spot_img
13.5 C
Rafina
Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου, 2025
spot_img
Αρχική Blog Σελίδα 14

Η Αστική Συγκοινωνία που έγινε πραγματικότητα και άλλαξε τον Μαραθώνα

Aπό το… άπιαστο όραμα, τη θεωρητική προοπτική και την αμφισβήτηση, στην καθημερινή εξυπηρέτηση εκατοντάδων δημοτών – Ο ρόλος του Αντιδημάρχου Αναστάσιου Χρυσίνα και η επόμενη μέρα των μεταφορών στον Δήμο.

Ρεπορτάζ: Βιργινία Μάρκου

Μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις των τελευταίων ετών στον Δήμο Μαραθώνα είναι, αναμφίβολα, η έναρξη και σταδιακή επέκταση της Αστικής Συγκοινωνίας, που εξυπηρετεί σήμερα εκατοντάδες δημότες σε Μαραθώνα, Νέα Μάκρη, Βαρνάβα και Γραμματικό.

Ένα έργο που για δεκαετίες φαινόταν «ανέφικτο», λόγω των αντιστάσεων και των περιορισμών από το ΚΤΕΛ, έγινε πραγματικότητα χάρη σε στοχευμένες ενέργειες, συνεργασίες και επιμονή από πλευράς Διοίκησης του Δήμου, ενώ καθοριστική ήταν εξαρχής, η συμβολή του σημερινού Αντιδημάρχου Μαραθώνος, Αναστάσιου Χρυσίνα.

Ο κ. Χρυσίνας, εργαζόμενος επί 40 χρόνια στον ΟΑΣΑ, αξιοποίησε την εμπειρία και τις γνωριμίες του από τον χώρο των συγκοινωνιών, για να φέρει στον ενιαίο Δήμο Μαραθώνα –έστω και πιλοτικά στην αρχή– την αστική γραμμή.

Ήταν η περίοδος 2019-2023, όταν, ανέλαβε καθήκοντα ειδικού συμβούλου του Δημάρχου Στέργιου Τσίρκα και ξεκίνησε επίσημες πλέον, επαφές με τον ΟΑΣΑ.

 

Από τη… δυσπιστία στη χρήση

Όταν εμφανίστηκαν για πρώτη φορά τα αστικά λεωφορεία στους δρόμους του ενιαίου Δήμου Μαραθώνα, πολλοί δημότες στάθηκαν επιφυλακτικοί – κάποιοι μάλιστα θεώρησαν ότι επρόκειτο για «προεκλογικό πυροτέχνημα» το οποίο δεν θα είχε διάρκεια.

Ωστόσο, δύο χρόνια μετά, τα δρομολόγια έχουν αυξηθεί, οι γραμμές έχουν επεκταθεί, και όλο και περισσότεροι κάτοικοι χρησιμοποιούν καθημερινά το λεωφορείο για να μετακινηθούν οικονομικά και γρήγορα προς Αθήνα ή Πειραιά, με ενιαίο εισιτήριο 1,30€ και δυνατότητα μετεπιβίβασης στο μετρό από τη Δουκίσσης Πλακεντίας.

Να σημειωθεί ότι τα λεωφορεία είναι καινούργια, αφού σταδιακά, αντικαταστάθηκαν τα παλιά κι ενσωματώθηκαν νέα οχήματα, σύγχρονα και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Σήμερα, λεωφορειακές γραμμές συνδέουν:

  • τον Βαρνάβα με το Ζηρίνειο,
  • το Γραμματικό και τον Μαραθώνα με τον Νέο Βουτζά και τη Δουκίσσης Πλακεντίας,
  • τη Νέα Μάκρη με το μετρό μέσω της γραμμής 314Γ,
    ενώ πρόσφατα επεκτάθηκε και η διαδρομή του 310, που πλέον περνά και από την Παραλία του Μαραθώνα.

Ο ρόλος του Αναστάσιου Χρυσίνα

Μιλώντας στην εφημερίδα μας, ο Αντιδήμαρχος Αναστάσιος Χρυσίνας αναφέρει σχετικά:

«Από τότε που εργαζόμουν στον ΟΑΣΑ, είχα στο μυαλό μου να φέρουμε την αστική συγκοινωνία στον Δήμο Μαραθώνα. Δεν μπορούσα να αποδεχθώ ότι το αστικό έφτανε ως την Αρτέμιδα, αλλά όχι σε εμάς. Η σύνδεση με τον σταθμό του μετρό ήταν στόχος ζωής».

Πράγματι, η επιμονή του απέδωσε. Οι πρώτες γραμμές (310 και 314) έγιναν πράξη το 2023, ύστερα από συνεχείς συναντήσεις με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ κ. Σπηλιόπουλο και τον συγκοινωνιολόγο κ. Παύλο Παπαδόπουλο, στους οποίους, οφείλει πολλά, όπως τονίζει.

Η συμβολή του Δημάρχου Μαραθώνος Στέργιου Τσίρκα υπήρξε καθοριστική στη θεσμική υποστήριξη της προσπάθειας, ενώ σημαντική βοήθεια προσέφερε και ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής κ. Βασίλης Οικονόμου, ο οποίος είχε ασχοληθεί με το θέμα από τη θέση του Υπουργού Μεταφορών.

Η αναγνώριση δεν άργησε να έρθει. Στις δημοτικές εκλογές του 2023, ο κ. Χρυσίνας εξελέγη από τους πρώτους δημοτικούς συμβούλους και ανέλαβε Αντιδήμαρχος, συνεχίζοντας την προσπάθεια για τη βελτίωση των μεταφορών στον Δήμο.

Όπως δηλώνει, ο επόμενος στόχος είναι η δημιουργία Δημοτικής Συγκοινωνίας, που θα εξυπηρετεί στοχευμένα τις εσωτερικές μετακινήσεις των κατοίκων από τη μία άκρη του ενιαίου Δήμου ως την άλλη.

«Ζώντας και δημιουργώντας εδώ, όπου γεννηθήκαμε και έχουμε τις οικογένειές μας, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τις ανάγκες. Η προσπάθεια για αύξηση και βελτίωση των δρομολογίων θα συνεχιστεί, πάντα με σεβασμό και κατανόηση στη σωστή, βιώσιμη και εποικοδομητική λειτουργία τους».

Μια αλλαγή που έφερε «κίνηση» και προοπτική

Η λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας στον Μαραθώνα δεν είναι απλώς μια συγκοινωνιακή διευκόλυνση. Είναι μια κοινωνική τομή που διευκολύνει εργαζόμενους, μαθητές και ηλικιωμένους, περιορίζει το κόστος μετακίνησης και ενισχύει την τοπική οικονομία.

Με τη συνεργασία Δήμου και ΟΑΣΑ, αποδεικνύεται ότι η αποκέντρωση των δημόσιων συγκοινωνιών μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών – όταν υπάρχει σχέδιο, επιμονή και συνεργασία.

 Πως διαμορφώνονται τα δρομολόγια

Μετά τις νέες προσθήκες δρομολόγια της 314Γ, διαμορφώνονται πλέον ως εξής:

Τις ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ:

* Από Νέα Μάκρη: 05:45 – 06:30 – 07:20 – 08:45 -11:25 – 14:45 – 16:50 – 17:40 – 18:55 – 21:35

* Από Δουκίσσης Πλακεντίας: 06:25 – 07:40 – 10:30 – 13:45 – 15:45 – 16:15 – 17:55 – 20:35 -21:35

Το ΣΑΒΒΑΤΟ:

* Από Νέα Μάκρη: 05:45 – 06:30 – 07:20 – 08:45 – 11:40 – 14:45 – 17:05 – 19:30 – 21:10

* Από Δουκίσσης: 06:25 – 07:20 – 10:40 – 13:45 – 16:05 – 18:25 – 20:15 – 21:30

Εφημερίδα POLIS

Ραφήνα: Δωρεά για τον Ερνάλντο στη μνήμη του Ντίνου Μαχαίρα από την «Γη & Ελευθερία» – rpn

Ανακοίνωση από τη «Γη & Ελευθερία». για την δωρεά στη μνήμη του Ντίνου Μαχαίρα, του μαθητή του 1ου ΓΕΛ Ραφήνας που δίνει μάχη για την ζωή του.

