Σε κατάσταση σοκ η κοινωνία παρακολουθεί τις σκηνές χάους στο σημείο της σύγκρουσης των δύο τρένων, στα Τέμπη, συμπάσχοντας με τον ανείπωτο πόνο των οικογενειών που έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους και με την τεράστια αγωνία εκείνων που ακόμη τους αναζητούν.
Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το μεσημέρι. Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, οι επιβεβαιωμένοι νεκροί είναι 57, ενώ αγνοούμενοι στην αστυνομία έχουν δηλωθεί 56 επιβάτες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΙ, μέχρι στιγμής έχουν ταυτοποιηθεί 32 σοροί, ενώ υπάρχουν και επτά ορφανά dna, δηλαδή δείγματα που δεν έχουν ταυτοποιηθεί.
Εν τω μεταξύ, το ενδεχόμενο οι φιάλες υγραερίου που εντοπίστηκαν σε βαγόνι της μοιραίας αμαξοστοιχίας στα Τέμπη να ευθύνονται για την έκρηξη στο τρένο εξετάζουν οι Αρχές, λαμβάνοντας υπόψη και το οπτικό υλικό αμέσως μετά τη σύγκρουση.
Συγκεκριμένα εξετάζεται εάν οι δύο φιάλες που βρέθηκαν, χρησιμοποιούνταν στο εστιατόριο της επιβατικής αμαξοστοιχίας και αν υπήρχαν και άλλες.
Λόγω 20λεπτης καθυστέρησης πιθανότατα αποφεύχθηκε σύγκρουση δύο επιβατικών τρένων στα Τέμπη.
Σύμφωνα με δηλώσεις στον ΣΚΑΪ του Μιχάλη Μπαγιώτη, μηχανοδηγού του προαστιακού, το δρομολόγιό του καθυστέρησε, με αποτέλεσμα να μείνει πίσω από την εμπορική αμαξοστοιχία, η οποία συγκρούστηκε μετωπικά με το Intercity.
Ο ίδιος, ωστόσο, τόνισε ότι υπάρχει και το ενδεχόμενο, αν δεν είχε γίνει αυτή η καθυστέρηση, να μην είχε καν σημειωθεί το πολύνεκρο δυστύχημα. Στην αμαξοστοιχία που οδηγούσε επέβαιναν 50-55 άνθρωποι.
Τα «γιατί» της τραγωδίας
Πώς έφτασε το μοιραίο τρένο να συγκρουστεί με την εμπορική αμαξοστοιχία; Το Intercity ξεκίνησε στις 19:22 από την Αθήνα. Μετά από 28 λεπτά, στις 19:50, ξεκινά το εμπορικό από τη Θεσσαλονίκη.
Μία πρώτη στάση του Intercity, η οποία δεν είναι προγαμματισμένη, γίνεται στα Παλαιοφάρσαλα. Το τρένο είναι σταματημένο για 48 λεπτά, διότι υπάρχει καλωδιακή βλάβη. Το τρένο φτάνει στη Λάρισα στις 22:52. Εκεί, κατεβαίνουν 81 επιβάτες και επιβιβάζεται άγνωστος αριθμός, καθώς τα εισιτήρια, στη Λάρισα, αγοράστηκαν στο εκδοτήριο και όχι ψηφιακά.
Την ίδια στιγμή, ένα άλλο τρένο παρουσιάζει βλάβη και πρέπει να αποσυρθεί από το δίκτυο. Τότε, αλλάζουν τα κλειδιά και μπαίνει στο «αντίθετο» ρεύμα το τρένο.
Το Intercity αναχωρεί από τη Λάρισα στις 23:10, μπαίνοντας στις ράγες προς Αθήνα. Για 12 λεπτά, για 18 χιλιόμετρα, κινείται στην «αντίθετη» γραμμή. Αναπτύσσει ταχύτητα, φτάνοντας τα 166 χιλιόμετρα την ώρα, όταν, στις 23:22, γίνεται η σύγκρουση με αποτέλεσμα δεκάδες νεκρούς και τραυματίες.
Η επόμενη μέρα της σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη αφήνει ανοιχτά κεφάλαια. Τα «γιατί» πολλά. Η τραγωδία με τους δεκάδες νεκρούς ανέδειξε τις «ασθένειες» του συστήματος, ανεξάρτητα με το ανθρώπινο λάθος. Γιατί να καθυστερούν τόσα χρόνια τα έργα για το σύστημα ασφαλείας; Γιατί να επιτρέπεται στον κάθε παράνομο να λεηλατεί δίκτυα, καλώδια, εξαρτήματα; Γιατί να μην υπάρχει ένα σύστημα διόρθωσης του όποιου ανθρώπινου σφάλματος;
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις οποίες μετέδωσε το Star, ο σταθμάρχης φέρεται να είχε ειδοποιηθεί 17 λεπτά νωρίτερα, από τoν σταθμάρχη των Νέων Πόρων, για την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Η συνέντευξη του συμβούλου διοίκησης του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη στον ΣΚΑΪ φώτισε πολλές πτυχές, αλλά προκάλεσε και πολλά ερωτήματα. Πολλά «γιατί».
