spot_img
9.8 C
Rafina
Κυριακή, 28 Δεκεμβρίου, 2025
spot_img
Αρχική Blog Σελίδα 92

Σύγχρονη Πολιτεία – Συνεργασία Ενεργών Πολιτών: «Δημήτρη Αντωνάκο, η φαντασία σου οργιάζει»

Η «Σύγχρονη Πολιτεία – Συνεργασία Ενεργών Πολιτών» τοποθετείται με ψυχραιμία και χιούμορ απέναντι στη συνεχή ροή «δημιουργικού» περιεχομένου που αφορά τον επικεφαλής της παράταξης, Ευάγγελο Μπουρνούς. Με αφορμή τις επαναλαμβανόμενες αναρτήσεις τοπικού παραγωγού διαδικτυακών ιστοριών, η παράταξη ξεκαθαρίζει τη θέση της, υπενθυμίζοντας ότι η σοβαρή αυτοδιοίκηση δεν λειτουργεί με φήμες και φωτομοντάζ, αλλά με διαφάνεια και πραγματικό έργο.

«Σύγχρονη Πολιτεία – Συνεργασία Ενεργών Πολιτών»

Η δημοτική μας παράταξη ενημερώνει τους πολίτες ότι παρακολουθεί με ενδιαφέρον —και ομολογουμένως με αρκετό χαμόγελο— τις αλλεπάλληλες αναρτήσεις του Δημήτρη Αντωνάκου, ενός τοπικού… πολυμηχανικού δημιουργού περιεχομένου, ο οποίος, όπως φαίνεται, έχει αναγορευθεί αυτοβούλως σε αυτόκλητο χρονογράφο μυθοπλασιών του επικεφαλής μας, Ευάγγελου Μπουρνούς.

Παρότι όλοι οι υπόλοιποι φορείς, σύλλογοι και πρόσωπα της περιοχής χρειάζονται «πακέτο υπηρεσιών» για να αποκτήσουν λίγες γραμμές δημοσιότητας στον διαδικτυακό του χώρο, ο συγκεκριμένος δημιουργός δείχνει αξιοθαύμαστη αφοσίωση στο να προσφέρει αφιλοκερδώς τον χώρο του σε παραποιημένες φωτογραφίες, δήλωσεις, αναμνηστικά στιγμιότυπα και ανάσες του τέως δημάρχου.

Εμείς, βεβαίως, δεν μπορούμε παρά να εκφράσουμε τις θερμές μας ευχαριστίες για αυτό το ανιδιοτελές δημοσιογραφικό φιλότιμο στο “συμπαθή” συμπολίτη μας.

Τέτοια χρόνια αφοσίωση δεν συναντάται εύκολα — ειδικά όταν συνδυάζεται με τιμοκατάλογο για όλους τους υπόλοιπους.

Ως Σύγχρονη Πολιτεία – Συνεργασία Ενεργών Πολιτών, συνεχίζουμε με διαφάνεια, σοβαρότητα και σεβασμό προς τους δημότες.
Σε όσους επιμένουν να ανακαλύπτουν ειδήσεις εκεί όπου δεν υπάρχουν, τους ευχόμαστε καλή επιτυχία στην καλλιτεχνική τους πορεία. Η φαντασία άλλωστε είναι για όλους πολύτιμο εργαλείο· κάποιοι την χρησιμοποιούν απλώς περισσότερο.

Με εκτίμηση,
Η Γραμματεία Τύπου της Παράταξης
Σύγχρονη Πολιτεία – Συνεργασία Ενεργών Πολιτών

Ένα standing ovation που τα «είπε» όλα

0

Ο Ολυμπιακός πάλεψε σαν λιοντάρι κόντρα στην Ρεάλ Μαδρίτης, με την ομάδα του Πειραιά να φέρνει τους μερένχες στα… όρια τους κι αυτό τα λέει όλα.

Ήταν μια μεγάλη κατάθεση ψυχής από πλευράς πρωταθλητών Ελλάδος απέναντι στην «βασίλισσα» της Ευρώπης, με τους «ερυθρόλευκους» να δείχνουν τις μεγάλες δυνατότητες που έχουν.

Και η αλήθεια είναι πως οι παίκτες του Ολυμπιακού έκαναν τεράστια προσπάθεια κόντρα στο πιο μεγάλο brand name του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, αποδεικνύοντας πως αυτή η ομάδα είναι σε θέση να κάνει αυτά που είναι «αδύνατα» γι’ άλλες ομάδες.

Οι πρωταθλητές Ελλάδας πάλεψαν με τη νοοτροπία που θέλουν να βλέπουν οι οπαδοί τους και η αποθέωση στο φινάλε του αγώνα τα «είπε» όλα.

Ο κόσμος του Ολυμπιακού που γέμισε το Καραϊσκάκη, χειροκροτούσε γι’ αρκετή ώρα μετά το τέλος της αναμέτρησης, τον Χοσέ Λουίς Μεντιλίμπαρ και τους παίκτες του, αναγνωρίζοντας μ’ αυτό τον τρόπο την τιτάνια προσπάθεια που έκανε η ομάδα τους.

Ήταν ένα standing ovation που είχε ξεχωριστή και μεγάλη σημασία.

Είχε μεγάλη καρδιά απόψε ο Ολυμπιακός και το κατάλαβε για τα… καλά η Ρεάλ Μαδρίτης, με τους παίκτες της ισπανικής ομάδας να μην πιστεύουν τον τρόπο με τον οποίο τους αντιμετώπισε ο πρωταθλητής Ελλάδας.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που οι «μερένχες« στριμώχτηκαν πολύ, κάνοντας μάλιστα στο φινάλε του αγώνα και καθυστερήσεις, για να σφυρίξει την λήξη ο Όλιβερ.

Μπορεί οι «ερυθρόλευκοι» να μην είχαν βαθμολογικό όφελος από την μεγάλη αναμέτρηση με την Ρεάλ Μαδρίτης αλλά κέρδισαν πολλά πράγματα από τον τρόπο με τον οποίο έπαιξαν απέναντι στην «βασίλισσα».

Ο Ολυμπιακός συνεχίζει λοιπόν την προσπάθεια του και είναι σίγουρο πως θα παλέψει σε κάθε παιχνίδι κυνηγώντας τον μεγάλο του στόχο. Με τέτοιες εμφανίσεις μάλιστα, όπως κόντρα στην Ρεάλ, ένα είναι το σίγουρο.

Οι «ερυθρόλευκοι» θα τα δώσουν όλα κι αν μη τι άλλο έχουν τις δυνατότητες για να τα καταφέρουν, καθώς ο Ολυμπιακός είναι γεννημένος για να δίνει μεγάλες «μάχες».

Ο προπονητής της Ρεάλ Μαδρίτης, Τσάμπι Αλόνσο είπε μετά το τέλος του αγώνα, «ο Ολυμπιακός έπρεπε να έχει περισσότερους βαθμούς» κι αυτή η δήλωση του Ισπανού τεχνικού φανερώνει την πραγματικότητα.

Οι πειραιώτες άξιζαν να έχουν περισσότερους βαθμούς βάσει εικόνας στα προηγούμενα παιχνίδια κι όταν αυτό το λέει ο προπονητής της Ρεάλ Μαδρίτης, αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα.

Καλή όρεξη, με τις ευχές του Ζοράν Μαμντάνι – Έτσι ο foodie δήμαρχος έκανε το φαγητό πολιτική πράξη

0

Ο Ζοράν Μαμντάνι είναι ορκισμένος foodie. Ο νέος δήμαρχος της Νέας Υόρκης φιλοδοξεί να κάνει πολλά, ανάμεσα σε αυτά είναι και να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που τρώνε οι Νεοϋορκέζοι και οι επισκέπτες, ενθαρρύνοντας τους πολίτες να ανακαλύψουν τις γεύσεις και τις κουλτούρες μακριά από τα φανταχτερά στέκια του Μανχάταν.

Όλα τα media συμφωνούν σε ένα. Η ιστορική νίκη του Μαμντάνι στις δημοτικές εκλογές της Νέας Υόρκης είναι πιθανό να μεταμορφώσει τη μεγαλύτερη και πιο επισκέψιμη πόλη των Ηνωμένων Πολιτειών με πολλούς τρόπους.

