spot_img
14 C
Rafina
Δευτέρα, 22 Δεκεμβρίου, 2025
spot_img
Αρχική Blog Σελίδα 36

“Ριφιφί”: Είδαμε τα δύο πρώτα επεισόδια και ξεχάσαμε το “La Casa de Papel”

0

Το “Ριφιφί” δεν είναι ακόμη μια σειρά για μια επιτυχημένη ληστεία. Δεν είναι το ελληνικό “La Casa de Papel” ούτε το “Lupin”. Παρότι η αρχική ιδέα αντλεί έμπνευση από την πιο θρυλική ληστεία που σημειώθηκε ποτέ στην Ελλάδα, το νέο τηλεοπτικό εγχείρημα των Σωτήρη Τσαφούλια, Βασίλη Ρίσβα και Δήμητρας Σακαλή υπερβαίνει την κλασική φόρμα ενός heist story.

Αντί να περιοριστεί στην περιπέτεια και στην αγωνία, επιλέγει να βουτήξει βαθιά στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του, να εξερευνήσει τα κίνητρά τους και τις πληγές τους.

Αυτή η πρόθεση γίνεται ξεκάθαρη ήδη από τα δύο πρώτα επεισόδια, τα οποία είδαμε αποκλειστικά στη δημοσιογραφική προβολή της Cosmote TV. Εκεί, οι δημιουργοί και οι πρωταγωνιστές έδωσαν το στίγμα μιας σειράς που δεν ενδιαφέρεται απλώς να εντυπωσιάσει, αλλά να αφηγηθεί κάτι ουσιαστικό, ανθρώπινο και βαθιά συγκινητικό.

Παρόντες ήταν ο Σωτήρης Τσαφούλιας, η Ευαγγελία Μουμούρη, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, ο Πάνος Βλάχος, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, οι οποίοι έσπευσαν να απαντήσουν στις απορίες μας και να μας προετοιμάσουν για τα καθηλωτικά επεισόδια που θα ακολουθήσουν.

 

COSMOTE TV

 

«Τι είναι η ληστεία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυσή της;»

Με αυτή την φράση από την Όπερα της Πεντάρας του Μπρεχτ, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος συνόψισε εύστοχα την ουσία πίσω από το μεγάλο σχέδιο των ηρώων. Η ληστεία στο «Ριφιφί» δεν είναι μια περιπέτεια με στόχο τον γρήγορο πλουτισμό· είναι μια κραυγή αγανάκτησης. Μια πράξη που γεννιέται μέσα από τη συσσωρευμένη αδικία.

Πέντε άνθρωποι της διπλανής πόρτας – όχι επαγγελματίες εγκληματίες, αλλά καθημερινοί πολίτες που η κοινωνία έχει τραυματίσει – ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διεκδικήσουν την δικαιοσύνη που δεν βρήκαν ποτέ. Ο καθένας τους κουβαλάει τις δικές του ήττες, τις προσωπικές του απώλειες και μια συσσωρευμένη ματαίωση. «Ο στόχος δεν είναι να χτυπηθεί μια τράπεζα», λέει χαρακτηριστικά ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, «αλλά να χτυπηθεί αυτό το εμπόδιο που βρίσκουμε στην καθημερινότητά μας, ώστε να συνεχίσουμε απλά και όμορφα τη ζωή μας».

 

COSMOTE TV

 

Οι 7 αντι-ήρωες που οργανώνουν και εκτελούν το “Ριφιφί”

Ο Νίκος (Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) – ένας άντρας που μοιάζει να έχει παραδοθεί στη μελαγχολία –, ο Βάκης (Πάνος Βλάχος), ένας «αιώνιος έφηβος» που δεν έχει καταφέρει να ενηλικιωθεί συναισθηματικά, και ο Μιχάλης (Προμηθέας Αλειφερόπουλος), πληγωμένος και αποτραβηγμένος, αποτελούν τρεις άντρες που μέχρι πρόσφατα ζούσαν εντελώς ξέχωρες ζωές.

 

 

 

COSMOTE TV

 

Αυτό αλλάζει όταν εισβάλλει σε αυτές η μυστηριώδης και μοναχική Όλγα (Ευαγγελία Μουμούρη).

Η Όλγα έχει χάσει τον σύζυγο και τον γιο της εξαιτίας της τράπεζας. Το σύστημα την καταρράκωσε και της στέρησε ό,τι πολυτιμότερο είχε. Είναι αποφασισμένη όχι απλώς να ανταποδώσει το χτύπημα, αλλά να αποκαταστήσει τη μνήμη των ανθρώπων της. Η ιεροτελεστία της – να πηγαίνει κάθε απόγευμα μετά την δουλειά στην καφετέρια απέναντι από την “Τράπεζα Ανάπτυξης”, να παραγγέλνει μια πάστα αμυγδάλου, να τρώει μόνο δύο κουταλιές και να φεύγει χωρίς να πει κουβέντα.

Δίπλα στην τετράδα των βασικών ηρώων, σημαντικό ρόλο παίζουν και άλλες φιγούρες της ιστορίας. Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ενσαρκώνει τον Μανώλη, έναν φίλο που στέκεται βράχος δίπλα στην Όλγα. Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης και ο Δήμος Γιγαντάκης ως οι παιδικοί φίλοι, Αντώνη και Αργύρη, κουβαλούν και εκείνοι το δικό τους παρελθόν και τις δικές τους αλήθειες.