Στην οικονομική ενίσχυση του αγώνα που δίνει για τη ζωή του ο μαθητής του 1ου ΓΕΛ Ραφήνας Ερνάλντο Τσέλα, αποφασίστηκε να δοθούν τα χρήματα που συγκέντρωσε στη μνήμη του Ντίνου Μαχαίρα αντί στεφάνων η ανεξάρτητη δημοτική κίνηση «Γη & Ελευθερία».

Στις 25 Νοεμβρίου έφυγε από την ζωή ο αγαπητός μας Ντίνος Μαχαίρας. Αντί στεφάνων, οι σύντροφοι και συντρόφισσές του από την «Γη & Ελευθερία» πήραμε την πρωτοβουλία συγκέντρωσης χρημάτων αντί στεφάνων, για την ενίσχυση της θεραπευτικής κοινότητας απεξάρτησης «ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ» στη Ραφήνα, την οποία ο Ντίνος πάντοτε βοηθούσε και υποστήριζε.

Φίλοι και συγγενείς ανταποκρίθηκαν θερμά. Έτσι, στην αποχαιρετιστήρια εκδήλωση μνήμης που οργανώθηκε την Παρασκευή 5/12 στο Πνευματικό Κέντρο Ραφήνας από τους συλλόγους στους οποίους συμμετείχε ο Ντίνος (Γη & Ελευθερία, Ορειβατικός Σύλλογος Σπάτων, Κίνηση για την Προστασία & Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, Εξωραϊστικός Σύλλογος Νηρέας), συγκεντρώθηκε το ποσό των 600€.

Δυστυχώς, εξαιτίας του νόμου του Άδωνι Γεωργιάδη που ψηφίστηκε πέρυσι το καλοκαίρι και «ενοποίησε» όλα τα προγράμματα απεξάρτησης υπό τη σκέπη του ΕΟΠΑΕ (Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων), η δωρεά στην συγκεκριμένη θεραπευτική κοινότητα στάθηκε αδύνατη, παρά τις προσπάθειες που κατέβαλαν οι υπεύθυνες της θεραπευτικής κοινότητας στην Ραφήνα και τις οποίες ευχαριστούμε. Μόνη λύση θα ήταν η δωρεά στον ενιαίο πλέον οργανισμό (ΕΟΠΑΕ) με άγνωστη την τύχη της δωρεάς.

Αντ΄αυτού, σε συμφωνία με την οικογένεια του Ντίνου Μαχαίρα, αποφασίστηκε τα 600€ να δοθούν στην οικογένεια του Ερνάλντο Τσέλα, μαθητή του 1ου ΓΕΛ Ραφήνας, που δίνει αγώνα για την ζωή του στον Ευαγγελισμό, μετά την διάγνωσή του με οξεία μυελογενή λευχαιμία.

Ευχόμαστε από καρδιάς στον Ερλάντο να είναι σύντομα πάλι κοντά στους συμμαθητές του και στην οικογένειά του καλή δύναμη σε αυτή την δοκιμασία.

Alpha Bank

GR3301401300130002340012545

Επιστολή-διαμαρτυρία Συλλόγων Κατοίκων Διώνης – Ντραφίου – Καλλιτεχνούπολης – Ν.Βουτζά – Ν.Πόντου – rpn

Σας επισυνάπτουμε επιστολή Συλλόγων των ανωτέρω αναφερομένων περιοχών η οποία αφορά στην πρόσφατη απόφαση αύξησης των Δημοτικών τελών.
Η επιστολή εστάλη στην Δήμαρχο και στους Δημοτικούς/Κοινοτικούς συμβούλους.

Οι Σύλλογοι

Δίκτυο Κατοίκων Ντράφι,
Ε.Π.Α Σύλλογος Ντραφιωτών “Η ΕΡΙΚΕΙΑ”
Εξωραϊστικός Σύλλογος Νέου Βουτζά «Η ΠΡΟΟΔΟΣ»,
Εξωραϊστικός Πολιτιστικός Σύλλογος Νέου Πόντου Ραφήνας – «Αλ. Υψηλάντης»
Οικοδομικός Συνεταιρισμός Καλλιτεχνών Ελλάδος (Ο.Σ.Κ.Ε.)
Σύλλογος «ΑΙΟΛΙΣ»,
Σύνδεσμος «ΩΚΕΑΝΙΣ»

Πικέρμι: Η επικινδυνότητα της περιφερειακής οδού Βεργίνας στην Β. Διώνη με αφορμή την ανατροπή νταλίκας – rpn

Με αφορμή το πρόσφατο τροχαίο συμβάν της ανατροπής του φορτωμένου συρόμενου φορτηγού (νταλίκας), σε μία από τις κλειστές στροφές της υφιστάμενης στενής περιφερειακής οδού Βεργίνας στην Βόρεια Διώνη (συνδέει τον οικισμό Νταού Πεντέλης με το Ντράφι) που είχε ως αποτέλεσμα την ολοήμερη ταλαιπωρία των διερχόμενων κατοίκων, αλλά και τον αποκλεισμό του βόρειου τμήματος του οικισμού μας, θα θέλαμε σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, αλλά και με τον Δήμο Πεντέλης, να εξετάσετε τις δυνατότητες που υπάρχουν ώστε να γίνει για λόγους ασφάλειας, άμεσα αύξηση του πλάτους της.

Διώνη Πικερμίου, 16 Δεκεμβρίου 2025

                                                                                                                            Αριθ.Πρωτ.: 072/2025

   

 Προς : Δήμαρχο Ραφήνας – Πικερμίου

             Δήμαρχο Πεντέλης

             Περιφέρεια Αττικής 

            

Ο ανεπαρκής σε πλάτος (3,70m) και δύσκολος αυτός δρόμος, μήκους μόλις 4km, δεν προσφέρεται για την διέλευση των βαρέως τύπου και μεγάλων οχημάτων. Γίνεται δε άκρως επικίνδυνος όταν μάλιστα δεν υπάρχει καμία σχετική σηματοδότηση, όρια ταχύτητος και καθόλου φωτισμός!         

                                        

Λόγω του ότι πρόκειται για δρόμο ορεινού δικτύου, υπάρχουν έντονες στροφές με μικρή ακτίνα καμπυλότητας (στα σημεία που υπάρχουν μισγάγγειες) όπου το πλάτος του δρόμου είναι ακόμη μικρότερο, κάτι που περιορίζει την ορατότητα σε σχεδόν μηδενική. Ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος ατυχήματος αφού όταν διασταυρωθούν 2 οχήματα με αντίθετες κατευθύνσεις – και ιδιαίτερα αν υπάρχει μεγάλο όχημα – ο συνδυασμός μη επαρκούς πλάτους και έλλειψης ορατότητας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αύξηση των πιθανοτήτων δυστυχήματος. Μάλιστα πριν από περίπου 10 χρόνια υπήρξε θάνατος ενός νέου ανθρώπου – στο σημείο που σήμερα έχουν τοποθετηθεί μπάρες ασφαλείας – λόγω της έλλειψης στοιχειώδους οδοφωτισμού και ανάποδων κλίσεων του οδοστρώματος, κάτι που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν υπήρχε μεγαλύτερο πλάτος. Μετά και την τελευταία ασφαλτόστρωση (χωρίς διαπλάτυνση) από την Περιφέρεια Αττικής το 2022, πολλοί οδηγοί αναπτύσσουν επικίνδυνα μεγάλη ταχύτητα, πόσο μάλλον όταν υπάρχουν περί τα 20 σημεία που δεν χωράνε να διέλθουν 2 μικρά οχήματα.

Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε απαραίτητη την βελτίωση – διαπλάτυνση του σημαντικού αυτού οδικού τμήματος, αλλά και την παρέμβαση στην απορροή υδάτων σε 4 σημεία. Ο διαπλατυσμένος δρόμος θα μπορούσε να λειτουργήσει θα μπορούσε να λειτουργήσει παράλληλα και σαν Ζώνη Πυρασφάλειας των οικισμών μας, εάν αυτό προβλεφθεί. Η οδός Βεργίνας, είναι ζωτικής σημασίας για την γρήγορη και ασφαλέστερη διέλευση των Πυροσβεστικών οχημάτων από την Παλαιά Πεντέλη και βέβαια αποτελεί αποδεδειγμένα βασική ΟΔΟ ΔΙΑΦΥΓΗΣ σε περίπτωση πυρκαγιάς – για να μη γίνουμε δεύτερο «ΜΑΤΙ»!

Μάλιστα, το πρόβλημα αυτό έγινε έντονα αντιληπτό κατά την φονική πυρκαγιά του 2018, όπου οι υδροφόρες και τα πυροσβεστικά δυσκολεύτηκαν να φτάσουν έγκαιρα στην εστία της πυρκαγιάς που ξεκίνησε κι αυτήν τη φορά από το Νταού Πεντέλης (δίπλα μας), με τα γνωστά σε όλους μας καταστροφικά αποτελέσματα!! Με δεδομένο μάλιστα ότι η πρώτη ζώνη άμυνας (για τις πυρκαγιές που ευνοούνται από τους βόρειους ανέμους και έρχονται από την κορυφή της Πεντέλης) βρίσκεται στην οδό Βεργίνας, θεωρούμε ότι θα πρέπει να διευκολύνεται η άμεση πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων. Σημειωτέον οι μεγάλες πυρκαγιές στην περιοχή, ξεκίνησαν όλες πολύ κοντά στον οικισμό μας, το 1995, 1998, 2009, 2018, 2022 και 2024.

Σήμερα πρέπει να ληφθούν υπ΄όψη η επικινδυνότητα λόγω των συχνών μεγάλων πυρκαγιών, αλλά και η αύξηση του πληθυσμού των ενδιάμεσων οικισμών (Ντράφι, Διώνη, Καλλιτεχνούπολη κλπ). Επιπλέον, εξυπηρετεί καθημερινά εκατοντάδες οχήματα που θέλουν να κατευθυνθούν από την Ανατολική Αττική προς την Πεντέλη*και αντίστροφα, αλλά και τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών αυτών, όπως επίσης είναι δεδομένο ότι θα ελαττώσει το φορτίο που δέχεται η Λεωφ. Μαραθώνος κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, γι αυτούς που κατευθύνονται προς Πεντέλη.

Ιδιαίτερη επισήμανση πρέπει να γίνει και για το τμήμα της οδού Πλαστήρα (συνέχεια της Βεργίνας) πριν τον οικισμό Νταού Πεντέλης – μετά το γεφυράκι, το οποίο είναι άκρως επικίνδυνο, στενό, και χωρίς μπάρες ασφαλείας!

 

* Στην Πεντέλη λειτουργεί και το νοσοκομείο Παίδων και λίγο πιο κάτω το Σισμανόγλειο Νοσοκομείο και το Αμαλία Φλέμιγκ.

 

       Με εκτίμηση,

       Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου

 

      Παναγιώτης Χατζηνικολάου                                    Σπύρος Κοκκόλης

      Πρόεδρος                                                                      Γενικός Γραμματέας

Περιβαλλοντικός & Πολιτιστικός 

         Σύλλογος  « η  Δ Ι Ω Ν Η »

                                       ΤΘ 531 – ΤΚ 19009 – ΔΙΩΝΗ ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ

                                                      Τηλ-Φαξ 2105767445, Κιν 6989295876/6944465990

                                                      Mail: diwni.syllogos@gmail.com

Χωρίς λεωφορεία σήμερα η Αθήνα λόγω στάσης εργασίας – Κανονικά τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ – rpn

0

Χωρίς λεωφορεία θα μείνει σήμερα, Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου, η Αθήνα για μεγάλο μέρος της ημέρας, λόγω στάσης εργασίας των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, η στάση εργασίας θα διαρκέσει από τις 11:00 έως τις 17:00 και πραγματοποιείται προκειμένου να διεξαχθεί Εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση.

Κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τα λεωφορεία δεν θα κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει αυξημένη πίεση στο οδικό δίκτυο και στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς. Τα τελευταία δρομολόγια πριν τη στάση εργασίας θα εκτελεστούν έως τις 10:00, ενώ η σταδιακή αποκατάσταση της κυκλοφορίας των λεωφορείων αναμένεται μετά τις 18:00.

Εξαίρεση αποτελούν οι περιαστικές γραμμές της ανατολικής και δυτικής Αττικής, οι οποίες –σύμφωνα με τον προγραμματισμό– θα κινηθούν κανονικά, χωρίς τροποποιήσεις στα δρομολόγιά τους.

Κανονικά τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ

Κανονικά θα πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια στις γραμμές ΚΤΕΛ του ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τις αρμόδιες αρχές.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΑΣΑ, χωρίς αλλαγές θα κινηθούν οι γραμμές:

  • 115 ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ – ΚΙΤΣΙ
  • 115 ΚΙΤΣΙ – ΑΚΑΔΗΜΙΑ
  • 116 ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΗ – ΚΙΤΣΙ
  • 117 ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ – ΒΑΡΗ
  • 120 ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΗ – ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΤ. ΚΟΡΩΠΙΟΥ
  • 122 ΣΤ. ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ – ΣΑΡΩΝΙΔΑ
  • 123 ΣΑΡΩΝΙΔΑ-ΑΝΑΒΥΣΣΟΣ-ΠΑΛΑΙΑ ΦΩΚΑΙΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 171 ΣΤ. ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ
  • 301 ΣΤ. ΔΟΥΚ. ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΑΝΘΟΥΣΑ – ΠΕΝΤΕΛΗ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 301Β ΣΤ. ΔΟΥΚ. ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ-ΑΝΘΟΥΣΑ-ΠΕΝΤΕΛΗ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 302 ΣΤΑΘΜΟΣ ΔΟΥΚ. ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΓΕΡΑΚΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 304 ΣΤ. ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΚΟΠΕΙΟ – ΑΡΤΕΜΙΣ (ΒΡΑΥΡΩΝΑ)
  • 305 ΣΤ. ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΚΟΠΕΙΟ – ΑΡΤΕΜΙΣ (ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ)
  • 306 ΣΤ.ΔΟΥΚ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ-ΔΗΜ.ΓΕΡΑΚΑ-ΜΠΑΛΑΝΑ ΓΕΡΑΚΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 307 ΣΤ. Δ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΓΛ. ΝΕΡΑ – ΣΤ.ΠΡΟΑΣΤ. ΚΟΡΩΠΙ
  • 308 ΣΤ. ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΚΟΠΕΙΟ – ΠΑΙΑΝΙΑ – ΚΟΡΩΠΙ
  • 309 ΚΟΡΩΠΙ – ΣΤ. ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ – ΚΟΡΩΠΙ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 309Β ΣΤ. ΚΟΡΩΠΙ – ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 310 ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ-ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ-ΡΑΦΗΝΑ-ΜΑΤΙ-ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 310 ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ-ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ-ΡΑΦΗΝΑ- ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ
  • 310Β B. ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ-ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ-ΡΑΦΗΝΑ-ΜΑΤΙ-ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ
  • 310Γ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ-ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ-ΡΑΦΗΝΑ-ΜΑΤΙ-ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ (ΜΕΣΩ ΠΑΡΑΛΙΑΣ)
    (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 314 ΣΤ.ΔΟΥΚ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΡΑΦΗΝΑ
  • 314 ΣΤ.ΔΟΥΚ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΡΑΦΗΝΑ
  • (ΜΕΣΩ ΝΤΡΑΦΙΟΥ)
  • 314Β ΣΤ.ΔΟΥΚ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΡΑΦΗΝΑ – ΒΟΥΤΖΑΣ (314Β)
  • 314Γ ΣΤ.ΔΟΥΚ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΡΑΦΗΝΑ – Ν.ΜΑΚΡΗ (314Γ)
  • 316 ΣΤ. ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΚΟΠΕΙΟ – ΑΡΤΕΜΙΣ
  • 319 ΣΤ. ΔΟΥΚ. ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΕΚΠΤ. ΧΩΡΙΟ ΣΠΑΤΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 323 ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ – ΑΓ.ΚΥΡΙΑΚΗ – ΒΡΑΥΡΩΝΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 324 ΑΝΘΟΥΣΑ-ΠΑΛΛΗΝΗ-ΚΑΝΤΖΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 326 ΣΤ. ΚΑΝΤΖΑ – ΣΠΑΤΑ – ΑΡΤΕΜΙΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 330 ΚΟΡΩΠΙ – ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 503 ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗ
  • 504 ΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΕΣ – ΣΙΔ. ΣΤ. ΔΕΚΕΛΕΙΑΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 507 ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΡΟΔΟΠΟΛΗ – ΣΤΑΜΑΤΑ
  • 509 ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΣ – ΚΡΥΟΝΕΡΙ
  • 509Β ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΑΦΙΔΝΕΣ ΠΟΛΥΔΕΝΔΡΙ -ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙ – ΒΑΡΝΑΒΑ
  • 535 ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 535Α ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ – ΦΡΑΓΜΑ – ΚΑΛΕΤΖΙ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 536 ΖΗΡΙΝΕΙΟ – ΔΙΟΝΥΣΟΣ
  • 537 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗ
  • 543 ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ – ΝΟΣ. ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ
  • 543Α ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ – ΝΟΣ. ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ (ΜΕΣΩ ΚΑΛΥΦΤΑΚΗ)
  • 724 ΑΧΑΡΝΑΙ (ΜΕΣΟΝΥΧΙ) – Ν. ΙΩΝΙΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 725 ΑΧΑΡΝΑΙ (ΜΕΣΟΝΥΧΙ) – ΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΕΣ (ΠΛ.ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ) (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 726 ΑΧΑΡΝΑΙ (ΜΕΣΟΝΥΧΙ) – ΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΕΣ (BOYNO) (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 712 ΑΧΑΡΝΑΙ-ΕΡΓ. ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ-Α. ΛΙΟΣΙΑ (ΠΑΝΟΡΑΜΑ)
  • 728 ΑΧΑΡΝΑΙ- ΑΓ.ΠΕΤΡΟΣ- ΑΓ.ΙΩΑΝΝΗΣ-ΠΛΑΤΩΝΑΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 311 ΣΤ.ΚΟΡΩΠΙ-ΚΑΛΥΒΙΑ
  • 122Θ ΣΤ.ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ-ΒΑΡΚΙΖΑ
  • 728 ΑΓ.ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΩΣΟΣ-ΑΘΗΝΑ
  • 752 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ – ΑΓ. ΠΕΤΡΟΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 543 ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ – ΝΟΣ. ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ
  • 543Α ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ – ΝΟΣ. ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ (ΜΕΣΩ ΚΑΛΥΦΤΑΚΗ)
  • 709 ΤΟΠΙΚΟ ΔΡΟΣΟΥΠΟΛΗΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 721 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΚΗΦΙΣΙΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 727 ΜΕΣΟΝΥΧΙ – ΑΓ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΑΓ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 723 ΦΥΛΗ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 734 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΝΟΣ. ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ
  • 735 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΖΕΦΥΡΙ – ΣΤ. ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΩΝ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 878 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ
  • 879 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΘΡΙΑΣΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ
  • 740 ΟΛΥΜΠ. ΧΩΡΙΟ – ΣΚΑ – ΑΧΑΡΝΑΙ – ΑΓ. ΑΝΝΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 740 ΟΛΥΜΠ. ΧΩΡΙΟ – ΟΑΚΑ
  • 749 ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ-ΣΤ. ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 805 ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ – ΝΕΟΚΤΙΣΤΑ
  • 855 ΨΑΡΙ – ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ – ΛΟΦΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΥ
  • 817 ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΜΑΝΔΡΑ
  • 861 ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΜΑΝΔΡΑ (ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΙΤΑΝ)
  • 861Β ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΜΑΝΔΡΑ – ΒΙΛΛΙΑ – ΕΡΥΘΡΕΣ
  • 862 ΠΑΡΑΛΙΑ – ΑΝΩ ΕΛΕΥΣΙΝΑ
  • 863 ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΘΡΙΑΣΙΟ ΝΟΣ. – ΜΑΝΔΡΑ
  • 864 ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΓΟΥΛΑΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 881 ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ – ΡΟΥΠΑΚΙ
  • 866 ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ – ΣΤ. ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 866 ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ -ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ
  • 876 ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΣΤ. ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
  • 876 ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ
  • 876 ΜΑΝΔΡΑ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΑΓ. ΜΑΡ. -ΕΛΕΥΣΙΝΑ
  • 890 ΣΤ. ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑ – ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ

Στο τέλος μιας χρονιάς, απέναντι στη σκληρή εικόνα της Ελλάδας του 2025: Aπό τη ρητορική της αριστείας στην πίεση της πραγματικότητας

0

Καθώς πλησιάζουμε στις γιορτές και η χρονιά φτάνει στο τέλος της, είναι φυσικό να κάνει κανείς έναν απολογισμό. Και, μέσα στη ζεστασιά των ημερών, να αναζητήσει μια καθαρή εικόνα για το πού βρίσκεται η χώρα και τι καθημερινότητα βιώνουν οι πολίτες. Με αυτή τη διάθεση, νηφάλια, ήρεμη, χωρίς υπερβολές, αξίζει να δούμε ορισμένα πράγματα όπως πραγματικά είναι.

Του Βασίλη Σπαντούρου

Σε μια χώρα που δοκιμάζεται καθημερινά, η πολιτική ζωή έχει εγκλωβιστεί σε μεγαλόστομες διακηρύξεις και εύκολες δικαιολογίες. Το πρόσφατο παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό, η κυβέρνηση, έξι χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας, επανήλθε στο αφήγημα περί «βαθέως κράτους» και «μετριότητας», σαν να μιλά για μια πραγματικότητα που δεν την αφορά, λες και το κράτος στο οποίο αναφέρεται δεν έχει στελεχωθεί, οργανωθεί και διαμορφωθεί από τη δική της διακυβέρνηση.

Το αφήγημα της «αριστείας» υπήρξε η προμετωπίδα της πολιτικής από το 2019. Προβλήθηκε ως απόδειξη αξιοκρατίας, κοινωνικής κινητικότητας και θεσμικής σοβαρότητας. Έξι χρόνια μετά, αποδεικνύεται πως αυτό που χτίστηκε με τόσο θόρυβο στηρίχθηκε περισσότερο σε επικοινωνιακή υπερβολή παρά σε ουσιαστική μεταρρύθμιση. Πίσω από τη βιτρίνα λειτουργούσαν μηχανισμοί αδιαφάνειας, πελατειακών πρακτικών και πρόχειρων αποφάσεων, αφήνοντας την υποσχόμενη αριστεία κενή περιεχομένου.