Ακόμη και πριν αναλάβει τα καθήκοντά του, η πρωτοφανής άνοδός του αλλάζει ήδη τη γαστρονομική σκηνή της πόλης και, αν κρίνουμε από την εκστρατεία του, τα επόμενα τέσσερα χρόνια ενδέχεται να ενθαρρύνουν τους ταξιδιώτες και τους κατοίκους να επισκεφθούν νέες γειτονιές και να γίνουν πιο περιπετειώδεις γευσιγνώστες.

Ο Μαμντάνι, ένας δημοκρατικός σοσιαλιστής, πάντα χρησιμοποιούσε την αγάπη του για το φαγητό για να επικοινωνήσει με τους Νεοϋορκέζους. Πριν ασχοληθεί με την πολιτική, ήταν ράπερ με το όνομα Mr Cardamom (Κύριος Κάρδαμο) και είχε γυρίσει ένα μουσικό βίντεο με την Ινδή θρύλο της μαγειρικής, Μαντούρ Τζάφρι, σε ένα κεμπαπτζίδικο στο Κουίνς.

YouTube thumbnail

Το 2020, έθεσε υποψηφιότητα για την Πολιτειακή Συνέλευση της Νέας Υόρκης με το σύνθημα Ρότι και Τριαντάφυλλα (Roti And Roses) -τα ρότι είναι λεπτές, επίπεδες πίτες που συνοδεύουν ιδανικά το ινδικό φαγητό, λειτουργώντας παράλληλα ως κουταλοπίρουνο.

Στη συνέχεια έκανε προεκλογικές εμφανίσεις σε bodegas, τα χαρακτηριστικά καταστήματα γειτονιάς της πόλης που πουλάει τρόφιμα, είδη πρώτης ανάγκης και συχνά σερβίρει ζεστά γεύματα. Αυτά τα μικρά παντοπωλεία είναι χαρακτηριστικά της μητρόπολης, βρίσκονται συχνά σε γωνίες δρόμων, εξυπηρετούν τη γειτονιά και αποτελούν μέρος της τοπικής κουλτούρας.

 

Σε άλλα μαθήματα προεκλογικής καμπάνιας ο Μαμντάνι πήγε πολιτικούς σε ένα αφγανικό εστιατόριο στην Αστόρια, οργάνωσε ένα κυνήγι θησαυρού σε όλη την πόλη που ολοκληρώθηκε στο αγαπημένο του καφέ και υποστήριζε με συνέπεια οικογενειακές «κρυμμένες οάσεις» στους εξωτερικούς δήμους της πόλης, όπου συνήθως δεν ταξιδεύουν οι τουρίστες τρώγοντας λιχουδιές ή απολαμβάνοντας αφεψήματα.

YouTube thumbnail

Όχι στην πόζα

Με αυτήν την τακτική, ο Μαμντάνι έβαλε και συνεχίζει να βάζει στον χάρτη εστιατόρια που βρίσκονται κυριολεκτικά και μεταφορικά μακριά από μερικούς από τους πιο μοντέρνους γαστρονομικούς προορισμούς της πόλης.

Την ίδια στιγμή, διαχωρίζει τη θέση του από τον προκάτοχό του, Έρικ Άνταμς, ο οποίος προτιμούσε φανταχτερά, «μοδάτα» εστιατόρια, όπως το Osteria La Baia στο Μίντταουν ή το Casa Cipriani στο Battery σημειώνει το BBC.

«Ο Μαμντάνι είναι ο αουτσάιντερ που εμφανίστηκε από το πουθενά και έγινε ασταμάτητος, ρίχνοντας φως στα αουτσάιντερ εστιατόρια που δεν έχουν βαθιές τσέπες και επιβιώνουν όταν είναι πιο δύσκολο από ποτέ να δραστηριοποιηθείς στη Νέα Υόρκη», εξηγεί η Μελίσα ΜακΚαρτ, συντάκτρια του Eater NY.

 

 

«Εκείνος πηγαίνει σε γειτονιές εκτός κέντρου, ενώ ο Άνταμς είναι στο [ιδιωτικό κλαμπ] Zero Bond. Η επιτυχία του είναι απρόσμενη και οι συστάσεις του για εστιατόρια έχουν αποκτήσει τεράστια απήχηση» προσθέτει.

Αντί να φωτογραφίζεται στα must-dine στέκια της Νέας Υόρκης, όπως τα Carbone ή Chateau Royale, ο ίδιος συχνάζει σε μέρη όπως το Kabab King, ένα 24ωρο εστιατόριο στο Τζάκσον Χάιτς του Κουίνς, το οποίο επισκέπτεται από τα χρόνια του λυκείου.

«Υποστηρίζει σθεναρά τα εστιατόρια που αγαπά και τα αναφέρει πολύ, όπως το Kabab King, το Sami’s Kabab House και το Little Flower Cafe», σημειώνει η Πρίγια Κρίσνα, δημοσιογράφος γεύσης των New York Times. «Αγαπά το φαγητό με έναν απόλυτα αυθεντικό τρόπο. Όταν έφτασε το πιάτο του με μπιριγιάνι, έπεσε πάνω του με τη λαχτάρα κάποιου που τρώει αυτό το φαγητό σε όλη του τη ζωή».

Η αλλαγή περνάει από το στομάχι

Ο Μαμντάνι «ηγείται» με το στομάχι του, οδηγώντας τους Νεοϋορκέζους σε υποεκπροσωπούμενα μέρη της δυναμικής γαστρονομικής σκηνής της πόλης σημειώνει το ρεπορτάζ.

Ο Τζόναθαν Φόργκας, ιδρυτής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης υποστήριξης εστιατορίων Queens Together, πιστεύει με σιγουριά ότι ο νέος Δήμαρχος θα φέρει αλλαγές στο γαστρονομικό χάρτη της πόλης.

«Ο Μαμντάνι θα ρίξει περισσότερο φως στις επόμενες κουζίνες που θα πρωταγωνιστήσουν στη Νέα Υόρκης – πιστεύω ότι θα είναι η ινδονησιακή και η βιρμανική» σχολιάζει.

 

Σε ένα βίντεο που έγινε πρόσφατα viral, ο Μαμντάνι αποκάλυψε τα τρία αγαπημένα του εστιατόρια και τα πιάτα που παραγγέλνει. Μπιριγιάνι στο Kabab King (και παάν για το τέλος), lamb adana laffa (χειροποίητο αρνί στη σχάρα με μπαχαρικά πάνω σε πίτα), λεμονάδα και χούμους με πίτα στο Zyara στην Αστόρια και koi nur (πικάντικο ωμό μοσχάρι) στο Pye Boat Noodle στην Αστόρια.

Ο Φόργκας εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα με την επιλογή του koi nur. «Είναι η εκδοχή του Pye Boat Noodle για το μοσχαρίσιο ταρτάρ και μόλις που υπάρχει στον κατάλογο. Πρέπει να το ξέρεις για να το παραγγείλεις. Το γεγονός ότι γνωρίζει αυτό το πιάτο δείχνει πως προφανώς ξέρει από φαγητό» σχολιάζει.

Ως επιδραστικός foodie influencer, οι επιλογές του Μαμντάνι έχουν ήδη άμεσο αντίκτυπο. Το επιβεβαίωσαν οι ιδιοκτήτες του Pye Boat Noodle.  «Μετά από αυτό το βίντεο, είχαμε αμέσως περισσότερη πελατεία. Δεν βλέπεις πολλούς υποψηφίους να αναφέρονται σε μέρη εκτός του Μανχάταν» λένε.

Μια πόλη αλλιώς

 

Ο Φόργκας βλέπει τον Μαμντάνι ως έναν μοναδικό και επιδραστικό γαστρονομικό influencer. «Δεν πρόκειται για παιδιά που ψάχνουν στο Instagram για το επόμενο καυτό bagel» λέει για το κοινό του.

«Ο Μαμντάνι ανοίγει ια ευρύτερη συζήτηση με ένα μεγαλύτερο σε ηλικία κοινό. Οι άνθρωποι που παρακολούθησαν τη συνέντευξη στο New Yorker δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με αυτά τα φαγητά, και αυτό είναι το πιο σημαντικό μέρος αυτής της ιστορίας. Αυτό το σώμα των πολιτών θα βρει τώρα αυτό το φαγητό και θα το δει ως προσιτό και θα θέλει να το δοκιμάσει» προσθέτει.