 

 

 

 

Στη σειρά συμμετέχουν, ακόμα, οι: Αχιλλέας Ζέρβας, Άρης Λεμπεσόπουλος, Κατερίνα Μάντζιου, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Κώστας Φιλίππογλου, Ράνια Παπαδάκου, Άννα Μενενάκου, Δημήτρης Γεροδήμος, Γιώργος Χατζής, Έλη Δρίβα, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Δημήτρης Μάριζας, Γεωργία Συφιανού, Γιώργος Κανέλλης, Φρύνη Θετάκη, Φώτης Θωμαΐδης κ.ά.

 

COSMOTE TV

 

Το μεγάλο στοίχημα της αναβίωσης της Αθήνας του 1992

Στο Q&A που ακολούθησε της προβολής των δύο πρώτων επεισοδίων, ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας αναφέρθηκε στην τιτάνια προσπάθεια που έγινε προκειμένου η σειρά να μεταφέρει το κοινό με απόλυτη ακρίβεια στην Αθήνα του 1992 – μια εποχή που, αν και φαινομενικά είναι κοντινή, αποδείχτηκε εξαιρετικά δύσκολη στην αναπαράσταση.

Όπως εξήγησε, το πρόβλημα δεν ήταν η έλλειψη αναφορών αλλά η οικειότητα: «Έχεις φανάρια, αλλά ήταν αλλιώς. Έχεις λεωφορεία, αλλά ήταν αλλιώς». Αντίθετα με το 1800 ή το 1900, όπου ο θεατής δέχεται πιο εύκολα μια γενική ιστορική αναπαράσταση, η δεκαετία του ’90 είναι χαραγμένη στη συλλογική μνήμη, και η παραμικρή ανακρίβεια θα φαινόταν αμέσως.

Σωτήρης Τσαφούλιας COSMOTE TV

Για να επιτευχθεί η πολυπόθητη αυθεντικότητα, η παραγωγή επέλεξε να χτίσει κυριολεκτικά την πόλη από την αρχή: σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο στη Νίκαια, κατασκευάστηκε η Καλλιρόης με τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, τις πολυκατοικίες, την τράπεζα και το εμβληματικό ζαχαροπλαστείο που αποτελεί κεντρικό σημείο της δράσης. Κάθε λεπτομέρεια – από τις προσόψεις μέχρι τις πινακίδες, τα χρώματα, τους ήχους και τον φωτισμό – επανασχεδιάστηκε για να ταιριάζει απόλυτα στην εποχή.

Ακόμη και οι δημόσιες υπηρεσίες χρειάστηκαν προσαρμογές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την «ΕΤΥΔΑΠ», καθώς, όπως είχε αποκαλύψει ο σκηνοθέτης της σειράς, δεν δόθηκε άδεια για τη χρήση του πραγματικού ονόματος της ΕΥΔΑΠ.

 

COSMOTE TV

 

Το αποτέλεσμα, ωστόσο τους δικαιώνει αφού δεν πρόκειται απλώς για μια ρετρό σκηνογραφία, αλλά για μια πλήρως λειτουργική μικρογραφία της Αθήνας του ’92, που επιτρέπει στη σειρά να αναπνέει μέσα στο πραγματικό περιβάλλον της και να μεταφέρει τον θεατή σε μια εποχή όπου οι ζωές των ηρώων και οι κοινωνικές αδικίες που τους συνθλίβουν είχαν μια εντελώς διαφορετική, αλλά απολύτως αναγνωρίσιμη, όψη.

Οι πραγματικές ιστορίες που ενέπνευσαν τους σεναριογράφους της σειράς

Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, η σειρά του Σωτήρη Τσαφούλια αντλεί την περισσότερη έμπνευση από το «ριφιφί του αιώνα» – τη ληστεία που πραγματοποιήθηκε το 1992 στην Τράπεζα Εργασίας. Απασχόλησε πρωτοσέλιδα και δελτία ειδήσεων για εβδομάδες και συνεχίζει να αποτελεί έναν θρύλο όχι μόνο λόγω του πρωτοφανούς και άρτια εκτελεσμένου σχεδίου, αλλά και εξαιτίας του μυστηρίου που την περιβάλει μέχρι σήμερα, αφού οι δράστες παραμένουν ασύλληπτοι.

Οι ληστές, χρησιμοποιώντας μεθόδους που θύμιζαν κινηματογραφικό σενάριο, κατάφεραν να ανοίξουν ένα τούνελ περίπου 25 μέτρων από την κοίτη του Ιλισσού μέχρι το υπόγειο της τράπεζας, τοποθετώντας ράγες, υποστυλώματα και ένα αυτοσχέδιο βαγονέτο για τη μεταφορά των μπάζων. Εκτιμάται ότι χρειάστηκαν από 10 ημέρες έως και 3 μήνες για να ολοκληρώσουν το εγχείρημα. Παραβίασαν 301 από τις 1.151 θυρίδες, αφαιρώντας περιεχόμενο αξίας περίπου 5 δισεκατομμυρίων δραχμών.

Ριφιφί στην Τράπεζα Εργασίας το 1992 EUROKINISSI

Η ληστεία χαρακτηρίστηκε από τον Τύπο «το ριφιφί του αιώνα» και ακόμη και σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο τολμηρά και άρτια εκτελεσμένα εγκλήματα στην Ελλάδα.

