spot_img
11 C
Rafina
Παρασκευή, 26 Δεκεμβρίου, 2025
spot_img
Αρχική Blog Σελίδα 63

Ελλάδα 2.0: Βουλιάζουμε στις ίδιες δικαιολογίες

0

Η Ελλάδα ξαναβρέθηκε στο ίδιο έργο. Δρόμοι που γίνονται ποτάμια, πόλεις που γονατίζουν, υποδομές που παραδίδονται με την πρώτη δυνατή βροχή. Η κακοκαιρία «Byron», από χθες μέχρι σήμερα, δεν έκανε κάτι πρωτοφανές. Απλώς αποκάλυψε, για ακόμη μία φορά, ότι η χώρα μας μένει γυμνή μπροστά σε φαινόμενα που άλλες χώρες θεωρούν διαχειρίσιμα. Τα πλάνα από το Φάληρο, τον Πειραιά, τη Μάνδρα, τη λεωφόρο Ποσειδώνος, δεν είναι εικόνες που σοκάρουν πλέον. Είναι εικόνες που κουράζουν, γιατί έχουν γίνει ρουτίνα.

Στη Μάνδρα, η τραγωδία του 2017 ξαναζωντάνεψε. Οι κάτοικοι έζησαν ώρες αγωνίας, βλέποντας δρόμους να πλημμυρίζουν, νερά να μπαίνουν ξανά σε σπίτια, τη μνήμη των 24 θυμάτων να πλανάται σαν βαριά ομίχλη πάνω από την πόλη. Οι άνθρωποι σώθηκαν επειδή ήξεραν τι να κάνουν, όχι επειδή το κράτος τους προστάτεψε. Το πρωί, η περιοχή αντιμετώπισε και το σπάσιμο του κεντρικού αγωγού ύδρευσης, που άφησε μεγάλα κομμάτια της Μάνδρας χωρίς νερό. Μια πόλη σε διαρκή κατάσταση άμυνας, επειδή η Πολιτεία δεν κατάφερε ποτέ να της εγγυηθεί ότι δεν θα ξαναζήσει τον ίδιο εφιάλτη.

Την ίδια στιγμή, στον Πειραιά και ειδικά στο Πασαλιμάνι, το νερό ανέβηκε σε ύψος 30–40 πόντων. Αυτοκίνητα εγκλωβίστηκαν, καταστήματα πλημμύρισαν, οι δρόμοι παραδόθηκαν. Δεν είναι η πρώτη φορά. Εικόνες από προηγούμενες νεροποντές είναι σχεδόν πανομοιότυπες, η Ακτή Μιαούλη, η Γούναρη, η Σκουζέ να μετατρέπονται σε λίμνες. Και επικουρικά σε αυτό το χάος, η πανάκριβη παραλιακή λεωφόρος αποδεικνύει ξανά ότι στερείται του βασικότερου: καθαρών φρεατίων. Όταν οι πιο δαπανηρές μας υποδομές δεν μπορούν να διαχειριστούν καν μια καταιγίδα μέτριας διάρκειας, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία που να στέκει. Η αστοχία είναι δομική και είναι δική μας.

Στα νότια προάστια – Καλλιθέα, Μοσχάτο, Παλαιό Φάληρο – η κατάσταση ήταν εξίσου ασφυκτική. Η λεωφόρος Ποσειδώνος μετατράπηκε ξανά σε κανάλι, η κυκλοφορία παρέλυσε, σπίτια και επιχειρήσεις βρέθηκαν μέσα στα νερά. Είναι μια εικόνα που έχει επαναληφθεί τόσες φορές, που πλέον θεωρείται αυτονόητη. Οι τοπικές υπηρεσίες προειδοποιούν συνεχώς για κορεσμό του αποχετευτικού δικτύου και για περιοχές που παραμένουν σε υψηλό κίνδυνο πλημμύρας, όχι λόγω της βροχής, αλλά λόγω της πλήρους αδυναμίας του συστήματος να την απορροφήσει.

Και σε όλο αυτό το σκηνικό, το πιο εξοργιστικό είναι πως η συζήτηση κάθε φορά ξεκινά από το μηδέν, «Έβρεξε πολύ», «ήταν έντονο φαινόμενο», «η κλιματική κρίση». Όμως οι επιστημονικές μετρήσεις δείχνουν ξεκάθαρα ότι η Αττική δεν μπλοκάρει επειδή η βροχή είναι πρωτοφανής. Μπλοκάρει επειδή η Αττική είναι μπαζωμένη, τσιμεντωμένη, ασφυκτικά χτισμένη. Ρέματα κλειστά, κοίτες εξαφανισμένες, φρεάτια βουλωμένα, υδρορροές κορεσμένες. Η φύση δεν εκδικείται. Απλώς ακολουθεί πορεία που εμείς της αφαιρέσαμε. Και τότε οι πόλεις πληρώνουν.

Μέσα σε αυτό το τοπίο, η στάση της Πολιτείας μοιάζει κάθε φορά η ίδια, προειδοποιήσεις μέσω 112, ανακοινώσεις, χάρτες επικινδυνότητας, δηλώσεις για έργα που «τρέχουν». Αλλά την ώρα που όλα αυτά αναρτώνται και ανακοινώνονται, οι δρόμοι πνίγονται, οι πολίτες εγκλωβίζονται και τα έργα που υποτίθεται ότι προστατεύουν την πόλη αποδεικνύονται ανεπαρκή. Η Ελλάδα 2.0 δεν φαίνεται στα πλημμυρισμένα στενά της Μάνδρας ούτε στους βουλιαγμένους δρόμους του Πειραιά. Έχει γίνει ειρωνικό σλόγκαν, τεχνολογική πρόοδος από τη μία, λάσπη μέχρι τον αστράγαλο από την άλλη.