Η Παιδεία είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η κατάργηση του ασύλου υπήρξε πρωτίστως συμβολική πράξη χωρίς αποτέλεσμα στην πραγματική λειτουργία των πανεπιστημίων. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής άφησε χιλιάδες μαθητές εκτός ΑΕΙ, ακόμη και σε μαθήματα που δεν διδάσκονται στο σχολείο. Η προώθηση των «μη κρατικών» πανεπιστημίων παρουσιάστηκε ως άλμα ποιότητας, όμως στην πράξη ανέδειξε προχειρότητα. Η Sorbonne Paris Nord – η “Σορβόννη από τα πανέρια” – δεν πέρασε ούτε τα βασικά ποιοτικά κριτήρια της ΕΘΑΑΕ. Από τις τρεις Νομικές που ανακοινώθηκαν, μόνο μία πήρε τελικά πιστοποίηση. Οι άλλες δύο έμειναν μετεξεταστέες.

Στα δημόσια σχολεία, η εικόνα είναι ακόμη πιο έντονη. Παιδιά κάνουν μάθημα σε κοντέινερ που έχουν γίνει μόνιμη λύση. Τα κενά σε εκπαιδευτικούς ξεπερνούν κάθε χρόνο τις 9.000. Το ολοήμερο δεν λειτουργεί παντού, η παράλληλη στήριξη απουσιάζει για χιλιάδες μαθητές και οι υποδομές είναι δραματικά ανεπαρκείς. Κι όμως, σε αυτό το περιβάλλον ανακοινώνονται λόκερ αξίας 8,5 εκατομμυρίων, λαχανόκηποι 2 εκατομμυρίων και προγράμματα υφαντικής και κεραμικής 4 εκατομμυρίων ευρώ. Η απόσταση ανάμεσα στις πραγματικές ανάγκες και στις κυβερνητικές προτεραιότητες είναι τόσο μεγάλη που περιγράφει από μόνη της την αποτυχία του σχεδιασμού.

Παράλληλα, η χώρα έχει βρεθεί επανειλημμένα αντιμέτωπη με σκάνδαλα που τραυματίζουν τη δημόσια διοίκηση και απαξιώνουν τους θεσμούς, υποκλοπές, απευθείας αναθέσεις δισεκατομμυρίων, πλαστά πτυχία στελεχών, υπερκοστολογημένες συμβάσεις, σκιές πάνω από κρίσιμους τομείς όπως οι μεταφορές και η πολιτική προστασία. Το δυστύχημα στα Τέμπη αποκάλυψε με τον πιο οδυνηρό τρόπο την αποτυχία ενός συστήματος που υποσχέθηκε εκσυγχρονισμό. Ακόμη και στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, αντί να αναζητηθούν πολιτικές ευθύνες, επιλέχθηκε η καταφυγή σε αόριστα «διαχρονικά προβλήματα».

Μέσα σε αυτή τη συνθήκη αβεβαιότητας, η κυβέρνηση εμφανίζεται πρόθυμη να εμπλακεί σε διεθνείς συνεργασίες και στρατιωτικές δεσμεύσεις που συχνά υπερβαίνουν τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας. Σε μια περίοδο παγκόσμιας αστάθειας, αυτό που απαιτείται είναι προσοχή, σταθερότητα και σοβαρή στρατηγική σκέψη, όχι κινήσεις εντυπωσιασμού που αυξάνουν το ρίσκο αντί να το περιορίζουν.

Σήμερα είναι περισσότερο από ξεκάθαρο ότι η καθημερινότητα των πολιτών δεν συμβαδίζει με τα κυβερνητικά συνθήματα. Η «αριστεία» που προβλήθηκε ως πανάκεια δεν υλοποιήθηκε ποτέ ως πραγματική πολιτική. Δεν υπήρξε ουσιαστικός σχεδιασμός, δεν υπήρξαν αξιοκρατικές διαδικασίες, δεν διαμορφώθηκε ένα κράτος που να στηρίζει τον πολίτη στην πράξη. Όπως έχει επισημάνει και ο Μάικλ Σαντέλ, η αξιοκρατία των «αρίστων» συχνά διχάζει αντί να ενώνει, ενισχύοντας τα προνόμια των λίγων και αφήνοντας πίσω όσους δεν είχαν τις ίδιες αφετηρίες.

Η χώρα δεν μπορεί να συνεχίσει να κινείται με τους ίδιους ρυθμούς και τις ίδιες συνήθειες. Η καθημερινότητα των πολιτών απαιτεί ουσία, διαφάνεια, σοβαρή δημόσια διοίκηση και πραγματική ισότητα ευκαιριών. Ένα κράτος που να λειτουργεί χωρίς προσχήματα και χωρίς επικοινωνιακούς συμψηφισμούς. Είναι φανερό ότι η επόμενη μέρα δεν μπορεί να μοιάζει με τη χθεσινή, η χώρα χρειάζεται έναν νέο βηματισμό, μια διαφορετική πυξίδα και προτεραιότητες που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων της.

Και αν κάτι ταιριάζει σε αυτές τις γιορτινές ημέρες, είναι η ελπίδα ότι το 2026 δεν θα είναι άλλη μια χαμένη χρονιά. Ότι θα είναι μια περίοδος πιο ρεαλιστική, πιο δίκαιη και πιο κοντά στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Με υγεία, καθαρό βλέμμα και λιγότερα συνθήματα. Καλή χρονιά.

Εφημερίδα POLIS

Ένας Δήμος στο γύψο – και ένας τόπος που δεν αντέχει άλλο

Έχουμε φτάσει στο σημείο όπου ο Δήμαρχος και οι συνεργάτες του παραδέχονται πια δημόσια, απροκάλυπτα και χωρίς ίχνος ντροπής ότι παρανομούν, ότι αυθαιρετούν και ότι λειτουργούν σε μια λογική απόλυτης αδιαφορίας για τις συνέπειες των πράξεων τους. Στα πρόσφατα δημοτικά συμβούλια, μπροστά σε εκατοντάδες δημότες που παρακολουθούν, ομολογούνται πράγματα που θα έπρεπε σε οποιονδήποτε οργανωμένο Δήμο της χώρας να προκαλούν πολιτικούς σεισμούς. Αντί όμως για σεισμό, επικρατεί μια παράλυση. Μια αδράνεια. Ένα καθεστώς που θυμίζει — ναι, θα το πω — έναν Δήμο «στο γύψο», όπως λέγονταν παλιότερες σκοτεινές εποχές της χώρας μας.

Όταν η ίδια η Δημοτική Αρχή παραδέχεται ότι οι διαβάσεις που τοποθετήθηκαν στην πόλη είναι παράνομες, ότι έγιναν χωρίς καμία άδεια, χωρίς μελέτη, χωρίς υπηρεσιακή έγκριση, τότε αντιλαμβάνεται κανείς το μέγεθος της προχειρότητας. Γιατί όλοι θυμόμαστε πολύ καλά τις φωτογραφίες και τις αναρτήσεις στα social media, τότε που οι ίδιοι πόζαραν μπροστά στις… παράνομες διαβάσεις με χαμόγελα και αυτοθαυμασμό, σαν να είχαν ανακαλύψει την πρόοδο. Τώρα, όμως, που ήρθε η ώρα της αλήθειας, το παραδέχονται ανοιχτά. Και εγώ, ως δημοτικός σύμβουλος αλλά και ως άνθρωπος αυτού του τόπου, δεν μπορώ να μη ρωτήσω το αυτονόητο: αν αύριο γίνει ένα ατύχημα, αν κάποιος χτυπήσει ή – Θεός φυλάξοι – σκοτωθεί, ποιος θα φταίει; Ποιος θα αναλάβει μια ευθύνη που χτίστηκε πάνω στην επικοινωνία και όχι στη νομιμότητα; Ποιοι θα σταθούν απέναντι στον νόμο;