Παρά τις εκτεταμένες έρευνες, τις δεκάδες προσαγωγές και την εμπλοκή τόσο της Ασφάλειας όσο και της ΕΥΠ, το μυστήριο δεν λύθηκε ποτέ. Καμία σοβαρή ένδειξη δεν οδήγησε στους δράστες, ούτε βρέθηκαν ίχνη από τα κλοπιμαία. Έτσι, η ληστεία του 1992 πέρασε στην ιστορία ως μια από τις πιο αινιγματικές ελληνικές υποθέσεις, με το «πώς» και το «ποιοι» να παραμένουν αναπάντητα ερωτήματα μέχρι σήμερα.

Ωστόσο, υπάρχει και μια δεύτερη αληθινή ιστορία, η οποία φωλιάζει στον ρόλο της Όλγας. Προέρχεται από μια οικογενειακή τραγωδία που συγκλόνισε τη χώρα στα ’00 και θα ξετυλιχτεί σταδιακά μέσα στα έξι επεισόδια της σειράς, από το προσωπικό δράμα μιας γυναίκας που καταστράφηκε από μια τράπεζα και ένα σύστημα που αδιαφόρησε για την κραυγή της.

“Ριφιφί”: Πρεμιέρα στις 15 Δεκεμβρίου στην COSMOTE TV

Η νέα παραγωγή μυθοπλασίας της COSMOTE TV θα κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου. Έκτοτε, θα προβάλλεται κάθε Δευτέρα στις 23:00 αποκλειστικά στο COSMOTE CINEMA 1. Αμέσως μετά την προβολή του στο κανάλι, κάθε νέο επεισόδιο της σειράς θα είναι διαθέσιμο On Demand, σε 4Κ ανάλυση.

Συντελεστές

Παραγωγή: COSMOTE TV

Εκτέλεση Παραγωγής: Tanweer Productions

Σενάριο: Βασίλης Ρίσβας, Δήμητρα Σακαλή

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας

Παραγωγός: Διονύσης Σαμιώτης

Executive producers: Δημήτρης Μιχαλάκης, Φαίη Τσιτσιπή

Line Producer: Πάνος Πετρόπουλος

Δ/ντης Φωτογραφίας: Claudio Bolivar

Production Designer: Μιχάλης Σαμιώτης

Μουσική: Ted Reglis

Μοντάζ: Γιώργος Γεωργόπουλος

Ενδυματολόγος: Άγις Παναγιώτου

Art Director: Μυρτώ Δασκαρόλη

Ηχοληψία: Πάνος Παπαδημητρίου

Make up artist: Κατερίνα Βαρθαλίτου

Hair Stylist: Γιώργος Ταμπακάκης

Sound design & mixing: Κώστας Βαρυμποπιώτης, Άρης Λουζιώτης

Colorist: Δημήτρης Μανουσιάκης

VFX: Έλενα Τοπούζογλου, Tony Alamo

Τροχαίο δυστύχημα στη Γλυφάδα – Νεκρός μοτοσικλετιστής

0

Τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στη 01:00 τα ξημερώματα στη συμβολή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης με την οδό Ανδρέα Παπανδρέου, στο ύψος της Γλυφάδας, όταν ΙΧ αυτοκίνητο συγκρούστηκε κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες με μοτοσυκλέτα.

Όπως αναφέρει η ΕΡΤ, από την σύγκρουση ο οδηγός της μοτοσικλέτας τραυματίστηκε σοβαρά και μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ που έσπευσε στο σημείο, στο Ασκληπιείο Βούλας. Παρά τις προσπάθειες των γιατρών ο οδηγός της μοτοσικλέτας υπέκυψε στα τραύματα του.

Τα αίτια του δυστυχήματος διερευνώνται από την Τροχαία.

Ο Τάκης Λεμονής στο τιμόνι της Ραντνίσκι – Η σερβική ομάδα ανακοίνωσε την έναρξη της συνεργασίας – rpn

0

Η Ραντνίσκι επισημοποίησε την πρόσληψη του Τάκη Λεμονή, με τον Έλληνα τεχνικό να επιστρέφει στους πάγκους αναλαμβάνοντας μια πρόκληση… βαλκανικής έντασης. Η σερβική ομάδα ανακοίνωσε και τυπικά τη συμφωνία, ενώ ο ίδιος ο προπονητής έκανε τις πρώτες του δηλώσεις, δείχνοντας πως μπαίνει στο νέο του περιβάλλον με διάθεση, συναίσθημα και αρκετή αυτοπεποίθηση.

Λίγο μετά την ανακοίνωση, ο Λεμονής μίλησε για τη σχέση των δύο λαών, την πρόκληση του συλλόγου και τα πρώτα του αγωνιστικά συμπεράσματα:
«Έρχομαι στη Ραντνίσκι με καλά συναισθήματα και συγκινήσεις. Στην καριέρα μου συνεργάστηκα με πολλούς Σέρβους παίκτες. Έκανα προετοιμασία με τον Τόζα Βεσελίνοβιτς από το Νόβι Σαντ. Η Σερβία και η Ελλάδα είναι φιλικά και παρόμοια έθνη. Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι εδώ και ευχαριστώ τη διοίκηση και τον πρόεδρο, Ίβιτσα Τόντσεφ, για την εμπιστοσύνη. Θέλω να πετύχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε».

Ο έμπειρος προπονητής σημείωσε πως τα πλάνα της διοίκησης ήταν καθοριστικά για την απόφασή του:
«Η διοίκηση μού παρουσίασε τα σχέδια και ήταν αρκετό για να ενδιαφερθώ. Ξέρω σε τι κατάσταση βρίσκεται ο σύλλογος. Η πρόκληση είναι μεγάλη, αλλά αυτό με οδήγησε να έρθω στη Ραντνίσκι».

