ΘΕΜΑ Α.
Στην παράγραφο τελειόφοιτοι τοποθετούνται σε ερωτήσεις σχετικές με το εργασιακό τους μέλλον. Οι απαντήσεις τους επικεντρώθηκαν στη σημασία της ύπαρξης επαγγελματικού προσανατολισμού από το γυμνάσιο, προκειμένου οι νέοι να ενημερωθούν και για άλλα λιγότερο γνωστά επαγγέλματα. Επιπλέον, τους ανησυχεί η αδυναμία απορρόφησης από την εγχώρια αγορά εργασίας, ο συμβιβασμός με θέσεις εργασίας κατώτερες των προσόντων τους ή με αδυναμία εξέλιξης και ο κίνδυνος μετανάστευσης για επαγγελματικούς λόγους.
(67 λέξεις) ΘΕΜΑ Β1.
α. Σ
β. Σ
γ. Λ
δ. Σ
ε. Λ
ΘΕΜΑ Β2.
α. Κυριολεκτικός τίτλος: «Σκέψεις τελειοφοίτων για το επαγγελματικό τους μέλλον»
Μεταφορικός τίτλος: «Όνειρα ζωής»
β. Στο κείμενο 1 χρησιμοποιούνται στατιστικά στοιχεία από έρευνα τoυ Pew Research Center στην οποία ειδικοί προβλέπουν τη ζωή κατά το 2025. Ο συντάκτης
[με αυτόν τον τρόπο] κάνοντας επίκληση στη λογική του αναγνώστη τεκμηριώνει τις δύο αντίθετες απόψεις, την αισιόδοξη (39%) και την απαισιόδοξη (47%), προσδίδοντας στο κείμενό του αξιοπιστία και εγκυρότητα.
Στο κείμενο 2 κυριαρχούν οι μαρτυρίες τελειοφοίτων σχετικά με τους επαγγελματικούς στόχους και τα όνειρά τους. Η προσωπική μαρτυρία των ερωτώμενων προσδίδει αμεσότητα, πειστικότητα και εγκυρότητα στο λόγο.
ΘΕΜΑ Β3.
Η συντάκτρια του κειμένου 1 στην τελευταία παράγραφο επιχειρεί να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες/στριες για τη σχέση τους (μας) με το μέλλον. Αρχικά, με τη μεταφορά «πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών» αισθητοποιεί και ζωντανεύει την έννοια του μέλλοντος ως ενός χώρου όπου εναποθέτουμε ελπίδες και όνειρα. Στη συνέχεια, με τη χρήση α’ πληθυντικού προσώπου στη φράση «σωρεύουμε δυνάμεις, επιμένουμε στην ανάσα…, νιώθουμε τον αέρα…» η συγγραφέας εντάσσει τον εαυτό της στο κοινωνικό σύνολο στο οποίο ανήκουν και οι αναγνώστες, δείχνοντας την κοινότητα αισθημάτων αγωνίας και προσδοκίας και χαρίζοντας στο κείμενό της έναν τόνο αμεσότητας και αισιοδοξίας. Τέλος, με το ρητορικό ερώτημα «άλλωστε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε ;» ολοκληρώνει το κείμενο με έναν ζωντανό και παραστατικό τρόπο, διεγείροντας τη σκέψη του αναγνώστη και καλώντας τον να αποδεχθεί ως μονόδρομο την ελπίδα και την αισιοδοξία.
ΘΕΜΑ Γ.
Στο ποίημά του «Σείριος» ο Ν. Γκάτσος εκφράζει την ευαισθησία του για τα δεινά των ανθρώπων στη Γη. Στηρίζεται σε μια έντονη αντίθεση ανάμεσα στα παιδιά από τη μια που -υποθετικά- ζουν σε ένα ιδανικό αστέρι -τον Σείριο- που μοιάζει με παράδεισο, αφού «ποτέ δεν βάλαν έγνοια στην καρδιά…πολέμους – θανάτους
γιορτινά τους» και από την άλλη στους ανθρώπους που ζουν στη γη «του σύμπαντος αρρώστια και πληγή», τη γη που, σύμφωνα με την προσωποποίηση, «παράξενα παιδεύει το μυαλό τους». Με ενδιαφέρον και περιέργεια ρωτούν γι’ αυτήν τον δάσκαλό τους. Αυτός τους απαντά πως εκεί δεν είναι δεδομένη η ειρήνη, η δικαιοσύνη και η ελευθερία, όπως στο Σείριο και γι’ αυτό οι κάτοικοι της
παρουσιάζονται μεταφορικά ως «ακούραστοι του ονείρου κυνηγοί» που «κεντάνε με συνθήματα τους τοίχους».