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στο ακόμη πιο σοβαρό ζήτημα του Κοιμητηρίου Αρτέμιδος, όπου μάθαμε πως έχουν ταφεί άνθρωποι σε οικόπεδο που δεν ανήκει στον Δήμο, χωρίς καμία άδεια και χωρίς το παραμικρό νόμιμο έρεισμα. Για μήνες, ίσως για χρόνια, πιστεύαμε όλοι ότι υπήρχε συμφωνία, ενημέρωση, ένας κανονισμός. Και ξαφνικά πληροφορούμαστε ότι η βάση όλων ήταν μια «προφορική συμφωνία». Αλήθεια, σε ποια διοίκηση Δημοσίου, σε ποιο Δήμο της χώρας, σε ποια σοβαρή υπηρεσία, γίνονται ταφές ανθρώπων με προφορικά λόγια; Ποιος θα μιλήσει στους συγγενείς που αύριο μπορεί να βρεθούν μπροστά σε ένα περιφραγμένο οικόπεδο, αδυνατώντας να προσεγγίσουν τους τάφους των δικών τους ανθρώπων; Ποιος θα απολογηθεί για τη δικαστική περιπέτεια στην οποία έχει μπει ο Δήμος; Για τα χρήματα που θα πληρώσουν οι δημότες για λάθη άλλων; Για τον εξευτελισμό μιας ολόκληρης πόλης;

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε και το ζήτημα του λιμανιού της Αρτέμιδος. Εδώ και χρόνια ακούμε — και το έχουν γράψει στα φύλλα τους, το έχουν πει στις προεκλογικές τους καμπάνιες, το έχουν προβάλλει ως “έτοιμο έργο” — ότι το λιμάνι βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη νομιμοποίηση. Και τώρα, ξαφνικά, ο Δήμαρχος ανακοινώνει ότι το λιμάνι… δεν νομιμοποιείται. Ότι «δεν γίνεται». Ότι «δεν μπορεί». Δηλαδή τόσα χρόνια τι μας λέγανε; Με τι στοιχεία; Με ποια τεκμηρίωση; Και κυρίως: πόσο άλλο θα επιτρέπουμε να αντιμετωπίζεται ο τόπος μας σαν μια σκηνή θεάτρου, όπου κάποιοι ανεβάζουν όποια παράσταση τους εξυπηρετεί προεκλογικά;

Στην ίδια κατηγορία ανήκει και το ατελείωτο φιάσκο με το πάρκινγκ στη λεωφόρο Αρτέμιδος. Εδώ και δυόμισι χρόνια ο Δήμος πληρώνει ενοίκιο. Έχουν δοθεί περίπου εξήντα χιλιάδες ευρώ. Και ο χώρος παραμένει κλειστός. Χωρίς να έχει παραδοθεί. Χωρίς να το έχει δει ποτέ ο δημότης. Όταν ζητήσαμε εξηγήσεις, ακούσαμε το εξής απίστευτο: ότι «φταίνε οι υπηρεσίες». Μα οι υπηρεσίες εκτελούν. Δεν κυβερνούν. Δεν λαμβάνουν πολιτικές αποφάσεις. Δεν δεσμεύουν τον Δήμο με ενοίκια δύο και πλέον ετών. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη; Ποιος θα μιλήσει καθαρά; Ποιος θα ζητήσει συγγνώμη για τα χρήματα που χάθηκαν χωρίς καμία απολύτως ανταποδοτικότητα;

Όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν μεμονωμένα περιστατικά. Δεν είναι λάθη της στιγμής. Είναι κομμάτια ενός ενιαίου παζλ που δείχνει έναν Δήμο παραδομένο στην προχειρότητα, στην αλαζονεία και στην αδιαφάνεια. Έναν Δήμο που έχει χάσει τη διοίκησή του, τη σοβαρότητά του, την αξιοπιστία του. Έναν Δήμο που βυθίζεται καθημερινά, ενώ θα μπορούσε να είναι πρότυπο για όλη την Ανατολική Αττική. Και αυτό με πονάει. Με πονάει βαθιά, γιατί αυτός ο τόπος δεν μου είναι ξένος. Είναι η γειτονιά μου, οι άνθρωποί μου, η ιστορία μας. Κι όταν βλέπεις να επαναλαμβάνονται τα ίδια λάθη, οι ίδιες αυθαιρεσίες, οι ίδιες υποσχέσεις που ποτέ δεν υλοποιούνται, τότε φυσιολογικά αγανακτείς. Φυσιολογικά απογοητεύεσαι.

Και αναρωτιέμαι πραγματικά: πόσο θα συνεχιστεί αυτό; Πόσα χρόνια ακόμη θα μένει ο Δήμος Σπάτων – Αρτέμιδος βυθισμένος στο τέλμα; Πόσο ακόμη θα ζούμε με ημίμετρα, προφορικές συμφωνίες, έργα-φαντάσματα, υποσχέσεις που εξαφανίζονται μόλις σβήσουν τα φώτα της κάμερας; Πόσο ακόμη θα παρακολουθούμε τον τόπο μας δεμένο χειροπόδαρα, σαν να βρίσκεται στο γύψο, ανίκανος να προχωρήσει;

Αυτός ο τόπος αξίζει περισσότερα. Αξίζει αλήθεια, σοβαρότητα, σχέδιο. Αξίζει ανθρώπους που τον αγαπούν και τον πονάνε. Και εγώ, ως ένας από αυτούς, δεν θα σταματήσω να μιλώ, να φωνάζω και να διεκδικώ. Γιατί η σιωπή είναι συνενοχή. Και εγώ δεν έχω μάθει να σωπαίνω όταν ο τόπος μου υποφέρει.

Άρθρο του Δημήτρη Μποτζιωλή, Δημοτικού Συμβούλου Σπάτων – Αρτέμιδος
Συνδυασμός «Ανάσα» Άννας Ραφτοπούλου στην εφημερίδα POLIS

Σέρρες: Οι αγρότες «ζυγίζουν» τις προθέσεις της κυβέρνησης και απαντούν με μια φωνή

0

Ώρα αποφάσεων για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους που δίνουν ραντεβού στις Σέρρες στην κρίσιμη συνεδρίαση της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων,το μεσημέρι της Πέμπτης (18/12). Καλούνται να πάρουν αποφάσεις για τα επόμενα βήματα στις κινητοποιήσεις, την ώρα που το αγροτικό ζήτημα και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ κυριάρχησαν στην κόντρα των πολιτικών αρχηγών στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του προϋπολογισμού.

Η πρόσκληση για διάλογο και η αντίδραση των αγροτών

Οι παραγωγοί, που εδώ και εβδομάδες βρίσκονται σε οργανωμένα μπλόκα, σε κομβικά σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, εμφανίζονται αποφασισμένοι να αξιολογήσουν αν οι κυβερνητικές προτάσεις που έχουν διατυπωθεί καλύπτουν τις διεκδικήσεις τους.

Διάχυτη καχυποψία

«Υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα που οι εξαγγελίες (σ.σ. της κυβέρνησης) δεν κάλυψαν. Ζητήματα που έχουν να κάνουν και με την αναπλήρωση του χαμηλού εισοδήματος, βεβαίως με την κτηνοτροφία, την ευλογιά και για την ανασύσταση των κοπαδιών», δήλωσε ο πρόεδρος Αγροτικής Ομοσπονδίας Αγροτών Λάρισας, Ρίζος Μαρούδας.

Από τη συνεδρίαση των Σερρών αναμένεται να προκύψουν καθοριστικές αποφάσεις, για το εάν τα αγροτοκτηνοτροφικά μπλόκα θα παραμείνουν, θα ενισχυθούν ή θα πάρουν κάποια άλλη μορφή.

Η παρέμβαση Χατζηδάκη άναψε «φωτιές» αντί να σβήσει

Προσπάθεια να περιορίσει τις μαζικές αντιδράσεις αγροτών – κτηνοτρόφων έκανε η κυβέρνηση. Από το βήμα της Βουλής, ο Κωστής Χατζηδάκης, στη συζήτηση του προϋπολογισμού, θέλησε να κατευνάσει τα πνεύματα.