Και μέσα σε όλη αυτή την πραγματικότητα, αναδύεται και η πιο καυστική ατάκα που ακούστηκε αυτές τις μέρες, «Με αυτούς τους ρυθμούς, δεν θα πληρώνουμε μόνο τέλη κυκλοφορίας, θα μας βάλουν και τέλη πλεύσης. Αφού οι δρόμοι έγιναν κανάλια, ας το ζήσουμε ολοκληρωμένα». Μια φράση που δεν ειπώθηκε για να προκαλέσει γέλιο, αλλά γιατί αποτυπώνει ακριβώς το σημείο στο οποίο έχουμε φτάσει. Όταν σε μεγάλους οδικούς άξονες κυκλοφορούν πιο άνετα… βάρκες από αυτοκίνητα, τότε δεν υπάρχει καμιά ωραιοποίηση που να σώζει το αφήγημα.

Η αλήθεια είναι σκληρή, η Ελλάδα δεν πνίγεται από τη βροχή. Πνίγεται από τις επιλογές της. Από τη διαχρονική αμέλεια, από έργα που μένουν στη μέση, από συντήρηση που δεν γίνεται, από υποδομές που δεν σχεδιάστηκαν για να αντέξουν το σήμερα. Από μια Πολιτεία που προτιμά να εξηγεί αντί να προλαμβάνει. Από μια χώρα που κάθε φορά ξαφνιάζεται από κάτι που ξέρει ότι θα συμβεί.

Και όσο αυτό το μοτίβο συνεχίζεται, το ερώτημα βαραίνει, μέχρι πότε; Πόσες φορές θα ξαναζήσουμε τις ίδιες εικόνες, τις ίδιες ζημιές, την ίδια αγωνία; Πόσες φορές θα επαναλαμβάνουμε τα ίδια ρεπορτάζ, τις ίδιες δηλώσεις, τις ίδιες διαπιστώσεις; Η Ελλάδα 2.0 δεν μπορεί να συνεχίσει να είναι μια χώρα που βουλιάζει. Όχι επειδή έβρεξε. Αλλά επειδή δεν έμαθε ποτέ να προστατεύει τον εαυτό της.

ΜΑΡΚΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ

Τι πρέπει να κάνεις αν σε “πιάσουν” κεραυνοί μέσα στο αυτοκίνητο

0

Κάθε χρόνο σε όλον τον κόσμο σκοτώνονται περίπου 24.000 άνθρωποι, από κεραυνούς. Τραυματίζονται περίπου 240.000.

Τα νούμερα αυτά προκύπτουν γιατί πολλοί αγνοούν τους βασικούς κανόνες επιβίωσης, όταν υπάρχει καταιγίδα και κεραυνοί. Συνηθέστερα, από ένστικτο, όταν είμαστε σε ανοιχτό χώρο και ακούμε κεραυνό, τρέχουμε να καλυφθούμε.

Πολύ συχνά επιλέγουμε ένα ψηλό δέντρο, να κρυφτούμε από κάτω. Αυτή είναι η δεύτερη κύρια αιτία των ατυχημάτων.

Η πρώτη είναι η παραμονή σε σημεία, όπως ψηλά υψώματαμοναχικά δέντραπυλώνεςσυρματοπλέγματα ή νερό, που προσελκύουν τους κεραυνούς, λόγω ύψους και αγωγιμότητας.

Όπως τρέχουμε να κρυφτούμε, δεν μπορούν να μας προστατεύσουν τα πάντα. Ο μετεωρολόγος, Θοδωρής Κολυδάς έχει εξηγήσει ότι «οφείλουμε να επιλέγουμε κτίριο που έχει οπλισμένο σκυρόδεμα, δίκτυο ύδρευσης ή αποχέτευσης ή άλλο χαρακτηριστικό που μπορεί να γειώσει την τεράστια ενέργεια του κεραυνού».

Έτσι, αποφεύγουμε σκέπαστραδέντρα και στάσεις λεωφορείων, που κάποιες φορές έλκουν τους κεραυνούς.

Έχουμε και πρόχειρη την πληροφορία ότι τα λαστιχένια υποδήματα ή/και τα λάστιχα των οχημάτων, δεν μας προστατεύουν -λόγω μόνωσης- από τους κεραυνούς.

Στην ιστοσελίδα του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, υπάρχει ειδικό link για τις καταιγίδες και όσα μπορούμε να κάνουμε για να προφυλαχθούμε.

Η βασική γνώση για τους κεραυνούς, που μας βοηθά να καταλάβουμε αν κινδυνεύουμε, είναι πως δεν “χτυπούν” πάντα άμεσα πάνω από το κεφάλι μας. Τουναντίον, μπορεί να είναι σε απόσταση 10 με 16 χιλιόμετρα μακριά.

Τι κάνουμε αν η καταιγίδα μας βρίσκει στο σπίτι

Το πρώτο tip της Πολιτικής Προστασίας αναφέρει πως για να εκτιμήσουμε την απόσταση μας από μια καταιγίδα, μετράμε τα δευτερόλεπτα που μεσολαβούν μεταξύ της αστραπής και της βροντής και διαιρούμε με το 3. Το νούμερο που θα δούμε μπροστά μας, είναι η απόσταση μας από την καταιγίδα, σε χιλιόμετρα.

Αν η καταιγίδα μας βρίσκει σπίτι, δεν κρατάμε ηλεκτρικές συσκευές ή το τηλέφωνο, διότι ο κεραυνός μπορεί να περάσει μέσα από τα καλώδια, αποσυνδέουμε τις συσκευές τηλεόρασης από την κεραία και την παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος και αποφεύγουμε να αγγίξουμε τις σωληνώσεις των υδραυλικών (κουζίνα, μπάνιο) καθώς συνιστούν καλούς αγωγούς του ηλεκτρισμού. Για παν ενδεχόμενο, ασφαλίζουμε πόρτες και παράδθυρα.