Αναφέρθηκε επίσης στην προεργασία που έχει κάνει:
«Παρακολούθησα δώδεκα αγώνες της ομάδας, γνωρίζω αρκετά πράγματα. Πιστεύω ότι ήρθα στην κατάλληλη στιγμή. Έχουμε δύο παιχνίδια ακόμη και μετά ένα διάλειμμα που θα μας βοηθήσει να προετοιμαστούμε και να γνωριστούμε καλύτερα».

Την ίδια στιγμή, ο αθλητικός διευθυντής της ομάδας, Γκόραν Στοϊλίκοβιτς, εμφανίστηκε αισιόδοξος πως η επιλογή Λεμονή μπορεί να αλλάξει το κλίμα:
«Ελπίζω ότι μετά από όλα τα προβλήματα που είχαμε φέτος, αυτή η λύση θα φέρει επιτυχία και χαμόγελο στους οπαδούς. Θέλω η ατμόσφαιρα να γίνει πιο θετική και τα πράγματα να πάνε πολύ καλύτερα. Προσλάβαμε έναν εξαιρετικό προπονητή, με εμπειρία και πλούσια καριέρα. Του εύχομαι καλή τύχη ώστε να ενταχθεί γρήγορα, να γνωρίσει τους παίκτες και να προετοιμάσει την ομάδα για τον αγώνα με τη Νόβι Παζάρ».

Η Ραντνίσκι γυρίζει σελίδα και ο Λεμονής έχει μπροστά του μια αποστολή που απαιτεί καθαρό μυαλό, σφιχτή άμυνα και παραδοσιακή ποδοσφαιρική εργατικότητα. Το ταξίδι ξεκινά, και όπως πάντα στα Βαλκάνια, δεν θα λείψει η ένταση.

Σε 7 ελληνικές κλινικές το σπέρμα του Δανού δότη με τη μετάλλαξη TP53 – Τρία παιδιά στην ίδια οικογένεια φέρουν το «γονίδιο του καρκίνου» – rpn

0

Τουλάχιστον επτά κλινικές στην Ελλάδα προμηθεύτηκαν σπέρμα από Δανό δότη, ο οποίος αποδείχθηκε ότι φέρει μετάλλαξη στο γονίδιο TP53, μια γενετική αλλοίωση που είναι γνωστό ότι αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο καρκινογενέσεων.

Η υπόθεση ήρθε για πρώτη φορά στο φως τον Νοέμβριο του 2020, όταν Έλληνας παιδοογκολόγος—που μίλησε ανώνυμα λόγω της ευαισθησίας του θέματος—εντόπισε τη μετάλλαξη σε τρία παιδιά της ίδιας οικογένειας. Όλα είχαν συλληφθεί μέσω εξωσωματικής γονιμοποίησης, σε διαφορετικές ελληνικές κλινικές, με σπέρμα από τον συγκεκριμένο δότη. Ένα εκ των παιδιών έχει ήδη εμφανίσει καρκίνο.

Το 2023, ο ίδιος γιατρός εντόπισε και τέταρτο παιδί που φέρει τη μετάλλαξη TP53, επίσης γεννημένο από σπέρμα του ίδιου δότη.

197 παιδιά σε όλη την Ευρώπη

Ο δότης, που φέρεται να αγνοούσε πλήρως ότι έφερε επικίνδυνη μετάλλαξη, έχει αποκτήσει τουλάχιστον 197 παιδιά σε όλη την Ευρώπη. Ορισμένα από αυτά έχουν ήδη χάσει τη ζωή τους από καρκίνο, ενώ οι ειδικοί προειδοποιούν ότι μόνο μικρό ποσοστό όσων κληρονομούν τη μετάλλαξη δεν θα νοσήσει στη διάρκεια της ζωής του.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Σπέρματος της Δανίας, η οποία διέθετε το υλικό, παραδέχτηκε ότι το σπέρμα του συγκεκριμένου δότη χρησιμοποιήθηκε υπέρμετρα σε ορισμένες χώρες, παραβιάζοντας στην πράξη τη διεθνή σύσταση για περιορισμό του αριθμού των απογόνων ανά δότη.

Ο σχετικός χάρτης που δημοσιεύθηκε αποτυπώνει όλες τις χώρες όπου κλινικές εξωσωματικής προμηθεύτηκαν το σπέρμα.

Η έρευνα και το προφίλ του δότη

Η αποκάλυψη είναι αποτέλεσμα διακρατικής έρευνας 14 δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών, μεταξύ των οποίων και το BBC, στο πλαίσιο του Investigative Journalism Network της Ευρωπαϊκής Ραδιοτηλεοπτικής Ένωσης.

Ο δότης ήταν φοιτητής όταν άρχισε να δίνει σπέρμα το 2005, αμειβόμενος για κάθε δωρεά. Παρέμεινε ενεργός για περίπου 17 χρόνια, ενώ είχε περάσει όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους. Οι εξετάσεις όμως δεν εντόπισαν το πρόβλημα, επειδή η μετάλλαξη δεν υπήρχε στο μεγαλύτερο μέρος του σώματός του.

Το γονίδιο TP53 είναι το «φρένο» του κυττάρου: προλαμβάνει τη μετάβαση σε καρκινική μορφή. Στην περίπτωσή του, ένα ποσοστό έως 20% των σπερματοζωαρίων του έφερε τη μεταλλαγμένη εκδοχή του γονιδίου, λόγω μεταλλάξεων που είχαν συμβεί μόνο σε ορισμένες κυτταρικές σειρές.

