Ξεκίνησε απο 1 Ιανουαρίου 2020 η εφαρμογή του νέου κανονισμού του IMO (International Maritime Organization) ο οποίος απαιτεί το ποσοστό του θείου (sulphur) στα καύσιμα να είναι μειωμένο στα 0,5% από 3,5% που ισχύει σήμερα.
Για τα πλοία υπάρχουν τρεις επιλογές προκειμένου να εκπληρώνουν τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού:
Α) να αρχίσουν να χρησιμοποιούν καύσιμα VLSFO με χαμηλό ποσοστό θείου 0,5%. Καύσιμα τα οποία είναι και ακριβότερα απο τα καύσιμα που χρησιμοποιούν σήμερα
Β) να συνεχίσουν να “καίνε” τα καύσιμα που χρησιμοποιούν μέχρι σήμερα , αλλά να εγκαταστήσουν σύστημα καθαρισμού καυσαερίων (scrubber)
Γ) και η πλέον κοστοβόρος λύση είναι “ανακατασκευάσουν” τις μηχανές τους , προκειμένου να καίνε υγροποιημένο φυσικό αέριο Liquid Natural Gas (LNG)
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείας , και ανάλογα με την εφαρμογή μιας απο τις παραπάνω λύσεις μιλάνε για κόστη που θα επιβαρύνουν το εισιτήριο απο 7% έως 25% , αλλά οι περισσότερες επίσης ακτοπλοϊκές εταιρείες αναφέρουν ότι ήδη χρησιμοποιούν το νέο καύσιμο πριν απο την νέα χρονιά χωρίς να έχουν μετακυλίσει το κόστος στα εισιτήρια. Ένα κόστος που υπολογίζουν να το καλύψουν με μια αύξηση εισιτηρίου απο 7% έως 10%.
Υπάρχει βέβαια και μια ακόμη συμφερότερη για ακτοπλόους και επιβάτες λύση, που συμφέρει και τους δύο αλλά μειώνει τα έσοδα του κράτους και αυτή η λύση είναι η μείωση του ΦΠΑ.
Το Υπουργείο, με τη μείωση του ΦΠΑ, φοβάται αντιδράσεις και απο τους άλλους φορείς των μεταφορών που θα ζητήσουν και αυτοί μείωση του ΦΠΑ.
Αναμένουμε νεώτερα , περιμένοντας να δούμε αν θα υπάρξουν πλοία στο λιμάνι της Ραφήνας που θα τοποθετήσουν Scrubbers. Πλοία που θα συνεχίσουν να καίει καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, αλλά που θα είναι εντός των ορίων.
Το κόστος για την τοποθέτηση Scrubbers , είναι λίαν απαγορευτικό καθώς αγγίζει τα 5 εκ. ευρώ για κάθε φίλτρο , αλλά εταιρείες όπως οι : SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, και HELLENIC SEAWAYS αναμένεται να προχωρήσουν στην εγκατάσει τέτοιων φίλτρων στα πλοία τους.
Εμείς στο rpn.gr, θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα σας ενημερώνουμε!
Δημήτρης Αντωνάκος