Τι κάνουμε αν η καταιγίδα μας βρίσκει στο αυτοκίνητο

Πιθανόν η καταιγίδα να σας βρει στο αυτοκίνητο, όπως συνέβη σε πολλούς ανθρώπους χθες το βράδυ και σήμερα το πρωί. Σε αυτήν την περίπτωση, θυμόμαστε ότι η προστασία μας από τους κεραυνούς έρχεται από το μεταλλικό σασί του οχήματος και όχι από τα λάστιχα.​

Ανάβουμε τα αλάρμ (φώτα έκτακτης ανάγκης) και ακινητοποιούμε το όχημα στην άκρη του δρόμου, μακριά από δέντρα -που μπορεί να πέσουν πάνω-, μέχρι να κοπάσει η βροχόπτωση.

Κλείνουμε τα τζάμια και δεν ακουμπάμε σε μεταλλικά αντικείμενα.

Η Πολιτική Προστασία επισημαίνει πως πρέπει να αποφεύγουμε τους πλημμυρισμένους δρόμους -κάτι που όπως πείθουν οι εικόνες από τους δρόμους, δεν είναι αυτονόητο για όλους.

Τι κάνουμε αν η καταιγίδα μας βρίσκει σε εξωτερικό χώρο

Αποφεύγουμε μεν, τις περιττές μετακινήσεις, όταν βρέχει πολύ, αλλά αν χρειάζεται να βγείτε από το σπίτι (πχ για βόλτα κατοικίδιου) και σας πιάσει καταιγίδα, καταφεύγετε σε κτίριο ή σε αυτοκίνητο. Διαφορετικά, κάθεστε στο έδαφος, δίχως να ξαπλώσετε.

Δεν πάμε ποτέ κάτω από ψηλό δέντρο, σε ανοιχτό χώρο και δεν στεκόμαστε πλάι σε πυλώνες, γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνικές γραμμές και φράκτες. Επιπροσθέτως, δεν πλησιάζουμε μεταλλικά αντικείμενα (π.χ. αυτοκίνητα, ποδήλατα, σύνεργα κατασκήνωσης κλπ.).

Αν είστε σε δάσος, προστατεύεστε από τα συμπαγή κλαδιά χαμηλών δέντρων, αν είστε σε ποτάμι απομακρύνεστε αμέσως και αν είστε σε θάλασσα, βγαίνετε δίχως δεύτερη σκέψη.

«Αν βρίσκεστε απομονωμένοι σε μια επίπεδη έκταση και νιώσετε να σηκώνονται τα μαλλιά σας (γεγονός που δηλώνει ότι σύντομα θα εκδηλωθεί κεραυνός), κάντε βαθύ κάθισμα με το κεφάλι ανάμεσα στα πόδια (ώστε να ελαχιστοποιήσετε την επιφάνεια του σώματός σας και την επαφή σας με το έδαφος) πετώντας τα μεταλλικά αντικείμενα που έχετε επάνω σας».

Μύθοι και αλήθειες για τους κεραυνούς

Οι κεραυνοί και οι αστραπές είναι θέματα που πρωταγωνιστούν σε μύθους. Αν τους πιστέψουμε, κινδυνεύουμε. Θέλετε παράδειγμα; Ο κεραυνός δεν χτυπάει ποτέ στο ίδιο σημείο, δυο φορές.

Και όμως, χτυπάει και δυο και τρεις φορές στο ίδιο σημείο, και δη όταν πρόκειται για ψηλά, μυτερά ή απομονωμένα αντικείμενα. Για παράδειγμα, “χτυπάει” το Empire State Building 100 φορές, ετησίως.​

Αν ακούμε βροντές, αλλά δεν έχει σύννεφα πάνω από το κεφάλι μας, μπορεί να νιώθουμε ασφαλείς, αλλά δεν είμαστε. Ο κεραυνός μπορεί να χτυπήσει 5-15 χλμ. μακριά από την καταιγίδα, ακόμα και ως “κεραυνός εν αιθρία”.​

Δεν ισχύει ότι δεν χτυπούν δύο φορές το ίδιο σημείο ή ότι μέταλλα τα έλκουν πάντα – είναι καλοί αγωγοί, γι’ αυτό αποφεύγουμε επαφή. Τα λάστιχα οχημάτων ή υποδημάτων δεν προστατεύουν, ούτε δέντρα, στάσεις λεωφορείου ή ανοιχτές βάρκες.

Αυτόπτης μάρτυρας για Βαλυράκη: “Τον χτύπησαν με κουπί. Έπεσε στη θάλασσα κι έφυγαν”

0

Τα όσα είδε με τα ίδια του τα μάτια γύρω από τον θάνατο του υπουργού του ΠΑΣΟΚ Σήφη Βαλυράκη κατέθεσε ο αυτόπτης μάρτυρας Ευάγγελος Ασμάνης ενώπιον του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου της Αθήνα.

Ο μάρτυρας περιέγραψε πως οι κατηγορούμενοι χτύπησαν τον Σήφη Βαλυράκη κατά τη διάρκεια λογομαχίας τους, με ένα κουπί και στη συνέχεια αφού έπεσε στη θάλασσα τον άφησαν και αποχώρησαν.

«Του κατάφερε 2-3 χτυπήματα. Τώρα που τον βρήκε; Στο κεφάλι; Στον ώμο; Πάντως στο πάνω μέρος. Αφού τον χτύπησαν τον έφεραν δύο βόλτες με το σκάφος γκαζωμένοι. Δεν έπεσε στη θάλασσα, ούτε με το κούνημα. Μετά το καΐκι ξεκίνησε προς τα εμπρός, έγειρε κι έπεσε στη θάλασσα. Έκαναν αυτοί στροφή και λέω πάνε να τον σηκώσουν, ο ένας ήταν σκυμμένος και λέω θα τον μαζέψουν, αλλά αυτοί έφυγαν. Φαινόταν ότι έπεσε στη θάλασσα γιατί φορούσε τη φόρμα που σε κρατάει στον αφρό» είπε χαρακτηριστικά.

Πρόεδρος: Τι κάνατε εσείς μετά;

Μάρτυρας: Έφυγα, φοβήθηκα θα έλεγαν ότι έκανα ζημιά. Όπως και οι άλλοι, δεν ήμουν μόνος.