 

Για τον Φόργκας ο Μαμντάνι ίσως φέρει σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο που καταναλώνει και απολαμβάνει το φαγητό η πόλη όχι μόνο με τις γαστρονομικές συστάσεις του που ενθαρρύνουν τους πολίτες να γίνουν πιο περιπετειώδεις, αλλά και με τις πολιτικές του.

«Δωρεάν λεωφορεία; Ποιος καλύτερος τρόπος για τους Νεοϋορκέζους να μετακινηθούν και να εξερευνήσουν το φαγητό από τα δωρεάν λεωφορεία;» λέει ενθουσιασμένος.

Πέρα από τα εστιατόρια, η νίκη του Μαμντάνι είναι πιθανό να ωφελήσει και τους πωλητές φαγητού του δρόμου (street food vendors), πολλοί από τους οποίους είναι μετανάστες. Ο Μαμντάνι πιέζει για μεταρρύθμιση του πεπαλαιωμένου συστήματος αδειοδότησης, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης των αδειών σε όλη την πόλη.

YouTube thumbnail

Ένα από τα θέματα της εκστρατείας του ήταν η μείωση του Halalflation, ένας όρος που επινόησε ο ίδιος τον Ιανουάριο του 2025.

Λόγω των ανώτατων ορίων στις νόμιμες άδειες, έχει δημιουργηθεί μια μαύρη αγορά όπου οι πωλητές αναγκάζονται να πληρώνουν έως και 20.000 δολάρια ετησίως για το δικαίωμα να πωλούν χαλάλ πιάτα [τα φαγητά χαλάλ είναι αυτά που επιτρέπεται να καταναλώσει κάποιος μουσουλμάνος βάσει του Κορανίου]. «Το κοτόπουλο με ρύζι κοστίζει τώρα 10 δολάρια ή και περισσότερο. Είναι καιρός να γίνει το χαλάλ φαγητό ξανά 8 δολάρια» είπε.

«Ο Μαμντάνι κατανοεί τα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε και βάζει τις βάσεις για τη μεταρρύθμιση του συστήματος, ώστε να οδηγήσει σε μια ακμάζουσα κουλτούρα φαγητού του δρόμου», δήλωσε η Καρίνα Κάουφμαν-Γκουτιέρες, αναπληρώτρια διευθύντρια του The Street Vendor Project.

 

Παρόλα αυτά, κάποιοι ειδικοί προειδοποιούν ότι η πολιτική βούληση του Μαμντάνι πρέπει να μετατραπεί σε πράξεις.

Ο Άντριου Ρίτζι, εκτελεστικός διευθυντής του The NYC Hospitality Alliance, σημειώνει ότι ως δήμαρχος ο Μαμντάνι «θα χρειαστεί τη σωστή τεχνογνωσία και πολιτική βούληση για να διαπεράσει τη γραφειοκρατία και να μετατρέψει τα λόγια σε πραγματικές ρυθμιστικές μεταρρυθμίσεις».

Μέχρι να τα καταφέρει ο Μαμντάνι θα συνεχίζει να ενθαρρύνει πολλούς Νεοϋορκέζους να αγκαλιάσουν νέες ιδέες, να γευτούν άλλες κουζίνες και να αφήσουν τον έρωτα για τη μητρόπολη που δεν κοιμάται ποτέ να περάσει από το στομάχι χωρίς πόζα και κοσμικότητες.

Προφανώς ο Μαμντάνι ξέρει ότι το φαγητό φέρνει τους ανθρώπους κάθε φυλής, θρησκείας και ηλικίας, πιο κοντά καλλιεργώντας την αλλαγή μπουκιά μετά τη μπουκιά -ακόμη και αν εξοργίζεις γιατί πως τολμάς να τρως με τα χέρια;

YouTube thumbnail

 

Άγνωστος πίνακας πουλήθηκε για 1,8 εκατ. – Ο γιος του, το Όσκαρ και ο κομμουνισμός

0

Ο άγνωστος μέχρι σήμερα πίνακας του σπουδαίου Πιερ-Ογκίστ Ρενουάρ στο οποίο απεικονίζεται ο γιος του καλλιτέχνη, Ζαν, με την νταντά του, πουλήθηκε για ένα εντυπωσιακό ποσό, σηματοδοτώντας την επιστροφή της ζήτησης στην αγορά της υψηλής τέχνης και αποκαλύπτοντας μια κρυφή οικογενειακή ιστορία.

Η ιστορία, φυλαγμένη για έναν αιώνα, ήρθε στο φως στην καρδιά του Παρισιού όταν ο ανέκδοτος πίνακας του Ρενουάρ πουλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Ντρουό για 1,8 εκατομμύριο ευρώ.

Στο έργο, που βρίσκεται σε εκπληκτική κατάσταση, βλέπουμε τον γιο του, Ζαν, ο οποίος έμελλε να γίνει ένας θρυλικός σκηνοθέτης, δίνοντας στο πορτρέτο μια ανεκτίμητη συναισθηματική και ιστορική αξία, την οποία ένας διεθνής αγοραστής θέλησε να κάνει δική του.

Ο πίνακας, με τίτλο L’enfant et ses jouets – Gabrielle et le fils de l’artiste, Jean (Το παιδί και τα παιχνίδια του – η Γκαμπριέλ και ο γιος του καλλιτέχνη, Ζαν), είναι μια ελαιογραφία που δεν είχε εκτεθεί ούτε είχε πωληθεί ποτέ στο παρελθόν, διατηρώντας την παρθενικότητά της στον κόσμο της τέχνης.

Πιστεύεται ότι φιλοτεχνήθηκε μεταξύ του 1890 και του 1895 και απεικονίζει τον δεύτερο γιο του καλλιτέχνη με την νταντά του, Γκαμπριέλ.

Μυστικό τέχνης

Το έργο είχε μια ιδιαίτερη και στενά συνδεδεμένη με τον δημιουργό του ιστορία. Ανήκε στη νονά του Ζαν, Ζαν Μποντό, η οποία ήταν φίλη και μαθήτρια του ίδιου του Ρενουάρ.

Η Μποντό κληροδότησε τον πίνακα στους δικούς της κληρονόμους, οι οποίοι, κρατώντας τον μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας επί έναν αιώνα, αποφάσισαν τελικά να τον διαθέσουν προς πώληση.

Ο Πασκάλ Περέν, ιστορικός τέχνης και ειδικός στον Ρενουάρ, εξήρε τη μοναδική κατάσταση του καμβά, τονίζοντας πως «η εξαιρετική κατάσταση του έργου, το οποίο δεν έχει υποστεί καμία αποκατάσταση, το καθιστά μοναδικό στην ιστορία των έργων του ζωγράφου».

 

Το πορτρέτο είχε αρχικά εκτιμηθεί μεταξύ 1 και 1,5 εκατομμυρίου ευρώ, ωστόσο η πώληση ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις.

Ζαν Ρενουάρ, ο σπουδαίος απόγονος

Η αξία του πίνακα δεν είναι μόνο καλλιτεχνική, αλλά και ιστορική, καθώς συνδέεται με τη ζωή του εικονιζόμενου. Ο γιος του Ρενουάρ, Ζαν, γεννημένος το 1894, ακολούθησε μια λαμπρή καριέρα στον κινηματογράφο και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, καθώς αποτελεί τον πατέρα του ποιητικού ρεαλισμού.

Ο Ρενουάρ γεννήθηκε στη Μονμάρτρη του Παρισιού το 1894 σε μια οικογένεια καλλιτεχνών. Πατέρας του ήταν ο θρυλικός ιμπρεσιονιστής ζωγράφος Πιερ-Ογκίστ Ρενουάρ και αδελφός του ο Πιερ Ρενουάρ, ο οποίος ήταν ηθοποιός.

Ο Ζαν Ρενουάρ τραυματίστηκε σοβαρά κατά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο στο πόδι. Αυτό το μοιραίο γεγονός, όμως, του έδωσε και τη δυνατότητα να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο, αρχικά βλέποντας και παρατηρώντας ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν και του Ντ. Γ. Γκρίφιθ, αλλά και πολλών άλλων αξιόλογων σκηνοθετών.