Αυτό σημαίνει ότι κάθε παιδί που συλλαμβάνεται από σπερματοζωάριο με τη μετάλλαξη, φέρει την αλλοίωση σε όλα τα κύτταρα του οργανισμού του, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Το κενό στο σύστημα ελέγχου

Η υπόθεση αναδεικνύει ένα συστημικό ζήτημα στη διεθνή αγορά αναπαραγωγικού υλικού: οι τράπεζες σπέρματος βασίζονται σε περιορισμένους γενετικούς ελέγχους, ενώ η πιθανότητα «μωσαϊκισμού»—μιας κατάστασης όπου η μετάλλαξη υπάρχει μόνο σε υποσύνολο κυττάρων—σπάνια εξετάζεται, παρότι μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες.

Η Ελλάδα βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με την ανάγκη για επείγουσα ιχνηλάτηση όλων των παιδιών που έχουν συλληφθεί από τον συγκεκριμένο δότη, καθώς και με ένα παλιό, αλλά αναπάντητο ερώτημα: πόσο ασφαλές είναι τελικά το σύστημα προμηθειών σπέρματος σε ευρωπαϊκό επίπεδο;

Το θέμα μόλις άνοιξε και δύσκολα θα κλείσει χωρίς σοβαρές θεσμικές αλλαγές.

Παλλήνη: Εκστρατεία ενημέρωσης σε όλα τα ΚΑΠΗ του Δήμου για τις απάτες – rpn

Εκστρατεία ενημέρωσης σε όλα τα ΚΕ.ΦΙ.Ε (ΚΑΠΗ) του Δήμου Παλλήνης για τις απάτες – Ομιλίες Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. για προστασία των ηλικιωμένων από κλοπές και απάτες.
✔️ Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Παλλήνης, Χρήστου Αηδόνη, και σε άμεση ανταπόκριση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Α.Τ. Παλλήνης, προγραμματίστηκε σειρά ενημερωτικών ομιλιών για την πρόληψη κλοπών και απατών σε βάρος ηλικιωμένων.
Αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας θα ενημερώσουν τα μέλη των ΚΕ.ΦΙ.Ε (πρώην ΚΑΠΗ) για τις μεθόδους εξαπάτησης που χρησιμοποιούν επιτήδειοι — από τηλεφωνικές απάτες έως επίκληση ψευδών ιδιοτήτων και περιστατικά κλοπών σε οικίες, τσάντες και λαϊκές αγορές — καθώς και για τους βασικούς τρόπους αυτοπροστασίας.
Ο Δήμαρχος Παλλήνης, κ. Αηδόνης, δηλώνει σχετικά: «Η προστασία των συμπολιτών μας και ιδιαίτερα των ηλικιωμένων αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα της Δημοτικής Αρχής. Με δράσεις ενημέρωσης και συνεργασίας με την Ελληνική Αστυνομία, θωρακίζουμε την κοινωνία μας απέναντι σε φαινόμενα εξαπάτησης και παραβατικότητας. Στόχος μας είναι οι δημότες να αισθάνονται ασφαλείς στην καθημερινότητά τους και να έχουν τα απαραίτητα εργαλεία για να προστατεύσουν τον εαυτό τους και τις οικογένειές τους.»
Η δράση υλοποιείται σε συνεργασία με τον Αντιδήμαρχο Μέριμνας για την τρίτη Ηλικία, Δημήτρη Καρκούλια και θα πραγματοποιηθεί στα ΚΕ.ΦΙ.Ε Ανθούσας, Γέρακα και Παλλήνης.
Πρόγραμμα Σεμιναρίων:
Δευτέρα 15/12/2025, 10:00–11:00 | ΚΕ.ΦΙ.Ε (πρώην ΚΑΠΗ) Ανθούσας – Πλατεία Ηρώων, Ανθούσα
Τρίτη 16/12/2025, 10:00–11:00 | ΚΕ.ΦΙ.Ε (πρώην ΚΑΠΗ) Γέρακα – Εθν. Αντιστάσεως 44, Γέρακας
Τρίτη 16/12/2025, 11:30–12:30 | ΚΕ.ΦΙ.Ε (πρώην ΚΑΠΗ) Παλλήνης – Υψηλάντου 13, Παλλήνη

Μία νέα εποχή προπαγάνδας: Πώς η AI επηρεάζει τις εκλογές στην Ευρώπη

0

Δεκάδες εθνικές, περιφερειακές και τοπικές εκλογές έχουν προγραμματιστεί σε όλη την Ευρώπη για το 2026, αλλά τα μηνύματα που φτάνουν στους ψηφοφόρους είναι όλο και πιο παραπλανητικά, δημιουργούνται από μηχανές AI και δεν επαληθεύονται από κανέναν.

Πρόσωπα δημιουργημένα με τεχνητή νοημοσύνη, σκηνοθετημένες κρίσεις και κατασκευασμένη νοσταλγία κυκλοφορούν πλέον ως τυπικό υλικό εκστρατείας σε ολόκληρη την Ένωση.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ξένοι παράγοντες παρεμβαίνουν επίσης στις εθνικές εκλογές χρησιμοποιώντας υλικό κατασκευασμένο με AI για να επηρεάσουν τους ψηφοφόρους.

