Η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ εισάγει νέα δεδομένα για τους καταναλωτές, με στόχο τη διαφάνεια και την προστασία από παραπλανητικές πρακτικές. Οι αλλαγές αυτές συνοδεύονται από αυστηρούς ελέγχους και ενισχυμένους μηχανισμούς εποπτείας.
Ήδη οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν προσαρμοστεί, τοποθετώντας στα προϊόντα τους νέες ετικέτες που αναγράφουν αναλυτικά την αρχική και τη μειωμένη τιμή. Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, διευκρινίζει ότι, με εξαίρεση ορισμένες προσφορές που είχαν συμφωνηθεί προγενέστερα και διατηρούνται μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων, όλες οι νέες εκπτώσεις και προσφορές ακολουθούν πλέον τους κανόνες του νέου Κώδικα.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας βασίζεται σε δύο κύριες αρχές: Πρώτον, οποιαδήποτε μείωση τιμής πρέπει να παρουσιάζεται σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή που ίσχυε για το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες. Δεύτερον, οι προσφορές του τύπου “1+1 δώρο” ή “3+1 δώρο” δεν μπορούν να διαρκούν όλο τον χρόνο, αλλά το πολύ το 1/3 του διαστήματος.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έχει επισημάνει ότι οι έλεγχοι θα είναι αυστηροί και θα συνοδεύονται από πρόστιμα όταν διαπιστώνονται παραβάσεις. Παράλληλα, έχουν ενισχυθεί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί με νέο προσωπικό και έχουν αυξηθεί τα ανώτατα όρια προστίμων, με τις παραβάσεις να επιφέρουν κυρώσεις από 5.000 ευρώ έως και 3.000.000 ευρώ για σοβαρές υποτροπές. Σε περιπτώσεις προστίμων άνω των 50.000 ευρώ, το όνομα της επιχείρησης και στοιχεία για την παράβαση δημοσιοποιούνται.
Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας αποτρέπει πρακτικές όπως η τεχνητή αύξηση των τιμών πριν από την έκπτωση ή η παραπλανητική αναφορά σε παλαιότερες υψηλότερες τιμές. Η «αρχική τιμή» σε κάθε έκπτωση θα πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.
Επιπλέον, η ρύθμιση προβλέπει ειδική μεταχείριση για ευαλλοίωτα προϊόντα, με βάση τις γενικές διατάξεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ο Κώδικας παρέχει επίσης παραδείγματα καλών πρακτικών, επισημαίνοντας στους εμπόρους τρόπους για να διαφημίζουν προσφορές με διαφάνεια και νομιμότητα.
Η εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των προσφορών και την προστασία των καταναλωτών, δημιουργώντας ένα πιο δίκαιο και ξεκάθαρο περιβάλλον στην αγορά.