 

YouTube thumbnail

Θαυμαστής του πρωτοπόρου αυστροαμερικανού σκηνοθέτη, ηθοποιού και σεναριογράφου Έριχ φον Στρόχαϊμ που άφησε ιστορία βς ως κινηματογραφικός αστέρας και αβανγκάρντ, οραματιστής σκηνοθέτης της εποχής του βωβού κινηματογράφου, ο γιος του ζωγράφου ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του ’30, φέρνοντας στις σκοτεινές αίθουσες ταινίες που είναι κομμάτι της ιστορίας του του κινηματογράφου. Η ταινία του Ο Κανόνας του Παιχνιδιού (La Règle du Jeu, 1939) θεωρείται μία από τις δέκα καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.

Άλλο έργο που θεωρείται εμβληματικό είναι και η κλασική, αντιπολεμική ταινία του 1937 Η Μεγάλη Χίμαιρα (La Grande Illusion) γνωστή και ως Η Μεγάλη Ψευδαίσθηση.

Σε σκηνοθεσία Ζαν Ρενουάρ, ο οποίος συνέγραψε το σενάριο με τον Σαρλ Σπάακ, η ταινία είναι και η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του 1909 Η Μεγάλη Ψευδαίσθηση του βρετανού δημοσιογράφου Νόρμαν Έιντζελ. Σε αυτό ο δημοσιογράφος υποστήριξε ότι ο πόλεμος είναι μάταιος λόγω των κοινών οικονομικών συμφερόντων όλων των ευρωπαϊκών εθνών.

Στη συνέχεια στράφηκε προς το Χόλιγουντ, όπου έδωσε κάποιες εξαιρετικές ταινίες, μερικές από τις οποίες ήταν αντιναζιστικές. Συνέχισε να σκηνοθετεί ταινίες μέχρι το τέλος της ζωής του, όταν άρχισε να κλονίζεται σοβαρά η υγεία του.

Οι πολιτικές του απόψεις ήταν κομμουνιστικές, κάτι το οποίο μπορεί να διακρίνει κανείς από το σύνολο της φιλμογραφίας του, παρόλο που ο ίδιος δεν είχε ενταχθεί ποτέ σε κάποιο πολιτικό κόμμα.

Ο Ζαν Ρενουάρ τιμήθηκε με βραβείο Όσκαρ Συνολικής Προσφοράς το 1975, λίγα χρόνια πριν φύγει από τη ζωή σε ηλικία 84 ετών.

Αυτή η διάσταση προσθέτει ένα επιπλέον βάρος στο πορτρέτο, καθιστώντας το ένα σπάνιο ντοκουμέντο της παιδικής ηλικίας μιας μορφής που σημάδεψε την έβδομη τέχνη.

Μια ξεκάθαρη τάση

Η πώληση αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος στην αγορά της υψηλής τέχνης με πρόσφατες πωλήσεις-ρεκόρ να επιβεβαιώνουν αναβίωση της ζήτησης για έργα κορυφαίων δημιουργών.

Ενδεικτικά, μια αυτοπροσωπογραφία της εμβληματικής Μεξικανής καλλιτέχνιδας Φρίντα Κάλο πουλήθηκε για 51,02 εκατομμύρια ευρώστη Νέα Υόρκη, σημειώνοντας ρεκόρ για πίνακα γυναίκας καλλιτέχνιδας. Δύο νύχτες μόλις νωρίτερα, ένας πίνακας του Γκούσταφ Κλιμτ έφτασε τα 220,95 εκατομμύρια ευρώ, καθιστώντας τον το δεύτερο ακριβότερο έργο τέχνης που πωλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία.

Ο πίνακας παράλληλα ανακηρύχθηκε ο πιο ακριβός πίνακας μοντέρνας τέχνης που έχει πουληθεί σε δημοπρασία.

Το Πορτρέτο της Elisabeth Lederer, ύψους περίπου δύο μέτρων που φιλοτεχνήθηκε από τον Αυστριακό καλλιτέχνη μεταξύ 1914 και 1916 και απεικονίζει την νεαρή κληρονόμο Ελίζαμπεθ Λέντερερ, κόρη των πλουσιότερων πατρόνων του Κλιμτ, ντυμένη με μια αραχνοΰφαντη ρόμπα με μοτίβα κινεζικής τέχνης.

YouTube thumbnail

Το έργο, ένα από τα τελευταία αριστουργήματα του Κλιμτ, λεηλατήθηκε από τους Ναζί και παραλίγο να καταστραφεί σε πυρκαγιά κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το 1948 επανήλθε στον αδελφό της Λέντερερ, Έριχ, ο οποίος ήταν συχνά μοντέλο για σχέδια και έργα του ζωγράφου και φίλου του Κλιμτ, Έγκον Σίλε. Παρέμεινε στην κατοχή του για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, μέχρι που αποφάσισε να τον πουλήσει το 1983, δύο χρόνια πριν φύγει από τη ζωή.

Το 1985 πέρασε στα χέρια του Λέοναρντ Λόντερ, κληρονόμου της αυτοκρατορίας της Estée Lauder. Για χρόνια κοσμούσε το σπίτι του στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης, με εξαίρεση τις σύντομες περιόδους κατά τις οποίες δανείζονταν σε μουσεία, μεταξύ των οποίων στην National Gallery of Canada. Ο Λόντερ πέθανε τον Ιούνιο, σε ηλικία 92 ετών.

Η Έμιλι Μπράουν η οποία εργάστηκε ως σύμβουλος τέχνης του χρυσού κληρονόμου για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, δήλωσε στο CNN ότι ο πίνακας ήταν το στολίδι της συλλογής του. «Έτρωγε μεσημεριανό όποτε ήταν στο σπίτι και το γεύμα σερβιριζόταν σε ένα μικρό στρογγυλό τραπέζι ακριβώς δίπλα στον πίνακα», αποκάλυψε η ιστορικός τέχνης.

Όπως αναφέρει ο Guardian, το έργο αποτελεί ένα από τα δύο μοναδικά ολόσωμα πορτρέτα του Κλιμτ που εξακολουθούν να βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές.

YouTube thumbnail

Σημειώνεται ότι το ακριβότερο έργο που έχει πωληθεί ποτέ σε δημοπρασία είναι ο πίνακας Salvator Mundi του Λεονάρντο ντα Βίντσιτο 2017 έναντι του ποσού των 450,3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η εμφάνιση και η επιτυχής πώληση του L’enfant et ses jouets του Ρενουάρ επιβεβαιώνει πως ο Ιμπρεσιονισμός διατηρεί τη θέση του ως ένας από τους πιο πολύτιμους πυλώνες της παγκόσμιας τέχνης.

Γκιουλέρ: Δεν προχωρά τίποτα σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο χωρίς την Τουρκία – Τι είπε για την ευρωπαϊκή άμυνα

0

Στο διαρκές αφήγημα της Άγκυρας πως κανένα έργο δεν μπορεί να υλοποιηθεί στην περιοχή του Αιγαίου ή της Ανατολικής Μεσογείου, χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας, επέμεινε για μία ακόμα φορά ο τούρκος υπουργός Άμυνας, κατά τις δηλώσεις του στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση, για τον προϋπολογισμό του υπουργείου του.

«Καταβάλλουμε κάθε είδους προσπάθεια για την προστασία των δικαιωμάτων και των συμφερόντων μας στη γαλάζια και στην ουράνια πατρίδα μας και εκτελούμε αποτελεσματικά τις δραστηριότητές μας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με τα εθνικά μας συμφέροντα» υποστήριξε ο Γιασάρ Γκιουλέρ.

Ενώ την ίδια στιγμή υποστήριξε πως η Τουρκία επιθυμεί την επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν με την γείτονα Ελλάδα, καθώς και την «ανάπτυξη του υφιστάμενου θετικού περιβάλλοντος διαλόγου, ώστε και η θάλασσα του Αιγαίου να γίνει περιοχή ειρήνης και σταθερότητας».

Για μονομερείς πρωτοβουλίες μιλά ο Γκιουλέρ
Για να προειδοποιήσει την ίδια στιγμή πως η Άγκυρα προβαίνει «σε διπλωματικές πρωτοβουλίες στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου και εφαρμόζουμε με αποφασιστικότητα κάθε αναγκαίο μέτρο στο πλαίσιο της αμοιβαιότητας έναντι κάθε είδους έργου και πρωτοβουλίας που επιχειρεί να υλοποιήσει μονομερώς η Ελλάδα στην περιοχή. Ενώ τονίζουμε σε κάθε ευκαιρία ότι δεν θα μπορέσει να πραγματοποιηθεί κανένα έργο στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο που αγνοεί τη χώρα μας ή έχει την πρόθεση να σφετεριστεί τα δικαιώματά μας».