Στη συνέχεια ο μάρτυρας ανέφερε ότι δεν μίλησε σε επίσημη Αρχή, αλλά προτίμησε να βγει σε τηλεοπτική εκπομπή με αλλοιωμένη φωνή, ενώ υποστήριξε πως έχει δεχθεί και πρόταση να αλλάξει την κατάθεση του στην αστυνομία έναντι χρηματικού αντιτίμου.

Πρόεδρος: Εσείς ήσασταν πολύ επιφυλακτικός. Πώς καταλήγετε να μιλήσετε στην τηλεόραση;

Μάρτυρας: Μου είπαν ότι δε θα φαίνομαι, θα είμαι πλάτη, θα είναι αλλοιωμένη η φωνή. Ήθελα να βγει από μέσα μου.

Πρόεδρος: Γιατί δεν πήγατε σε κάποια Αρχή;

Μάρτυρας: Στο λιμεναρχείο; Μόνο λιμενική αρχή δεν είναι! Μια φορά είχα βρει ένα αρχαίο κράνος και το παρέδωσα. Μετά με έβαλαν να τους δείξω που το βρήκα…

Η λογομαχία που οδήγησε στον θάνατο του Σήφη Βαλυράκη
Όπως εξήγησε, ο ίδιος κατέβηκε στην παραλία για να δει αν υπήρχαν δύτες που παρανόμως αλίευαν αγγούρια της θάλασσας την 24η Ιανουαρίου του 2021. Από τη στεριά είδε τους δύο κατηγορούμενους να διαπληκτίζονται με έναν άνδρα που αργότερα έμαθε ότι ήταν ο Σήφης Βαλυράκης.

«Μπήκε το καΐκι μπροστά από το κρις κραφτ και του έκλεισε το δρόμο. Τυχαία; Σύμπτωση; Δεν το ξέρω. Εγώ αυτό είδα. Πλώρη ο ένας, πλώρη και ο άλλος και το αλιευτικό προσπέρασε και η πρύμνη του ήταν στην πλώρη του άλλου. Το κρις κραφτ προχωρούσε πολύ αργά. Το καΐκι ήταν ανάποδα και πήγαιναν παράλληλα. Τα έβλεπα αυτά περίπου από 150 μέτρα απόσταση» περιέγραψε ο μάρτυρας.

Όπως, εξήγησε άκουσε τους ανθρώπους από τα σκάφη να λογοφέρνουν. «Από το καΐκι του έλεγαν «που πας; Δεν ξέρεις ότι απαγορεύεται; Που πας ρε κωλόγερε; Θα πάρουμε το λιμεναρχείο. Αυτός που το κρις κραφτ έλεγε «να πάρετε το λιμεναρχείο, είναι απόφαση, δεν είναι νόμος». Μετα του έλεγαν «φύγε, γαμώ τη γυναίκα σου» και τέτοια».

Ο μάρτυρας περιέγραψε λεπτό προς λεπτό όσα υποστηρίζει πως είδε από την ακτή να συμβαίνουν στη θάλασσα. «Τραβάει το κοντάρι ο ένας, ακούμπησε στην τέντα πρώτα και μετά τον χτύπησε στο κεφάλι. Ήταν το κοντάρι γιατί το είχαν στην τέντα, δεν ήταν γάντζος. Το κοντάρι αυτό ήταν 3,5-4 μέτρα, το έχουμε στα σκάφη για να σπρώχνουμε. Του κατάφερε 2-3 χτυπήματα. Τώρα που τον βρήκε; Στο κεφάλι; Στον ώμο; Πάντως στο πάνω μέρος. Αφού τον χτύπησαν τον έφεραν δύο βόλτες με το σκάφος γκαζωμένοι. Δεν έπεσε στη θάλασσα, ούτε με το κούνημα. Μετά το καΐκι ξεκίνησε προς τα εμπρός, έγειρε κι έπεσε στη θάλασσα. Έκαναν αυτοί στροφή και λέω πάνε να τον σηκώσουν, ο ένας ήταν σκυμμένος και λέω θα τον μαζέψουν, αλλά αυτοί έφυγαν. Φαινόταν ότι έπεσε στη θάλασσα γιατί φορούσε τη φόρμα που σε κρατεί στον αφρό».

Θα επιβιώσει η Eurovision από τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της;

0

Η μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της Eurovision φαίνεται πως είναι σε εξέλιξη από την Πέμπτη (4/12), όταν έγινε γνωστό πως με απόφαση της EBU, το Ισραήλ θα λάβει μέρος κανονικά στον διαγωνισμό.

Έως τώρα, έχουν ανακοινώσει την αποχώρησή τους τέσσερις χώρες και συγκεκριμένα, η Ιρλανδία, η Ολλανδία, η Ισπανία και η Σλοβενία.

Η διαμάχη αυτή αποκαλύπτει ένα βαθύ ρήγμα μέσα στην οικογένεια της Eurovision, μια κατάσταση που σιγοβράζει εδώ και χρόνια, έπειτα από τις θηριωδίες του Ισραήλ στη Γάζα.

Υπήρξαν επίσης αιχμές και για τις διαδικασίες ψηφοφορίας, αφού το Ισραήλ ήρθε πρώτο στην ψήφο του κοινού φέτος – καταλαμβάνοντας συνολικά τη δεύτερη θέση μετά την προσμέτρηση των ψήφων της κριτικής επιτροπής.

Το Ισραήλ, από την πλευρά του, χαρακτήρισε την απόφαση να παραμείνει στον διαγωνισμό ως «νίκη» απέναντι στους επικριτές που προσπάθησαν να το φιμώσουν και να διαδώσουν μίσος.

Κοινό της Eurovision με σημαίες του Ισραήλ AP Martin Meissner

Η απόφαση της EBU που ξεκίνησε τον “πόλεμο”

Η σύνοδος της EBU την Πέμπτη έφερε στο φως τις διαφωνίες εντός της Eurovision.