«Πρόθεση της κυβέρνησης είναι, αδιάθετοι πόροι ύψους 80 εκατ. ευρώ με βάση το νέο σύστημα να δοθούν επιπλέον σε κτηνοτρόφους της ηπειρωτικής και της νησιωτικής Ελλάδας, από τη βασική ενίσχυση και τα οικολογικά σχήματα. Κυβερνητική πρόθεση είναι επίσης να δοθούν αδιάθετοι πόροι ύψους 80 εκατ. στους βαμβακοπαραγωγούς και τους σιτοπαραγωγούς, στηρίζοντάς τους στη δύσκολη αυτή συγκυρία», είπε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και προσέθεσε ότι θα υπάρξουν και άλλα μέτρα για τη στήριξη του αγροτικού κόσμου.

 

Ο πρωθυπουργός στάθηκε στη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, η οποία όπως είπε είναι αδιαπραγμάτευτη.

Η παρέμβαση Χατζηδάκη δεν μοιάζει πάντως να λειτούργησε «πυροσβεστικά».

Σε πρώτη φάση προκλήθηκε η αντίδραση των αγροτών στο μπλόκο της Νίκαιας και δια του εκπροσώπου τους, Σωκράτη Αλειφτήρα, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, δήλωσαν ότι η απόκλιση είναι μεγάλη. Επίσης, χαρακτήρισαν αυτές τις ανακοινώσεις και αυτά τα ποσά ως εντελώς εκτός πραγματικότητας των προβλημάτων που βιώνει ο αγροτικός κόσμος. Αναφορικά με το μέγεθος της απόκλισης, ο κ. Αλειφτήρα σημείωσε ότι για το βαμβάκι και το σιτάρι ζητούμε 450 με 500 εκατομμύρια ευρώ αναπλήρωση εισοδήματος.

Τα 80 εκατομμύρια ανέφεραν αγρότες του μπλόκου της Νίκαιας ότι δεν φτάνουν ούτε να πάρουν ζαχαρωτά στα παιδιά τους.

Αναζητώντας διέξοδο ενώ «φουντώνει» το κίνημα

Το Μαξίμου, δοκιμάζοντας κατασταλτικά μέτρα και απειλές, ενεργοποιώντας τον κοινωνικό αυτοματισμό και βάζοντας τον αρμόδιο υπουργό (Κώστα Τσιάρα) να ανακοινώσει παρεμβάσεις, χωρίς όμως συγκεκριμένες δεσμεύσεις, επιχειρεί να αλλάξει το βαρύ κλίμα και να διώξει τα «μαύρα σύννεφα» από την Ηρώδου Αττικού πάντα με γνώμονα «τις αντοχές της οικονομίας, αλλά και το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο».

 

Σε μία ακόμη κίνηση άμβλυνσης των διαφορών με τους αγρότες, η κυβέρνηση άνοιξε την «κάνουλα» των πληρωμών, καθώς εξοφλήθηκε η βασική ενίσχυση με την καταβολή 208,6 εκατομμυρίων ευρώ σε 482.853 δικαιούχους. Καταβλήθηκαν επιπλέον 279 εκατομμύρια ευρώ, ως στήριξη σε νέους αγρότες και μέρος αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ για φυσικές καταστροφές του 2025.

Επίσης, η κυβέρνηση εξετάζει, χωρίς να έχει καταλήξει σε οριστικές αποφάσεις:

  • Την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου στην αντλία, μετά από συνεννοήσεις με την ΑΑΔΕ.
  • Πρωτοβουλίες για περαιτέρω μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας για τους αγρότες.
  • Νέο σύστημα για ακόμα μεγαλύτερη κάλυψη από τον ΕΛΓΑ.

Όμως, ο αγροτικός κόσμος παραμένει σε θέση μάχης για τρίτη εβδομάδα. Μπλόκα στις εθνικές οδούς και μερικοί αποκλεισμοί δρόμων και τελωνείων υπάρχουν σε 120 σημεία σε όλη τη χώρα, από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη.

 

Τριπλή αύξηση στους μισθωτούς

0

Τριπλή αύξηση θα δοθεί το νέο έτος στους μισθωτούς, πέρα από τα οφέλη που θα προκύψουν λόγω της νέας φορολογικής κλίμακας και των αφορολόγητων ορίων που θα ισχύσουν. Ειδικότερα:

1Ο μέσος ονομαστικός μισθός των εργαζομένων, όπως δηλώνονται από τους εργοδότες στην ΕΡΓΑΝΗ, θα ανέλθει στα 1.500 ευρώ το 2027, από 1.342 ευρώ το 2024, με ενδιάμεση «στάση» στα περίπου 1.440 ευρώ το 2026.

2 Ο κατώτατος μισθός, που βρίσκεται στα 880 ευρώ σήμερα, προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά στα 915 – 920 ευρώ (το οριστικό ύψος θα ανακοινωθεί τον Απρίλιο του 2026) και στα 950 ευρώ την άνοιξη του 2027.

3 Αυξήσεις έως και 30% θα λάβουν χιλιάδες εργαζόμενοι σε 15 κλάδους της ελληνικής οικονομίας, οι οποίοι έχουν μεν συλλογικές κλαδικές συμβάσεις, οι οποίες όμως δεν έχουν επεκταθεί και θα καταστούν υποχρεωτικές με τα νέα κυβερνητικά μέτρα για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

Τονίζεται πως η αύξηση του Απριλίου 2026 στον κατώτατο μισθό θα συμπαρασύρει και όλα τα μισθολόγια των δημοσίων υπαλλήλων, με αποτέλεσμα ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο στην κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης να φτάσει από τα 950 στα 985 – 990 ευρώ μεικτά. Ανάλογα θα αυξηθούν και όλα τα υπόλοιπα κλιμάκια, όπως και οι προσαυξήσεις στον ιδιωτικό τομέα λόγω υπερεργασίας, υπερωρίας, νυχτερινής εργασίας και εργασίας κατά τις αργίες.

Οι τριετίες

Οι αυξήσεις θα περάσουν και στις τριετίες, αλλά και στα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ σε ευάλωτες ομάδες, που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό.

Αύξηση αναμένεται και στο επίδομα ανεργίας που σήμερα κυμαίνεται στα 540,32 ευρώ, καθώς και στο ημερομίσθιο ανεργίας.

 

Την ίδια ώρα, προ των πυλών βρίσκονται αυξήσεις μισθών από το 2026 σε χιλιάδες εργαζομένους σε 15 κλάδους της ελληνικής οικονομίας, που έχουν μεν συλλογικές κλαδικές συμβάσεις, οι οποίες όμως δεν έχουν επεκταθεί. Αυτό σημαίνει πως οι όροι των εν λόγω συμβάσεων ισχύουν μόνο για τους μισθωτούς των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο οικείο σωματείο και όχι για όλους.

Η επέκταση της ισχύος τους από το 2026 με τις νέες διαδικασίες θα σημάνει την υποχρεωτικότητα των όρων τους, μισθολογικών και μη, για όλους τους μισθωτούς του εκάστοτε κλάδου. Η επέκταση ισχύος μιας κλαδικής σύμβασης έρχεται με υπουργική απόφαση ύστερα από συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σημαίνει πως οι μισθοί που προβλέπει καθίστανται πλέον υποχρεωτικοί για όλους τους μισθωτούς του κλάδου.

Συνεπώς, εργαζόμενοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας, που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό στους συγκεκριμένους κλάδους, θα πρέπει – μετά την επέκταση της σύμβασής τους – να λαμβάνουν τους μισθούς που προβλέπει η κλαδική σύμβαση, ανάλογα με τη βαθμίδα τους.

 

Δεδομένου ότι οι κλαδικοί μισθοί είναι πάντα υψηλότεροι από τον κατώτατο, οι νέες ρυθμίσεις θα σημάνουν αυξήσεις για δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους σταδιακά μέσα στο 2026.