Αναφερόμενος στην Κύπρο ο Γκιουλέρ διεμήνυσε πως η Τουρκία συνεχίζει να υπερασπίζεται «τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των αδελφών μας στην Κύπρο», επιμένοντας στα δύο κράτη και λέγοντας πως «το γεγονός ότι η μοναδική διέξοδος για μια δίκαιη και μόνιμη λύση στο νησί είναι η αποδοχή της κυριαρχικής ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος των Τουρκοκυπρίων αποτελεί μια πραγματικότητα».

Η Κύπρος
Ο Γκιουλέρ έστρεψε το βλέμμα και στις συμμαχίες της Κύπρου και τις συμφωνίες για εξοπλιστικά προγράμματα, υποστηρίζοντας πως «η διάθεση της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης της Νότιας Κύπρου (σς όπως η Τουρκία αποκαλεί την διεθνώς αναγνωρισμένη Κυπριακή Δημοκρατία) να αναπτύσσει στρατιωτικές και πολιτικές σχέσεις με χώρες εντός και εκτός της περιοχής και να εξοπλίζεται προχωρά με τρόπο που θα αυξήσει την ένταση και θα βλάψει τη σταθερότητα. Ως εκ τούτου, ενώ λαμβάνουμε τα απαραίτητα μέτρα στο πλαίσιο της προληπτικής πολιτικής άμυνας και ασφάλειάς μας έναντι αυτών των προσπαθειών. Θα ήθελα να υπενθυμίσω για άλλη μια φορά ότι είμαστε δίπλα στους Κύπριους αδελφούς μας υπό οποιεσδήποτε συνθήκες».

Η Ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική άμυνας
Ο Γκιουλέρ ωστόσο αναφέρθηκε και στην αμυντική αρχιτεκτονική της Ευρώπης, σημειώνοντας, σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο Anadolu πως η σημαντική αύξηση των αμυντικών δαπανών στην Ευρώπη δεν αντανακλάται με τον ίδιο ρυθμό στην πραγματική αμυντική ισχύ της.

Όπως είπε «σήμερα, σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το ερώτημα που τίθεται ανοιχτά είναι το εξής: «Η απειλή είναι πλέον κοντά, αλλά διαθέτουμε μια πραγματική στρατιωτική δομή ικανή να την αντιμετωπίσει;» Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δείχνει ότι η αμυντική αρχιτεκτονική της Ευρώπης έχει υποστεί στρατηγική ρήξη, κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού και εξοπλισμού. Η αλήθεια είναι ότι η έλλειψη προσωπικού δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα αριθμών, αλλά σημαίνει επίσης εξασθένιση της πειθαρχίας, της εμπειρίας, της συνέχειας των μαχών και της κουλτούρας διοίκησης και ελέγχου. Σε αντίθεση με αυτή την εικόνα στην Ευρώπη, η Τουρκία είναι μία από τις λίγες χώρες που τροφοδοτεί τη στρατιωτική της κουλτούρα με εμπειρία στο πεδίο, λόγω της συνέχειας και της ποικιλομορφίας των περιοχών σύγκρουσης γύρω της».

Ο τουρκικός στρατός
Συγκρίνοντας τους ευρωπαϊκούς στρατούς με τον τουρκικό και τη διαρκή αύξησης του επιπέδου ετοιμότητάς του ο Γκιουλέρ δήλωσε πως «ο εξοπλισμός των ταξιαρχιών κομάντος μας ανανεώνεται με ηλεκτροοπτικά συστήματα, σύγχρονα σκοπευτικά, δίκτυα μεταφοράς δεδομένων και ελαφριά όπλα νέας γενιάς. Επίσης, στα χερσαία στοιχεία μας αυξάνεται η θωράκιση, η κινητικότητα και η πυρκαγιά. Στην αρχιτεκτονική της αεροπορικής άμυνας, ενισχύεται ένα ολοκληρωμένο δίκτυο αεροπορικής άμυνας που περιλαμβάνει συστήματα μικρής, μεσαίας και μεγάλης εμβέλειας».

Αναφέρθηκε επίσης στο πολυεπίπεδο σύστημα αεροπορικής άμυνας της Τουρκίας τον «Ατσάλινο Θόλο», ο οποίος όπως είπε θα αποτελέσει μια ασπίδα ασφαλείας που θα παρέχει στο ηρωικό στρατό μας, παρέχοντας αδιάλειπτη προστασία έναντι ταυτόχρονων απειλών, προσφέροντας στην Τουρκία απόλυτη υπεροχή στην άμυνα.

Σημείωσε ότι αναπτύσσονται επίσης κοινά λογισμικά διοίκησης και ελέγχου που θα εξασφαλίζουν τη διαλειτουργικότητα των μη επανδρωμένων αεροπορικών, χερσαίων και θαλάσσιων συστημάτων. Ομοίως, επεκτείνονται – σύμφωνα με τον ίδιο οι δυνατότητες της Τουρκίας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, του ηλεκτρονικού πολέμου και των διαστημικών επικοινωνιών.

Τόνισε δε ότι στόχος είναι «να μειώσουμε το βάρος που φέρουν οι στρατιώτες μας στο μέτωπο, μεταβαίνοντας από μια δομή που επικεντρώνεται κυρίως στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας σε μια δομή υψηλής τεχνολογίας που ενισχύεται με συστήματα πολέμου υποστηριζόμενα από τεχνητή νοημοσύνη. Με αυτό το concept, προσπαθούμε να επιτύχουμε ένα επίπεδο στρατηγικής υπεροχής που δεν αφορά μόνο το σημερινό πεδίο μάχης, αλλά και το αβέβαιο περιβάλλον απειλών του μέλλοντος, λαμβάνοντας άμεσα αποφάσεις και καθοδηγώντας τη διαδικασία».

Κατά τον Γκιουλέρ άλλωστε ένας ισχυρός και έτοιμος στρατός αποτελεί εγγύηση για την ειρήνη και την ασφάλεια του έθνους, επισημαίνοντας παράλληλα ότι οι συγκρούσεις και οι εντάσεις που εκδηλώνονται σε όλο τον κόσμο, και κυρίως στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή, υποχρεώνουν τις Ένοπλες Δυνάμεις της Τουρκίας να ανανεώνονται συνεχώς με στρατηγικό όραμα και να προσαρμόζονται με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον του πολέμου.

Η ΕΕ προτρέπει τις πρωτεύουσες να στρέψουν τους πολίτες στις ιδιωτικές συντάξεις – Αυξάνεται η πίεση στο ασφαλιστικό

0

Η ΕΕ προτρέπει τα κράτη μέλη της να ενισχύσουν τα ιδιωτικά συνταξιοδοτικά συστήματα, καθώς τα κρατικά συνταξιοδοτικά ταμεία υφίστανται πίεση από τη γήρανση του πληθυσμού σε όλη την Ευρώπη.

Ως μέρος της στρατηγικής της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει μια διττή προσέγγιση: να δώσει στους πολίτες περισσότερες ευκαιρίες να δημιουργήσουν ένα «επαρκές» συνταξιοδοτικό εισόδημα και να κινητοποιήσει έως και 10 τρισεκατομμύρια ευρώ σε τραπεζικές καταθέσεις σε ολόκληρο το μπλοκ, για να υποστηρίξει στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ – ιδίως την άμυνα και την ασφάλεια και την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση.

«Οι συμπληρωματικές συντάξεις, όπως τα επαγγελματικά και προσωπικά συνταξιοδοτικά προγράμματα, βοηθούν τους Ευρωπαίους να διατηρήσουν το βιοτικό τους επίπεδο και να ενισχύσουν την οικονομική τους ανθεκτικότητα», δήλωσε η Ευρωπαία Επίτροπος για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, Μαρία Λουίς Αλμπουκέρκε, σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη.

Ωστόσο, τόνισε επίσης ότι αυτά τα συμπληρωματικά προγράμματα δεν προορίζονται να αντικαταστήσουν εκείνα που χρηματοδοτούνται από το κράτος, ξεκαθαρίζοντας πως «αποτελούν ακόμα τη ραχοκοκαλιά των συνταξιοδοτικών συστημάτων σε όλα τα κράτη μέλη και θα παραμείνουν έτσι».