Δεν υπήρξε άμεση ψηφοφορία για τη θέση του Ισραήλ στη Eurovision, αλλά η μελλοντική του συμμετοχή συνδέθηκε ουσιαστικά με ψηφοφορία των ραδιοτηλεοπτικών φορέων για προτεινόμενους νέους κανόνες προώθησης και ψηφοφορίας από το κοινό.

Το 65% των μελών της European Broadcasting Union (EBU) ψήφισε υπέρ της αλλαγής, ενώ το 10% απείχε.

Ο Roland Weissmann, γενικός διευθυντής του αυστριακού δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα ORF, οικοδεσπότη του επόμενου διαγωνισμού, δήλωσε ότι οι συζητήσεις ήταν έντονες, αλλά η διαδικασία ήταν δίκαιη.

«Διαφωνήσαμε και ακούσαμε τα επιχειρήματα των άλλων, και μετά προχωρήσαμε σε μυστική ψηφοφορία», είπε στο BBC World Service. «Αυτή είναι η δημοκρατία, και η πλειοψηφία ψήφισε για νέους, αυστηρότερους κανόνες για τον διαγωνισμό τραγουδιού».

Το αποτέλεσμα επέτρεψε στο Ισραήλ να συμμετάσχει – αλλά προκάλεσε την αποχώρηση άλλων χωρών.

Σύμφωνα με την Ισπανία, η κρίση θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. «Δεν έπρεπε ποτέ να φτάσουμε σε αυτό το σημείο», δήλωσε ο πρόεδρος του RTVE σε ένα θυμωμένο μήνυμα στα κοινωνικά δίκτυα πριν από τη σύνοδο της Πέμπτης.

Ο Jose Pablo Lopez είπε ότι έχασε την εμπιστοσύνη του στους διοργανωτές της Eurovision, οι οποίοι, σύμφωνα με εκείνον, επηρεάστηκαν από «πολιτικά και εμπορικά συμφέροντα».

Πρόσθεσε ότι οι διοργανωτές θα έπρεπε να είχαν αντιμετωπίσει την υποτιθέμενη χειραγώγηση της ψήφου από το Ισραήλ με κυρώσεις σε εκτελεστικό επίπεδο, αντί να αφήσουν τα μέλη της EBU να αποφασίσουν για τις συνέπειες.

Το Ισραήλ αρνείται ότι προσπάθησε να επηρεάσει την ψηφοφορία και δηλώνει ότι οι διαφημιστικές του καμπάνιες ήταν αποδεκτές εντός των κανόνων της Eurovision.

Yuval Raphael, η τραγουδίστρια που εκπροσώπησε το Ισραήλ στον διαγωνισμό της Eurovision 2025 AP Martin Meissner

Άλλες χώρες που θα μπορούσαν να συμμετάσχουν στο μποϊκοτάζ είναι η Ισλανδία, που δήλωσε ότι δεν θα επιβεβαιώσει τη συμμετοχή της πριν από συνάντηση του διοικητικού της συμβουλίου την επόμενη εβδομάδα, και το Βέλγιο, που ανέφερε ότι θα «πάρει θέση τις επόμενες ημέρες».

Η Φινλανδία δήλωσε ότι η συμμετοχή της εξαρτάται από το αν η Eurovision εξασφαλίσει «μεγάλο αριθμό» άλλων συμμετοχών, προσθέτοντας: «Τα κόστη για τις συμμετέχουσες οργανώσεις δεν πρέπει να αυξηθούν υπερβολικά».

Η προθεσμία για επιβεβαίωση συμμετοχής είναι η Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου.

Τι υποστηρίζει ο ραδιοτηλεοπτικός φορέας του Ισραήλ

Στη σχετική ανακοίνωση της EBU υπάρχει μια λεπτομέρεια που εξηγεί γιατί πολλές χώρες ήθελαν να παραμείνει στο διαγωνισμό ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας του Ισραήλ, Kan.

Κατά τη διάρκεια «ευρείας συζήτησης», οι άλλοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς τόνισαν τη σημασία της προστασίας της ανεξαρτησίας των δημόσιων μέσων και της ελευθερίας του Τύπου, ιδιαίτερα σε περιοχές συγκρούσεων όπως η Γάζα.

Ο Kan είναι ανεξάρτητος από την κυβέρνηση του Ισραήλ και συχνά βρέθηκε σε αντιπαράθεση με τη διοίκηση του πρωθυπουργού Benjamin Netanyahu.

«Στους δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς συμμετέχουν οι ίδιοι οι οργανισμοί, όχι οι κυβερνήσεις», δήλωσε ο Weissmann. «Δεν είναι η κυβέρνηση του Ισραήλ, είναι ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας».

Η σύνδεση του Kan με τη Eurovision θεωρείται ότι το προστάτευσε από οριστικό κλείσιμο ή περικοπές, καθώς η κυβέρνηση αναγνωρίζει τη θετική δημοσιότητα που προσφέρει η συμμετοχή στον διαγωνισμό.

Eden Golan, η τραγουδίστρια που εκπροσώπησε το Ισραήλ στον διαγωνισμό της Eurovision 2024 AP Martin Meissner

Τι σημαίνει η αποχώρηση της Ισπανίας, που ανήκει στις “Big Five”

Η επίδραση στη χρηματοδότηση θα είναι κρίσιμο ζήτημα για τους διοργανωτές. Η Ισπανία ήταν μια από τις “Big Five” που προκρίνονται αυτόματα στον τελικό, λόγω της χρηματοδότησής της στον διαγωνισμό, η οποία τα τελευταία χρόνια κυμαινόταν μεταξύ 334.000 και 348.000 ευρώ, σύμφωνα με το RTVE.

Άλλες χώρες θα πρέπει τώρα να αναλάβουν αυτό το κόστος – αν και πιθανότατα θα μοιραστεί μεταξύ όλων των συμμετεχόντων, με τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο να επωμίζονται το μεγαλύτερο μέρος.

