο της γραμμής αιγιαλού όσο και της ζώνης παραλίας δεν έχει γίνει με βάση τα υφιστάμενα γεωμορφολογικά στοιχεία, δεν έχουν ληφθεί υπ όψιν νόμιμες προϋφιστάμενες κατασκευές καθώς και κοινόχρηστα έργα με τα οποία έχουν ήδη δημιουργηθεί διάδρομοι προσβάσεων προς τις ακτές.
Επομένως κρίνεται σκόπιμη η συνολική επανεξέταση των καθορισμένων γραμμών αιγιαλού και παραλίας με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία και την υφιστάμενη διαμορφωθείσα
κατάσταση.
Προτείνουμε επομένως στην υπ όψιν Π.Ν.Π. να συμπεριληφθεί σχετική αναφορά.
5) ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΑΣΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Ο δασικός χάρτης στην περιοχή αναρτήθηκε μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς και βρίσκεται σήμερα σε φάση ανάρτησης για την υποβολή αντιρρήσεων ως το τέλος Οκτωβρίου 2019.
Επιπλέον επίσης μετά την πυρκαγιά έχει εκδοθεί η υπ΄αριθμ. 4249/2018 απόφαση κήρυξης και ανακήρυξης ως αναδασωτέας εκτάσεως συνολικού εμβαδού 5.808 στρεμμάτων.
Στον υπό ανάρτηση δασικό χάρτη παρατηρούνται όμως να περιλαμβάνονται εκτάσεις οι οποίες σύμφωνα με την ίδια την Δασική Υπηρεσία, δεν έφεραν δασική βλάστηση την ημέρα
της πυρκαγιάς καθώς και αναδασωτέες εκτάσεις οι οποίες επίσης δεν έφεραν δασική βλάστηση στον ίδιο χρόνο. Τμήματα ακόμη εκτάσεων που καλύπτονται από τις διατάξεις της αγροτικής νομοθεσίας, φέρονται εσφαλμένα ως δασικές εκτάσεις.
Επίσης τα όρια των οικιστικών πυκνώσεων που έχουν υποβληθεί από τον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου, δεν έχουν επί της ουσίας ελεγχθεί από την αρμόδια Υπηρεσία του Κτηματολογίου, ως προς τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να τηρούνται.
Για το θέμα μάλιστα αυτό εκκρεμεί σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι το Κόκκινο Λιμανάκι έχει ζητήσει την απόσυρση του ιώδους περιγράμματος διότι η συνολική έκταση του αποτελείται από κλήρους της αγροτικής νομοθεσίας, όπου δύναται να τοποθετηθεί ως τμήμα προς πολεοδόμηση, δηλαδή με κίτρινο περίγραμμα στον αναρτηθέντα δασικό χάρτη.
Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε να αποσυρθεί ο αναρτημένος δασικός χάρτης με σκοπό να ανασυνταχθεί ανάλογα.
Σε κάθε δε περίπτωση η φερόμενη ως δασική μορφή των εκτάσεων στον αναρτημένο δασικό χάρτη στις περιπτώσεις των καμένων σπιτιών, να μην εμποδίζει την άμεση ανακατασκευή – επισκευή τους, όταν αυτά αποτελούσαν πρώτη κατοικία ή παραθεριστική κατοικία κατά τον χρόνο της πυρκαγιάς στον οποίο δεν είχε κριθεί τελεσίδικα η δασική μορφή των εκτάσεων.
6) ΕΙΔΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Το προτεινόμενο χωροταξικό πλαίσιο θεωρούμε σκόπιμο όπως μελετηθεί και διεκπεραιωθεί ανάλογα μετά την οριστικοποίηση των δασικών χαρτών στην περιοχή. Η οποιαδήποτε προσέγγιση – κύρωση σχετικού πλαισίου πριν την κύρωση των δασικών χαρτών θα οδηγήσει σε εσφαλμένες χωροθετήσεις και θα δημιουργήσει επί πλέον προβλήματα.
Θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπ όψιν τα υφιστάμενα εγκεκριμένα σχέδια, καθώς και οι προτεινόμενες παραπάνω εντοπισμένες επεκτάσεις των Ρ.Σ. με σκοπό όπως εξαιρεθούν του πλαισίου αυτού. Αντίθετα θα πρέπει να ληφθούν υπ όψιν στο προτεινόμενο νέο χωροταξικό πλαίσιο οι κατευθύνσεις των ΖΟΕ (1985 περιοχή Β’ κατοικίας και 2003 ζώνη υποδοχής Β’ κατοικίας – παραλιακή ζώνη), με μοναδική εξαίρεση τον οικισμό της Αγίας Ειρήνης όπου δύναται να τροποποιηθεί το ΦΕΚ 199/Δ/2003 λόγω αστοχία.
Επομένως προτείνουμε όπως η διαδικασία σύνταξης του Ε.Χ.Σ. ξεκινήσει μετά την κύρωση των δασικών χαρτών της περιοχής, μετά την ολοκλήρωσης της οριοθέτησης του Λυκορέματος – ρέμα Παππά και την έναρξη της διαδικασίας των προτεινόμενων εντοπισμένων επεκτάσεων.
Επίσης κατά την οριοθέτηση του ρέματος αυτού να ληφθούν υπ όψιν οι νόμιμα διαμορφωμένες κατά διαστήματα οικιστικές μορφές,και η μελέτη του 2012(Α.Π.:οικ 203857-14/12/2012) ώστε να αποφευχθεί σε κάθε περίπτωση η επιλογή ανοικτής διατομής του ρέματος. Οι παραπάνω προτάσεις μας συμβάλουν στην ουσιαστική αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η περιοχή και τα οποία αναζητούν επειγόντως λύσεις με βάση αφενός την νομιμότητα και αφετέρου την κοινωνική δικαιοσύνη και αλληλεγγύη η οποία πρέπει να χαρακτηρίζει την πολιτεία μας.
Εκπρόσωποι επιτροπής πληγέντων
Περιοχής «Κόκκινο Λιμανάκι» Ραφήνας
Ανδρέου Χρήστος
Αργυροπούλου Έλενα
Γιούργας Δημήτριος
Λαμπρινούδη Μυρτώ
Φράγκος Πέτρος
Ο Τεχνικός σύμβουλος (άμισθος)
Νικόλαος Χρ. Ζαχαριάς
Αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός
Πολεοδόμος Μελετητής