Μετατόπιση του βάρους
Οι κρατικές συντάξεις στις περισσότερες χώρες της ΕΕ λειτουργούν με ένα αναδιανεμητικό σύστημα, πράγμα που σημαίνει ότι οι σημερινοί εργαζόμενοι χρηματοδοτούν τους σημερινούς συνταξιούχους.

Με τον πληθυσμό σε ηλικία εργασίας να συρρικνώνεται και τη μη τυπική απασχόληση να αυξάνεται, οι πολίτες σε πολλά κράτη μέλη δεν έχουν εγγυήσεις για την εξασφάλιση επαρκούς σύνταξης στο μέλλον, ιδιαίτερα οι γυναίκες. Το συνταξιοδοτικό χάσμα μεταξύ των φύλων – η διαφορά στο μέσο εισόδημα των συντάξεων μεταξύ ανδρών και γυναικών – ανέρχεται πλέον στο 24,5%.

«Θέλουμε να ενθαρρύνουμε περισσότερους ανθρώπους να αποταμιεύουν για τη συνταξιοδότησή τους και να τους διευκολύνουμε να το κάνουν», είπε η Αλμπουκέρκε, αναφερόμενη στις προσπάθειες της Κομισιόν να αυξήσει την απορρόφηση των επικουρικών συνταξιοδοτικών προϊόντων.

Η επίτροπος υποστήριξε ότι ο ρόλος των επαγγελματικών και προσωπικών συνταξιοδοτικών συστημάτων παραμένει «πολύ περιορισμένος» και άνισος σε ολόκληρο το μπλοκ.

Μόνο το 20% των Ευρωπαίων συμμετέχει σε επαγγελματικά προγράμματα και μόλις το 18% κατέχει ένα προσωπικό συνταξιοδοτικό προϊόν, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων.

«Η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι εύκολο για τους Ευρωπαίους να καταλάβουν τι θα δικαιούνται όταν συνταξιοδοτηθούν», παραδέχθηκε η Αλμπουκέρκε.

Εκτός από την έλλειψη σαφών πληροφοριών, όμως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντόπισε ένα άλλο εμπόδιο: το λεγόμενο «φαινόμενο της αναβλητικότητας».

Σε μια ενημέρωση στις Βρυξέλλες, ένας αξιωματούχος της ΕΕ είπε στους δημοσιογράφους ότι οι άνθρωποι τείνουν να καθυστερούν εργασίες που δεν κατανοούν – συμπεριλαμβανομένου του προγραμματισμού συντάξεων. «Αυτό βλέπουμε επίσης με τις συντάξεις και τους ανθρώπους», όπως ανέφερε.

Για να αντιμετωπιστεί αυτό, η Επιτροπή συνιστά στις εθνικές κυβερνήσεις να παρέχουν ηλεκτρονικά εργαλεία και συστήματα παρακολούθησης για να βοηθήσουν τους πολίτες να κατανοήσουν τα προβλεπόμενα οφέλη, πόσα έχουν αποταμιεύσει και τη συνολική κατάσταση των συντάξεών τους.

Η ΕΕ ενθαρρύνει επίσης την εισαγωγή της αυτόματης εγγραφής, που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι θα εγγράφονται αυτόματα σε συστήματα επικουρικής συνταξιοδότησης, αλλά θα είναι ελεύθεροι να εξαιρεθούν.

«Η αυτόματη εγγραφή βοηθά στην υπέρβαση της φυσικής τάσης να καθυστερούν οι αποφάσεις σχετικά με τη συνταξιοδότηση, διασφαλίζοντας ότι περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να αποταμιεύουν νωρίτερα και με μεγαλύτερη συνέπεια, ενώ σέβονται πλήρως τις ατομικές επιλογές», εξήγησε η αρμόδια επίτροπος.

Ορισμένα κράτη μέλη χρησιμοποιούν ήδη αυτό το σύστημα και η Κομισιόν λέει ότι τα στοιχεία δείχνουν πως τα άτομα τείνουν να παραμένουν εγγεγραμμένα αφού συμπεριληφθούν, σημειώνει το Euronews.

Ωστόσο, αυτά τα μέτρα είναι μόνο συστάσεις, καθώς η ΕΕ έχει περιορισμένη αρμοδιότητα στο θέμα. «Δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα από τις Βρυξέλλες, αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που είναι στην εξουσία των κρατών μελών», είπε ο ίδιος αξιωματούχος της ΕΕ, προσθέτοντας πως «εναπόκειται στα κράτη μέλη να εφαρμόσουν τις συστάσεις και αυτό πρέπει να είναι μια διαδικασία συνεργασίας μαζί τους».

Οι συστάσεις αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο, γνωστό ως Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να διοχετεύσει έως και 10 τρισεκατομμύρια ευρώ σε τραπεζικές καταθέσεις σε στρατηγικές επενδύσεις της ΕΕ.

Ερευνητές υποστηρίζουν ότι ο Μπάτμαν μάς κάνει καλύτερους ανθρώπους

0

H ανθρώπινη συμπεριφορά σε δημόσιους χώρους βελτιώνεται όταν υπάρχει κάποιος τριγύρω ντυμένος ως Μπάτμαν, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Η έρευνα με επικεφαλής τον Φραντσέσκο Πανίνι, καθηγητή Κλινικής Ψυχολογίας στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Μιλάνου και μια ομάδα ερευνητών καταλήγει σε αυτό το συμπέρασμα μετά από ένα πείραμα. Οι ερευνητές έβαλαν έναν άνδρα ντυμένο ως Μπάτμαν να στέκεται σε βαγόνι του μετρό για να δουν αν αυτό επηρέαζε τις καθημερινές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των επιβατών.

Αποδεικνύεται ότι σίγουρα επηρέαζε… το «φαινόμενο του Μπάτμαν» είναι πραγματικό, καθώς οι επιβάτες ήταν πιο εξυπηρετικοί ο ένας προς τον άλλον παρουσία του υπερήρωα.

Πιο συγκεκριμένα, η απροσδόκητη εμφάνιση κάποιου ντυμένου ως Μπάτμαν δημόσια ενθαρρύνει «φιλοκοινωνική συμπεριφορά» πράξεις βοήθειας των άλλων.

Στο πλαίσιο του πειράματος, οι ερευνητές έβαλαν μια γυναίκα που φαινόταν έγκυος να επιβιβαστεί σε βαγόνι του μετρό του Μιλάνου και παρατήρησαν πόσο συχνά οι συνεπιβάτες προσφέρονταν να της παραχωρήσουν τις θέσεις τους, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας The Independent.

Στη συνέχεια, επανέλαβαν την κατάσταση, η έγκυος γυναίκα επιβιβάστηκε στο τρένο και ένας άντρας ντυμένος ως Μπάτμαν μπήκε επίσης από μια άλλη πόρτα.

Συνολικά, παρατήρησαν 138 επιβάτες και είχαν μερικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

Αποδεικνύεται ότι ο Μπάτμαν παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς πάνω από το 67% των επιβατών προσέφεραν τις θέσεις τους όταν ο υπερήρωας ήταν στο τρένο και αυτό το ποσοστό μειώνεται στο 37% χωρίς τον Μπάτμαν.

Το πιο ενδιαφέρον μέρος του πειράματος είναι ότι το 44% των ανθρώπων που προσέφεραν τις θέσεις τους αργότερα ανέφεραν ότι δεν είχαν καν παρατηρήσει ότι ο Μπάτμαν ήταν εκεί και έτσι οι ερευνητές σημείωσαν πώς μπορεί να μην γνώριζαν τον Μπάτμαν, αλλά ότι ένα «πρότυπο επίγνωσης που προκαλείται από μια διαταραχή στη ρουτίνα μπορεί να μεταδίδεται κοινωνικά».

H μελέτη εξέτασε κατά πόσον ένα απροσδόκητο γεγονός, όπως η παρουσία ενός ατόμου ντυμένου ως Μπάτμαν, θα μπορούσε να αυξήσει την φιλοκοινωνική συμπεριφορά διαταράσσοντας τη ρουτίνα και ενισχύοντας την προσοχή στην παρούσα στιγμή.

Βρέθηκε η πρώτη άμεση απόδειξη της ύπαρξης σκοτεινής ύλης;

0

Περίπου έναν αιώνα πριν, επιστήμονες πρότειναν ότι μια μυστηριώδης αόρατη ουσία, την οποία ονόμασαν σκοτεινή ύλη, συγκεντρώνεται γύρω από τους γαλαξίες και σχηματίζει έναν κοσμικό ιστό σε όλο το σύμπαν.