Και αν αποχωρήσουν κι άλλες χώρες, το κόστος για κάθε συμμετέχοντα θα αυξηθεί αναλογικά.

«Η απώλεια μερικών από τους μεγαλύτερους χρηματοδότες έχει τεράστια επίδραση και επιφέρει κυματισμούς στις μικρότερες χώρες», δήλωσε η Jess Carniel από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Κουίνσλαντ. «Αυτό σημαίνει πιθανόν ότι το σόου του 2026 θα είναι μικρότερο, εκτός αν ο αυστριακός φορέας καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερα χρήματα για να παραμείνει εντυπωσιακό».

Ξεπαγώνει ο διάλογος με Τουρκία – “Ώριμο το έδαφος” σύμφωνα με τον Μητσοτάκη

0

“Θεωρώ ότι το έδαφος είναι ώριμο για το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας- Τουρκίας το πρώτο τρίμηνο του 2026”, δήλωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο συνέδριο Athens Policy Dialogue, που διοργανώνει το “Βήμα”.

“Δεν χρειάζεται μία τέτοια συνάντηση να συνοδεύεται από κάποια θεαματική εξαγγελία”, ξεκαθάρισε όμως ο πρωθυπουργός. Έδειξε αντίθετα προς την κατεύθυνση της συνεργασίας σε θέματα “χαμηλής πολιτικής” και θετικής ατζέντας.

“Το να συνομιλούμε σε διάφορα επίπεδα με την Τουρκία το θεωρώ θετικό”, δήλωσε άλλωστε και πρόσθεσε: “Είμαστε ξεκάθαροι στις θέσεις μας και είναι χρήσιμο να έχουμε διαύλους επικοινωνίας. Εάν συμβεί κάτι απρόοπτο πρέπει κάποιοι άνθρωποι να μπορούν να σηκώσουν ένα τηλέφωνο και να ξεκαθαρίσουν την κατάσταση”.

Μεγάλο Ρέμα, μεγάλες καθυστερήσεις: Το λιμάνι γεμίζει λάσπη και η Ραφήνα αγανάκτηση

Απίστευτες εικόνες και ακόμη πιο απίστευτα βίντεο, έρχονται από το λιμάνι της Ραφήνας. Οι έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ωρών κατέβασαν λάσπη, κλαδιά, φερτά υλικά και κάθε λογής αντικείμενο από την κοίτη του Μεγάλου Ρέματος. Μια μάζα νερού και λάσπης έφτασε μέχρι την καρδιά του λιμανιού, εκεί ακριβώς όπου καταλήγει η εκβολή.

Εικόνες που μόνο να τις δει κάποιος, αρκούν. Δεν χρειάζονται περιγραφές, μιλούν από μόνες τους. Και λένε μια σκληρή αλήθεια, η κατάσταση είναι πλέον τραγική.

Μπαίνουμε σε έναν μήνα όπου οι εορταστικές εκδηλώσεις κορυφώνονται, με αποκορύφωμα τα Θεοφάνεια και τη ρίψη του Σταυρού στο ακριβώς ίδιο σημείο. Κάποιος θα το καθαρίσει, είτε η φύση, είτε οι αρμόδιες αρχές. Αλλά το πραγματικό ερώτημα είναι άλλο, τι θα γίνει αν μέσα σε δύο-τρεις ημέρες ξαναπέσει η ίδια βροχή και κατεβάσει τον ίδιο όγκο φερτών;

Γιατί αυτό δεν είναι μια «κακή στιγμή». Είναι ο κανόνας. Είναι το αποτέλεσμα ενός έργου που δεν τελειώνει ποτέ.

Το έργο του Μεγάλου Ρέματος: Πότε επιτέλους θα ολοκληρωθεί;

Μιλάμε για το πιο κρίσιμο αντιπλημμυρικό έργο της Ανατολικής Αττικής, όμως ο χρόνος κυλάει, τα εργοτάξια στήνονται, οι ανακοινώσεις διαδέχονται η μία την άλλη… και το έργο παραμένει μετέωρο.

Πριν λίγες ημέρες μιλούσαμε για την Αρίωνος και τα προβλήματα που συνεχώς εμφανίζονται σήμερα πάλι έκλεισε, πάλι παρασύρθηκε αυτοκίνητο. Και τώρα βλέπουμε το λιμάνι να μετατρέπεται σε λεκάνη συγκέντρωσης ολόκληρου του όγκου της βροχής.

Πόσο ακόμη θα κρατήσει αυτή η αβεβαιότητα; Πόσο ακόμη θα ζει η Ραφήνα με τον φόβο του «μιας ακόμη βροχής»; Πόσο ακόμη θα περιμένουμε μέχρι να σταματήσει αυτό το έργο να θυμίζει “γεφύρι της Άρτας”;

Διότι η πραγματικότητα είναι απλή και σκληρή. Όσο το έργο του ρέματος δεν ολοκληρώνεται, η Ραφήνα θα κινδυνεύει. Το λιμάνι θα γεμίζει λάσπη. Οι δρόμοι θα κλείνουν. Και κάθε καταιγίδα θα γίνεται απειλή.

Σήμερα βλέπουμε εικόνες που σοκάρουν. Αύριο μπορεί να δούμε χειρότερες.
Το έργο πρέπει να τελειώσει και μάλιστα χθες. Δεν αντέχει άλλη καθυστέρηση ούτε η πόλη, ούτε οι άνθρωποί της.

 

Η Θύελλα Ραφήνας μας προσκαλεί σε Χριστουγεννιάτικο γλέντι στο ‘Ασπρο Γίδι – rpn

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΓΛΕΝΤΙ

Η Ραφήνα ετοιμάζεται να φορέσει τα γιορτινά της και η Θύελλα ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣ προσκαλεί μικρούς και μεγάλους σε ένα χριστουγεννιάτικο γλέντι όπου το κέφι προβλέπεται… παραδοσιακά δυνατό. Το Διοικητικό Συμβούλιο του συλλόγου δίνει ραντεβού το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025, στις 21:00, στην ταβέρνα «Άσπρο Γίδι» στην πλατεία Ραφήνας, για μια βραδιά γεμάτη φαγητό, μουσική και καλή παρέα.