Όπως τόνισε, «μέχρι το 2010, 2011, 2012 υπήρχε τηλεδιοίκηση στον ΟΣΕ από το Κιάτο μέχρι το αεροδρόμιο και από την Αθήνα έως την Θεσσαλονίκη και τον Προμαχώνα. Σταδιακά, από το 2010 και μετά, έπεσε το σύστημα για διάφορους λόγους και δεν επανήλθε.
Υπήρξαν μειώσεις προσωπικού, ενώ υποφέρουμε και πάρα πολύ από τις κλοπές των καλωδίων. Εκ πρώτης όψεως μπορούμε να πούμε ότι όταν πέφτει η τηλεδιοίκηση, μειώνεται και η ασφάλεια.
Αλλά και πάλι, ακόμη και χωρίς αυτά, υπάρχουν πρωτόκολλα που αν τηρούνται δεν τίθεται θέμα να οδηγηθούμε σε τέτοια τραγικά δυστυχήματα.
Η Λάρισα έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποια απόσταση πριν τον σταθμό και σε κάποια μετά τον σταθμό, έχουμε φωτοσήματα κλπ που δείχνουν την παρουσία του τρένου.
Το γιατί ο σταθμάρχης δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει το τρένο σε όλη του τη διαδρομή, είναι θέμα που ερευνάται από τον ανακριτή και τους εμπειρογνώμονες.
Για 5,5χλμ αφού έφυγε από τη Λάρισα, θα μπορούσε να είχε δει ότι έβαλε το τρένο σε λάθος γραμμή και να το σταματήσει.
Μέχρι να πάει στη Λάρισα, είχε περάσει έναν χρόνο εκπαίδευση, αλλά δεν είχε άλλη προϋπηρεσία ως σταθμάρχης. Ήταν στην Λάρισα περίπου έναν μήνα και για ένα διάστημα ήταν μαζί με άλλον σταθμάρχη στην βάρδια.
Ο μηχανοδηγός οφείλει να ακούει ότι του πει ο σταθμάρχης. Θα μπορούσε να ζητήσει μια επιπλέον διευκρίνηση αλλά δεν είναι υποχρέωση του μηχανοδηγού. Δεν είναι στο πρωτόκολλο αυτό.
Η συνομιλία είναι ανοιχτή και τους άκουγε και ο σταθμάρχης στο Λιτόχωρο. Αλλά δεν ειπώθηκε στη συνομιλία ότι πάει ανάποδα, σε γραμμή καθόδου. Επίσης δεν υπήρχε τηλεγράφημα ότι υπάρχει κίνηση σε μονή γραμμή λόγω έργων»
Το Σάββατο απολογείται ο σταθμάρχης
Προθεσμία για να απολογηθεί το Σάββατο ζήτησε και πήρε από τον ανακριτή Λάρισας ο σταθμάρχης που κατηγορείται ως υπαίτιος της εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη. Σε βάρος του 59χρονου σταθμάρχη ασκήθηκε κακουργηματική δίωξη για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες εξ αμελείας. Ο σταθμάρχης παρέμεινε για 10 λεπτά ενώπιον του εισαγγελέα το μεσημέρι της Πέμπτης και μετά την απαγγελία των κατηγοριών πήρε προθεσμία να απολογηθεί στον ανακριτή το ερχόμενο Σάββατο ενώ μέχρι τότε θα παραμείνει κρατούμενος.
Νωρίτερα, ο 59χρονος σταθμάρχης είχε περάσει το κατώφλι του δικαστικού μεγάρου και φέρεται να παραδέχτηκε το μοιραίο λάθος με το κλειδί που δεν γύρισε στη σωστή θέση και έστειλε σε πορεία σύγκρουσης με εμπορική αμαξοστοιχία, την αμαξοστοιχία Inter City 62 στην οποία επέβαιναν κυρίως φοιτητές.
Σύμφωνα με το συνήγορο του, ο σταθμάρχης αποδέχθηκε το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί. «Από ανθρώπινη πλευρά είναι συντετριμμένος. Αναλογίζεται αυτό που έγινε και δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της ευθύνης. Αλλά αυτό που μετράει είναι να ψάξουμε όχι το δέντρο αλλά το δάσος ευθυνών. Εδώ υπάρχει ένα δάσος ευθυνών», δήλωσε ο συνήγορος του σταθμάρχη.