Σύμφωνα με το euractiv, οι Βρυξέλλες έχουν προσπαθήσει να ανταποκριθούν δημιουργώντας τον αυστηρότερο κανονισμό για τον ψηφιακό κόσμο, τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες, προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτή την απειλή.

Ωστόσο, καθώς οι εκλογές πλησιάζουν, οι νομοθέτες συνειδητοποιούν ότι η σύνταξη νόμων είναι ευκολότερη από τη ρύθμιση των αλγορίθμων και ότι η πολιτική που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη εξαπλώνεται με ρυθμό που είναι δύσκολο να ακολουθήσουν.

Deepfakes, slop και GenAI

Σε όλες τις εκλογές της Ευρώπης, η γενετική τεχνητή νοημοσύνη, το «AI slop» και τα deepfakes αποτελούν πλέον τρία επίπεδα ψηφιακής πολιτικής επιρροής.

Τα deepfakes – παραποιημένα αρχεία ήχου ή βίντεο που αποδίδονται ψευδώς σε πραγματικά πρόσωπα – παραμένουν μια απειλή υψηλού κινδύνου και χαμηλού όγκου, που κάνει σύντομες εμφανίσεις σε περιστάσεις όπως οι προεδρικές εκλογές της Ιρλανδίας το 2025.

 

 

Το AI slop απ’ την άλλη, κάνει τη «βρώμικη δουλειά»: τη βιομηχανική παραγωγή φθηνών, συναισθηματικά φορτισμένων συνθετικών εικόνων και βίντεο που δραματοποιούν τη μετανάστευση, το έγκλημα και την κοινωνική παρακμή.

Αυτό το περιεχόμενο κυριαρχεί πλέον τακτικά στις ροές των social media, και τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από λογαριασμούς που λειτουργούν αποκλειστικά σε τεχνητή νοημοσύνη και αποσκοπούν στο κέρδος, και όχι από επίσημες εκστρατείες.

Σε αυτό το οικοσύστημα, η γενετική τεχνητή νοημοσύνη – τεχνητά δημιουργημένα κείμενα, εικόνες και μουσική– λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής, επιταχύνοντας τις πολωτικές αφηγήσεις πιο γρήγορα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί ο ρυθμιστικός μηχανισμός της Ευρώπης.

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης υπάρχει σε όλο το πολιτικό φάσμα.

 

Ωστόσο, το πολιτικό λεξιλόγιο της ακροδεξιάς – λέξεις όπως ταυτότητα, απειλή, πολιτιστική πολιορκία – αντιστοιχεί σχεδόν απόλυτα σε αυτό που ανταμείβουν οι αλγόριθμοι: επαναλαμβανόμενο και προκλητικό περιεχόμενο.

 

Χειραγώγηση της τεχνητής νοημοσύνης σε ολόκληρη την Ένωση

Ήδη εμφανίζονται ενδείξεις για τον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης στις εκλογές.

Κατά τη διάρκεια των εθνικών εκλογών στη Γαλλία το 2024, ερευνητές του μη κερδοσκοπικού οργανισμού AI Forensics εντόπισαν περίπου 60 πολιτικές αναρτήσεις που είχαν δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη σε επίσημους λογαριασμούς κομμάτων σε όλο το πολιτικό φάσμα της Γαλλίας, κυρίως στο Instagram και στο Facebook.

 

Αυτό γέμισε τα κοινωνικά μέσα με δυστοπικές εικόνες, πόλεις που καταρρέουν και σουρεαλιστικές σκηνές μετανάστευσης, σχεδιασμένες μόνο για να προκαλούν συναισθήματα και όχι για να επαληθεύονται.

«Δεν πρόκειται τόσο για προσπάθεια να πείσουν τους ανθρώπους για το τι είναι ψεύτικο ή πραγματικό… Πρόκειται περισσότερο για το να προκαλέσουμε μια συναισθηματική αντίδραση. Φόβο, σκάνδαλο, σοκ», δήλωσε η Natalia Stanusch, ερευνήτρια στο AI Forensics, στο Euractiv.

Στη Γερμανία, οι υποψήφιοι απέφυγαν σε μεγάλο βαθμό τη χρήση γενετικής τεχνητής νοημοσύνης στις ομοσπονδιακές εκλογές του 2025, αλλά τα δίκτυα υποστηρικτών του TikTok υιοθέτησαν συνθ

ετικά εθνικιστικά οπτικά στοιχεία.

Στην Ουγγαρία, η οποία προετοιμάζεται για τις κρίσιμες εκλογές του 2026, ψεύτικα προφίλ ελκυστικών νέων ανθρώπων τροφοδοτούσαν τους χρήστες με φιλοκυβερνητικά μηνύματα.

Η Μολδαβία, εν τω μεταξύ, προσέφερε μια πρόγευση της ολοκληρωτικής εισβολής της ξένης τεχνητής νοημοσύνης.

Δίκτυα με συνδέσμους στη Ρωσία χρησιμοποίησαν συνθετικές «γιαγιάδες» στο TikTok για να παροτρύνουν τους ψηφοφόρους να υποστηρίξουν υποψηφίους που είχαν εγκριθεί από το Κρεμλίνο, σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσίευσε το ρουμανικό δημοσιογραφικό κέντρο Mediacritica, το οποίο παρακολουθεί την παραπληροφόρηση.

Η περίπτωση της Ολλανδίας

Αυτή η ανάλυση από την εκστρατεία για τις ολλανδικές κοινοβουλευτικές εκλογές του 2025 δείχνει σε ποιο βαθμό τα κόμματα βασίστηκαν σε περιεχόμενο τεχνητής νοημοσύνης.