Το μενού είναι πλήρες, το κρασί ρέει χωρίς χρέωση, το νερό επίσης – γιατί είμαστε μεν γιορτινοί, αλλά δεν ξεχνάμε τα βασικά – και η ζωντανή μουσική υπόσχεται να σηκώσει από την καρέκλα και τους πιο… κουμπωμένους. Όλα αυτά στην τιμή της πρόσκλησης των 30 ευρώ.

Η ταβέρνα έχει περιορισμένο χώρο, οπότε θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Όσοι θέλουν να εξασφαλίσουν θέση στο γλέντι καλούνται να προμηθευτούν εγκαίρως τις προσκλήσεις από τους συμβούλους του συλλόγου. Η στήριξη όλων όχι μόνο φτιάχνει ατμόσφαιρα, αλλά ενισχύει και την ομάδα, που στηρίζεται παραδοσιακά στην τοπική κοινότητα.

Το Δ.Σ. εκφράζει επίσης τις θερμές του ευχαριστίες προς τη διεύθυνση του καταστήματος και ιδιαίτερα τον κ. Σπύρο Πάντζα για τη φιλοξενία και την ευγενική διάθεση.

Τηλέφωνα επικοινωνίας:
697260534 – Χρήστος Μυτιληναίος
6944575796 – Σπύρος Λουκάτος

Η γιορτή πλησιάζει και το μόνο που μένει είναι να στρωθεί το τραπέζι. Οι άνθρωποι της Θύελλας υπόσχονται μια βραδιά που θυμίζει πως οι καλές παραδόσεις κρατούν τις κοινότητες ζωντανές.

Σκληρή μετωπική για τα δημοτικά τέλη: Η Δημοτική Αρχή, οι αυξήσεις και η πολιτική ευθύνη

Η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Ραφήνας-Πικερμίου για τα δημοτικά τέλη και την ύδρευση άναψε φωτιές στα πολιτικά πηγαδάκια και στα social media.
Οι προτάσεις της Δημοτικής Αρχής για αυξήσεις, η οξεία αντίδραση της αντιπολίτευσης και η άμεση απάντηση της Δημάρχου δημιούργησαν ένα σκηνικό έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης, αποτυπώνοντας δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις για το μέλλον του Δήμου και το βάρος που καλούνται να επωμιστούν οι δημότες.

Ακολουθούν, όπως ακριβώς αναρτήθηκαν, η τοποθέτηση του πρώην Δημάρχου Βαγγέλη Μπουρνού και η απάντηση της Δημάρχου Ραφήνας-Πικερμίου Δήμητρας Τσεβά.

Ανάρτηση Βαγγέλη Μπουρνούς

Πίσω ολοταχώς της δημοτικής αρχής σε αυξήσεις δημοτικών τελών και ύδρευσης που επιχείρησε να περάσει σήμερα από το δημοτικό συμβούλιο.
Τι περιλάμβαναν οι προθέσεις της που καταψηφίστηκαν;

  1. Αυξήσεις στα δημοτικά τέλη στις κατοικίες 14% και σε όλους τους επιχειρηματίες οριζοντίως από το λογιστήριο, εως τον καταστηματάρχη υγειονομικού ενδιαφέροντος 15%.
    Σε αυτό τον παραλογισμό ως δημοτική παράταξη βάλαμε φραγμό στην κοντόφθαλμη εισπρακτική πολιτική ενός δήμου που καταρρέει καθημερινά με αυτή την διοίκηση.
    Και αυτή τη φορά δεν είναι κινδυνολογία αλλά ομολογία της διοίκησης Τσεβά.

  2. Επίσης πλέον των αυξήσεων σε όλο το φάσμα της κλίμακας του νερού που επιχείρησε να περάσει η δημοτική αρχή και φυσικά καταψηφίστηκε, δοκίμασε και μία τεράστια αύξηση της τάξεως 35% έκπληξη για τους διαμένοντες στον κατασκηνωτικό συνεταιρισμό ΜΕΛΤΕΜΙ, όπου απο 0 ,74€ ανά κυβικό δοκίμασε να ανεβάζει τιμή στο 1 ευρώ.

Προτεινόμενα τέλη καθαριότητας – ηλεκτροφωτισμού

  1. Για κατοικίες 1.86€/τμ από 1 63€/τμ

  2. Για καταστήματα – γραφεία 3,65€/τμ από 3,17€/τμ

Για την ΥΔΡΕΥΣΗ

  1. Απο 0-10 κυβ 0,60€/ κυβ από 0,59€

  2. Από 11-15 κυβ 0,86€/κυβ από 0,85€

  3. Από 16-20 κυβ 1,15€/ κυβ από 1,13€

  4. Από 21-35 κυβ 1,28€/κυβ απο 1,25 €

  5. Από 36 κυβ και πανω 1,40€/κυβ απο 1,34€
    Για τον ΜΕΛΤΕΜΙ 1€/ κυβ απο 0,74€ κ.ο.κ

Όλα αυτά απέτυχαν γιατί είμαστε εδώ.
Στηρίζουμε την οικογένεια και τους πολίτες μας.
Μαζί με τους πολίτες.
Για τους πολίτες.
Πιστεύουμε σε έναν δήμο που πρέπει να βελτιώσει την ποιότητα παροχής υπηρεσιών και να ελαττώσει τα λειτουργικά κόστη για να είναι οι υπηρεσίες κερδοφόρες όπως ήταν επί των ημερών μας.

Ανάρτηση Δημάρχου Δήμητρας Τσεβά

Κρυμμένος στο λαγούμι της αποποίησης ευθυνών.
Η συζήτηση για τα τέλη ύδρευσης δεν είναι χώρος για εντυπώσεις, αλλά για ευθύνη.