Η σύνθεση της σκοτεινής ύλης και το αν τελικά υπάρχει είναι ακόμη ανοιχτά ερωτήματα, όμως σύμφωνα με μια νέα μελέτη, ίσως τελικά να έχουμε δει τις πρώτες άμεσες ενδείξεις της ύπαρξής της.

Απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να αποκλειστούν λιγότερο εξωτικές εξηγήσεις, ωστόσο, αν η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί, θα καταγραφεί ως μια σημαντική καμπή στη δεκαετίες αναζήτηση της άφαντης αυτής ουσίας, η οποία σύμφωνα με τους επιστήμονες, συνιστά το 27% του σύμπαντος.

«Αυτή θα μπορούσε να είναι μια κρίσιμη ανακάλυψη για την κατανόηση της φύσης της σκοτεινής ύλης», δήλωσε ο καθηγητής Τομονόρι Τοτάνι, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο, ο οποίος παρατήρησε ότι οι ακτίνες γάμμα που εκλύονται από το κέντρο του Γαλαξία μας φαίνεται να φέρουν την υπογραφή της σκοτεινής ύλης.

Η σκοτεινή ύλη περιγράφηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1930, όταν ο Ελβετός αστρονόμος Φριτς Ζβίκυ παρατήρησε ότι οι απομακρυσμένοι γαλαξίες περιστρέφονταν ταχύτερα από όσο επέτρεπε η μάζα τους. Οι παρατηρήσεις του οδήγησαν στην υπόθεση της σκοτεινής ύλης, μιας ουσίας που δεν εκπέμπει ούτε απορροφά φως, αλλά ασκεί αόρατη βαρυτική έλξη στους γαλαξίες γύρω από τους οποίους συγκεντρώνεται.

Από τότε, οι επιστήμονες αναζητούν τα σωματίδια της σκοτεινής ύλης, αλλά μέχρι σήμερα οι ανιχνευτές εδάφους, τα διαστημικά τηλεσκόπια και μεγάλα μηχανήματα, δεν έχουν αποδώσει καρπούς.

H αναζήτηση της σκοτεινής ύλης
Μία από τις θεωρίες για τη σκοτεινή ύλη υποθέτει ότι αποτελείται από τα λεγόμενα WIMPs (Weakly Interacting Massive Particles) σωματίδια δηλαδή με ασθενή αλληλεπίδραση. Όταν δύο WIMPs συγκρούονται, μπορεί να εξοντωθούν μεταξύ τους, απελευθερώνοντας άλλα σωματίδια και μια έκρηξη ακτίνων.

Για να αναζητήσει ενδείξεις, ο Τοτάνι ανέλυσε δεδομένα από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Ακτίνων Γάμμα Fermi της NASA, το οποίο ανιχνεύει τους πιο ενεργούς φωτονιακούς παλμούς στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα.

Εντόπισε ένα μοτίβο ακτίνων γάμμα που φαίνεται να ταιριάζει με το σχήμα του ενεργειακού «στεφανιού» της σκοτεινής ύλης, το οποίο εκτείνεται σε σφαίρα γύρω από το κέντρο του γαλαξία.

Το σήμα «ταιριάζει στενά με τις προβλέψεις για την ακτινοβολία ακτίνων γάμμα που πρέπει να εκπέμπεται από τη σκοτεινή ύλη», δήλωσε ο Τοτάνι στον Guardian.

Τα αποτελέσματα της μελέτης δημοσιεύονται στο περιοδικό Journal of Cosmology and Astroparticle Physics.

Αν όντως ο Τοτάνι έχει εντοπίσει τη σκοτεινή ύλη, οι παρατηρήσεις υποδηλώνουν ότι αυτή αποτελείται από στοιχειώδη σωματίδια που είναι 500 φορές πιο βαριά από το πρωτόνιο. Ωστόσο, απαιτείται ακόμη περισσότερη δουλειά για να αποκλειστούν άλλες αστρονομικές διαδικασίες και υποκείμενες εκπομπές που ενδεχομένως εξηγούν τα σήματα.

Ο Τοτάνι δήλωσε ότι ο «αποφασιστικός παράγοντας» θα είναι η ανίχνευση ακτίνων γάμμα με το ίδιο φάσμα από άλλες περιοχές του διαστήματος, όπως οι νάνοι γαλαξίες. Ο καθηγητής Τζάστιν Ριντ, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο του Σάρεϊ, ανέφερε ότι η έλλειψη σημαντικών σημάτων από τέτοιους γαλαξίες προαναγγέλλει ότι οι ακτίνες γάμμα που ανιχνεύθηκαν δεν προέρχονται από την εξόντωση σωματιδίων σκοτεινής ύλης.

Ο καθηγητής Κινουά Γου, θεωρητικός αστροφυσικός στο UCL, προειδοποίησε επίσης για… υπερβολική σιγουριά.

«Εκτιμώ τη σκληρή δουλειά του συγγραφέα και την αφοσίωσή του, αλλά χρειαζόμαστε εξαιρετικά στοιχεία για να υποστηρίξουμε μια εξαιρετική υπόθεση. Αυτή η ανάλυση δεν έχει φτάσει ακόμη σε αυτό το επίπεδο. Αποτελεί μια δουλειά που ενθαρρύνει τους ερευνητές στον τομέα να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους», δήλωσε χαρακτηριστικά στο βρετανικό μέσο.

Συναγερμός για τη λειψυδρία – Επιτάχυνση των έργων

0

Σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού θα κηρυχθούν αύριο, Πέμπτη (27/11), από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) η Πάτμος και η Λέρος λόγω λειψυδρίας. Την Παρασκευή θα ακολουθήσει και η Αθήνα, καθώς τα αποθέματα νερού έχουν μειωθεί σημαντικά.

Όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, η κήρυξη έκτακτης ανάγκης στηρίζεται στα τελευταία υδρολογικά δεδομένα και σε επιστημονική τεκμηρίωση. Μία τέτοια σχετική απόφαση οδηγεί σε επιτάχυνση των διαδικασιών, των μελετών και της υλοποίησης των έργων και όχι σε έκτακτα μέτρα για τους πολίτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε καμία περίπτωση η έκτακτη ανάγκη δεν αφορά σε μέτρα για τους πολίτες, όπως περιορισμός της κατανάλωσης.

Ο συναγερμός έχει κριθεί επιβεβλημένος από τη ΡΑΑΕΥ. Ουσιαστικά η κήρυξη σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης επιτρέπει την άμεση χρηματοδότηση έργων ύδρευσης, fast track διαδικασίες, ευέλικτες διαγωνιστικές διαδικασίες και επιτάχυνση όλων των παρεμβάσεων που κρίνονται αναγκαίες.

Τα μέτρα αφορούν τόσο στα δύο νησιά όσο και με διαδοχικό βηματισμό στην Αττική.

Οι αυριανές ανακοινώσεις αναμένεται να καθορίσουν το χρονοδιάγραμμα, το εύρος και την προτεραιοποίηση των παρεμβάσεων.

Σε ιστορικά χαμηλά τα αποθέματα στον Μόρνο
Το σήμα συναγερμού ηχεί για τον Μόρνο, κύριο τροφοδότη της Αττικής, τα αποθέματα του οποίου βρίσκονται πλέον σε ιστορικά χαμηλά κάτω από 400 εκατ. κυβικά.

Αντικρίζοντας την εικόνα του Μόρνου, του φράγματος που υδρεύει την Αττική, καλύπτοντας σε νερό το 50% του πληθυσμού της επικράτειας, μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος. Η στάθμη έχει υποχωρήσει σε πρωτοφανή επίπεδα.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΕΥΔΑΠ τα αποθέματα νερού έχουν καταρρεύσει στα 192,8 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, τιμή μειωμένη κατά 64% σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 2010-2024.

Ολυμπιακός – Ρεάλ 3-4: Πάλεψε σαν θηρίο, αλλά βρήκε απέναντι έναν εξωγήινο Εμπαπέ που πέτυχε καρέ

0

Ο Ολυμπιακός πάλεψε σαν θηρίο κόντρα στη Ρεάλ στο “κολασμένο” Καραϊσκάκης. Οι ερυθρόλευκοι δεν έλεγαν να τα παρατήσουν, όμως τελικά ηττήθηκαν 4-3 από τους μερένγκες στην 5η αγωνιστική της League Phase του Champions League.