Ποσοστό αναρτήσεων με χρήση AI ανά πολιτικό κόμμα
Διάγραμμα: Miriam Sáenz de Tejada Πηγή: Campaign Tracker Δημιουργήθηκε με Datawrapper
Πηγή: euractiv

Το Κόμμα για την Ελευθερία (PVV) του Γκερτ Βίλντερς  s, γνωστό για τη σκληρή στάση του απέναντι στη μετανάστευση και τον ισλαμισμό, δημιούργησε τον μεγαλύτερο όγκο υλικού που δημιουργήθηκε με τεχνητή νοημοσύνη.

Αντίθετα, το Δημοκρατικό Κόμμα 66 (D66), με ηγέτη τον Ρομπ Τζέτεμ – και τελικά νικητή των εκλογών – παρήγαγε συγκριτικά λιγότερε τέτοιου είδους υλικό.

Μια μεμονωμένη ανάρτηση μπορεί να καλύπτει πολλαπλά θέματα, γι’ αυτό και το συνολικό δείγμα φαίνεται να είναι πολύ μεγαλύτερο από τις 428 συνολικές αναρτήσεις AI που αναλύθηκαν.
Διάγραμμα: Miriam Sáenz de Tejada Πηγή: Campaign Tracker Δημιουργήθηκε με Datawrapper
Πηγή: euractiv

Μία νέα εποχή προπαγάνδας

Πριν από μερικά χρόνια, οι Βρυξέλλες φοβούνταν ένα deepfake που θα μπορούσε να ανατρέψει μια κυβέρνηση μέσα σε μια νύχτα.

Αυτή η στιγμή δεν έφτασε ποτέ.

Αυτό που έφτασε ήταν πολύ πιο δύσκολο να καταπολεμηθεί: μεγάλης κλίμακας προπαγάνδα με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.

Στη θεωρία, η ΕΕ έχει δημιουργήσει ένα σοβαρό αμυντικό σύστημα.

 

Ο Νόμος για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act) κατατάσσει την πολιτική χειραγώγηση ως δραστηριότητα «υψηλού κινδύνου», απαιτώντας διαφάνεια και εποπτεία από τις εθνικές αρχές και το νέο Ευρωπαϊκό Γραφείο Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act) απαιτεί από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες να μειώσουν τους κινδύνους που σχετίζονται με τις εκλογές.

Άλλα σχέδια και κώδικες της ΕΕ προσθέτουν κανόνες για τις πολιτικές διαφημίσεις και την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο.

Ωστόσο, στην πραγματικότητα, μεγάλες πλατφόρμες όπως το TikTok διατηρούν ευρεία διακριτική ευχέρεια για να καθορίσουν τι θεωρείται χειραγώγηση, δίνοντάς τους σημαντικό έλεγχο στον τρόπο εφαρμογής των κανόνων.

Δεν υπάρχει αξιόπιστος τρόπος για να μετρηθεί πόσο περιεχόμενο που παράγεται από τεχνητή νοημοσύνη κυκλοφορεί χωρίς να ανιχνεύεται ή να αναφέρεται, και η επιβολή του νόμου παραμένει ο πιο αδύναμος κρίκος του συστήματος.

Μητσοτάκης: Μία ακόμα από τις μεγάλες αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου τελειώνει οριστικά

0

«Μία ακόμα από τις μεγάλες αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου τελειώνει οριστικά» τονίζει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε ανάρτησή του στο TikTok για τη μείωση της προσωπικής διαφοράς κατά 50% το 2026 και την κατάργησή της το 2027 ανέφερε τα εξής:

«Με νόμο του Υπουργείου Οικονομικών που ψηφίστηκε χθες μία ακόμα από τις μεγάλες αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου τελειώνει οριστικά. Από 1.1.2026 η προσωπική διαφορά μειώνεται στο 50% και από το 2027 καταργείται πλήρως. Τι σημαίνει αυτό;

Ότι όλοι οι συνταξιούχοι και αυτοί οι οποίοι είχαν προσωπική διαφορά θα αρχίσουν επιτέλους από 1η Ιανουαρίου να βλέπουν αυξήσεις. Κάθε αύξηση φτάνει πια ολόκληρη στην τσέπη των συνταξιούχων. Τέλος οι συμψηφισμοί. Τέλος το ”παίρνω αύξηση αλλά δεν την βλέπω”. Δηλαδή με απλά λόγια: Τέλος η προσωπική διαφορά!».

 

 

Ραφήνα: Ο Γιώργος Κουλοχέρης φέρνει πιο γρήγορα τα Χριστούγεννα με λαμπερά φώτα και στολίδια!

Ο Γιώργος Κουλοχέρης και η ομάδα του στην Ραφήνα σας φέρνουν τα Χριστούγεννα πιο νωρίς, δημιουργώντας μια μοναδική γιορτινή ατμόσφαιρα με λαμπερό φωτισμό και εντυπωσιακά στολίδια! Με εξειδίκευση στα ηλεκτρολογικά και πάθος για το εορταστικό πνεύμα, προσφέρει μια πλήρη γκάμα υπηρεσιών για να μεταμορφώσει τον χώρο σας σε ένα παραμυθένιο σκηνικό γεμάτο ζεστασιά και μαγεία.