Ο Δημ. Σύμβουλος της συμπολίτευσης Κ. Ξηντάρας επιμένει να εμφανίζεται ως σύμμαχος όταν τον βολεύει και ως «ανεξάρτητη φωνή» όταν πρέπει να αποφύγει το κόστος των αποφάσεων. Αυτή η τακτική θυμίζει περισσότερο κάποιον που μπαινοβγαίνει σε πολιτικό λαγούμι κάθε φορά που οι ευθύνες βαραίνουν, παρά έναν αιρετό που αναλαμβάνει ευθύνη.

Η Δημοτική Αρχή κατέθεσε τεκμηριωμένη εισήγηση για τα δημοτικά τέλη ύδρευσης. Ο Κ. Ξηντάρας δεν κατέθεσε ούτε αντίλογο ούτε πρόταση. Μόνο ένα «όχι» για το θεαθήναι.

Οι δημότες δεν χρειάζονται συμβούλους που αλλάζουν στάση ανάλογα με το κλίμα της αίθουσας, αλλά ανθρώπους που στέκονται απέναντι στα δεδομένα και λένε την αλήθεια — ακόμη κι όταν αυτή δεν είναι εύκολη.

Η πολιτική δεν ασκείται από το περιθώριο ούτε μέσα από αναρτήσεις εντυπώσεων.
Και όσοι καταφεύγουν στο λαγούμι της άρνησης κάθε φορά που ζητείται ευθύνη, ας μην μιλούν για «προστασία του δημότη». Η προστασία απαιτεί δουλειά, τεκμηρίωση και συνέπεια. Όχι αποποιήση ευθυνών.

Υπό νερό οι παραλιακές ζώνες Μαραθώνα, Ραφήνας και Αρτέμιδα μετά τη σφοδρή βροχόπτωση

Δεν πνίγονται μόνο στην παραλιακή και στη Μάντρα, όπου τα φρεάτια έχουν «σηκώσει χέρια» και το νερό έχει φτάσει τους 50 πόντους. Και από την άλλη πλευρά, στην Ανατολική Αττική, η εικόνα δεν είναι διαφορετική.
Τα βίντεο — λίγα λεπτά πριν, από το Ζούμπερι — δείχνουν μια κατάσταση πραγματικά τραγική.

Το ίδιο και στην παραλιακή της Αρτέμιδας, ειδικά στο σημείο της νέας παιδικής χαράς και του parking, δύο έργα που πριν λίγους μήνες παρουσιάζονταν ως δείγματα αναβάθμισης της περιοχής, η πραγματικότητα είναι σήμερα αποκαρδιωτική.
Το νερό έχει ανέβει στους 30 πόντους, καθιστώντας αδύνατη την πρόσβαση τόσο για αυτοκίνητα όσο και για πεζούς. Οι δρόμοι έχουν μετατραπεί σε κανάλια και κάθε μετακίνηση είναι επικίνδυνη.

Όσα συμβαίνουν αυτή την ώρα δεν είναι απλώς μια «δύσκολη κακοκαιρία». Είναι μια ξεκάθαρη προειδοποίηση για τις αντοχές ή μάλλον την απουσία αντοχών, των υποδομών μας. Και δυστυχώς, είναι εικόνες που επαναλαμβάνονται.

ξ

Σπάτα- Αρτέμιδα: Ολονύχτια παρουσία Περιφέρειας, Τροχαίας ΒΑ Αττικής και δήμου για να μείνουν οι δρόμοι ανοιχτοί – rpn

Παρά το πρωτοφανές σε ένταση και έκταση φαινόμενο που πλήττει τη χώρα και βρίσκεται σε εξέλιξη στην Αττική, ο Αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής, Δημήτρης Δαμάσκος, η Τροχαία Βορειοανατολικής Αττικής και το Β΄ Τμήμα Τροχαίας Βορειοανατολικής Αττικής με τη Διοικήτρια κυρία Καλαϊτζίδου,με τον επόπτη δυνάμεων της Τροχαίας και Ειδικό Σύμβουλο Ασφαλείας του Δημάρχου Σπάτων Αρτέμιδας κ.Δημτρη Αποστολόπουλο παρέμειναν όλο το βράδυ και όλο το πρωί στο πεδίο.

Στο έργο τους συνέδραμε ο Επόπτης Δυνάμεων και Ειδικός Σύμβουλος Ασφαλείας του Δημάρχου Σπατών–Αρτέμιδος, κ. Δημήτρης Αποστολόπουλος, καθώς και η Πολιτική Προστασία του Δήμου.

Οι δυνάμεις κινήθηκαν σε όλους τους δρόμους και τα ρέματα, με στόχο να διατηρηθεί ανοιχτό κάθε σημείο και να μην υπάρξει κανένας αποκλεισμός.

Η Περιφέρεια Αττικής συμμετείχε με πέντε υδροφόρες σε πλήρη ετοιμότητα· μία εξ αυτών βρισκόταν στο γήπεδο Σπάτων, το οποίο για πρώτη φορά δεν έκλεισε καθόλου, παρά την εξαιρετικά μεγάλη ένταση του φαινομένου.

Η Τροχαία παρέμεινε σε διαρκή επιφυλακή για τυχόν απεγκλωβισμούς οχημάτων και οδηγών, ενώ η Πολιτική Προστασία, με υδροφόρες και ειδικά οχήματα, κάλυψε όλο το οδικό δίκτυο του Δήμου, με τη συνδρομή και του Αντιδημάρχου κ. Πουλάκη. Εύσημα επίσης στον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας κ.Νομικό που με τα συνεργεία καθαρισμού έδινε συνεχή μάχη.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο σημείο του γηπέδου Σπάτων, το οποίο στο παρελθόν παρουσίαζε προβλήματα ακόμη και με μικρή βροχόπτωση. Σε συνεργασία Περιφέρειας και Τροχαίας, στήθηκε εκεί ένα μικρό επιχειρησιακό κέντρο, προκειμένου να υπάρξει άμεση αντιμετώπιση κάθε κινδύνου και να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη κυκλοφορία προς Μεσογείων και Λαυρίου.