Θα ήμουν ικανοποιημένος/η ζώντας σ’ έναν ιδανικό μέρος όπως ο Σείριος χωρίς πολέμους, θάνατο, βία, αδικία, γιατί δεν θα χρειαζόταν να αγωνιζομαι καθημερινά με τους συνανθρώπους μου για να αντιμετωπίσουμε τα δεινά, τους κινδύνους, τις απειλές που μαστίζουν διαχρονικά τη γη μας.
Ή
Δεν θα ήμουν ικανοποιημένος/η ζώντας σ’ έναν ιδανικό τόπο -έναν παράδεισο-, όπου όλα είναι τέλεια και δεν χρειάζεται να αγωνιστείς για τίποτα, γιατί δεν θα είχα έναν υψηλό σκοπό να υπηρετήσω, να αγωνιστώ γι’ αυτόν, να ονειρευτώ μαζί με άλλους και να πετύχουμε όλοι μαζί κάτι καλύτερο.
Θέμα Δ
Άρθρο στον ηλεκτρονικό τύπο
Τίτλος: Εφόδια και δράσεις για έναν καλύτερο μέλλον!
Πρόλογος
Τα κείμενα 1 κ 2 προβληματίζουν σοβαρά τους νέους σχετικά με τα εφόδια που πρέπει να έχουν και τους τρόπους δράσης που πρέπει να αναλάβουν προκειμένου το μέλλον να γίνει ευοίωνο.
Κύριο θέμα
α) Εφόδια
- Επιδίωξη ανθρωπιστικής παιδείας (καλλιέργεια κριτικής σκέψης, ενδυνάμωση των ανθρωπιστικών αξιών, γνώσεις για την αντιμετώπιση νέων σύνθετων προκλήσεων)
- Επανιεράρχηση αξιών- στόχων (απομάκρυνση από την καταναλωτική νοοτροπία, αντίσταση στη μαζοποίηση)
- Δημοκρατική συνείδηση ( σεβασμός στον συνάνθρωπο, επίλυση διαφορών με διάλογο, ανεκτικότητα στην διαφορετικότητα )
- Ευχέρεια στη διαχείριση της τεχνολογίας (ο κόσμος εξελίσσεται ψηφιακά, γι’ αυτό είναι απαραίτητες οι δεξιότητες που αφορούν τη διαχείριση της τεχνολογίας)
- Συνεχής επαγγελματική επιμόρφωση για την προσαρμογή στις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας
- Ενημέρωση ( από διαφορετικές πηγές. διαχείριση και επεξεργασία της πληροφορίας)
β) Δράσεις
- Εθελοντισμός (υπεράσπιση των αναξιοπαθούντων, συμβολή στην κοινωνική συνοχή, δραστηριοποίηση, ενδιαφέρον)
- Οικολογικές δράσεις (συμβολή στις προσπάθειες ανακύκλωσης, προστασίας, σπουδές στην βιώσιμη ανάπτυξη, ελαχιστοποίηση του ενεργειακού μας αποτυπώματος στον πλανήτη, συμμετοχή σε οικολογικές οργανώσεις)
- Εκστρατείες ενημέρωσης αξιοποιώντας τον ψηφιακό κόσμο (Υπεράσπιση της αλήθειας, αποκάλυψη της λαϊκής πλάνης, προάσπιση ανθρωπίνων δικαιωμάτων)
- Καλλιτεχνικές και αθλητικές δράσεις για τη σύσφιξη των ανθρωπίνων σχέσεων και την καταπολέμηση του ρατσισμού.
- Συμμετοχή σε κινήματα διαμαρτυρίας που εκφράζουν την κοινωνία των πολιτών.
Επίλογος
Παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις οι νέοι οφείλουν να προσπαθήσουν για την δημιουργία πιο αισιόδοξης προοπτικής για το μέλλον.
Ορόσημο Ραφήνας
Νατάσα Ζαφειρίου, Θεοδώρα Σκούφου, Ελένη Μπενά.
Ακολουθεί live μετάδοση που κάναμε μέσω της επίσημης σελίδας μας στο facebook RAFINA PIKERMI NEWS
Κάντε like στην σελίδα μας στο facebook ΕΔΩ