Νέα κλίμακα

Παράλληλα, αυξήσεις στις καθαρές αποδοχές έρχονται από την Πρωτοχρονιά για τους μισθωτούς λόγω της νέας φορολογικής κλίμακας και των αφορολόγητων ορίων που θα ισχύσουν.  Οι μισθωτοί με ετήσιο εισόδημα πάνω από 10.000 ευρώ θα δουν περισσότερα χρήματα στον τραπεζικό τους λογαριασμό από τη μειωμένη παρακράτηση φόρου, με πιο κερδισμένους τους φορολογουμένους με παιδιά και τους νέους έως 30 ετών. Οσο υψηλότερο είναι το εισόδημα τόσο μεγαλύτερη η ελάφρυνση, ενώ το όφελος είναι ακόμη μεγαλύτερο για όσους έχουν προστατευόμενα τέκνα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για έναν εργαζόμενο στον ιδιωτικό τομέα με τέσσερα παιδιά και εισόδημα 30.000 ευρώ, η μείωση του φόρου και, συνεπώς, η αύξηση στις αποδοχές του διαμορφώνεται σε 4.100 ευρώ ετησίως ή 292 ευρώ μηνιαίως. Αντίθετα, ελάχιστο ή ακόμη και μηδενικό είναι το όφελος για τους φορολογουμένους με χαμηλά εισοδήματα χωρίς παιδιά.

Premium Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Φενέρμπαχτσε – Παναθηναϊκός 77-81: Διπλό στην Πόλη με σούπερ Ναν και «υπογραφή» Αταμάν

0

Μία πάρα πολύ σημαντική νίκη πανηγυρίζει ο Παναθηναϊκός που πέρασε από την έδρα της Φενέρμπαχτσε με 81-77, στο πλαίσιο της 16ης αγωνιστικής της Euroleague, επιστρέφοντας έτσι στα θετικά αποτελέσματα ύστερα από δύο σερί ήττες.

Για να πάρουν το ροζ φύλλο αγώνα οι Πράσινοι χρειάστηκαν ένα… τσάλεντζ του Εργκίν Αταμάν στο φινάλε, το οποίο μετέτρεψε σε αντιαθλητικό το φάουλ του Γουέιντ Μπόλντγουιν στον Κέντρικ Ναν, ο οποίος ήταν ψύχραιμος από την γραμμή όσες φορές χρειάστηκε, «καθαρίζοντας» το ματς παρά το δραματικό φινάλε.

Ο Ναν σταμάτησε στους 25 πόντους, με τον Τζέντι Όσμαν να προσθέτει άλλους 11 πόντους. Από την άλλη πλευρά, για το σύνολο του Σαρούνας Γιασικεβίτσιους, ο Τέιλεν Χόρτον-Τάκερ μέτρησε 22 πόντους, με τον Ταρίκ Μπιμπέροβιτς να έχει 15 πόντους.

Το παιχνίδι ξεκίνησε με τις δύο ομάδες να είναι αρκετά νευρικές και να υποπίπτουν σε λάθη, με αποτέλεσμα το σκορ να είναι χαμηλό, αφού στο 5′ ο Παναθηναϊκός ήταν μπροστά μόλις με 5-4. Όσο περνούσε η ώρα, ο αγώνας έβρισκε τον ρυθμό του με το προβάδισμα να αλλάζει χέρια ουκ ολίγες φορές. Πάντως οι Πράσινοι ήταν εκείνοι που έκλεισαν την πρώτη περίοδο μπροστά με 17-16.

Η δεύτερη περίοδος ήταν σαφώς πιο ποιοτική με τον Παναθηναϊκό να διατηρεί τα ηνία, αλλά να μην μπορεί να ξεφύγει από τη Φενέρμπαχτσε, η οποία κατάφερνε να παραμένει σε απόσταση βολής, ωστόσο το σύνολο του Εργκίν Αταμάν προηγήθηκε με +5 (28-23) στο 14′. Μάλιστα, το «τριφύλλι» βρήκε τον τρόπο να φτάσει και στο +10 (37-27) στο 16′, αλλά οι Τούρκοι απάντησαν άμεσα μειώνοντας σε 37-31 στο 17′. Στη συνέχεια δεν άλλαξαν πολλά με τον Παναθηναϊκό να είναι μπροστά στην ανάπαυλα με το 41-37.

Το δεύτερο ημίχρονο ξεκίνησε πολύ άσχημα για τον Παναθηναϊκό αφού η Φενέρ μπήκε με πατημένο το… γκάζι, τρέχοντας ένα σερί 11-0 στο 24′ για το 48-41 την ώρα που οι Πράσινοι δεν είχαν σκοράρει για 5 λεπτά. Οι Τούρκοι διατηρούσαν τη διαφορά, με τους Πράσινους να δυσκολεύονται επιθετικά, με αποτέλεσμα να τους κρατά η άμυνα. Έτσι το σύνολο του Σαρούνας Γιασικεβίτσιους έκλεισε την τρίτη περίοδο στο 57-50.

Ο Παναθηναϊκός έβγαλε αντίδραση στην εκκίνηση του τελευταίο δεκαλέπτου, ισοφαρίζοντας σε 60-60 στο 33′. Μάλιστα λίγο αργότερα οι Πράσινοι πέρασαν και μπροστά με τέσσερις χάρη στο 66-62 στο 34′. Η ομάδα του Αταμάν διατηρούσε το προβάδισμα, βρίσκοντας λύσεις επιθετικά όταν η άμυνα των Τούρκων ήταν ανοργάνωτη, φτάνοντας μάλιστα στο +8 (76-68) στο 37′. Η Φενέρ δεν το έβαλε κάτω και πλησίασε στον πόντο στα 17″ με το 76-75.

Κάπου εκεί ανέλαβε δράση ο Τούρκος τεχνικός, ο οποίος έκανε τσάλεντζ για αντιαθλητικό σε φάουλ του Μπόλντγουιν στον Ναν, κάτι που δόθηκε. Ο Αμερικανός ήταν ψύχραιμος από τις βολές, όσες φορές χρειάστηκε, και παρά το αντιαθλητικό που κέρδισε ο Χόρτον-Τάκερ μειώνοντας σε 80-77, ο Μπιμπέροβιτς έκανε airball, με τον Σορτς να διαμορφώνει το τελικό 81-77.

Τα δεκάλεπτα: 16-17, 37-41, 57-50, 77-81.
ΦΕΝΕΡΜΠΑΧΤΣΕ (Γιασικεβίτσιους): Μπέικοτ 3 (1), Μπιρσέν (5 ριμπάουντ), Μπάλντουιν 11 (5 ριμπάουντ, 7 ασίστ, 5 λάθη), Μέλι 6 (2/3 τρίποντα, 6 ριμπάουντ, 3 κλεψίματα), Χόρτον-Τάκερ 22 97/9 δίποντα, 0/4 τρίποντα, 8/8 βολές, 6 ριμπάουντ, 3 λάθη), Μπόστον, Μπιμπέροβιτς 15 (3/7 τρίποντα) Χολ 8 (1), Ζάκγαρς, Κόλσον 10 (1/3 τρίποντα, 3 ριμπάουντ), Μπιρτς 2 (4 ριμπάουντ, 3 λάθη)

ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ (Αταμάν): Σορτς 5 (2 κλεψίματα), Καλαϊτζάκης, Όσμαν 11 (1/4 τρίποντα), Σλούκας 7 (1/5 τρίποντα, 3 ριμπάουντ, 7 ασίστ, 2 κλεψίματα, 1 λάθος), Ρογκαβόπουλος, Γκραντ 6 (2), Ναν 25 (6/11 δίποντα, 2/6 τρίποντα, 7/7 βολές, 4 ασίστ, 4 κλεψίματα, 5 λάθη), Φαρίντ 4 (7 ριμπάουντ, 1 μπλοκ), Ερνανγκόμεθ 9 (1/1 τρίποντο, 5 ριμπάουντ, 2 ασίστ), Μήτογλου 7 (6 ριμπάουντ), Γιούρτσεβεν 7 (4 ριμπάουντ)