Όπως γράφει το SPORT24, oι Πειραιώτες άνοιξαν το σκορ στο 8ο λεπτό με τον Τσικίνιο, έπειτα από μία υπέροχη συνεργασία των παικτών του Μεντιλίμπαρ.

Ωστόσο, η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη, με τον Εμπαπέ να δείχνει ασταμάτητος. Στο 22′ έφερε το ματς στα ίσα με πλασέ.

Στο 24′ ο Εμπαπέ με κεφαλιά έβαλε την ομάδα του μπροστά στο σκορ, ενώ πέντε λεπτά αργότερα βγήκε στην πλάτη της άμυνας των ερυθρόλευκων για το 3-1.

Ο Ολυμπιακός μπήκε ξανά στο παιχνίδι στο 52ο λεπτό της αναμέτρησης, με τον Ταρέμι να βρίσκει δίχτυα με το κεφάλι, έπειτα από τη σέντρα του Έσε.

Η Ρεάλ κατάφερε να πάρει απόσταση από τους Πειραιώτες, με τον Εμπαπέ να πετυχαίνει το τέταρτο γκολ του, μετά το γύρισμα του Βινίσιους.

Ο Ολυμπιακός δεν το έβαζε κάτω με τίποτα και στο 81ο λεπτό, μείωσε εκ νέου, με τον Ελ Κααμπί να στέλνει την μπάλα στα δίχτυα με κεφαλιά, μετά το γέμισμα του Στεφέτσα.

Στην βαθμολογία, o Ολυμπιακός βρίσκεται στην 33η θέση με δύο πόντους. Την επόμενη αγωνιστική αντιμετωπίζει την Καϊράτ Αλμάτι στην Αστανά (9/12, 17:30), όπου και η νίκη είναι κάτι παραπάνω από επιβεβλημένη, έτσι όπως έχει εξελιχθεί η κατάσταση.

Το ματς
Το Καραϊσκάκης “κόχλαζε” με τον Ολυμπιακό να προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την ορμή του. Η πρώτη στιγμή βέβαια ανήκε στη Ρεάλ, με τον Βινίσιους να προελαύνει στα αριστερά, να εκτελεί εκτός περιοχής, με τον Τζολάκη να διώχνει σε κόρνερ. Οι ερυθρόλευκοι είχαν ψηλά τις γραμμές του και πίεζαν τους μερένγκες στο δικό τους τρίτο. Στο 6ο λεπτό οι Πειραιώτες πήραν προβάδισμα.

Ο Ποντένσε και Ελ Κααμπί συνδυάστηκαν πολύ ωραία στα αριστερά εκτός περιοχή, ο Μαροκινός έστρωσε στον Πορτογάλο και εκείνος εκτέλεσε με το δεξί στέλνοντας την μπάλα στη γωνία του Λούνιν, κάνοντας το 1-0 για τον Ολυμπιακό, με το Καραϊσκάκης να παίρνει φωτιά. Στο 19′ ο Ολυμπιακός είχε και νέα ευκαιρία, με τον Τσικίνιο να σουτάρει δυνατά, αλλά τον τερματοφύλακα της Ρεάλ να έχει απάντηση.

Η συνέχεια, ωστόσο, δεν ήταν ανάλογη, με τους μερένγκες να εκμεταλλεύονται τους κενούς χώρους στα μετόπισθεν. Στο 21′ ο Μεντί βρήκε τον Εμπαπέ, ο οποίος κινήθηκε ανάμεσα σε Ρέτσο και Πιρόλα. Ο Ιταλός έβαλε ένα στοπ, αλλά δεν ήταν αρκετό με τον Γάλλο σούπερ σταρ να ισοφαρίζει στο 22ο λεπτό της αναμέτρησης.

Η Ρεάλ ανέτρεψε το σκορ στο 24′. Ο Αλεξάντερ-Άρνολντ τροφοδότησε τον Γκιουλέρ, με τον Τούρκο να γεμίζει προς την περιοχή. Ο Εμπαπέ πήδηξε πιο ψηλά απ’ όλους και έστειλε την μπάλα στα δίχτυα για το 2-1. Λίγο αργότερα, ο Ολυμπιακός έχασε και τον Τσικίνιο, εξαιτίας ενοχλήσεων, με τον Ταρέμι να περνάει στη θέση του.

Στο 29′ ο Εμπαπέ ολοκλήρωσε το χατ-τρικ του. Ο Καμαβινγκά είδε τον Γάλλο σταρ ξανά στην πλάτη της άμυνας του Ολυμπιακού και εκείνος δεν είχε κανένα πρόβλημα να νικήσει τον Τζολάκη. Μάλιστα, στο 33′ ο Βινίσιους βρήκε ξανά δίχτυα, ωστόσο ο Εμπαπέ, ο οποίος και τον είχε τροφοδοτήσει, ήταν εκτεθειμένος, σύμφωνα με τον VAR. Στο 38′ η Ρεάλ πλησίασε στο τέταρτο γκολ, με το σουτ του Τσουαμενί να σταματάει στο δοκάρι.

Ο Ολυμπιακός θα μπορούσε στο 45+2′ να μειώσει ξανά στο γκολ. Ο Γκαρθία έβγαλε τη σέντρα προς την περιοχή, ο Ελ Κααμπί πήδηξε και πήρε την κεφαλιά, όμως ο Λούνιν εκτινάχθηκε και έδιωξε σε κόρνερ. Έτσι, το 3-1 υπέρ της Ρεάλ ήταν και το σκορ του ημιχρόνου.

Το δεύτερο μέρος ξεκίνησε με τη Ρεάλ να έχει νέα καλή ευκαιρία, με το σουτ του Βινίσιους εκτός περιοχής να “ξυρίζει” το αριστερό δοκάρι του Τζολάκη. Αυτή ήταν και η στιγμή που ο Ολυμπιακός πάτησε ο γκάζι, αντιδρώντας.

Στο 52ο λεπτό, ο Μαρτίνς άφησε τον Έσε, που πέρασε στην ανάπαυλα. Ο Αργεντινός μέσος έκανε μία σέντρα-αλφάδι από τα αριστερά, ο Ταρέμι σηκώθηκε στην περιοχή και έστειλε με το κεφάλι την μπάλα στα δίχτυα του Λούνιν, μειώνοντας σε 3-2 για τον Ολυμπιακό.

Ο Ολυμπιακός είχε ορμή και προσπάθησε να την αξιοποιήσει, για να φέρει τα “πάνω – κάτω” στο παιχνίδι. Όμως, για ακόμη μία φορά, η Ρεάλ εκμεταλλεύτηκε τα κενά. Ο Βινίσιους βρέθηκε στα αριστερά απέναντι από τον Ρέτσο. Ο Βραζιλιάνος τον προσπέρασε, δίχως πρόβλημα, πάτησε περιοχή, γύρισε την μπάλα, εκεί που περίμενε ο Εμπαπέ για το τέταρτό του γκολ στο 60′.

Στο 64ο λεπτό προσπάθησε να ξαναμπεί στο παιχνίδι γι’ ακόμη μία φορά. Πρώτα είχε τελική στο 64′ με τον Ποντένσε, ενώ στη συνέχεια ο Μαρτίνς πλάσαρε, χωρίς να μπορέσει να νικήσει τον Λούνιν. Στο 72′ ο Ποντένσε βγήκε με ενοχλήσεις.

Ο Ολυμπιακός δεν τα παρατούσε με τίποτα. Ο Στρεφέτσα, αφού πήρε την μπάλα από τον Ελ Κααμπί, σέντραρε από τα αριστερά, ο Μαροκινός που έκανε την κίνηση στην περιοχή, εκτέλεσε με το κεφάλι και έστειλε την μπάλα στα δίχτυα για το 4-3.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ: Τζολάκης, Ορτέγκα, Πιρόλα, Ρέτσος, Ροντινέι, Γκαρθία, Μουζακίτης, Τσικίνιο, Ποντένσε, Μαρτίνς, Ελ Κααμπί

ΡΕΑΛ: Λούνιν, Αλεξάντερ-Άρνολντ, Ασένθιο, Καρέρας, Μεντί, Βαλβέρδε, Τσουαμενί, Καμαβινγκά, Γκιουλέρ, Εμπαπέ, Βινίσιους