Στο κατάστημα ELECTRICAL GK μπορείτε να διαλέξετε χριστουγεννιάτικα φώτα, φωτεινά στεφάνια και λαμπερά στολίδια, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και την ασφάλεια. Χρησιμοποιούν υλικά υψηλής απόδοσης και ενεργειακής εξοικονόμησης για να απολαμβάνετε τις γιορτές χωρίς έγνοιες, είτε για το σπίτι είτε για τον επαγγελματικό σας χώρο. Φέτος, με τον Γιώργο Κουλοχέρη, τα Χριστούγεννα θα έρθουν πιο νωρίς και πιο λαμπερά από ποτέ!

ELECTRICAL GK

Γιώργος Κουλοχέρης

ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΟ ΥΛΙΚΟ – LED ΦΩΤΙΣΜΟΣ

Εθνικής Αντιστάσεως 7, Ραφήνα

Τηλ. 22940 23199 6978 827114

e-mail: electricalgk@hotmail.com

Καθαρισμοί οικοπέδων από την εταιρεία NATURE του Μίλτου Χοβαρδά -Πριν και μετά – (βίντεο)

Εμείς δεν χρειάζεται να σας πούμε και πολλά λόγια για τον επαγγελματισμό και τα αποτελέσματα της εταιρείας NATURE IN EVERY DETAIL του Μίλτου Χοβαρδά, με έδρα το Πικέρμι. Τα λένε όλα τα 2 short video που ακολουθούν. Τώρα διαθέτουν και bobcat για δύσκολες περιπτώσεις. Επίσης αναλαμβάνουν να μεταφέρουν τα βλαστικά υπολλείματα στον δημοτικό χώρο που προβλέπεται.

Ακολουθούν δύο μικρά βίντεο με το ΠΡΙΝ και το ΜΕΤΑ του καθαρισμού ενός δύσκολου οικοπέδου.

Επικοινωνία: 6907646668 (Μίλτος Χοβαρδάς)

Η φύση στα καλύτερά της… από την εταιρεία του Μίλτου Χοβαρδά!

Κάτω τα χέρια από τους εκπαιδευτικούς! – rpn

ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ!

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Ο αυταρχικός δρόμος που έχει επιλέξει η ΔΙ.Π.Ε Αν. Αττικής να βαδίσει δε φαίνεται να έχει τέλος! Λίγες μέρες μετά από την ανακοίνωση μας που αναφερόταν στα «έργα και ημέρες της ΔΙ.Π.Ε. Αν. Αττικής» επιβεβαιώνονται όλες οι εκτιμήσεις που είχαμε κάνει. Προκειμένου να υλοποιηθούν όλες οι αντιεκπαιδευτικές, αντιδραστικές και αντιπαιδαγωγικές αναδιαρθρώσεις η ΔΙ.Π.Ε είναι αποφασισμένη να χρησιμοποιήσει κάθε τρόπο και μέσο.

Απειλεί με τον πιο αχαρακτήριστο τρόπο συναδέλφους και ΤΙΜΩΡΗΤΙΚΑ μετακινεί συναδέλφισσα με 3μηνη απόσπαση, δεκάδες χιλιόμετρα μακριά, σε άλλο σχολείο. Ο λόγος είναι ότι οι συνάδελφοι, συλλογικά, ΤΟΛΜΗΣΑΝ να στείλουν γραπτό αίτημα στη ΔΙ.Π.Ε. με το οποίο ζητούσαν το αυτονόητο: να ανακληθεί η απόφαση συγχώνευσης δύο τμημάτων του σχολείου τους σε ένα, γιατί θα είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών τους. Φυσικά και επιβεβαιώθηκαν, αφού όλα αυτά προβλήματα για τα οποία προειδοποιούσαν εμφανίστηκαν με τόση ένταση που  οδήγησαν σε μεταγραφή  μαθητών από το «συγχωνευμένο» τμήμα σε άλλα σχολεία.

Έρχεται τώρα η ΔΙ.Π.Ε απέναντι σε αυτές τις δασκάλες και τους δασκάλους που αποφασιστικά και  πάνω απ΄ όλα έβαλαν το επιστημονικό και παιδαγωγικό τους καθήκον και δε σιώπησαν, να τους απειλεί με διώξεις και να τους τιμωρεί. Είναι «ανεπίτρεπτο, απαράδεκτο και συνιστά αδίκημα» για τη ΔΙ.ΠΕ. Αν. Αττικής να διατυπώνεις αιτήματα. Πρέπει να σιωπάς και αδιαμαρτύρητα να αποδέχεσαι να καταπατούνται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών σου, να γίνονται περικοπές παντού, στο όνομα του  «εξορθολογισμού και της εξοικονόμησης πόρων».

Είναι όμως γελασμένοι αν πιστεύουν ότι θα τους το επιτρέψουμε. Να θυμίσουμε ότι «δάσκαλος σκυφτός, αμόρφωτος λαός». Οι εκπαιδευτικοί δίνουν και θα συνεχίσουν να δίνουν αγώνα για την ολόπλευρη μόρφωση και τα δικαιώματα των μαθητών τους, για να μπαίνουν στην τάξη με το κεφάλι ψηλά και με αξιοπρέπεια και όχι σαν φοβικά και άβουλα εκτελεστικά όργανα.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

το Δ.Σ του Συλλόγου μας, σας καλεί αύριο Τετάρτη 10/12/25 στις 14.00 έξω από τα γραφεία της ΔΙ.Π.Ε. Αν Αττικής σε παράσταση διαμαρτυρίας.

ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙ.ΠΕ. ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ!

ΝΑ ΜΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΘΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΣ ΣΕ ΑΛΛΟ ΣΧΟΛΕΙΟ!